تابناک: ازدواج با اتباع خارجه طی 20 سال اخیر و باز شدن مرزهای کشور برای ورود مهاجران از کشور های همسایه به این مسئله دامن زده است و سبب شده تا حاصل ازدواج برخی زنان و مردان ایرانی با اتباع خارجه خارج از روند قانونی شکل گیرد و از همین رو یکی از آسیب های جدی این موضوع، به افزایش کودکان بی شناسنامه منجر شده است.
کد خبر: ۴۵۱۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹ 02 July 2017

تابناک اصفهان: کودکان بی شناسنامه در کشور ما به ویژه در شهرهای مرزی به یکی از مشکلات اجتماعی و چالش های عرصه خانواده تبدیل شده است و به دلیل نبود اسناد هویتی، بسیاری از این کودکان از دریافت تسهیلات و خدمات اولیه در جامعه مانند آموزش محروم مانده اند.

 ازدواج با اتباع خارجه طی 20 سال اخیر و باز شدن مرزهای کشور برای ورود مهاجران از کشور های همسایه به این مسئله دامن زده است و سبب شده تا حاصل ازدواج برخی زنان و مردان ایرانی با اتباع خارجه خارج از روند قانونی شکل گیرد و از همین رو یکی از آسیب های جدی این موضوع، به افزایش کودکان بی شناسنامه منجر شده است.

 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از وجود یک میلیون فرد بی شناسنامه در ایران خبر می دهد و با یادآوری اینکه در اوایل انقلاب تعداد زیادی از اتباع بیگانه از طریق مرزهای شرقی وارد کشور شدند، گفت: عمده این افراد از کشورهای افغانستان و پاکستان وارد کشور شده و با زنانی از خانواده های بی بضاعت و فقیر ازدواج کردند که حاصل چنین ازدواج هایی فرزندان بی شناسنامه و بدون اسناد هویتی هستند.

رضا شیران خراسانی، افزود: متاسفانه تعداد این افراد به شدت رو به افزایش بوده این در حالی است که بی شناسنامه ها به دلیل نداشتن اسناد سجلی از حقوق شهروندی مانند یارانه، بیمه و ...محروم هستند.

عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی، با بیان اینکه بخش عمده ای از مشکلات آموزشی و تحصیلی کودکان بی شناسنامه با دستور مقام معظم رهبری برطرف شد، تصریح کرد: تعداد زیادی از بی شناسنامه ها نخبه علمی بوده و در حوزه های علمی و فنی از شرایط بسیار خاصی برخوردار هستند.

شیران خراسانی با یادآوری اینکه کودکان بی شناسنامه ثمره حضور اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور است، ادامه داد: بی شناسنامه ها در تمامی شهرها و استان های کشور به ویژه استان های مرزی  حضور دارند و به دلیل آنکه نسل های بعدی نیز از اسناد هویتی بی بهره هستند از این رو اگر با بی تفاوتی از کنارشان بگذریم با آسیب دیدگی ثانوی مواجه می شوند به گونه ای که دختران در سن ازدواج بی شناسنامهرمجبور هستند مانند خود با بی شناسنامه ها ازدواج کنند که حاصل چنین ازدواجی تولد کودکان بی شناسنامه است؛ البته تعداد زیادی از کودکان کار نیز حاصل این ازدواج ها است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار