کد خبر: ۴۵۵۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴ 08 July 2017
توسعه حریم حرم مطهر و افزایش فعالیت های و مسئولیت ها در خصوص خدمت رسانی به زائران و شوق فراوان به خدمتی که در دوستداران حضرت رضا (‌ع ) در اقصی نقاط کشور متجلی است، تدوین طرح ها و تعریف مسئولیت های جدیدی را از سوی آستان قدس رضوی باعث شده است. 

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به استقبال قابل توجه زائران و مجاوران نسبت به خدمت در بارگاه منور رضوی، طرح هایی برای به خدمت گرفتن علاقه مندان در دوره تولیت جدید آستان قدس برنامه ریزی شده است. 

سید خلیل منبتی افزود: در زمان تولیت فقید آستان قدس رضوی، مرحوم آیت الله واعظ طبسی، بحث خادمی حرم مطهر مطرح بود و بنا بر تقاضای افراد، تولیت وقت دستور خدمت به عنوان فراش، دربان، کفاش، حافظ یا نظیر آن را برای فرد متقاضی در قالب حکم خدمه، صادر می کرد. 

وی بیان کرد: بعد از گسترش خدمات به زائران در اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی، بحث خدمتیاران پیش آمد که مسئولیت این افراد در قسمت های مربوط به انتظامات صحن ها و حریم اماکن متبرکه یا در بخشهایی که نیاز بود، تعریف شد. 
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: در دوره تولیت جدید، برای ساماندهی خدمت یارانی که در حرم مطهر رضوی بودند، آیین نامه ای تنظیم شد که متمم آیین نامه خدمه رسمی حرم مطهر می باشد تا این افراد نیز از حکم رسمی برخوردار شوند و به عنوان ‘خادم یار’ خدمت کنند. 
منبتی افزود: اکنون خدمت یاران حرم مطهر به خادم یار ارتقا یافته اند و این افراد می توانند علاوه بر حضور در شیفت خدمتی خود به عنوان نائب در محل خدمت خدمه رسمی نیز فعالیت داشته باشند. 
وی ادامه داد: مجاورین بارگاه منور رضوی که تقاضای خدمت به عنوان ‘ خادم یار’ در حرم مطهر رضوی را دارند باید با مراجعه حضوری در مرکز امور خادمین آستان قدس رضوی ثبت نام کرده و پس از طی مراحل گزینش و در صورت داشتن صلاحیت های لازم می توانند در حرم مطهر خدمت کنند. 
وی اظهار کرد: به دلیل افزایش استقبال از خدمت در بارگاه منور رضوی و تعداد خدمت یاران در اماکن متبرکه، تولیت جدید آستان قدس رضوی دستور به تعریف طرحی به نام ‘خدمت، خادم و مخدوم’ و اجرای آن داد تا هر فردی که ارادت قلبی به امام رضا (ع) دارد متناسب با توانمندی خود در هر حرفه و شغلی، به عنوان خادم حضرت رضا (ع) خدمتی را به صورت رایگان به مردم ارائه دهد. 
منبتی گفت: افراد علاقه مند به خدمت برای امام رضا (ع) در نقاط مختلف کشور می توانند با مراجعه به سایت اینترنتی استان قدس رضوی به نشانی www.aqr.ir در طرح ‘خدمت، خادم، مخدوم’ ثبت نام کنند و پس از احراز صلاحیت لازم با مراجعه به نمایندگی های آستان قدس رضوی در مراکز استانها، از محل و نوع خدمت خود مطلع شوند. 
وی اظهار کرد: وظایف نمایندگی های آستان قدس رضوی در مراکز استانها، رسیدگی به امور محرومین، اشتغالزایی، استفاده از ظرفیت کاری و شغلی خادم یاران است تا از این طریق خادم یاران به نوعی در محل کار خود خدماتی را به مردم بویژه مردم نیازمند ارائه دهند. 
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: افرادی که در مشهد سکونت دارند، می توانند با مراجعه حضوری به مرکز مدیریت امور خادمین ثبت نام کرده و پس از احراز صلاحیت از طریق گزینش، در قسمت های مختلف از جمله مهمانسرا، انتظامات حریم حرم، مدیریت آگاهی و مدیریت رفاه مشغول به خدمت شوند. 
منبتی اظهار کرد: کسانی که در شهرستان سکونت دارند پس از ثبت نام در سایت مربوطه و مراجعه به دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در مراکز استانها می توانند بنا به توانمندی خود در حوزه های مختلف یک روز در هفته در محلی که آستان قدس برای خدمت آنان در نظر گرفته است، به عنوان خادم حضرت رضا (ع) خدمت خود را ارائه دهند. 
وی گفت: برای افرادی که از راه دور خدمت خود را ارائه می کنند، به گونه ای برای آنان برنامه ریزی می شود که در طول سال چند روز در حرم مطهر رضوی نیز به عنوان خادم یار خدمت داشته باشند. 
وی بیان کرد: محدودیتی برای پذیرش علاقه مندان به خدمت در بارگاه منور رضوی وجود ندارد اما عمدتا آنان باید بین ۴۵ تا ۵۰ سال سن داشته تا از توانایی لازم برای انجام برخی امور در حرم مطهر برخوردار باشند. 
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: ۶ هزار خدمه رسمی، افتخاری و تشرفی مرد با حکم و ۵۰ هزار خادم یار در آستان حضرت رضا (ع) خدمت می کنند.
** خادمان زن 
خدمت در آستان حضرت رضا (ع) تنها فقط مختص مردان نیست بلکه بانوان زیادی هم هستند که در لباس خدمت در بخشهای مختلف مربوط به زیارت بانوان و مهمانسرا به فعالیت مشغولند. 
برخی از خدمه بانوان کسانی هستند که سالهای سال در بارگاه منور رضوی خدمت کرده اما موفق به دریافت حکم رسمی نشده بودند که در دوره تولیت جدید نسبت به رسمیت یافتن این خادمان پس از سالها اقدام شده است. 
مدیر مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پس از سالها خدمت زنان در بارگاه منور رضوی، با راه اندازی این مرکز از ابتدای امسال، کا رسمیت یافتن خادمین زن آغاز شده و تاکنون ۳۰ بانوی خادم حکم رسمی خدمت خود را دریافت کرده اند. 
فاطمه دژبرد افزود: اعطای حکم خدمت رسمی به بانوان بدون در نظر گرفتن سن و سال آنان و پس از گزینش براساس شاخص های علمی و اخلاقی و ارتقای رتبه از خادم یاری به خدمه انجام می گیرد. 
وی با اشاره به فعالیت ۱۵ هزار بانوی خادم در حرم مطهر رضوی گفت: از بین این بانوان کسانی که در گزینش پذیرفته و موفق به کسب رتبه خدمه شوند می توانند حکم رسمی خدمت در آستان حضرت رضا (ع) را دریافت کنند. 
وی اضافه کرد: اعطای حکم خدمت با همکاری سه مرکز امور بانوان و خانواده، معاونت اماکن متبرکه و امور زائران و مرکز امور خادمین آستان قدس رضوی انجام شود. 
۱۱ صحن ( فضای سرباز) و ۳۱ مکان سرپوشیده با نام «رواق» در اطراف روضه منوره حرم مطهر امام رضا(ع) وجود دارد که ۱۰ رواق آن پس از انقلاب اسلامی ساخته شده و بیشتر آنها با معماری اسلامی و هنر آیینه کاری در سقف، در و دیوارها ساخته و تزئین شده اند. 
از ابتدای شکل گیری حرم مطهر رضوی افرادی به عنوان خدمه در بارگاه منور رضوی در پست های مختلف خدمت می کردند که با گسترش حریم حرم این تعداد به نزدیک ۶۰ هزار نفر در حال حاضر رسیده است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار