در راستای انتخاب لیست اصلاح طلبان در شورای پنجم مشهد؛
انتخابات شورای اسلامی به پایان رسید اما انتخاب یک لیست به طور صد در صدی میراثی است که از مجلس دهم به اصلاح طلبان به ارث رسیده است. اتفاقی که شاید در بعد سیاسی موفق نبوده است.
کد خبر: ۴۲۹۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴ 24 May 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ انتخابات شورای اسلامی به پایان رسید اما انتخاب یک لیست به طور صد در صدی میراثی است که از مجلس دهم به اصلاح طلبان به ارث رسیده است. اتفاقی که شاید در بعد سیاسی موفق نبوده است. اما حال شاهد آن هستیم که مدیریت یک شهر به طور کامل به دست یک گرایش سیاسی است. این امر البته شاید برای اصلاح طلبان تازگی داشته باشد اما برای اصولگرایان چنان کهنه است که مدیریت ده ساله شان سبب تفرق و چند پارگی در حال حاضر شده است.

عبرتی که از شکست اصولگرایان می توان گرفت این است که تمرکز قدرت در دست یک گرایش سیاسی چندان کارآمد نبوده و سبب ایجاد شکاف و در نهایت محکوم به شکست خواهد بود. افزایش به یکباره قدرت اصلاح طلبان در شهری که در گذشته به طور یکدست مربوط به یک طیف بوده آن قدرها نگران کننده است که باید برای آن تدبیری اندیشید. قشر زیادی از افراد در مشهد از سوی طیف حاکم بر سر کار آمده اند و اگر طیف منتخب نخواهد از این سرمایه انسانی استفاده کند باید گفت که نیرو و سرمایه بسیاری از دست داده ایم . از سوی دیگر توافقهای اعضای شورای یکدست باعث شده است که برخی اعضای شورا از نظارت قانونی بر کار شهرداری چشم پوشی کنند.

در این خصوص این سوال پیش می آید که در این سال های انزوا، اصلاح طلبان توانسته اند تا زبده یابی و زبده پروری کنند؟ همچنین به اندازه مطلوب نیروی انسانی خواهند داشت تا بتوانند مدیریت شهری را به دست گیرند؟

با توجه به یکدستی شورای پنجم، این خطر احساس می شود که نبود نیروهای منتقد در بدنه مدیریت شهری سبب شده تا چهارسال بعد شاهد دعوا بر سر لیست انتخاباتی باشیم و همه فعالین اصلاح طلبی ادعای در خور توجه داشته باشند. از این رو اصلاح طلبان باید سعی کنند تا شفاف عمل کرده، نقد پذیر و اصلاح پذیر باشند و دوستان هم فکر خود را به چالش هایی در جهت توسعه فرا بخوانند.

در این راستا یکی از اولویتهای مهم شورای پنجم این است که به طور شفاف فرایند سازوکار نظارت را برای مردم بیان کنند، در حال حاضر به علت عدم شفافسازی مردم به درستی از سازوکار و اقدامات شورا و همچنین از قوانین آگاهی ندارند. در شورای پنجم اولویت باید این باشد که قانونگذاری در صحن شورا به گونهای باشد که مردم در جریان کامل آن قرار گیرند.

آنچه تجربه بیان کرده این است که قدرت یکدست در حوزه مدیریت شهری، نخبه ها را به حاشیه می کشاند. پس باید از این رو باید خطرات ناشی از مدیریت یک طیف را شناخت و از گذشته عبرت گرفت تا شاهد دست به دست شدن قدرت میان دو طیف نباشیم و شهر را که جایی برای حل مسائل شهری است با طبقه بندی سیاسی به چالش نکشانیم. به عبارت دیگر باید سعی شود تا نماینده ی همه ی اعضای شهر باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار