بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان و ادب فارسی در مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزار شد.
کد خبر: ۴۲۴۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳ 15 May 2017
به گزارش تابناک رضوی ،امروز 25 اردیبهشت ماه مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان و ادب فارسی در مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام با حضور سخنگوی دولت، استاندار خراسان رضوی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، شهرام ناظری خواننده برجسته کشور و سایر اساتید برجسته داخلی و خارجی برگزار شد.

تجلیل از فردوسی کمترین وظیفه ماست
 
ابتدا دکتر محمدباقر نوبخت در حاشیه آیین بزرگداشت فردوسی در دانشگاه فردوسی مشهد در جمع خبرنگاران گفت: تجلیل از فردوسی و جایگاه رفیع او کمترین وظیفه مردم و مسئولان است.
معاون رئیس جمهور بیان کرد: محدود کردن شخصیت بزرگی مثل حکیم ابوالقاسم فردوسی به وجوه ادبی و تاریخی نوعی محصور کردن نگاه به یک بعد از ابعاد وجودی این شخصیت بزرگ و تاثیرگذار است.
وی افزود: این حکیم بزرگ و فرزانه در ابعاد مختلفی دارای آثار ماندنی است که تنها یکی از آنها موضوع زبان و ادبیات فارسی است که بیشتر مورد توجه قرار گرفته و از این جهت بیشتر بر روی آن تاکید شده است.
نوبخت تصریح کرد: اگر امروز همه سازوکارهای تربیتی ما به خصوص در زمینه آموزش و پژوهش به احیای این فرهنگ و ترویج آن معطوف شود به خصوص در دوره‌ای که ما در زمانه پسا جهانی شدن قرار داریم به طبع توانسته‌ایم به نحو شایسته‌ای از فرهنگ و تمدن خود پاسداری و نگهبانی کنیم و در برابر هجمه و هجومی که به جبر زبان پیش می‌آید اینگونه خود را تامین و بیمه کنیم.
معاون رئیس جمهور عنوان کرد: یکی از رویکردهای فرهنگی دولت توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی است و شاهنامه نمودی از فرهنگ ایرانی و اسلامی محسوب می‌شود و از همین رو بنده بر خود فرض دانستم که به عنوان مسئول برنامه‌ریزی کشور حتما در این مراسم شرکت کنم و از فعالیت‌های خوب و برجسته‌ای که در این زمینه صورت گرفته است تقدیر و تشکر و به عنوان خادم مردم از فعالان عزیز این عرصه تجلیل کنم.
وی تصریح کرد: حضور ما و برگزاری این آیین برای تجلیل از جایگاه مردی به بزرگی فردوسی کمترین کار و وظیفه‌ایست که به عهده ماست.
 
سپس وی در مراسم بزرگداشت فردوسی نیز عنوان کرد: شاهنامه بازگوکننده راز و رمز بزرگی و ایستادگی ایران است
نوبخت در ادامه اظهار کرد: نشست امروز نشستی متفاوت است زیرا از یک سو با حضور شخصیت‌های برجسته جهانی از کشورهای مختلف برگزار می‌شود که برای تکریم شخصیتی که زبان و ادب پارسی در جهان با نام او شناخته می‌شود و از طرف دیگر این شخصیت بزرگ مورد تجلیل همه جهان است.
وی تصریح کرد: حکیم فردوسی به خرد توجه ویژه‌ای دارد و تجلی این موضوع در شروع شاهنامه متبلور است آنجا که سخن بلند خود را با نام خداوند جان و خرد آغاز می‌کند و این درون مایه را در جای جای شاهنامه متبلور می‌سازد.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این روز بزرگ فرصت مغتنمی است تا برای کنکاش در زندگی و شعر و اندیشه این شخصیت بزرگ به سعی و کوشش بپردازیم.
نوبخت افزود: به شاهنامه فقط از منظر ادبی نباید نگریست زیرا در این کتاب حکیم توس راز و رمز ایستادگی و بزرگی را به ملت خود اموخته است.
وی عنوان کرد: فردوسی به بهانه‌های مختلف به خرد توجه می‌کند و این نگاه در آن دوره زمانی جایگاه بسیار قابل توجهی دارد به خصوص که او توانایی را با دانایی گره می‌زند و این مفهوم زیبا در سراسر شاهنامه چون خورشیدی درخشان می‌درخشد.
سخنگوی دولت اضافه کرد: فردوسی شاعر فضیلت است و حکمت او برآمده از آرامش و تاملات اوست و از همین رو شاهنامه بازتاباننده فرهنگی است که عزت و دانش ایرانیان را نشان می‌دهد و در کنار آن شاهنامه اثری است که گنجینه کلمات و داشته‌های زبان فارسی در آن گنجانده شده است.
نوبخت با بیان اینکه شاهنامه باعث افتخار ایرانیان است، گفت: فردوسی در این کتاب بزرگ گذشته و حال را به یکدیگر پیوند می‌دهد و تلفیقی زیبا از فرهنگ و دانش را به نمایش می‌گذارد و جایی که در نقش مورخ عمل می‌کند چنان دقیق و چنان زیبا صحنه را ترسیم می‌کند که مخاطب، خود را در تاریخ سهیم می‌بیند.
وی اظهار کرد: فردوسی تنها یک شاعر نیست، او مردی است که برای احیا و اعطلای فرهنگ و تمدن این کشور تمام زندگی خود را وقف می‌کند و از همین رو همواره نام و یاد و آثار گرانقدرش در تاریخ این دیار می‌درخشد، سلام بر او.
 
رهبر معظم انقلاب و دولت نگاه ویژه‌ای به حکیم فردوسی دارند
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: ما دستوراتی از سوی دولت و رهبر معظم انقلابی در خصوص توجه به مفاخر و بالاخص حکیم ابوالقاسم فردوسی داشته ایم، همچنین حضور دکتر نوبخت در این مراسم نشان از توجه ویژه هیات دولت به مفاخر است.
 
سعید سرابی ادامه داد: و امیدواریم سال آینده این مراسم با حضور رئیس جمهور، دکتر روحانی و روسای جمهور سایر کشورها فارسی زبان صورت بگیرد.
 
سرابی اظهار کرد: تعیین یک روز برای پاسداشت زبان فارسی از مطالبات جدی جامعه فرهنگی و علمی و دانشگاهی از حاکمیت بود که روز 25 اردیبهشت ماه که در همین راستا روز ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی به عنوان روز روز پاسداشت زبان فارسی نیز در تقویم رسمی کشور درج شد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: خوشحالیم که این امر با تلاش وزیر ارشاد اسلامی و اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی محقق شد.
 
وی تصریح کرد: مراسمی که امروز در آن حضور داریم مراسم اعطای نشان فردوسی است که به همت استاندار خراسان رضوی صورت گرفته و البته امیدوارم این مراسم که چهارمین دوره آن با همت دولت تدبیر و امید در حال انجام است بتواند راه خود را ادامه دهد.
 
وی عنوان کرد: این نوید را می‌توانیم بدهیم که ساز و کار بنیاد فرهنگی وهنری فردوسی با حمایت وزیر ارشاد و استاندار خراسان رضوی و تلاش شورای فرهنگی شکل گرفته و به صورت رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد.
 
سرابی در خصوص ادامه برنامه های بزرگداشت حکیم ابولقاسم فردوسی خاطرنشان کرد:  ما در روز سه شنبه بزرگداشت فردوسی را در دانشگاه آزاد اسلامی پی خواهیم گرفت و پایان خواهیم داد.
 
باید در خصوص حکیم فردوسی کار جدی شود

شهرام ناظری با بیان اینکه امیدوارم روزی برگزاری کنسرت شاهنامه در شهر و مزار فردوسی آزاد شود، اظهار کرد: متاسفانه شاهد یک نوع دوگانگی در کشور  هستیم و این مساله موجب افت فرهنگی ما شده است.
 
این خواننده موسیقی اصیل ایرانی ادامه داد:  اگر این دوگانگی برداشته شود ما می‌توانیم به رشد خوبی در حوزه فرهنگ دست یابیم.
وی تصریح کرد: من از 30 سال پیش به خاطر علاقه شخصی خود کار در حوزه فردوسی را آغاز کردم و از همانجا همواره در مصاحبه‌های خود تاکید می‌کردم که باید در خصوص حکیم فردوسی کار جدی شود اما متاسفانه شرایط به شکلی بود که چنین امکانی وجود نداشت.
 
ناظری ادامه داد: در چنین شرایطی من و همکارانم به خاطر مسئولیتی که بر خود می‌دیدیم در کشورهای دیگر و در اکثر دانشگاه های خارج از کشور شعر شاهنامه را در حد بضاعت خود  به صدا درآوردیم تا این‌که در اینجا نیز مسئولان متوجه شدند که نمی‌توان بر روی شخصی چون فردوسی کار نکرد .
 
این آهنگساز موسیقی اصیل ایرانی خاطرنشان کرد: از زمانی که مجوز برای کار در خصوص این حکیم بزرگ داده شد، من در تمام استان های کشور البته به جز مشهد که زادگاه فردوسی و شاهنامه است؛ کنسرت‌های شاهنامه را اجرا کردم.
 
ناظری خاطرنشان کرد: جا دارد که از دانشگاه فردوسی و دست اندرکارانی که در برگزاری این بزرگداشت تلاش کردند قدردانی داشته باشم  زیرا برخی فعالیت هایی هستند که مورد توجه قرار نمی‌گیرند اما برای برخی دیگر از کارها بودجه‌ای اختصاص نمی‌یابد و حتی بعدها مسئولین انجام آن نیز اذیت خواهند شد. در چنین شرایطی کار کردن قطعا ارزشمند است و جای سپاس دارد.
 
شایان ذکر است در این مراسم داستان های شاهنامه به صورت نقالی به روی صحنه رفت، همچنین از آثار فرهنگي هنري رونمايي شد و تمبر روز ملي بزرگداشت حكيم ابوالقاسم فردوسي توسط دكتر نوبخت معاون رييس جمهور، استاد شهرام ناظري و مسولين استان خراسان رضوي ابطال گردید.
 
نشان فرهنگی هنری فردوسی به اساتید این حوزه از جمله استاد عبدالغفور آرزو، نعمت يلدريم از كشور تركيه، دكتر علي اشرف صادقي، دكتر رواقي، استاد شهرام ناظري، دكتر حسن انوري و عليم اشرف خان از كشور هندوستان اعطا گردید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار