«حسن روحانی» در انتخاباتی که گذشت، برای به در کردن حریفانش، وعده های کوچک و بزرگی داشت که باز هم از گشایش در فضای سیاسی کشور و توجه به اقلیت ها و حقوق شهروندی کلید خورد و به اشتغال زایی و بزرگ کردن سفر مردم وسعت یافت؛ اما اکنون که رقابت های انتخاباتی پایان یافته، باید اذهان را به این نکته توجه داد که اگر وعده های انتخاباتی و شعارهای رئیس جمهور منتخب مردم برای دولت دوازدهم را مناسب می دانیم، باید به او برای تحقق وعده هایش کمک کرد، آن هم در جهت بهبود وضعیت مردم و پیشرفت کشور.
کد خبر: ۴۲۹۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۸ 24 May 2017

ماراتن انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید و «حسن روحانی» پیروز میدان شد. میدانی خبر ساز و پر حاشیه. خبر ساز به دلیل بیان این واژه ها که «می توانم» و «اجرایی می کنم» از سوی کاندیداها و پر حاشیه به دلیل زیر سوال بردن وعده های انتخاباتی کاندیداها از سوی یکدیگر و حتی نادیده گرفتن بسیاری از دستاوردهای دولت های مختلف در نظام اسلامی.

به گزارش «تابناک»، در انتخاباتی که گذشت مبارز با فساد و فقر ستیزی و توجه به قشر پایین دست جامعه از مهمترین محورهایی بود که هر 6 کاندیدا حول این مساله ش شعار می ساختند و وعده می دادند که اگر رئیس جمهور شوند در راستای فقر زادیی و مبارزه با فساد برنامه های متنوعی دارند.

هیاهوی کاندیداها و حامیانشان بر سر جذب آرای بیشتر سبب شده بود نداشتن برنامه و شعار زدگی آنها خودنمایی کند تا جایی که مردم بر این عقیده بودند که خروجی مناظره ها صرفا حمله کاندیداها به یکدیگر و رو کردن بعضی مسائل شخصی آنها بوده و تقریبا برنامه ای که بتوان از آن به عنوان راهبرد کاندیداها برای اداره دولت آینده یاد کرد و البته انتقاد کاندیداها به این برنامه ها وجود خارجی نداشت.

«حسن روحانی» در انتخاباتی که گذشت برای به در کردن حریفانش وعده های کوچک و بزرگی داشت که بازهم از گشایش در فضای سیاسی کشور و توجه به اقلیت ها و حقوق شهروندی کلید خورد و به اشتغال زایی و بزرگ کردن سفر مردم وسعت یافت. اما اکنون که رقابت های انتخاباتی پایان یافته است باید به این نکته اذهان را توجه داد که اگر وعده های انتخاباتی و شعارهای رئیس جمهور منتخب مردم برای دولت دوازدهم را مناسب می دانیم، باید به او برای تحقق وعده هایش کمک کرد، آنهم در جهت بهبود وضعیت مردم و پیشرفت کشور.

لذا به نظر می رسد از امروز تا 4 سال دیگر یعنی تا 1400 که «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران است باید با کنار گذاشتن اختلاف نظرهای سیاسی، جناحی و حتی دیدگاهی و در راستای پیشرفت کشور به تحقق وعده های رئیس جمهور کمک کنیم. در زیر نگاهی انداختیم به مهمترین وعده های سیاسی دوازدهمین رئیس جمهور کشور که قرار است تا سال 1400 به ثمر بنشینند.

*آرای خاکستری به کدام وعده روحانی رای دادند؟

مدیریت فضای سیاسی کشور و تحریک آرای خاکستری برای شرکت در انتخابات مهمترین تاکتیک روحانی و حامیانش در انتخابات بود که سبب شد با رای قابل توجهی مجدد سکان قوه مجریه را در دست بگیرد ، در همین راستا هم بازخوانی وعده ها و شعار های انتخاباتی او پر اهمیت و قابل توجه است .

بهترین موضع گیری سیاسی حسن روحانی همراهی اش با مردم و همنوایی با مردمی بود که از فضای سیاسی کشور دلخوش چندانی نداشتند او در میان رقبایش ایستاد و گفت :در هشت سال اخیر افرادی منزوی شدند بدین خاطر که به رقیب رأی دادند. اگر می‌خواهیم ما را به عنوان جمهوری بشناسند و ببینند باید همه مردم در انتخابات یکسان تلقی شوند. مردم نیازها و خواسته‌های مختلف دارند و دولت باید بداند که در برابر ملت پاسخگوست. دولت آمده تا خواست ملت را اجرا کند.

همچنین تاکید او بر حاکم شدن آزادی فضای سیاسی در دانشگاه ها به جای جو امنیتی از مهمترین وعده هایش بود که توانست رقبایش را به حاشیه براند ، مثلا اینکه روحانی گفت در دولت تدبیر و امید جوانان ما در دانشگاه‌ها از فضای آزادتری برخوردار خواهند بود، در این دولت از انتقال دانشجویان استقبال خواهد شد و عدالت، آزادی، رونق اشتغال، اقتصاد و حقوق بایسته برای کارگران به وجود خواهد آمد.

دیگر سخنان او از جمله اینکه نقد خیلی زیباست البته دلسوزانه و سازنده، با نقد منصفانه می‌شود تصمیمات را تصحیح کرد و نقاط ضعف را برطرف. نقاد بهترین خدمت را به کشور و دولت خواهد کردو...نیز از مهمترین و قابل توجه ترین برخورد های سیاسی اش در انتخابات بود

«زنان ما، دختران ما عفت را در زندگی می‌شناسند، آن قدر به خاطر مسائل جزئی مزاحم دختران ما نشوید.»یا«آن وقت که فضای فرهنگی و سیاسی شد و فضای امنیتی به انزوا فرستاده شد، زندان‌های ما خلوت می‌شود.»یا«البته که اخلاق را باید ارتقاء دهیم اما با مأموران ویژه نمی‌شود. ما باید آگاهی نسل جوان را بالا ببریم. این قدر در زندگی مردم نباید دخالت کنیم ارتقای اخلاقی با چادر درست نمی‌شود. کار فرهنگی را باید به صاحبان فرهنگ سپرد. هنرمندان و موسیقی‌دانان و صاحبان سینما و علما باید فرهنگ را عوض کنند.»یا «کار فرهنگی را نباید به پلیس سپرد. شاید در ایستگاه آخر نیاز به پلیس باشد اما در حال حاضر ما پلیس را در ایستگاه اول وارد کرده‌ایم. ما اخلاق پلیسی نمی‌خواهیم بلکه پلیس اخلاقی را می‌خواهیم.» ازمهترین وعده های سیاسی –اجتماعی حسن روحانی بود که اسباب پیروزی اش در 29 اردیبهشت را مهیا کرد.

در نهایت هم پرداختن به اموری چون سینما برای او خبر ساز شد ، مثلا اینکه او چند بار اعلام کرد: من معتقدم در ابتدا باید انقلابی در سینما به وجود آید. من نمی‌بینم چیزی از سینما باقی مانده باشد امروز مردم از رسانه‌های دیگر در حال دیدن فیلم‌های ایرانی هستند بیاییم سینما را به اهالی و آنانی که هنرمند و فیلم‌ساز هستند واگذار کنیم.

او می گفت :من معتقدم هنرمندان ما می‌توانند هدایتگر باشند و راه را بر جامعه و دولت نشان دهند. کار هنر را نباید به «دستوربگیر» بسپاریم. کار فرهنگ را باید به اصحاب هنر بسپاریم به کسانی که هنر را تجربه کردند و در فضای هنر زندگی کرده‌اند و من معتقدم این مردم هستند که به کار هنرمند ارزش می‌دهند.

* وعده‌های روحانی برای نجات اقتصاد ایران

مهمترین وعده او اشتغال زایی است او با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید نخواهد گذاشت این همه جوان بیکار در مقابل خانواده و فرزندان شرمنده باشند وعده داد که در ماه‌های ابتدای آغاز به کار دولت «تدبیر و امید» موانع از سر راه تولید برداشته می‌شود.

او در همین راستا وعده داد که همین کارخانه‌های موجود در کشور اگر به جای 20 درصد توان با 60 درصد توان کار کنند، بخش عظیمی از مشکلات اشتغال‌زایی در کشور برطرف می‌شود.

تاکید دیگر روحانی بر این بود که مقررات و قوانین باید به صورت شفاف در اختیار همه قرار گیرد و نباید یکی زودتر از این مسائل آگاه شود و فردی دیگر دیرتر.ایجاد شغل نباید با وام باشد که بیکار تبدیل به بیکار بدهکار خواهد شد.

او بارها و بارها با بیان اینکه شعار من «نجات اقتصاد ایران» است اعلام کرد که برنامه اقتصادی من حل معضل اشتغال به خصوص برای تحصیل‌کرده‌هاست.

«اصلاح نظام اداری نیز جزء اولویت‌های من است زیرا با اصلاح نظام اداری جلوی فساد‌ها گرفته می‌شود.»،« ما باید قبل از جذب سرمایه خارجی ابتدا به فکر جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور باشیم.»،« اگر موانع و مشکلاتی در زمینه جذب سرمایه خارجی داشتیم حتماً لوایح مورد نظر را به مجلس می‌دهیم که سرمایه را» از مهمترین وعده های اقتصادی او ست که انتظار می رودتا سال 1400 محقق شود.

*تمام تحریم ها را برمی دارم

در میان همه اینها اما شاید خبر ساز ترین وعده روحانی که رقبایش بشدت روی آن مانور دادند به قول روحانی برای برداشتن همه تحریم های قدرت های غربی علیه برنامه هسته ای بر می گردد. 22 اردیبهشت ماه و در آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخاباتی بود که روحانی گفت: آمادگی دارد بقیه تحریم‌های ایران را بردارد.

اوبا صراحت به اظهارات و وعده‌های رقبای اصولگرای خود حمله می‌کرد، در جمع‌بندی مناظره سوم گفت: «مردم ایران ما با هم عهدی بستیم، مقابل تحریم‌ها ایستادگی کردیم، بهانه‌ای که می‌توانست برای ما جنگ درست کند را از بین بردیم». روحانی تأکید کرد در صورت انتخاب شدن مجدد به مقام ریاست‌جمهوری، «آمادگی دارم در چهار سال بعد غیر از تحریم‌های هسته‌ای، بقیه تحریم‌ها را هم بردارم و عزت و منفعت ایران را برگردانم».ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۱۳۹۴ به یک توافق هسته‌ای موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» دست یافتند که بر اساس آن تهران بسیاری از فعالیت‌های اتمی خود را متوقف کرد و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی بر ضد ایران لغو شد یا به حال تعلیق در آمدند.با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی در یکسال گذشته بارها از موانع بانکی و سرمایه‌گذاری خارجی در نتیجه سایر تحریم‌های آمریکا شکایت داشته‌اند.

قابل ذکر است که رفع تحریم‌های هسته‌ای، همچنان در فهرست سایر تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا به خاطر فعالیت‌های نظامی، موشکی و مسئله نقض حقوق بشر است. روحانی در حالی این وعده را داد که در ایالات متحده دولت دونالد ترامپ سر کار آمده، که مواضع سرسختانه‌ای در قبال جمهوری اسلامی ایران دارد.رئیس‌جمهوری جدید آمریکا حتی نسبت به برجام انتقادهای زیادی دارد هرچند گفته است مادامی که ایران به آن پایبند باشد، این توافق را محترم می‌شمارد

حالا انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به پایان رسید و «حسن روحانی» در قامت ریاست جمهوری ایران ابقا شده است از این پس هم حامیانش و هم منتقدانش چشم انتظار احقاق وعده هایی هستند که او به صراحت بارها وبارها در میتینگ های انتخاباتی اش به مردم وعده داد و گفت تا پایان 1400 وعده هایش را به اجرا در خواهد آورد. پس اگر منتقد و یا حامی روحانی هستیم بهترین راه برای تحقق وعده هایی که به نفع مردم و کشور است، این است که ضمن منتقد ضمن حفظ روحیه انتقادی و جلوگیری از تخریب برای تحقق وعده ها دولت و رئیس آن را حمایت کند و حامی هم با مطالبه وعده ها و کمک مشفقانه به عملی شدن وعده های انتخاباتی رئیس جمهور کمک کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار