معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد:
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد گفت: از ابتدای نوروز حدود 140 هزا رنفر از شهرک تاریخی بازدید کردند.
کد خبر: ۴۲۴۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲ 16 May 2017
به گزارش تابناک خراسان رضوی، وحید جلیلی در برنامه رادیویی صدای خراسان رضوی اظهار کرد: از ابتدای نوروز حدود 140 هزا رنفر از شهرک تاریخی  بازدید کردند .
مصاحبه معاون فرهنگی اجتمای شهرداری مشهد به این شرح است:
با توجه به این که این نمایشگاه دائمی نیست من همواره این  دغدغه و  نگرانی را دارم که هنوز  بخش بزرگ تری از جمعیت شهر افتخار نداشتیم در خدمت شان باشیم . 

امروز روز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی  است و برای کل ایران وتمامی فارسی زبانان جهان روز بسیار مهمی است و همان طور که می دانید  حکیم ابولقاسم فردوسی توسی از شخصیت های نامبردار ادبیات نه فقط در ایران بلکه در سطح جهان است . 
در طی تاریخ مشهد و وخراسان بزرگ، شخصیت های عظیمی را به تاریخ جهان معرفی کرده است و شاید اگر در هر کشوری تنها یکی از این شخصیت هایی که ما  داریم، داشتند برای هویت سازی ان کشورکفایت می کرد . 
 ولی تنها در توس  حضرت فردوسی،  خواجه نصیرالدین توسی، امام محمد غزالی، خواجه نظام الملک و ... هر کدام برای یک کشور کفایت می کند پس ما با گنجینه عظیمی روبه رو هستیم . 
ما باید اعتراف کنیم بخصوص در مشهد که نسبت به مرام و  منش و دغدغه های فردوسی  ان گونه که باید وشاید وقت نگذاشته ایم و تمرکز نکرده ایم . 
من در جمع هنرمندان مشهدی هم عرض کرده ام که  اثر بزرگ فردوسی« شاهنامه» است؛ ولی کار بزرگ تر او نگاه راهبردی این حکیم شاعر بزرگ گران سنگ ما درآن بزنگاه تاریخی است و انگشت اشاره فردوسی به سمت قهرمانان ها و اسطوره ها و ماجراهای تلخ و شیرین و اسطوره های بزرگ ایران گرفته شده است  واقعا ما چقدر به مشی فردوسی و مرام فردوسی  توجه کردیم. 
کار بزرگ فردوسی  این است که نگذاشته قهرمان های ملت گم بشوند و در فولکلورها و افسانه های مردم گشته و دقت کرده و به ثبت رسانده است . 
 حتی اگر قهرمانی که در ادبیات ان روز مردم خیلی جایگاه والایی داشته است را پیدا کرده و با هنر خود او را برکشیده و به شخصیت تاریخی ماندگار تبدیل کرده است . 
 ما حتما نیازمند این هستیم که این مرام را از فردوسی بیاموزیم؛ به خصوص در این مقطع از تاریخ کشور باید بگوییم شاید فردوسی بیش از همه دیگر بزرگان ادب فارسی بکارمی اید و نگاه و رویکرد او می تواند مشعل راه مان باشد، چون در 50 سال اخیر شاید قاطع بشود گفت هیچ دوره ای از دوره های ملت تاریخی ایران نبوده که ما به این اندازه قهران و حماسه و ماجراهای عظیم و سترگ را از سر گذرانده باشیم امروز ما نیاز به فردوسی هایی داریم که راه او را ادامه بدهند. 
به طور مثال در بین حماسه های دفاع  مقدس و قهرمانان امروز در فضای کشور بزرگانی همچون شهید چمران و شهی باکری و... بمراتب بیشتر معرفی شدند تا برخی از سرداران بزرگی که ما در خراسان داشتیم همچون کاوه ها، برونسی ها، بابانظرها، چراغچی ها و...  همه قهرمانان ماهستند،  رستم های دوران ما هستند که جا دارد هنر و هنرمند ما  با نگاه فردوسی وار به انها توجه کند و از فردوسی بیاموزد واین بزرگان را  در تاریخ ماندگارکند و هنر خود را با کاری فردوسی وار در خدمت ملت خود و حماسه های کشور خود و قهرمانان مردم خود قرار دهد.
 موضوع دیگر، ماجرای عظیمی بنام قیام گوهرشاد است که در خراسان اتفاق افتاده است و متاسفانه 80 سال است که بعد از این واقعه غبار فراموشی روی ان نشسته و مورد بی توجهی قرار گرفته واقعا در شان شایسته شهری و منطقه ای که فردوسی بزرگ از او بر امده نیست که چنین حماسه و  قیام عظیمی بایکوت و سانسور شود و قللم هنرمندان و بیان سخنوران در خدمت  طبیب این حماسه بزرگ خراسان قرار نگیرد. 
در یکی دو سال اخیر خوشبختانه ما کار بزرگی شروع کردیم که به نتایج خوبی دارد می رسد ،البته در اغاز راه هستیم چون 80 سال کم کاری شده و بخصوص 40 سال بعد از انقلاب اسلامی که توقع می رفت اتفاقات بهتری بیفتد، متاسفانه بازاین واقعه عظیم مورد کم توجهی واقع شده و بسیاری از کسانی که خاطرات و مشاهداتی داشتند از دنیا رفتند ولی باز هم می شود از خاطرات دست دوم انها استفاده کرد و بعضا کسانی هستند که در بین ما هستند و از ان قیام خاطره دارند. 
ما باید فردوسی  را بزرگ بداریم و راه و رهیافت او را بیاموزیم و درونی کنیم و از ان چیزی که او به ما اموخته استفاده کنیم و تلاش کنیم حماسه های ملت مان را از گذشته های دور تا نزدیک حفظ نماییم .
 امروز تازه ترین حماسه قهرمانان امروزی  را در پدیده شگرف مدافعان حرم می بینید که در همین مشهد جوانان غیورو رشیدی داریم که جان خود را بر سر دفاع از ارمان های ملت گذاشتند و جا دارد جریان های ادبی و هنری شهر و کشور به این پدیده ها همچون فردوسی ، نگاهی به روز و در اینده ای داشته باشند انشالله. 
مشکلی که در فضای کارهای فرهنگی داریم این است که فرهنگ سوبسیدی شده و درنتیجه تولید کالای فرهنگی سوبسیدی می شود که این پدیده باعث می شوند فرهنگ به مرور نسبت خود را با مخاطب از دست بدهد، چون ابزاری مثل قیمت و بلیط در اختیار ارزیابان وجودندارد، می تواند هر کالایی را تولید کنند.
به این امر  در ادبیات عامیانه می گوییم حرف مفت ، که مفت جذابیت و کیفیت خود را از دست می دهد . فرهنگ ما اکنون دچار این موضوع است . 
ما حاضریم برای خرید برای فرزندان مان پول بدهیم ولی عادت کردیم برای کارهای فرهنگی نباید پولی پرداخت شود.  به این ترتیب هنرمند ارائه دهنده خدمات فرهنگی بیشتر برای مدیران کار می کند چون مدیران پولش را می دهد پس نمی رود کار را ان قدر جذاب بکند که مردم حاضر باشند برایش بلیط بخرند. 
 ما در فاز اول نمایشگاه که در  دهه مبارک فجربرگزار شد ،  بلیط فروشی نداشتیم؛ اما بعد بر روی ان  کار علمی انجام شد و از مردم نظرخواهی و پرسش کردیم که آیا حاضرید برای نمایشگاه پول پرداخت کنید؟ که در جواب حتی  به رقم 5 هزار تومان هم  رسیدیم، ولی شورای شهر مبلغ  2 تومان را اجازه دادند . 
ماباید عادت کنیم خود را به ارزیابی مردم بگذاریم اگر من کالای مفتی ارائه کنم بعد ارزیابی درستی نخواهیم شد.  
در این بین تخفیف هایی هم در نظر گرفتیم ولی مبلغ اندازه ای است که  به نسبت مخارج مختلف سبد خانوار،قطعا اتفاق خاصی برای پرداخت چنین مبلغی نخواهد افتاد .  
به عنوان مثالی خانمی که  خانه اش در همسایگی نمایشگاه است روزی به من  گفت فرزندان او هر روز او را  مجبور می کنند به نمایشگاه بیاید که تدابیری اندیشیده شد تا برای همسایگان و مجاوران که شرایط خاصی راتحمل می کنند به صورت رایگان استفاده کنند . 
ساعت بازدیدنمایشگاه هم اکنون از  6 نیم تا 1 و نیم می باشد  که در ایام ماه مبارک رمضان عصر و شب  فعال  خواهد شد . 
در حال حاضر شیفت صبح برای بازدید مدارس اختصاص یافته است، امابعد از ظهر از ساعت 4 تا 10 شب در خدمت همشهریان عزیز هستیم و در ماه رمضان نیز اطلاع رسانی انجام می شود و از یکساعت  قبل از افطار تا یکی دوساعت قبل از سحر نمایشگاه دائر خواهد بود . 

نشانی نمایشگاه نیز که در محل کارخانه کوکا واقع است که سوله عظیمی است که  موقتا از طرف معاونت فرهنگی شهرداری  از معاونت اقتصادی گرفتیم تا این خدمت را ارائه کنیم در بلوار وکیل اباد انتهای کوثر شمالی واقع است . 
به مردم توصیه می کنم توصیه می کنم چون برنامه های ماه رمضان متفاوت است، از هم اکنون برای بازدید اقدام کنند . 
در این شهرک  از کوهسنگی و چشمه هایی که در کوه می جوشد بازسازی انجام گرفته تا مدارس علمیه و مکتب خانه و خانه های قدیمی خراسان
همچنین میل رادکان و سقاخانه حرم مطهر و پنجره فولاد در این نمایشگاه  بازسازی شده است ؛ نماها و معماری ها از هنرهای نقاشی معماری ،مجسمه سازی ، خوشنویسی ،کاشی کاری و... در نمایشگاه به نمایش در امده است . 
 بخش بدیع ترشهر ک تاریخی، بخش زنده ماجرا است که و قتی وارد ان سالن می شوید،  وارد قرن 7 هجری شدید و می بینید پیشه وران  و دانشمندان و هنرمندان قرون مختلف خراسان در رفت امد هستند . 
به یک باره  فردوسی در بخشی از شهرک شعری می خواند یا خواجه نصیر توسی توضیح می دهد که این میل رادکان راماچگونه ساختیم یا شخصیت های مختلف مثل قطب الدین جابربن حیان و بسیاری از دانشمندان تاریخ خراسان را می توانید ببینید یا مواجه می شوید با سربازان رضا خانی که حمله می کنند و مراسم  تعزیه ای را بهم می زنند.  یعنی فقط کار نمایشگاهی نیست، زندگی را در این شهرک می بینید. هزار سال تاریخ خراسان را در چند ساعتی که در نمایشگاه هستید تجربه می کنید . 
به اطلاع همشهریان عزیزمی رسانم برای ماه رمضان برنامه های خوبی تدارک دیه شده است ولی تا وقت باقی است از این بخش  از نمایشگاه هم دیدن کنند .
 هر روزه چند نمایش بطور دائم در حال اجرا داریم ؛یعنی برای هر بخش نیاز به وردوی نیست،حتی در این نمایشگاه  شهربازی هم برای کودکان داریم. 
چندین نمایش داریم و برای نمایش «مستر پرزیدنت» مجبور شدیم هزار تومن مبلغ بگذارند به دلیلی این ازدحام جمعیت را شاهد بویدم .  
این نمایش را عده ای از هنرمندان مشهد طراحی کردند وماجرای ترامپ است که در راه  افغانستان، در مشهد هواپیمایش سقوط کرده و در مشهد گرفتار مشهدی ها می شود و نمایش طنز جذابی است که مشهدی ها با ترامپ چه معامله ای می کنند .
البته نمایش ترامپ 5 شنبه جمعه ها اجرا می شود .
بر اساس امارهای موجود ،  بازدید کننده ها رضایت مندی بالایی داشته اند و  هر کسی وارد شده از بخش های مختلف دیدن کرده  نخبگان، فرهیختگان و شخصیت های زیادی از کل کشور همچنین هنرپیشه ها تا شخصیت هایی مثل دبیر شو.رای عالی فرهنگی به این شهرک امده اند و به عنوان مثال دبیر شورای عالی فرهنگی مراتب  اعتراض خود را به صداوسیما بای به تصویر نکشیدن چنین واقعه و اتفاقی اعلام کرد . 
به گفته بازدید کنندگان این نمایشگاه اتفاقی بدیع است و هر کسی دیده گفته مشابه این را در چند دهه در هیچ کجای کشور ندیدیم .
این کار، صرفا کار شهرداری نیست ؛  شهرداری بستری را فراهم کرده است .این مجموعه هنر مشهد را دارد در خودش بازتاب می دهد و در واقع  مجموعه تلاش زحمات هنرمندان مشهد است. 
شهر مشهد باید افتخار کند که چنین ظرفیت ها وگنجینه هایی دارد . در این شهرک تاریخ ی5 گروه نمایش، همزمان نمایش اجرا می کنند. همچنین  در حوزه المان سازی تلاش هایی که در سال های اخیر در مشهد صورت گرفته هنرمندان در صنعت المان سازی فعال شدند از ان استفاده کردیم تا دیگر هنرها همه ظرفیت هایی بوده که در مشهد بوده هنر ما این بوده که بستری فراهم شود دوستان در کنار هم قرار بگیرند و چنین اتفاقی رقم بزنند و حیف است شهروندان از این سوغات اسفاده نکنند .
خوشحالیم نظرات شهروندان را بدانیم بازخورد بگیریم تا این گونه فعالیت ها ارتقا پیدا کند.
 شماره 137 در اختیار شهروند مشهدی است و مردم تماس بگیرند نظرا ت خود را اعلام کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار