معاون پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی خبر داد:
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: راه‌اندازی کارناوال‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگو جرم بوده و به تشکیل پرونده می‌انجامد.
کد خبر: ۴۲۵۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴ 16 May 2017
به گزارش تابناک رضوی، امیر مرتضوی در نشست خبری با موضوع پیشگیری و برخورد با جرایم و تخلفات انتخاباتی که در دادگستری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: تعداد نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در حوزه شهری در استان دو هزار و ۸۱۹ نفر است که ۱۷۴ نفر رد صلاحیت شده و ۴۲۶ نفر هم انصراف دادند.
 
وی افزود: در کلانشهر مشهد ۸۵۵ نفر به عنوان نامزد انتخابات شورای اسلامی شهر در حال رقابت هستند که از مجموع ثبت نام کنندگان ۷۶ نفر هم رد صلاحیت شده و ۸۷ انصراف دادند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه حجم شرکت کننده‌گان نسبت به دوره قبل، رشد قابل توجهی داشته است، تصریح کرد: از نظر روستایی هم ۱۴ هزار ۹۷۹ نفر در سطح استان نامزد انتخابات شوراها شده اند که از مجموع ثبت نامی ها، ۴۲۰ نفر رد صلاحیت شده و ۷۵۳ نفر هم انصراف دادند.

وی ادامه داد: در دو عرصه ملی و منطقه‌ای شاهد اتفاق بزرگی هستیم و حجم کار ما سنگین است، پنج نفر از قضات در هر شهرستان درگیر انتخابات هستند که از بین آن ها، یک نفر در هیئت‌های نظارت در شهرستان‌ها عضویت داشته، دو نفر قاضی ویژه انتخابات در دادسرا بوده و دو نفر هم در هیئت اجرایی مشغول به فعالیت هستند.

مرتضوی با بیان اینکه مدت تبلیغات ریاست جمهوری ۲۰ روز و شوراها یک هفته بوده است، گفت: از ۲۱ تا ۲۴ اردیبهشت ماه، ۳۳ هزار ۴۱۰ مورد جمع آوری تبلیغات انتخابات شوراهای شهر و روستا انجام گرفته که عمده آن مربوط به تبلیغات زود هنگام بوده است.

وی چهار مولفه امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت را مهم ارزیابی و ابراز کرد: تعداد ۱۱۰ مورد پیامک مبنی بر وقوع تخلف شخصا به من ارسال شده که اقدامات لازم در این خصوص انجام گرفته است و سه شعار پیش بینی‌های به موقع، به هنگام و بدخورد قاطع و سریع را مدنظر قرار داده‌ایم.

وی تاکید کرد: کسی که می‌خواهد در مسند ریاست جمهوری قرار گیرد مجری قانون است و کسی که به عضویت شورا می‌رسد در مسند قانون گذاری است از این رو لزوم توجه به قانون در هر دو مورد امری ضروری است.

اصل بی‌طرفی و انصاف در قوه قضائیه رعایت می‌شود

مرتضوی با اشاره به اینکه از ابتدای جلسات کارگروه به رسیدگی به جرایم انتخابات ۹۷ جلسه در سطح استان برگزار شده است، بیان کرد: تاکنون ۲۰ مورد کانال‌های تلگرامی مسدود شده و ۱۲۱ مورد در حوزه تبلیغات انتخاباتی تذکر صورت گرفته است اما این نکته حائز اهمیت است که اصل بی‌طرفی و انصاف را در قوه قضائیه رعایت می‌شود.

وی از تالیف کتاب پرسمان حقوقی انتخابات خبر داد و گفت: عناوین مجرمانه، مجازات و مرجع رسیدگی در کتابی که اخیرا تالیف شده به ارگان‌ها، سازمان‌ها و صدا و سیما عرضه کرده‌ایم و ‌هیچ استانی به اندازه خراسان رضوی در حوزه انتخابات کتاب چاپ نکرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی تاکید کرد: بحث حاکمیت قانون و اخلاق را باید در انتخابات موردتوجه قرار داد، متاسفانه در انتخابات با بداخلاقی مواجه هستیم که این موضوع در حال افزایش است و باید نسبت به آن چاره اندیشی شود.

وی در خصوص سفر فردای حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به مشهد اظهار کرد: پروتکل سیاسی استان بدین صورت برنامه ریزی شده است که هر کدام از کاندیدا که قصد سفر به استان را داشته باشند، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری در ساعات اداری او را همراهی می‌کند.

 مرتضوی راه‌اندازی کارناوال‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگو را جرم اعلام کرد و افزود: در صورت مشاهده این موارد نیروهای انتظامی موظف هستند برخوردهای لازم را انجام دهند و این جرم کاملا مشهود است و به تشکیل پرونده می‌انجامد. همچنین ۴۹ نفر برای تخلفات انتخاباتی به دادسرا احضار شده‌اند اما هیچ مورد دستگیری نداشته‌ایم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار