پاي صحبت معلم دهدشتي درباره دغدغه‌اي رضوي
سید علی موسوی موسس موزه، کتابخانه و مرکز اسناد امام رضا علیه‌السلام جنوب کشور در شهر دهدشت استان کهگیلویه و بویر احمد است و حدود نیم قرن است که اسناد و مدارک مربوط به امام زادگان به ویژه بی بی حکیمه خواهر بلافصل امام رضا(ع) را جمع آوری می کند و مرکزی بی نظیر را در جنوب کشور به وجود آورده است و در معرض دید علاقمندان قرار داده است.
کد خبر: ۴۵۰۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱ 01 July 2017
به گزارش تابناک رضوی، خبرنگار خبرگزاري فرهنگ رضوي با او درباره انگیزه هایش برای راه اندازی این مرکز به گفت و گو نشسته است که در ادامه می خوانید.
آقای موسوی درباره مرکزی که در شهر دهدشت استان کهگیلویه و بویر احمد با محوریت امام رضا (ع) و خواهرشان تأسیس کرده‌اید برایمان بگویید...
 
**من از سال 52 من به فکر جمع آوری اسناد و اوراق و مدارکی در رابطه با بزرگان ایران به‌خصوص سادات بودم چون این‌ها میراث فرهنگی و گنجینه و اعتبار هر کشوری است. به‌خصوص در منطقه جغرافیایی ما در ییلاق‌ها و قشلاق‌ها و مهاجرت‌ها این اسناد از بین می‌رود. این بود که شروع کردم منطقه به منطقه و خانه به خانه، در سطح کشور، به‌خصوص در استان خودم این اسناد را جمع آوری کنیم کردن. گاهی آن‌ها را می‌خریدم، گاهی اهدا می‌کردند به من. گاهی در اختیار من می‌گذاشتند تا من استفاده کنم و به آن‌ها برگردانم. بالاخره از راه‌های مختلفی اسناد را جمع آوری کردم. اسم گذاری و آماده سازی کردم و در نمایشگاهی تحت عنوان موزه، کتابخانه و مرکز اسناد امام رضا علیه‌السلام جنوب کشور در زمینی به وسعت 800 متر و در دو طبقه به نمایش گذاشتم.
الان از نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور این جا می‌آیند یا تماس می‌گیرند و در خصوص شجره نامه‌هایشان، انساب و.. سؤال دارند راهنمایی می‌خواهند و ما تا جایی که بتوانیم کمک می‌کنیم.

این مرکز در کدام شهر استان کهگیلویه قرار دارد؟
من در شهر دهدشت یکی از شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویر احمد که محل زندگی خودم است این مرکز را راه اندازی کردم. این شهر در 50 کیلومتری شهر گچساران محل دفن حضرت بی‌بی حکمیه (س) خواهر امام رضا (ع) قرار دارد و حدود 60 کیلومتر با بهبهان و حدود 70 کیلومتر با حوزه خلیج فارس فاصله دارد، به منطقه دیلم بوشهر، گناوه و ... هم نزدیکیم. به استان‌های خوزستان، اصفهان و فارس خیلی نزدیکیم. به خاطر همین خیلی از اهالی این مناطق می‌توانند راحت بیایند و از این مرکز بازدید کنند.

آقای موسوی، چه شد که به فکر تأسیس این مرکز افتادید؟
**من صرفاً به خاطر اینکه میل و رغبت به میراث فرهنگی و ارادت و علاقه به اهل بیت داشتم و نگاه و فکرم روی مسائل دینی و مذهبی بود به فکر این کار افتادم. تا این اسناد که میراث جاودانه کشور و مردم بودند حفظ و نگهداری شوند. احساس می‌کردم که مردم خیلی به این‌ها اهمیت نمی‌دهند و قدر این اسناد را نمی‌دانند لذا زمانی که دانش آموز ششم ابتدایی بودم به این فکر افتادم که این‌ها را جمع آوری کنم.

نسخه‌های خطی هم در کتابخانه شما وجود دارد؟
**بله ما نسخه‌های خطی زیادی داریم.

مرکز شما علاوه بر بخش اسناد، کتابخانه هم دارد درباره آن توضیح بدهید...
**ما منطقه به منطقه، خانه به خانه بررسی می‌کردیم تا اگر قرآن قدیمی، کتب قدیمی، اسناد و.. موجود است را یا بخریم یا امانت بگیریم تا این‌ها حفظ شود و با این تلاش‌ها توانستیم کتب خطی، کتب چاپ سنگی و... را به دست بیاوریم و در موزه این مرکز قرار دهیم. کتاب‌های بسیار خوبی هم در این مرکز داریم.

چند جلد کتاب دارید؟
** حدود چهار هزار جلد می‌شوند. کتاب‌هایی که برخی از آن‌ها منحصر به فرد هستند.

چرا منحصر به فرد؟ مگر چه ویژگی‌هایی دارند؟
**چون برخی از این کتاب‌ها در سطح کشور موجود نیست یا مثلاً یک نسخه از آن در موزه آستان قدس رضوی وجود دارد یا نمونه آن‌ها فقط در خارج از کشور موجود است. این است که برخی کتاب‌ها و اسناد ما نایاب و منحصر به فرد هستند.

*در باره بخش موزه، توضیح بدهید...
**موزه در اصل خانه شخصی پدر من است که در دو طبقه قرار دارد و پدرم آن را پیشکش امام رضا علیه‌السلام کرده است. یعنی وقف امام هشتم علیه‌السلام هست. و این پیشنهاد را داریم که زیر نظر آستان قدس رضوی این مرکز اداره شود و ما همه این اسناد و کتاب‌ها را در اختیار آن‌ها قرار دهیم و اگر آستان قدس رضوی به هر دلیلی استقبال نکرد، من به فرزندانم وصیت می‌کنم که این مرکز متعلق به امام رضا علیه‌السلام و وقف ایشان است.

مرکز شما به اسم امام رضا (ع) نام‌گذاری شده آیا محوریت همه آثار شما امام هشتم است؟
** نه موضوعات دیگر هم هست. گاهی برخی بزرگان در این منطقه فوت می‌کنند که اگر اسنادی از او باقی مانده باشد، بازماندگان او برای حفظ آن سند یا شی تاریخی آن را اینجا می‌آورند و ماهم به نامش ثبت می‌کنیم. هرچند امام رضا (ع) و امامزادگان به‌خصوص بی‌بی حکمیه خواهر امام در اولویت ماست ولی از اسناد مربوط به شخصیت‌های برجسته یا کسانی که اختراعات و اکتشافات داشتند و کارهای خوبی برای این مردم و جامعه انجام داده‌اند هم استقبال می‌کنیم. ما درباره همه ائمه اسنادی داریم حتی اسنادی مربوط به قبل از اسلام در مرکز ما موجود است.
 همه افراد از قشرهای مختلف و از مناطق مختلف برای بازدید به این مرکز می‌آیند. این بازدید هم به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

*از بی‌بی حکیمه چه اسنادی دارید؟
** من خودم کتابی در معرفی ایشان به نام «کوکب زرد کوه زاگرس» نوشته‌ام. 25 جلد کتاب تألیف کرده‌ام که ششمین کتابی که نوشتم در مورد بی‌بی حکیمه است. در مرکز ماهم اسناد و کتاب‌های فراوانی درباره ایشان وجود دارد که فکر نمی‌کنم در جای دیگری موجود باشد.

چه کسانی در موزه، کتابخانه و مرکز اسناد امام رضا علیه‌السلام جنوب کشور به شما کمک می‌کنند؟
** خانواده و بچه‌هایم تا جایی که بتوانند پشتیبانی و حمایت می‌کنند و حضور دارند. از مهمان‌ها پذیرایی می‌کنند. اما در عین حال، تا امروز از ناحیه دولت و هیچ جای دیگری حمایت نشده‌ام. حقوق بازنشستگی معلمی من صرف کارهای فرهنگی می‌شود. خوشبختانه خدا کمک کرده و من با حمایت‌های معنوی خود امام رضا (ع) به این مرحله رسیده‌ام.


كسي از مسئولان هم براي بازدید به اين مجموعه سر زده است؟
**بله مسئولان کشوری هر کس استان ما می‌آید برای بازدید موزه هم می‌آید. نمایندگان مجلس، نمایندگان ولی فقیه، شخصیت‌های متنوع و مختلف، از شهرهای مختلف می‌آیند. گاهي هم بازديد گنندگاني از خارح كشور داريم .

 رسانه‌ها هم سراغ مرکز شما آمده‌اند؟
** بله. رسانه‌ها هم کار کرده‌اند. شبکه دو و سه گزارش تهیه کرده‌اند از تلویزیون پخش شده هر چند من انتظار بیشتری دارم گاهی اوقات خبرنگاری می‌آید، در حد سه دقیقه می‌آید خبری برمی دارد و می‌رود. من دلم می‌خواهد با یک نگاه وسیع و شناخت سراغ این مرکز بیایند من ادعایی ندارم آنچه انجام داده‌ام برای دلم خوب بوده حدود نیم قرن زجر کشیدم، از لذات زندگی‌ام گذشتم و شب و روز دنبال این کار بودم تا میراث این کشور حفظ شود، دلم می‌خواهد مردم اهمیت این ماجرا را بدانند میراث کشور را حفظ کنند.

چرا اسم مرکزتان را به نام مبارک امام رضا علیه‌السلام نام‌گذاری کردید؟
**چون عاشق امام رضا علیه‌السلام هستم امامی که هم جد من است. چون من از سادات رضوی هستم هم امام من است.

البته شما سید موسوی یعنی از نسل پدر امام رضا (ع) هستید؟
** بله از نسل موسی بن جعفر هستیم. اما ما رضوی هستیم. ما اولاد ابو احمد موسی مبرقع هستیم که نوه امام رضا (ع) هستند و قبرشان در قم است.

مخاطبان ما دوست دارند بیشتر از شما بدانند...
**من سید علی موسوی هستم. تخلص من سوق است. سوق یعنی بازار، که محل تولد من است 61 سال دارم و مدرکم کارشناسی ارشد مدیریت است و معلم بازنشسته هستم.

*برنامه‌ای شما برای آینده چه هست؟
**برنامه‌ام این است که تا زمانی که زنده هستم تلاشم را هم می‌کنم. تقاضای من از آستان قدس رضوی این است که تحت پوشش آستان قدس قرار بگیرد. ما این همه اسناد و مدارک ذی‌قیمت و باارزش و خوبی که در جنوب کشور، حتی در سطح کشور جمع آوری کرده‌ایم، این‌ها حفظ شود. یک بانی باشد که به این‌ها نظارت کند.
گفت و گو: صدیقه رضوانی نیا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار