کد خبر: ۴۴۱۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰ 15 June 2017

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

واکنش به تحریم یک فیلم

شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما در پی عدم نمایش فیلم «مادر قلب اتمی» در سینماهای حوزه هنری بیانیه‌ای منتشر کرد: بر اساس اظهارات تهیه‌کننده و کارگردان فیلم سینمایی «مادر قلب اتمی» و شواهد موجود، بار دیگر «حوزه‌ی هنری» دست به تحریم یکی دیگر از فیلم‌های سینمایی ایران زده است. فیلم بر اساس موازین قانونی، ذیل پرچم جمهوری اسلامی ساخته شده و دارای برگه‌های معتبر پروانه‌ ساخت و پروانه نمایش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در این باره شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران، که دربرگیرنده تمام اصناف تهیه‌کنندگی سینماست، در لبیک به فرمان مقام معظم رهبری که آحاد ملت را در قبال ناهنجاری‌های فرهنگی مکلف به «آتش به اختیار» فرموده‌اند، اعتراض شدید خود را به این نهاد اعلام می‌دارد و در مقابل چنین رویه‌ای از شورای صنفی نمایش مصرانه خواهان است تا دست کم به طور نمادین تعدادی از سالن های نمایش حوزه ی هنری را تا زمان اصلاح رفتار آن نهاد، کلا از سینمای ایران محروم کند.

 

ابوطالبی: از حرکت به سوی بحران زایی بیشتر خودداری کنیم

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور اظهار کرد: از حرکت به سوی بحران زایی بیشتر که به نفع کشور نمی ‌باشد، خودداری کنیم. حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در توئیتر خود نوشت: «تلاش دوباره برای تقسیم جامعه به مدافعان منافع ملی انقلابی و مخالفان؛ مدافعان دو قطبی سازی ۵۹ و مخالفان آن؛ آتش به اختیاران و آتش به قانونان؛ و... تعمیق شکاف‌های ملی،از طریق دوقطبی سازی ناصواب و هراس زایی اجتماعی است؛ از حرکت به سوی بحران زایی بیشتر که به نفع کشور نمی ‌باشد، خودداری کنیم.»

 

پست اینستاگرامی پرسر و صدای روحانی

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با انتشار تصویری از خود در ضیافت افطاری بیت رهبری نوشت: وقتی به تمام فراز و نشیب‌های چهار دهه گذشته نگاه می‌کنیم، هر جا توفیق و پیروزی بوده، در نتیجه حضور مردم حاصل شده است؛ مردمی که در بزنگاه‌های مهم تاریخی، تصمیمات دست را اتخاذ کردند و به کارگزاران نظام، مسیر درست اصلاح امور را نشان دادند. کشور در شرایط امروز، نیازمند بالاترن سطح انسجام اجتماعی برای پیشبرد امور است. در حالی که بدون انسجام و همکاری نهادها و تریبون‌های مختلف نمی‌توان انتظار داشت که اعتماد عموم مردم به "حاکمیت" افزایش پیدا کند. در انتهای این متن که همراه با تصویری از روحانی در دیدار اخیر مسئولین با رهبر انقلاب ثبت شده است، برچسب #مخاطب_ بایدها استفاده شده است. این پست امروز حواشی زیادی را در فضای مجازی ایجاد کرده است.

 

مطهری: آتش به اختیار دو طرفه است

علی مطهری درباره عبارت "آتش به اختیار" در فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب گفت: فکر می کنم مقصود مقام رهبری از تعبیر "آتش به اختیار" این است که اگر مسئولان به وظایف خود عمل نکردند، دانشجویان و سایر اقشار موظف اند که خود اقدام کنند؛ این امر شامل همه حوزه ها می شود، اعم از فرهنگی، سیاسی و اقتصادی. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: مثلا اگر در دانشگاهی مسئله نظارت بر پوشش اسلامی نادیده گرفته و منجر به ولنگاری شد، دانشجویان موظف اند خود وارد عمل شوند. یا اگر آزادی بیان مخدوش شد، در اینجا دانشجویان و بلکه سایر قشرهای مردم آتش به اختیارند چون مسئولان به وظیفه خود عمل نکرده اند. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خانه ملت تصریح کرد: فکر می کنم مقام رهبری برای حراست از احکام دین و استقلال فرهنگی و احترام به آزادیها این تعبیر را به کار بردند که آثار آن، هم متوجه دولت و هم متوجه همه نهادهای حکومتی است. به عبارت دیگر مخاطب این دستور در دانشگاه ها، هم بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشگاهیان هستند که صرفا از نظام دفاع می‌کنند و هم انجمن‌های اسلامی که انتقادهایی به نظام دارند. در واقع دو طرف آتش به اختیارند.

 

پاسخ به شایعاتی درباره محل دفن همسر علم‌الهدی

معاون اماکن متبرکه و امور زائرين آستان قدس رضوي در توضيح قوانين تدفين در صحن‌هاي مطهر حرم رضوي اعلام کرد: آن دسته از خادمان حرم رضوي (رسمي، موروثي و افتخاري) که بر اساس قوانين و ضوابط آستان قدس رضوي از حق تدفيق خود و يکي از بستگان درجه يک در صحن‌هاي آزادي و جمهوري اسلامي و ديگر اماکن متبرکه برخوردار هستند، مي‌توانند طبق ضوابط مذکور از اين حق خود استفاده نمايندويا به يکي از بستگان درجه يک خود انتقال دهند . سيدخليل منبتي افزود: اين موضوع يک عرف قديمي است که اشخاص صاحب حق از آن برخوردارند و نمونه‌هاي مشابه فراواني از سال هاي متمادي داشته‌ايم و همچنان تداوم دارد که عموم مردم شريف مشهد از آن مطلعند.

 

ادعای عجیب سعودی‌ها درباره مواد غذایی ارسالی ایران به قطر

سعودی ها با هدف حساس کردن مردم قطر نسبت به مواد غذایی ارسال شده ایران به قطر دست به ادعای عجیبی زدند. وب سایت سعودی المواطن مدعی شد: برخی مواد غذایی ارسال شده به قطر توسط ایران حاوی مواد سرطانزاست و اصلا مواد غذایی ایران در سطح منطقه و جهان به بی کیفیتی مشهور است.

 

شلیک گلوله به یک عضو مجلس نمایندگان آمریکا

منابع خبری گزارش دادند که به سمت یکی از اعضای جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا شلیک شده است. اسکیلیس و ۵ نفر دیگر از دستیارانش در خلال تمرین بیسبال در شهر الکساندریا در ایالت ویرجینا با شلیک گلوله زخمی شدند. گفته شده تیر به پای اسکیلیس اصابت کرده است. فرد مهاجم بیش از ۵۰ گلوله شلیک کرده است. پلیس فرد مهاجم را با گلوله هدف قرار داده است. ایسنا این خبر را منتشر کرد.

 

اعتراض به پرداخت نکردن وام و حقوق به دانشجویان دکتری

تعدادی از دانشجویان دکتری، از ساعتی قبل در اعتراض به وام ویژه دکترا و پژوهانه و سخت‌تر شدن دریافت وام و همچنین عدم دریافت حقوق ماهیانه در مقابل وزارت علوم تجمع کرده‌اند. در واکنش به این اقدام، یزدان مهر، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: سال ۹۵ با تاکید مقام عالی وزارت، اعتبار وام ویژه دکتری به ۶۰ میلیارد تومان افزایش یافت و ۳۰ هزار و ۵۶۲ نفر توانستند این وام را دریافت کنند. بر این اساس هر دانشجویی با داشتن پایان‌نامه کاربردی، ماهی ۷۵۰ هزار تومان و به دانشجویان عادی ماهی ۶۵۰ هزار تومان پرداخت شد. امسال به منظور پوشش ۱۰۰ درصدی و براساس تاکید سازمان برنامه و بودجه، اعتبارات وام به ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش یافت. اعتراض این دانشجویان، به عدم دریافت حقوق ماهانه است که این مورد از اختیارات ما خارج است. چراکه نقشه جامع علمی کشور تأکید دارد که حتی‌الامکان از پرداخت وام بلاعوض خودداری شود. ایلنا این خبر را منتشر کرد.

 

افزایش 5 برابری مستمری مددجویان از سوی دولت کار ما را سخت می‌کند

سید پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد: حتما افزایش رقم مستمری‌ها اقدام خوبی بود اما اگر مدیریت خوبی نداشته باشیم تبعات منفی به همراه خواهد داشت. به همین دلیل ما از دولت تقاضا کردیم که در اعلام این موضوعات دقت بیشتری داشته باشد. پس از اعلام افزایش مستمری از یک طرف مراجعات افراد برای قرار گرفتن در چتر حمایتی کمیته امداد افزایش یافته و از سوی دیگر رغبت مددجویان برای اخذ وام‌های اشتغال زایی نیز کاهش یافته است. دو شب پیش نیز رئیس جمهور در دیدار با مقام معظم رهبری به افزایش پنج برابری مستمری مددجویان اشاره کردند اما باید بدانند که این موضوع واقعا کار ما را سخت می‌کند و سیستم این کشش را ندارد.

 

ریختن «شربت‌ معده» در روغن های سرخ کردنی!

رئیس صنایع انجمن غذایی ایران گفت: در برخی کارگاه‌های ساخت شیرینی متأسفانه از روغن‌های سرخ‌کردنی به تعداد دفعات فراوان استفاده شده و همین امر سبب سیاه شدن روغن می‌شود و برخی از افراد برای از بین بردن سیاهی‌های روغن شربت معده را با آن ترکیب می‌کنند که سلامت مردم را به خطر می اندازد. باشگاه خبرنگاران این خبر را منتشر کرد.

 

دادگاه دبی دانشجوی ایرانی را به ۷ سال زندان محکوم کرد

دادگاه بدوی شهر دبی امارات عربی متحده یک دانشجوی ایرانی و یک دانشجوی لبنانی را در اتهام قاچاق و داشتن حدود ۳۰۰ کپسول پره گابالین (pregabalin) مجرم شناخت و آنها را به ۷ سال زندان محکوم کرده است. این دو دانشجو ضمن رد اتهام‌های مطرح شده، گفتند که آنها این کپسول‌ها را به منظور مصارف پزشکی برای مادر بیمار دانشجوی ایرانی در اختیار داشتند. دانشجوی لبنانی در دادگاه بر بی گناهی‌اش تاکید کرد و 'گفت که او داروها را از ایران برای مادر دوست ایرانی‌اش آورده بود. پره گابالین (pregabalin) داروی ضد صرع و ضد تشنج است که برای کنترل تشنج و درمان فیبرومیالژیا به کار می‌رود. رویداد این خبر را منتشر کرد.

 

توصیه یک نماینده اصولگرا به روحانی

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: تیم اقتصادی حجت‌الاسلام روحانی در هنگام آغاز کار خود، حرف‌هایی می‌زدند که نوید موفقیت را می‌داد اما متاسفانه در مرحله اجرا از آنچه گفته شد، عدول کردند."محسن کوهکن" پیرامون ترکیب وزرای دولت دوازدهم، اظهار داشت: تیم اقتصادی حجت‌الاسلام روحانی در هنگام آغاز کار خود، از نظر تئوری اقتصادی حرف‌های می‌زدند که نوید موفقیت را می‌داد اما متاسفانه در مرحله اجرا از آنچه گفته شد عدول کردند و دولت در این حوزه به محافظه کاری روی آورد.وی ادامه داد: در مودر پروژه‌های تملک زدایی، قصد داشتند آن دسته از پروژه‌ها را که بالای 80 درصد کارش پیش رفته است را خود دولت کامل کند و سایر پروژه‌ها را به مردم واگذار کنند که این فکر خوبی بود.کوهکن با بیان اینکه متأسفانه واگذاری‌ پروژه‌ها به صورت جدی به مردم انجام نشد، اضافه کرد: امروز دولت برای تکمیل پروژه‌های خود به سراغ فروش اوراق رفته است و سپس برای پرداخت سود همین اوراق، باید دوباره اوراق جدید چاپ کند که این مسأله دولت را بدهکارتر می‌کند.

 

اعتراض عضو فراکسیون امید به طرح سؤال از روحانی

عضو فراکسیون امید مجلس با بیان این که ادعای سؤال از رئیس جمهور، ادامه رفتارهای جریان انحرافی است، گفت: موضوع این سوال غیر اخلاقی است و اعلام نام من به عنوان یکی از امضاکنندگان سوال، سوءاستفاده سیاسی از اعتماد نمایندگان است.زهرا ساعی ضمن اظهار بی اطلاعی از اعلام نام وی به عنوان یکی از امضاکنندگان سوال از رئیس جمهور افزود: یکی از نمایندگان با حضور در جمع مجلسیان اعلام کرد برای پیگیری مسائل مربوط به مؤسسات مالی و اعتباری و احقاق حقوق مالباختگان این مؤسسات در حال ارسال نامه ای به رئیس جمهوری برای تسریع روند پیگیریها است. نماینده مردم تبریز در مجلس یادآور شد: با وجود تفاوت در سلایق سیاسی، جمعی از نمایندگان فراکسیون امید از جمله اینجانب برای پیگیری حقوق مردم و با نیت خیر، این نماینده را در این موضوع همراهی کردیم اما متأسفانه بار دیگر برای این گروه منافع مردم تبدیل به امری برای پیگیری اغراض سیاسی شد و هدف وسیله را توجیه کرد!ساعی خاطرنشان کرد: در هنگام امضای این نامه به هیچ عنوان بحث سؤال از رئیس جمهور مطرح نبود و قرار بر ارسال نامه و جمع آوری امضا برای درخواست پیگیری ساماندهی موسسات غیر مجاز مالی بود.

 

درخواست فراکسیون امید برای دیدار با رئیس جمهور

سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از درخواست فراکسیون امید برای دیدار با رئیس جمهور در مورد کابینه دوازدهم خبر داد.بهرام پارسایی اظهار کرد: فراکسیون امید تقاضای ملاقات با آقای روحانی را ارائه کرده، البته هنوز به صورت رسمی با مجلس مشورت نشده ولی ما انتظار داریم دولت از جنبه همفکری، تعامل و همکاری با مجلس ورود کند تا شاهد انتخاب نیروهای توانمند در کابینه دوازدهم باشیم.این نماینده مجلس با بیان اینکه طبق شنیده‌ها تغییرات کابینه بیش از 50 درصد خواهد بود،‌ اضافه کرد: در مورد برخی وزارتخانه‌ها مثل نفت، وزارت امور خارجه،‌ کشاورزی و بهداشت اجماع وجود دارد که در آنها قوی عمل شده است و از گزینه‌های قابل دفاع دولت هستند و در مقابل انتظار می‌رود تغییراتی در برخی وزارتخانه‌های دیگر از جمله ارتباطات و کشور ایجاد شود. وی افزود: انتظار مردم این است که همانطور که آقای روحانی هم گفتند کابینه را کارآمد، همدل و منسجم بچینند. دولت در بستن کابینه باید پاسخگوی مطالبات مردم باشد و این مطالبات نه تنها در چیدن کابینه بلکه در سیاست‌های پیش روی کابینه و شخص آقای رئیس جمهور مورد توجه قرار گرد.

 

اصلاح‌طلبان در صف‌ سهم‌خواهی از روحانی نایستاده‌اند

قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: این انتخابات گزینش آزادانه و آگاهانه مردم از یک جریان و طرز تفکر بود و روحانی بعد از انتخابات، رئیس جمهوری همه کشور است چه آنهایی که به ایشان رأی دادند و چه آنهایی که رأی ندادند.حجت الاسلام رسول منتجب‌نیا گفت: در انتخابات ریاست جمهوری جریانی که در راس آن روحانی و مجموعه هوادارانش و جریان دیگر که در رأس آن آقای رئیسی و هوادارانش بود، در واقع دو نوع تفکر، گرایش و دیدگاه در برابر مردم بود. این انتخابات یک گزینش آزادانه و آگاهانه از انتخاب یک جریان و طرز تفکر بود.

منتجب نیا ادامه داد: رئیس جمهوری نمی تواند بگوید من رئیس جمهوری کسانی هستم که به من رای دادند و آنهایی هم که رای ندادند، نمی توانند بگویند ما چون رای ندادیم و ملزم نیستیم که از دولت حمایت کنیم؛ بنابراین، همه باید به این نکته توجه داشته باشند که امروز تضعیف رئیس جمهوری تضعیف نظام است. باید همه تلاش کنیم که وحدت و اقتدار به وجود آید. این نظام در سه قوه ای که در راس همه آنها رهبری است خلاصه می شود. اگر بنا شود که ما تک تک این قوا را تضعیف کنیم و شعار حفظ نظام دهیم این تناقض در گفتار و عمل است بنابراین طیف مقابل دولت منتخب باید بداند که تبلیغات انتخابات تمام شده و دیگر تخریب و تضعیف از هر ناحیه بوده گذشته است. روحانی حال رئیس جمهوری هستند و چهارسال مسوولیت دارند و باید تلاش شود که این دولت موفقیت داشته باشد چراکه موفقیت رئیس جمهوری و دولت موفقیت نظام است.او گفت: اصلاح طلب ها و حامیان ایشان و حتی اصولگرایان معتدل در صف نیستادند که سهمشان را بگیرند، آنها به وظیفه خودشان عمل کردند و رئیس جمهوری هم باید به وظیفه خودش عمل کند.

 

واکنش محسن رضایی به افشاگری جان کری

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود نوشت «امروز آقای کری وزیر خارجه اوباما فاش کرد که رهبران برخی کشورهای منطقه به من و اوباما پیشنهاد می‌کردند ایران را بمباران کنید؛ چرا که تنها راه حل مسأله هسته‌ای ایران، بمباران است، اولین بار نیست که سعودی ها دیگران را علیه ایران تحریک کرده اند.

 

واکنش سرلشکر صفوی به قرارداد خرید ۱۱۰ میلیارد دلار تسلیحات توسط عربستان

سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در حاشیه کلاس مقطع کارشناسی ارشد یکی از دانشگاه های کشور با اشاره به مناسبات سیاسی و نظامی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با ایالات متحده آمریکا گفت: حجم تسلیحات خریداری شده توسط کشورهای عربی خصوصا عربستان در سطح نامتعارفی بوده و امضای بستۀ تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری بین امریکا و عربستان و توافقات تسلیحاتی آتی نه تنها کمکی به امنیت منطقه جنوب غرب آسیا نمی‌کند، بلکه در جهت ناامن سازی منطقه و ایجاد تنش در این منطقه که قلب انرژی جهان است مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فهد
|
Russian Federation
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۸
ممنون بابت این خبر عالی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار