مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: برنامه ریزی گسترده ای توسط وزارت متبوع و این اداره کل برای برگزاری باشکوه مراسم گرامیداشت روز ملی فردوسی انجام شده است.
کد خبر: ۴۲۳۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۴ 13 May 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از خبرگزاری ایرنا، سید سعید سرابی روز شنبه در نشست خبری مراسم گرامیداشت روز ملی فردوسی افزود: فردوسی یکی از شعرا و بزرگان ایران است که تاریخ این مرز و بوم به وی گره خورده است. 
وی با با بیان اینکه باید شخصیت فردوسی و جایگاه بالای او در شعر و ادبیات فارسی به خوبی معرفی شود، تصریح کرد: به دلیل نام گذاری مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، برنامه گرامیداشت روز ملی فردوسی به صورت ویژه با همکاری گسترده دستگاه های مختلف برگزار می شود. 
سرابی یادآور شد: برگزاری همایش علمی و پژوهشی، نمایشگاه های فرهنگی و هنری، اعطای نشان فرهنگی و هنری فردوسی و اجرای نمایش با موضوع فردوسی از جمله برنامه‌های این ایام است. 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: به همین نمایشگاه آثار هنرمند برجسته کشور حجت شکیبا با محوریت اساطیر شاهنامه در نگارخانه پایتخت فرهنگی جهان اسلام برپا می شود.
سرابی،‌ شاهنامه خوانی توسط استاد محمد یگانه در آرامگاه فردوسی را از دیگر برنامه ها دانست و گفت: نمایشگاه خوشنویسی نیز از تاریخ 25 اردیبهشت ماه در دانشگاه فردوسی مشهد برپا می شود
وی با بیان اینکه دفتر ادبیات فارسی نیز در روزهای آتی در مشهد افتتاح می شود یادآور شد: هفتمین کنگره از توس تا نیشابور با محوریت ارائه مقاله و شعرخوانی نیز صبح روز 26 اردیبهشت ماه از دانشگاه آزاد اسلامی مشهد فعالیت خود را آغاز می کند. 

برگزاری میزگردهای تخصصی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد 

استاد دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست با بیان اینکه فردوسی هویت تاریخی کشور را تشکیل می دهد، خاطر نشان کرد: باید تلاش های گسترده ای در جهت حفظ و نشر زبان و ادب فارسی انجام شود تا هویت تاریخی کشور به شکل بهتری تبیین شود. 
دکتر جعفر یاحقی با بیان اینکه زبان و ادبیات فارسی دارای قلمرو بسیار بزرگی است، اظهار کرد: برگزاری میزگرد های تخصصی در حوزه بررسی جایگاه زبان و ادبیات فارسی از روز دوشنبه 25 اردیبهشت ماه در دانشگاه فردوسی مشهد با حضور اساتید برجسته ادبیات فارسی کشور و اساتیدی از تاجیکستان، ترکیه، افغانستان و پاکستان آغاز می شود. 
وی همچنین به حضور اعضای فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در میزگرد های تخصصی گرامیداشت روز ملی فردوسی اشاره کرد و گفت: تجلیل از شخصیت های فعال در حوزه نشر و گسترش ادبیات فارسی، رونمایی سه کتاب ارزشمند چاپ شده در حوزه فردوسی و شاهنامه شناسی از جمله برنامه هایی است که به صورت ویژه دنبال می شود. 

برنامه های ویژه آرامگاه فردوسی مشهد 

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس نیز در این نشست در خصوص برنامه های عصر 25 اردیبهشت ماه سال جاری گفت: برگزاری دومین همایش فرهنگی ورزشی دوچرخه سواران از گلمکان تا آرامگاه فردوسی، برگزاری همایش فرهنگیان و دانش آموزان در آرامگاه، پیاده روی عمومی، افتتاح بزرگترین نمایشگاه تولید و آموزش گوهرسنگ ها در شهر توس از جمله برنامه هایی است که به مناسبت روز ملی فردوسی اجرایی می شود. 
احسان زهره وندی اظهار کرد: افتتاح دفتر کانون فرهنگی دانش آموزان، گلباران آرامگاه فردوسی، اجرای موسیقی زنده، نقالی، شاهنامه خوانی، اجرای تئاتر و نورافشانی از دیگر برنامه های سالروز ملی فردوسی است. 
وی یادآور شد: مقدمات آبرسانی به شهر توس نیز انجام شده و عملیات اجرایی آن با حضور مسئولان مربوطه انجام می شود. 


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار