راههای مقابله با زلزله را بشناسیم
بلایای طبیعی همواره در کمین هستند و خسارت ناشی از آنها کمتر از جنگ نخواهند بود. اما می توان با استفاده از فناوریهای نوین و بکارگیری اصولی بعضا ساده میزان این خسارتها را کاهش داده و در بسیاری از اوقات به صفر رسانید. امری که این روزها شهروندان مشهدی را با نگرانی روبهرو کرده چگونگی برخورد با امر ناگهانی زلزله است.
کد خبر: ۴۲۴۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸ 15 May 2017



















به گزارش تابناک رضوی؛ بلایای طبیعی همواره در کمین هستند و خسارت ناشی از آنها کمتر از جنگ نخواهند بود. اما می توان با استفاده از فناوریهای نوین و بکارگیری اصولی بعضا ساده میزان این خسارتها را کاهش داده و در بسیاری از اوقات به صفر رسانید. امری که این روزها شهروندان مشهدی را با نگرانی روبهرو کرده چگونگی برخورد با امر ناگهانی زلزله است.

زلزله در کشورمان پیش بینی نشده
 زلزله در کشورهای پیشرفته خصوصا درزمینه ساختمان که درگیری نزدیکی هم با زلزله دارند ، همچون ژاپن و امریکا تقریبا مهار شده است ، آنان توانسته اند با بهینه سازی ساختمانهایشان و رعایت اصول ایمنی در ساخت و نظارت بر اجرا به نقطه ای برسند که بگویند در کشور ما زلزله بلا نیست 
اما متاسفانه بخش قابل‌توجهی از جمعیت دنیا در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و این مناطق عموما در برابر زلزله بسیار آسیب‌پذیر هستند. کشورهای زیادی در دنیا روی مقاوم‌سازی این مناطق تمرکز کرده و فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که معمولا پس از تجربه یک زلزله بزرگ صورت می‌گیرد. اما این امر در کشور ما پیش بینی نشده و بزرگترین گروهی که از زلزله صدمه میبینند روستائیان هستند.

نیاز به آموزش روستائیان 
به‌طور کلی درخصوص مقاوم‌سازی در مناطق روستایی عوامل زیادی به‌عنوان مانع وجود دارد و باعث می‌شود این کار بسختی انجام شود و دولت‌ها در کشورهای مختلف که عموما از نظر توان مالی ضعیف هستند، نسبت به این موضوع کوتاهی کرده و روستاییان را به حال خود رها می‌کنند. دادن مشاوره‌های ساده در انتخاب محل ساخت خانه‌های جدید و توصیه‌های ساده در رابطه با دقت در انتخاب مصالح می‌تواند از کشته شدن بسیاری از افراد جلوگیری کند و هزینه‌های مجدد را کاهش دهد.

توصیه های ایمنی را جدی بگیرید
اگر بخواهیم نکاتی ساده در اینباره ذکر کنیم باید به مواردی توجه کنیم که در منزل شما وجود دارد. آسيب پذيري منزل خود را در برابر زلزله برآورد نماييد. آتش سوزي ناشي از زلزله، مي تواند در اثر شکستگي لوله هاي  روغن و گاز و يا جدايي اتصالات آنها اتفاق بيفتد. بنابراين بايد گرم کن و ساير تجهيزات نفت سوز و گازسوز را محکم در جايشان ببنديد و در صورت امکان از اتصالات انعطاف پذير استفاده کنيد.
همچنین بايد اشياي سنگين مانند کتابخانه ها، گل هاي آويز و چراغ ها را در جاي خود محکم کنيد و اشياي سنگين و بزرگ را در رديف هاي پايين قفسه ها قرار دهيد و وسايل را بر اساس آيين نامه هاي ايمني به ديوار متصل نماييد. (البته در ايران براي اين گونه موارد آيين نامه اي وجود ندارد و معمولا بر اساس تجربه صنعتکاران انجام مي شود.)لوازم سنگين و بلند منزل مانند يخچال و فريزر، کمدهاي ديواري بلند و قفسه هاي کتاب به عنوان اشياي غير ايمن به حساب مي آيند که بايد آنها را در محل خود محکم ببنديد. در غير اين صورت بايد هنگام زلزله از آنها دور شويد. از سوی دیگر لوله هاي آبگرمکن و سقف هاي شيرواني را چک کنيد تا احتمال افتادن آنها را به هنگام زلزله کاهش دهيد. بايد مواظب اشياي موجود در قسمت هاي خارجي ساختمان مانند کولر و گياهان آويزان در کنار پنجره ها باشيد و آنها را کاملا ايمن نماييد يا به جاي ديگري منتقل کنيد.

مدیریت بحران؛ جای خالی پیشگیری از خسارات زلزله
مدیریت بحران برای بهره گیری گسترده از کلیه عوامل موثر در بهینه سازی کاهش خسارات ناشی از بحران و مقابله بابحران پدید آمده است مدیریت بحران دارای چهار رکن اصلی است که شامل کاهش خسارات، آمادگی، واکنش و بازسازی و عادی سازی است. سیستم جامعه مدیریت بحران باید طوری برنامه ریزی نماید که منابع موجود را با مخاطرات موازنه کند تا بتواند بحران را کنترل نماید. لذا جهت مدیریت پیش گیری و مقابله با زلزله عمدتا با دو نوع برنامه ریزی ، که بصورت دراز مدت و موردی است می توان با یک بحران طبیعی مقابله نمود. برنامه ریزی دراز مدت، معمولا جهت پیشگیری تا پیش بینی و کم کردن عوارض درهر حادثه صورت می گیرد و برنامه ریزی موردی معمولا پس از وقوع هر حادثه و بسیار عجولانه و بنا بر شدت حادثه و بر اساس وضعیتهای پیش آمده انجام میشود . بطور کلی در مناطقی که همواره و بالقوه در معرض بلایای طبیعی قرار دارند، باید برنامه ریزی جهت پیشگیری و مقابله با این بلایا انجام شده و بایست در استراتژیهای کلی آن منطقه لحاظ شد و این برنامه ریزی ها باید در بالاترین سطح اجرایی مورد توجه قرار گیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار