تعداد پسندها(لايک‌ها)، درج کامنت و افزايش تعداد دنبال کننده‌ها (فالوور) يکي از بزرگترين دغدغه‌هاي نسل جوان امروزي و کاربران فعال در شبکه‌هاي اجتماعي است. به نحوي که برخي از کاربران فضاي مجازي و به خصوص شبکه‌هاي اجتماعي از هر روشي براي افزايش بازديد کننده و لايک‌هاي استفاده مي‌کنند.
کد خبر: ۴۳۱۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱ 28 May 2017
تابناک رضوی به نقل از ايسنا: انتشار و به اشتراک‌گذاري مطالب اگر با تعداد لايک‌هاي بيشتري همراه باشد، علاوه بر افزايش اعتماد به نفس اين کاربران در فضاي مجازي گاها غرور و خود برتربيني را نيز براي آنها به همراه دارد. کاربراني که بي‌محابا به دنبال جذب مخاطب هستند و از تهديدات و عواقب اين جذب هيچ اطلاعي ندارند.

مدتي است در فضاي مجازي باب شده و افراد سودجو با استفاده از تبليغات جذاب سعي دارند کاربران را با خود همراه کرده و اهداف مجرمانه خود را عملي کنند.

سرقت اطلاعات به عنوان يکي از مهمترين اهداف مجرمانه سودجويان سايبري است؛ يکي از مواردي که حريم خصوصي کاربران در فضاي مجازي را تهديد مي‌کند، اطلاعاتي است که در پيج‌ها و اکانت‌هاي خود منتشر کرده اند. اطلاعاتي که ممکن است با استفاده از ترفندهاي مختلف و مهندسي اجتماعي به دست افراد سودجو بيفتد. جداي از واقعي يا غير واقعي بودن اعضاء(فيک ممبرها) بايد نسبت به راه‌هاي افزايش اين اعضا و فالوورها دقت بيشتري به خرج داد.

همچنين تبليغات جذاب يکي از مهم‌ترين راه‌هاي موجود براي ترغيب کاربران به انجام خواسته‌هاي مجرمان است؛ با همين تبليغات جذاب و رنگارنگ است که کاربران فريب آنها را خورده و اقدام به انتشار اطلاعات مهم، نصب نرم افزارهاي پيشنهادي و... کنند.

به گفته کارشناسان در حال حاضر برخي از اپليکيشن‌ها براي افزايش فالوور کاربران طراحي شده است به نحوي که بعد از نصب توسط کاربران و عضويت در کانال‌ها و گروه‌هاي مختلف، تعداد فالورهاي آنان افزايش چشم‌گيري پيدا خواهد کرد. در واقع اين افراد کساني هستند که از همين نرم‌افزار استفاده کرده‌اند.

اما درباره سرقت نام کاربري و رمز عبور برخي از اين اپليکيشن‌ها بايد گفت که روال عادي کار با اين اپليکيشن‌هاي به اين صورت است که بعد از نصب بايد شماره تلفن و يا ايميل خود را به همراه رمز عبور صفحات و پيج‌هاي خود را ثبت کرد و از طريق عضويت در ديگر کانال‌ها، تعداد فالوورهاي خود را افزايش داد. اما به تازگي مشاهده شده برخي از اين نرم‌افزارها بعد از دريافت نام کاربري و رمز عبور، کاربر را به صفحه‌اي جعلي لينک مي‌دهد.

بر اساس اطلاعات سايت پليس فتا، از اين روش به عنوان فيشينگ نام برده شده و افراد سودجو با طراحي صفحاتي جعلي به دنبال سرقت اطلاعات کاربران مي‌باشند. دراين روش هم افراد سودجو با طراحي نرم افزارهاي جعلي به دنبال دستيابي به نام کاربري و رمز عبور کاربران در شبکه‌هاي اجتماعي هستند.

در اين زمينه سرگرد حميد کياني - رئيس اداره تشخيص جرائم سايبري پليس فتا - در توصيه به کاربران تاکيد کرده است: هموطنان بايد دقت داشته باشند هدف اصلي تبليغات، ترغيب کاربران براي بازديد از سايت، کانال يا گروه خود است. بنابراين بايد نسبت به تبليغاتي که اغوا کننده مي‌باشند کمي حساس‌تر بود.

اين مقام مسئول همچنين در خصوص عدم به اشتراک گذاري اطلاعات مهم و خصوصي در شبکه‌هاي اجتماعي گفته است: در صورت دسترسي افراد سودجو به نام کاربري و رمز عبور شما، اين امکان وجود دارد که به تمامي اطلاعاتي که شما در صفحات خود منتشر کرده‌ايد دسترسي داشته باشد. لذا از انتشار و به اشتراک گذاري و همچنين نگهداري اطلاعات مهم و خصوصي در شبکه‌هاي اجتماعي خودداري نماييد.

از سوي ديگر علاوه بر دسترسي به اطلاعات قرباني، دسترسي به اطلاعات اعضا و دنبال کنندگان شبکه اجتماعي وي نيز امکان پذير است که اين افراد اصولا دوستان و آشنايان قرباني هستند. لذا هر گونه فعاليت مجرمانه تحت اکانت شما در اين شبکه از سوي مجرم براي دوستان و آشنايان شما به نام شما ثبت مي‌گردد و باعث رنجش از شما مي‌شود.

فعاليت در شبکه‌هاي اجتماعي بسيار حساس است لذا حفظ اطلاعات شخصي و خصوصي در اين فضا به مراتب مهمتر و جدي است و کاربران بايد در اين خصوص دقت لازم را داشته باشند و در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طريق سايت پليس فتا به آدرس "Cyberpolice.ir" بخش مرکز امداد و فوريت هاي سايبري لينک ثبت گزارش مردمي اطلاع دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار