با دومین خواهر امام رضا(ع) در ایران بیشتر آشنا شویم؛
آستانه مقدسه حضرت بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) که خیلی‌ها بارگاه او را به‌عنوان چهارمین حرم اهل‌بیت در ایران می‌شناسند، چون مرواریدی در دل کوهستان‌های زاگرس جنوبی و در نزدیکی سواحل خلیج نیلگون فارس قرار دارد که همه‌ساله پذیرای هزاران زائر داخلی و خارجی است.
کد خبر: ۴۴۱۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴ 14 June 2017
تابناک رضوی، صدیقه رضوانی نیا- شیعیان کشورهای حاشیه‌نشین خلیج‌فارس به حضرت بی بی حکیمه(س) ارادت عجیبی دارند و آن‌ها از کشورهای مختلف عرب منطقه خود را به بارگاه این بانوی باکرامت در گچساران می‌رسانند.
گچساران در پایتخت طبیعت ایران یعنی استان کهگیلویه و به بویر احمد واقع‌شده. استانی که بیش از ۳۰۰ بقعه متبرکه دارد که همیشه ملجأ و مأمن مردم عاشق اهل‌بیت این استان هستند اما در میان آن‌ها حضرت بی‌بی حکیمه(س) جایگاه ویژه‌ای دارد.
شهرستان گچساران که میزبان خواهر امام رضا(ع) است  به دلیل داشتن منابع آبی فراوان،  دومین میدان نفتی ایران و میدان‌های گازی متعدد به سرزمین آب‌وآتش مشهور است. مرتفع‌ترین میدان نفتی ایران در این شهرستان واقع‌شده به همین دلیل گچساران بام نفت ایران نامیده می‌شود.
وجود آرامگاه بی‌بی حکیمه خاتون ، خواهر امام هشتم سبب شده تا سالانه گردشگران زیادی از مناطق مختلف کشور و کشورهای همسایه راهی گچساران شوند. آن‌ها به عشق اهل‌بیت راه پرپیچ‌وخم و ناهموار زیارتگاه بی‌بی حکیمه را از میان تپه‌ماهورهای بلند گچساران می‌پیمایند تا از این چشمه گوارای معرفت و حقیقت جرعه‌ای بنوشند.
این بقعه متبرکه در حدفاصل گچساران و بندر گناوه، همانند مرواریدی در میان تنگه‌ای عظیم و طویل می‌درخشد و زائران و عاشقان اهل‌بیت را به‌سوی خود می‌خواند. از نکات قابل‌توجه بارگاه بی‌بی حکیمه، شکل خاص گنبد این بارگاه مقدس است که به‌واسطه قرارگیری در دل کوه در بین امام زادگان کشور منحصربه‌فرد هست.
عمه امام جواد(ع) میهمان گچسارانی‌ها
بر اساس نقل‌قولی که در کتاب بحارالانوار ذکرشده بی‌بی حکیمه در هنگام تولد امام جواد (ع) حضورداشته و امام رضا(ع) او را مسئول انجام امور مربوط به تولد حضرت جواد کرده‌اند. او شاهد ولادت امام جواد بوده و بعد از تولد اولین کسی بوده که امام را در آغوش گرفته و کرامتی از این امام در لحظه تولد شاهد بوده که شرح آن در بحارالانوار آورده شده است.
 وی این کرامت را به خدمت امام رضا(ع) اطلاع می‌دهند که امام رضا(ع) در ادامه می‌فرمایند که عجیب‌تر ازآنچه او امروز از این نوزاد دیده است را در آینده از او خواهند دید و به‌طور تلویحی به مقام امامت رسیدن نوزاد متولدشده را به بی‌بی حکیمه مژده می‌دهد. در این کتاب محل بارگاه بی‌بی حکیمه در کوه‌های بهبهان ذکرشده (گچساران پیش‌تر بخشی از بهبهان و از ولایات فارس بوده و کوه مذکور اکنون در حوالی با باکلان گچساران قرار دارد).
بارگاهی در دل رشته‌کوه‌های زاگرس از بنی‌عباس تاکنون
بقعه متبرکه حضرت بی‌بی حکیمه(س) که طبق اسناد و روایات مختلف، از دختران حضرت امام موسی بن جعفر(ع)و خواهر بلافصل امام رضا(ع) است در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب شهرستان گچساران در موقعیت خاص جغرافیایی در میان کوه‌هایی صعب‌العبور و درکنار چشمه‌ای جوشان قرار دارد.
اما درباره این‌که بی‌بی حکیمه چگونه به گچساران سفر کرد در منابع تاریخی آمده است در زمان حکومت بنی‌عباس که ظلم به سادات فزونی گرفت، گروه‌هایی از اهل‌بیت در چند دوره متوالی از مرزهای عراق خارج شدند و خود را به ایران رساندند.
یکی از این گروه‌ها کاروانی به سرپرستی احمد بن موسی شاه‌چراغ(ع) بود که به‌قصد عزیمت به دیار خراسان وارد خوزستان شدند اما در بین راه لشکریان مأمون به این کاروان حمله کردند و هرکدام از این کاروانیان به سمتی رفتند.
حضرت بی‌بی حکیمه(س) پس از شهادت غلام خود، به همراه کنیزش در تنگه‌ای در این منطقه پناه می‌برد و در درون غاری مخفی می‌شود و در همان‌جا براثر بیماری جان می‌سپارد.
در پایان قرن سوم و اوایل قرن چهارم بقعه این امامزاده به دست ابو محمدحسن حاکم ارجان ساخته شد و در دوره‌های مختلف این کار ادامه یافت.
در دوره صفویه هم این بقعه متبرکه به دستور شاه‌عباس نوسازی می‌شود و در سال ۱۰۹۹ توسط حسن علی‌خان زنگنه و پس‌ازآن عطاالله بیک مرمت و تعمیر شد و درنهایت به دستور امیر سلطان اویس والی بهبهان بازسازی شد.
این زیارتگاه در سال 1366 تحت مدیریت اوقاف کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت و از آن زمان ارائه خدمات عمرانی به آن آغاز شد.
فاز دوم عملیات احداث بقعه متبرکه در سال ۷۱ در ۱۲ هزار و ۷۵۰ مترمربع زیربنا انجام شد و در سال ۷۲، فاز سوم آن ادامه یافت.
طرح جامع آستان بی‌بی حکیمه تا آبان ماه 1380 ادامه یافت و طی آن شبستان، صحن، رواق‌ها ایجاد و گنبدی به ارتفاع ۳۰ متر ساخته شد که نیمی از آن در داخل کوه است.
بارگاهی باشکوه و زیبا در پایتخت طبیعت ایران
مرقد مطهر این خواهر امام غریب(ع) در جنوب ایران دارای موقعیتی منحصربه‌فرد و بسیار دیدنی است و باوجود این‌که  شیعیان کشورهای حوزه خلیج‌فارس این امامزاده عظیم‌الشأن را به‌خوبی می‌شناسند و به او متوسل می‌شوند  اما اغلب مردم کشور او را نمی‌شناسند و این بانوی گران‌قدر در ایران ناشناخته مانده است.
سال 94 کنگره دختر بزرگوار امام موسی بن جعفر (ع) باهدف معرفی ابعاد مختلف شخصیت وزندگی آن بانوی بزرگوار برگزار شد. در جنوب کشور بارگاه بی‌بی حکیمه پس از شاه‌چراغ مهم‌ترین امام‌زاده است به همین دلیل مسئولان استان کهگیلویه و به ویر احمد تلاش دارند تا بارگاه ایشان به‌عنوان چهارمین حرم اهل‌بیت در ایران معرفی شود.
با توجه به این‌که این استان کهگیلویه و به ویر احمد  به‌عنوان پایتخت طبیعت ایران معرفی‌شده و طبیعت بکرش هرساله گردشگران بسیاری را به‌سوی خود جذب می‌کند، حرم مطهر بی‌بی حکیمه(س) نیز که از جاذبه‌های دیدنی منحصربه‌فردی برخوردار است به گردشگران و زائران داخلی و خارجی شناسانده شود.
بارگاه خواهر امام رضا(ع) در دل رشته‌های زاگرس جنوبی محصورشده که این موقعیت جغرافیایی سخت، توپوگرافی نامناسب و شرایط آب و هوایی، لزوم برخورداری از مسیر ارتباطی مناسب و امکانات رفاهی و اقامتی درخور امام‌زاده بی‌بی حکیمه، را می‌طلبد.
هم‌اکنون دو جاده دسترسی به این بقعه وجود دارد که یکی از آن‌ها از محور گچساران به گناوه منشعب می‌شود و دیگری از با باکلان به سمت این امامزاده می‌آید اما هردو این جاده‌ها به خاطر عبور از تپه‌ماهورها و کوه‌های صعب‌العبور از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند. این در حالی است که این جاده‌ها جزء جاده‌های دسترسی به چاه‌های نفتی این منطقه نیز محسوب می‌شوند که امید است به‌زودی با رفع این مشکلات تا این بقعه متبرکه، به قطب معنوی و فرهنگی منطقه تبدیل شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار