خريد عينک آفتابي از واجبات است، الزام اين خريد را نبايد انکار کنيد. چشمهاي شما، جزء حساس‌ترين و آسيب‌پذيرترين نقاط بدنتان به‌حساب مي‌آيند؛ لذا در هنگام خريد عينک آفتابي دقت زيادي را لحاظ کرده و صرفاً به ظاهر شيک و مارک آن بسنده نکنيد. با ما همراه شويد تا علاوه بر تضمين سلامت چشمانتان بتوانيد عينکي زيبا، که برازنده و متناسب با چهره‌يتان است را انتخاب نماييد.
کد خبر: ۴۲۵۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴ 17 May 2017
تابناک رضوی به نقل از آخرین خبر: بهتر است که قبل از خريد عينک آفتابي با چشم پزشک خود مشورت کرده و به اين نکته دقت داشته باشيد، که بايد حتماً عينک خود را از مغازه‌هاي معتبر تهيه نماييد.
با ما همراه باشيد تا با نکات انتخاب عينک آفتابي آشنا شويد.

چرا عينک؟
آفتاب در عين زندگي بخشي، مضراتي هم دارد. اشعه ماوراي بنفش نور خورشيد مي تواند آسيب هاي زيادي به قرنيه وارد و پوست اطراف چشم را پير و چروک کند. آن چه مي تواند از اين تخريب ها جلوگيري نمايد، يک عينک آفتابي «استاندارد» است. تاکيد روي واژه «استاندارد» به اين دليل است که عينک هاي غيراستاندارد تنها مانع اذيت و آزار ظاهري نور آفتاب مي شوند و از عبور اشعه ها جلوگيري نمي کنند.
بنابراين در حالي که به خاطر کاهش نور آفتاب مردمک هاي چشم شما گشاد شده و چشم هايتان حسابي بي دفاع هستند، اشعه هاي مضر با خيال راحت به چشم هاي شما حمله مي کنند. عينک استاندارد بهتر است قاب بزرگي داشته باشد که چشم ها و فضاي اطرافشان را تا بالاي گونه ها بپوشاند. شيشه هاي عينک بايد قدرت محافظت UV400 داشته باشند که اين به اين معنا است که حتي پايين ترين طول موج هاي اشعه ماوراي بنفش هم به چشم هايتان نخواهد رسيد.

رنگ شيشه و نکاتي ديگر
اينکه شيشه اي که براي عينک آفتابي خود انتخاب مي کنيد، چه رنگي داشته باشد، هيچ تاثيري بر قدرت عينک ندارد ولي حواستان باشد شيشه اي را انتخاب کنيد که شما را در تشخيص رنگ ها دچار مشکل نسازد. علي الخصوص اگر رانندگي مي کنيد، لازم است بتوانيد سريع و به موقع رنگ هاي چراغ راهنما را تشخيص بدهيد. از خريد عينک هاي سنگين خودداري کنيد چون استفاده از آن ها براي طولاني مدت شما را خسته خواهد کرد و اطراف بيني تان جا خواهد انداخت. 
عينک نه خيلي شل باشد که از روي بيني سر بخورد و جا به جا شود و نه آن قدر سفت که پشت گوش ها را آزار دهد. فاصله مناسب عينک از چشم هايتان به مژه ها آسيب رسانده و مزاحمت ايجاد مي کند.

حتما برند باشد؟
آن چه مسلم است خيلي از مواقع برندها نان شهرت و محبوبيتشان را مي خورند. گاهي هم طراحي هاي منحصر به فرد بر قيمت کالا مي افزايد اما در اين که براي داشتن عينک استاندارد حتما بايد سراغ برندها برويد، الزامي وجود ندارد. البته که مارک هاي معتبر با ضمانت نامه ها و قدرت نامشان، تمام قد پشت کيفيت محصولشان مي ايستند و اين مسئله خيال ما را از بابت گول نخوردن در اين بازار تا حدود خيلي خوبي راحت مي کند. اما چنان چه عينکي پيدا کرديد که از قضا نام و نشان ويژه اي نداشت اما استانداردها را رعايت کرده بود، بابت هزينه پايين تري که مي پردازيد، بد به دلتان راه ندهيد.

هزينه ها و برندها
مغازه هاي فروش عينک اصل يا تقلبي در تمام شهر پراکنده اند اما خيابان آرام و پردرخت فلسطين حد فاصل بلوار کشاورز تا خيابان انقلاب، جا به جا فروشگاه هاي معتبر عرضه کننده عينک آفتابي و طبي دارد. مغازه هايي که گاه کوچکتر هستند و تاکيدشان روي فروش مدل هاي طبي است و گاه بزرگتر هستند و دريايي از مدل هاي مختلف برندهاي گوناگون را عرضه مي کنند. 
در اين مغازه ها قيمت ها از ۲۰۰ هزار تومان شروع مي شوند و به ۲ ميليون تومان هم مي رسند. اما اگر توانايي پرداخت مبلغي در حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان را داشته باشيد، دستتان براي انتخاب از برندهاي زيادي باز خواهد بود و مدل هاي متنوعي پيش رويتان قرار مي گيرد. البته براي خريد از برند آنا هيکمن (Ana Hickmann) پرداخت مبلغي در حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان کفايت مي کند. در ميان مدل هاي عينک جورجيو والنتي، تامي و ديور هم مي توانيد عينک هاي خوبي در رنج قيمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان پيدا کنيد.
نرخ عينک هاي برند ايتاليايي پليس از حدود ۳۰۰ هزار تومان شروع مي شود و يکي از جديدترين مدل هاي ۲۰۱۵ آن، ۶۰۰ هزار تومان قيمت دارد. اگر دستتان بازتر است مي توانيد با پرداخت ۸۷۰ هزار تومان يک عينک ورساچه قاب کائوچويي با طراحي خاص بخريد يا از برندهاي روبرتو کاوالي، تام فورد و بولگاري عينک هاي در حدود ۱ ميليون تا يک ميليون و ۶۰۰ هزار تومان تهيه کنيد.
هرچند قيمت مدل هاي برند سواروسکي از ۷۰۰ هزار تومان شروع مي شود اما بيشتر مدل ها در بازه قيمتي يک يا دو ميليون قرار دارند. برند نام آشناي ري بن، از حدود ۶۰۰ هزار تومان قيمت گذاري شده است. اما يکي از مغازه داران که مدل هاي اصل را هم در مغازه دارد، چندين مدل تقلبي که به قول خود او کيفيت بالايي دارند، به قيمت ۲۲۰ هزار تومان به فروش مي رساند.
اگر دستتان در خريد عينک باز است، دنبال مدل هاي متنوع مي گرديد و ضمانت نامه ها و خدمات پس از فروش برايتان ارجحيت دارد، سري به خيابان فلسطين بزنيد. جايي که رقابت تنگاتنگ مغازه داران براي مشتري ها احترام زيادي به همراه دارد.

فريم و جنس:
در هنگام خريد عينک آفتابي به اندازه‌ي فريم آن دقت کنيد. بهتر است فريمي را انتخاب کنيد که سايزي متوسط داشته و با فرم طبيعي چشمانتان نيز مطابقت دارد
از خريد عينک‌هايي که فريم کوچکي دارند خودداري نماييد، چون ميدان ديد شما را محدود مي کنند و همچنين پوشش‌ دهي مناسبي از چشم شما به عمل نمي‌آورند، همچنين بايد بين آناتومي چهره و عينک شما هماهنگي وجود داشته باشد. براي مثال اگر صورت کشيده و ظريفي داريد بهتر است که از انتخاب فريم‌هاي بزرگ اجتناب نماييد.
به جنس فريم، انعطاف‌پذيري، راحتي و ضد ضربه بودن آن توجه کنيد. يک فريم مناسب نبايد به شقيقه‌ها و روي گوش و بيني شما فشار بياورد.

محافظت از چشم:
يک عينک آفتابي مناسب بايد اشعه‌ي ماوراء‌بنفش (UV: Ultra Violet) را کاملاً جذب کرده و مانع عبور آنها شود، همچنين دقت داشته باشيد که اين مسئله ربطي به تيرگي زياد آن ندارد. دقت کنيد که UV عينک شما بايد ۴۰۰ باشد.
در انتخاب عينک آفتابي بايد بسيار دقت کرد؛ تا مانع از عبور امواج UV شود حتي وقتي که هوا ابري است. اگر عينک مورد نظر شما تيره رنگ باشد و مانع عبور امواج UV نشود بسيار خطرناک است چرا که چنين عينکي به دليل تيره بودن باعث مي‌شود مردمک چشم باز شود که در اين صورت امواج UV بيشتري وارد چشم مي‌شود بنابراين چشم در معرض خطر بيشتري قرار خواهد گرفت.
عينک مناسب علاوه بر اينکه بايد از ورود امواج UV جلوگيري کند، بهتر است ۷۵% تا ۹۰% از نور مرئي را نيز جذب کند تا از چشم در مقابل شدت نور زياد نيز مراقبت شود.
چگونه مي‌توان مطمئن شد، عينک مورد نظر ما ۱۰۰% امواج UV جذب مي کند؟
براي اين کار از دستگاهي به نام فوتومتر (Photometer) استفاده مي‌شود. اين دستگاه مقدار گذردهي UV را اندازه گيري مي‌کند. مقدار گذردهي عينک مناسب بايد در بازه ۰% تا ۱% باشد.

اما واقعاً امواج UV چه خطراتي دارد؟
سرطان چشم و بيماريهاي قرنيه و آب مرواريد از مهمترين خطراتي مي‌باشد که اين امواج مي‌تواند داشته باشد.
تمام افرادي که در فضاي باز قرار دارند در خطر امواج UV مي‌باشند. کساني که بيشترين خطر آنها را تهديد مي‌کند عبارتند از: رانندگان، پليس، اسکي بازان، ماهيگيران، کشاورزان و افرادي که در شهر ها مدت زيادي بيرون از فضاي سر پوشيده بسر مي‌برند.

شيشه و لنز :
نکته‌ي بسيار مهمي که در هنگام خريد عينک آفتابي بايد لحاظ شود،‌ شيشه‌ي آن است که بايد خوب تراش خورده باشد.
اگر شيشه‌ي عينک خوب تراش نخورده باشد حالت آستيگمات ايجاد کرده و باعث خستگي چشمان شما مي‌شود. براي مطمئن شدن از تراش خوب عينک مي‌توانيد با افراد اپتومتريست مشورت کنيد، آن‌ها مي‌توانند با دستگاه لنزومتر از مناسب بودن و خوب تراش خوردن شيشه مطمئن شوند. براي بررسي کلي اين موضوع مي‌توانيد به خطوط صاف نگاه کنيد نبايد آن‌ها را شکسته يا انحنا دار ببينيد، البته توجه داشته باشيد که با اين روش فقط مي‌توانيد متوجه ايرادات واضح بشويد و به ايرادات جزئي آن پي نخواهيد برد. از آنجا که کارخانه‌هاي معتبر عينک سازي اين نکته را در هنگام ساخت لحاظ مي‌کنند، اگر از عينک فروشي‌هاي معتبر خريد کنيد قطعاً انتخاب مناسبي خواهيد داشت.
شيشه‌هاي anti-reflex نيز انتخاب مناسبي مي‌باشند؛ زيرا شيشه‌هايي که داراي اين پوشش هستند سبب ميگـردند تا نـور بـيـشـتـري بــه چـشم شما برسد و در عـيــن حال نور زننده را بسـيار کاهش مي‌دهنـد.
برخي از لنزها پلاريزه (Polarize) مي‌باشند. از آنجا که بيـشتـرين نـورهاي زننده از سـطـوح افـقي حاصل مي‌گردند، اين لنزها طوري تنظيم شده‌اند کـه امــواج انعکاس يافته‌ي افقي را حذف مي‌کنند و بـه شـمـا اجازه مي‌دهند تا به سطوحي مانند آب، يخ و برف نگاه کنيد.

رنگ :
براي انتخاب رنگ عينک، به شما قهوه‌اي يا خاکستري را پيشنهاد مي‌کنيم؛ چون نسبت به رنگ‌ سياه چشم شما کمتر خسته مي‌شود و ديد مناسب‌تري در روز برايتان فراهم مي‌شود.

دقت در انتخاب :
براي خريد عينک وقت و هزينه‌ي کافي در نظر بگيريد.
مضرات استفاده از عينک‌هاي آفتابي ارزان‌ قيمت بيشتر از فوايد آن است چون اين عينک‌هاي‌ آفتابي نه تنها از چشم شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت نمي‌کنند بلکه به آن آسيب نيز مي‌رسانند، همچنين با توجه به اهميت موضوع و هزينه‌اي که قرار است متحمل بشويد، لازم است که زمان کافي به خريد اختصاص بدهيد.
کودکان نيز بايد يک عينک مناسب و استاندارد داشته باشند، متاسفانه بسياري از والدين به خريد عينک آفتابي براي کودکان خود توجه نمي‌کنند. در اين راستا سعي کنيد با عينک‌ ساز مشورت کنيد و يک عينک با مدل بچه‌گانه و عدسي و لنز مناسب براي فرزند خود تهيه کنيد.
۱- افرادي که در حال اسکي کردن، حمام آفتاب گرفتن و کوهنوردي در ارتفاعات هستند بايد حتماً از عينک آفتابي استفاده کنند. براي اينگونه محيط‌ها عينک‌هايي لازمند که فقط ۱۲ ـ ۸ درصد نور را از خود عبور دهند.
۲ ـ عينکهاي رنگي متمايل به سبز و قهوه اي به علت مختل کردن طيف رنگ ، مضر هستند . البته براي افرادي که مي‌خواهند به مدت طولاني رانندگي کنند ، توصيه مي‌شود از عينکهاي قهوه اي استفاده کنند ، چرا که اين عينکها نور آبي آسمان را کاهش وحدت بينايي را افزايش مي‌دهند، لذا براي مصارف روزمره توصيه به استفاده از اين رنگ نمي‌شود .
۳ -اگر پشت فرمان مي‌نشينيد توصيه مي‌شود که از عينکهاي آفتابي سبز رنگ استفاده نکنيد چرا که تشخيص نور قرمز و زرد را مختل مي‌کند و از اين نظر مناسب نيستند. به عنوان يک اصل بدانيد که بهترين رنگ براي عينکهاي آفتابي در وهله اول خاکستري و پس از آن قهوه اي است.
۴ـ شيشه‌هاي عينک آفتابي بايد مقاومت کافي داشته باشد. پلي کربنات از همه مواد مقاوم تر است.
۵ ـ قاب عينک بايد بزرگ باشد تا محافظت کامل در اين خصوص صورت گيرد .
۶ – يک عينک آفتابي استاندارد عينکي است که وقتي آن را در مقابل يک صفحه طرح دار تکان مي‌دهيم نبايد صفحه موجدار تار و کج و معوج ديده شود .
۷ – اگر مي‌خواهيد بدانيد که تيرگي عينک آفتابي شما مناسب است يا نه، در يک اتاق با نور معمولي با عينک آفتابي به آينه نگاه کنيد اگر عينک آفتابي شما مناسب باشد نبايد چشمان خود را ببينيد .
۸ – کودکاني که براي ساعتهاي طولاني در زير نور آفتاب در حال بازي کردن هستند بايد از عينکهاي مخصوص خودشان استفاده کنند .
۹ – اگر در محل کار خود با اشعه‌هاي زياد در تماس هستيد، عينک آفتابي جوابگو نخواهد بود لذا توصيه مي‌شود عينکهاي متفاوت و مخصوص استفاده نماييد (براي مثال در جوشکاري ويا کار با وسائلي که توليد اشعه ميکند عينک ويا محافظ هاي خاصي لازم است )
۱۰ – افرادي که تحت عمل آب مرواريد يا ليزيک يا لازک قرار گرفته‌اند بايد در مواجهه با آفتاب از عينکهاي آفتابي مجاز استفاده کنند .
۱۱- بعضي داروهاي پوستي يا چشمي‌حساسيت چشم‌ها را به نور آفتاب بيشتر مي‌کند در صورت استفاده از اين داروها ( به عنوان مثال کساني که از قطره هاي چشمي‌يا قرص داکسي سيکلين استفاده مي‌کنند ) بايد حتماً از عينک آفتابي استفاده کنند .
۱۲- عينکهاي آفتابي با شيشه‌هاي رفلکس که داراي پوشش آينه‌اي هستند براي مصارف اسکي يا کوهنوردي مناسب مي‌باشند .
۱۳- با توجه به هزينه‌هاي مختلف که روزمره متحمل مي‌شويد خريد يک عينک آفتابي استاندارد نه تنها عملي درست و به جا بلکه ضروري مي‌باشد . بهاي استفاده از عينکهاي تقلبي به خطر انداختن سلامتي چشم هايتان مي‌باشد .
۱۴ – براي تهيه عينک آفتابي بهتر است با يک چشم پزشک مشورت کنيد و يا از يک اپتومتريست کمک بگيريد . و جهت خريد آن به عينک فروشيهاي معتبر مراجعه نماييد . با خريد يک عينک خوب به راحتي مي‌توانيد تا چند سال از آن استفاده کنيد .
۱۵- اگر دچار اختلال در بينايي هستيد و از عينک طبي استفاده مي‌کنيد چنانچه مايل بوديد مي‌توانيد از عينکهاي آفتابي مخصوص که بر روي عينک طبي قرار مي‌گيرند استفاده نماييد و يا براي عينک طبي خود شيشه هاي فتوکروم و يا شيشه هاي رنگي سفارش دهيد .

نحوه شناخت عينک استاندارد
«در لنز عينک‌هاي ارزان ماده‌اي به نام (Triace tate) است که فقط ۴۰ درصد ازUV را جذب مي‌کند و براي چشم بسيار مضر هستند بنابراين بهترين راه شناخت عينک‌هاي استاندارد، استفاده از دستگاه UV متر است که اغلب در عينک‌فروشي‌هاي معتبر يافت مي‌شود.»
بدون استفاده از دستگاه «يووي متر» جهت شناخت استاندارد بودن عينک‌هاي آفتابي، تشخيص يک عينک آفتابي مناسب، حتي براي چشم پزشکان نيز سخت و غيرممکن خواهد بود.
گفتني است اين دستگاه بايد UV عينک را از ۹۸‌درصد به بالا نشان دهد. همچنين گاهي علامت «۴۰۰ UV» در کنار برخي از عينک‌ها درج شده است که نشان‌دهنده قابليت حفاظت بر عليه UVB است.
نمي‌توان هر عينک گران‌قيمتي را استاندارد قلمداد کرد و بايد تمامي آنها توسط دستگاه (يووي‌متر)‌ تست شوند.

خاصيت عينک‌هاي شيشه‌اي بدون نمره
در حال حاضر اکثر عينک‌هاي طبي و آفتابي به‌دليل هزينه‌هاي بالاي آن از شيشه‌اي تبديل به تلق شده‌اند، ولي جالب است که بدانيد اگر شيشه بدون شماره‌اي را جلوي چشمان خود بگذاريد، باعث مي‌شود ۹۸ درصد از UV توسط آن جذب شود. آنچه در انتخاب عينک آفتابي مهم مي‌باشد، اين است که بايد کل چشم توسط آن گرفته شود، بنابراين استفاده از عينک‌هاي کوچک که بيشتر براي زيبايي طراحي شده‌اند و هيچ پوششي ندارند، توصيه نمي‌شود.

آيا کودکان هم به عينک آفتابي نياز دارند ؟
کودکان به دليل اين که ممکن است بيش از سايرين در معرض آفتاب قرار گيرند، احتياج به عينک‌هاي آفتابي دارند. هر قدر افراد جوانتر باشند UV بيشتر به چشم آنها صدمه خواهد زد، چرا که قرنيه و عدسي چشم کودکان بسيار شفاف است وUV بدون برگشت داخل چشم مي‌رود در صورتي که در افراد سن بالاتر به دليل کدر بودن عدسي و قرنيه، مقداري ازUV بازتاب خواهد داشت، پس بهتر است کودکان و بزرگسالان در معرض آفتاب از ۱۰ صبح تا ساعت‌۱۴ زدن عينک را به هيچ وجه فراموش نکنند؛ چرا که در اين مدت زمان، حتي اگر شخص در سايه نيز قرار داشته باشد، خطر صدمه اشعهUV چشمان را تهديد مي‌کند.

فيلتر پلاريزه
اغلب اشعه‌هاي مضر از استوا مي‌آيند و به‌شکل افقي‌اند. عينک‌هاي پلاريزه مي‌توانند جلوي اين اشعه‌ها را به خوبي بگيرند، چرا که اين عينک‌ها اجازه مي‌دهند فقط اشعه‌هاي عمودي، داخل چشم شوند و تنها مشکل اين عينک‌ها اين است که اگر خودرويتان (ال‌سي‌دي)‌ دارد شما به هنگام نگاه کردن به اين صفحه، کمي دچار مشکل شده و ممکن است اين صفحه را واضح نبينيد. بنابراين، اين نوع از عينک‌ها بيشتر براي افرادي که داراي ديد بسيار خوب و شغل خلباني يا تيراندازي هستند توصيه مي‌شود.

آيا رنگ رنگ شيشه عينک هم مهم است ؟
رنگ و لايه‌هاي مختلف موجود در شيشه هر‌يک با توجه به کاربرد آن طراحي مي‌شود مثلا رنگ خاکستري به دليل اين که شدت نور را در تمامي رنگ‌ها به طور يکسان کم مي‌کنند و کمترين اختلالي را در ديد رنگي ايجاد مي‌کنند، براي رانندگي و ساير کاربردهاي روزمره مناسبند. دکتر اساسي درخصوص عينک‌هاي شيشه زرد مي‌افزايد: اين عينک‌ها نور آبي را تا حد زيادي جذب مي‌کنند، بنابراين بيشتر سطح‌ها مي‌توانند آن را منعکس و منتشر کنند و به همين دليل عينک‌هاي اسکي بيشتر زرد هستند.

همچنين عينک‌هاي قهوه‌اي علاوه بر جذب بهتر نور آبي و فرکانس‌هاي بالا، اشعه‌ ماوراءبنفش را هم بيشتر جذب مي‌کنند و عينک‌هاي سبز بخشي از نور آبي را فيلتر کرده و درخشندگي سطوح را کاهش مي‌دهد و در پايان عينک‌هاي قرمز و ارغواني که بيشتر براي شکار و اسکي روي آب مناسبند در محيط‌هاي سبز و آبي استفاده مي‌شود.

آيا در زمستان هم احتياج به عينک آفتابي داريم ؟
استفاده از عينک آفتابي در زمستان، بخصوص در برف را توصيه مي شود . از آنجا که برف بازتاب ۸۰ درصد ازUV را دارد و زمين و آب فقط ۱۰ درصد ازUV را منعکس مي‌کنند، اهميت استفاده از عينک آفتابي در زمستان کمتر از استفاده از آن در فصل تابستان نيست.

عيـنـک آفتابي خوب بايد شرايط زير را داشته باشد :
۱- چشمان شما را در برابر اشعه ماوراء بنـقش محافظت کند.
۲- چشمان شما را در برابر نور شديد خورشيد محافـظت کند.
۳- چـشمـان شما در برابر نورهاي زننده و خـيـره کـنـنـده محافظت کند.
۴- وضوح و کنتراست را بهبود ببخشد.
يـک عيـنـک ارزان قيـمت و بي کيفيت مـعمـولا مـزاياي فـوق را در اختيار شما قرار نمي دهـند بـلکه تنها از شدت نور ميکاهد ولي اشعه ماوراء بنفش را حذف نمي کنـد. از ايـن رو عـنـبـيــه چـشمـان بـواسطـه کـاهش شـدت نـور منبسط تـر و بازتر شده و اجازه مي دهد اشـعـه مـاوراء بنـفـش بيـشتري به آنها برسد که سبب آسيب به شبکيه چشم و در پي آن ابتلا به آب مرواريد و حتي سرطان چشم مي گردد. بنـابـرايـن حتما از عيـنـک هـاي آفـتـابي داراي حداقل حفاظت UV-4000 بـا مـارک هـاي مـعـتبر استفاده کنيد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار