رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس:
رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: یک ریال از وعده کمک 160 میلیارد تومانی دولت به شهرداری مشهد برای ساماندهی حاشیه شهر پرداخت نشده است.
کد خبر: ۴۱۸۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵ 04 May 2017
به گزارش تابناک رضوی، محمد کمال سرویها در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته شوراها برگزار شد، اظهار کرد: همواره دو دیدگاه در مدیریت شهری چه در دوره سوم و چه در دوره چهارم در تقابل بوده است که در دیدگاه اول شهر را توریستی دانسته و برای توریسم برنامه‌ریزی کرده بودند.
وی افزود: در دیدگاه دوم بحث ما این است که شهر مشهد گرد مضجع امام رضا(ع) شکل گرفته لذا ما زیارت را اولویت داده و همه مسایل را بر اساس شهر زیارتی تدوین کنیم.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس خاطرنشان کرد: در ۴ قطاع اطراف حرم مطهر، مشاور گرفتند که در طرح این مشاور، زندگی برای ساکنانی که آنجا بودند متصور نشدند، یکی یکی مدارس، حوزه‌ها، حسینیه‌ها و منازل مسکونی از این محدوده برچیده شدند.
۲۰۰ سال زمان برای تکمیل نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی
سرویها با اشاره به اینکه طرح فقط برای توجیه سرمایه‌گذاری اقتصادی تدوین شده بود و به دلیل عدم توجیه اقتصادی، اکثر نهادها و سازمان‌ها به ساخت و ساز در این محدوده پرداختند، ادامه داد: تاکنون طرح نوسازی و بهسازی اطراف حرم مطهر حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته که با همین روند اگر ادامه یابد ۲۰۰ سال زمان برای کامل شدن طرح نوسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی لازم است.
وی گفت: ما باید در یک محله، نیروی انسانی و ساکنان را حفظ کنیم زیرا بدون اهالی، محله بی‌هویت می‌شود. شورای عالی معماری و شهرسازی هم اذعان دارد که ما در این حوزه ۳۰ سال راه را اشتباه رفته‌ایم. هیچ‌کدام از نخبگان شهری نیز روش گذشته را نمی‌پذیرفتند.
تغییر مشاوران طرح نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی و آبکوه
رییس شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: در بافت فرسوده آبکوه نیز چنین نگرشی مشهود بود و مشاور پیشنهاد داده بود در بافتی با قدمت ۱۰۰ ساله، بعد از نوسازی فقط شهروندان درجه یک ساکن شوند. لذا جایگزین خانه‌های ۵۰ – ۶۰ متری این بافت، آپارتمان‌های ۳۰۰ متری طراحی شده بود.
سرویها با بیان این مطلب که مشاور بافت پیرامون حرم مطهر و آبکوه در این دوره تغییر داده شد، افزود: پهنه‌های مختلفی در حریم شهر وجود دارد که می‌توان در آنجا بافت جدید شهری ایجاد نمود. برای برج‌سازی نیز چند پهنه خالی پیشنهاد داده‌ایم تا توسط شورای عالی شهرسازی تصویب شده و بلندمرتبه‌سازی‌های شهر مشهد در این پهنه‌ها انجام می‌شود.
ساخت و بازسازی ۲۰۰ مسجد در دوره چهارم مدیریت شهری
وی گفت: شهر باید زائر محور اداره شود و برای این مهم نیازمند زیرساخت‌های دینی هستیم. متاسفانه شهر مشهد در طی سال‌ها بزرگ شده بود اما این امکانات عمومی همچون مساجد، حسینیه‌ها، سالن‌های ورزشی، مراکز فرهنگی و… وجود نداشت.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در این دوره از مدیریت شهری بالغ بر ۲۰۰ مسجد ساخته و یا بازسازی شده است تا این کمبود جبران شود.
احداث ۴۸ سالن ورزشی با همکاری سپاه و آستان قدس در سه سال
وی با بیان این مطلب که قبلا شورای شهر برای صرف تمام وقتش جهت شهرداری و عدم تعامل با سایر نهادها و سازمان‌ها زیر سئوال بود، عنوان کرد: با آستان قدس رضوی، سپاه و تربیت بدنی وارد تعامل شدیم که باعث شد در این سه سال ۴۸ سالن ورزشی احداث کنیم و از ۷ تا ۱۱ صبح به صورت رایگان در اختیار بانوان قرار دهیم.
سرویها در خصوص پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی شهرداری مشهد مقدس نیز تصریح کرد: در آغاز به کار شورای چهارم، اکثر پروژه‌های مشارکتی نیمه تمام بود و یا به دلیل ایرادات موجود، اجرای آنها متوقف شده بود که این پروژه‌ها فعال شده و مشکلاتشان حل شد.
پایان حفاری ۵۰ درصد تونل خط ۳ قطار شهری تا پایان فعالیت شورای چهارم
وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: در شهر مشهد برنامه‌ریزی شده بود که هر ۱۰ – ۱۲ سال یک خط قطار شهری در مشهد به بهره‌برداری برسد اما ما در این شورا رکورد کشوری زدیم و سرعت احداث مترو را افزایش دادیم.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: در عرض ۳ سال توانستیم حفاری خط ۲ را به پایان برسانیم و حفاری خط ۳ نیز تا پایان فعالیت این دوره شورا به ۵۰ درصد خواهد رسید و فاز یک این پروژه نیز تا سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین تا پایان شورای چهارم، بهره‌برداری از خط ۲ قطار شهری نیز به میدان شریعتی می‌رسد.
بسته شدن پرونده احداث خطوط قطار شهری مشهد در شورای ششم
سرویها گفت: برای ترخیص تجهیزات و ناوگان قطار شهری باید از ۷۰ میلیارد تومان کمک دولت به این بخش، باید ۵۵ میلیارد تومان به گمرک بابت عوارضی که جدیدا وضع شده است پرداخت کنیم که در حال رایزنی برای حل این مشکل هستیم.
وی افزود: در شورای پنجم حفاری خط ۴ قطار شهری نیز آغاز و به نیمه راه می‌رسد و در نهایت پرونده احداث خطوط قطار شهری مشهد در شورای شهر دوره ششم بسته خواهد شد.
ساماندهی ۱۷۰ هکتار از کشف رود
وی به موضوع محیط زیست نیز پرداخت و اذعان داشت: بحث کشف رود به عنوان یک معضل زیست محیطی سال‌ها مورد توجه رسانه‌ها بود اما هیچ نهادی برای حل این مشکل گام موثری برنداشت که در این دوره شورای شهر پروژه ساماندهی کشف رود آغاز شده و طی دو سال با کاشت ۱۰۰ هزار اصله درخت در ۱۷۰ هکتار از این محدوده به بهره‌برداری رسید.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در مورد بحث درآمدهای شهرداری نیز خاطرنشان کرد: دولت باید از سال ۶۲ لایحه درآمدهای پایدار را تهیه و برای تصویب به مجلس می‌داد که این مهم هنوز به سرانجام نرسیده است.
جلوی فروش تراکم و پارکینگ را در شهرداری گرفتیم
سرویها اضافه کرد: در درآمدهای شهرداری، فروش تخلفات سهم عمده‌ای داشت که ما این بخش را حذف کردیم و قرار شد به جای فروش تراکم و پارکینگ، برای هر قسمت از شهر که کشش داشته باشد با اجازه مشاور طرح، طبقات مازاد داده شود نه اینکه در هر کوچه و برزنی مجوز احداث ساختمان چند طبقه بدهیم و پارکینگ‌ها را هم بفروشیم.
وی با تاکید بر اینکه اگر به قواعد شهرسازی تن ندهیم بعدا باید هزینه‌های زیادی متحمل شویم، بیان کرد: در این زمان رکود راحت‌تر می‌توان قوانین جدید شهرسازی را اجرایی نمود. قبلا می‌گفتند تخلف می‌کنیم و بعدا در کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز جریمه می‌دهیم ولی در حال حاضر گاها جریمه یک پارکینگ به ۲۰۰ میلیون رسیده و تخلف صرفه اقتصادی ندارد.
تسویه ۲ هزار میلیارد تومان از بدهی شهرداری به بانک‌ها
رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: اگر تدبیر درستی اندیشیده می‌شد دیونی که از شورای دوم و سوم به شورای چهارم رسیده بود وجود نداشت. ما در این دوره ۲ هزار میلیارد تومان از دیون بانک‌ها را پرداخت کرده‌ایم.
سرویها ادامه داد: ۱۰ سال است که در شورای شهر هستم. چون امسال تعداد زیادی از نخبگان در انتخابات شورای شهر ثبت نام کرده‌اند و همچنین برای اینکه قصد مدیریت کار خداپسندانه‌ای برای انجام فعالیت‌های پزشکی در حاشیه شهر هستم، برای کاندیداتوری دوره پنجم احساس تکلیف نکردم تا افراد جدید وارد عرصه شوند.
عدم پرداخت حتی یک ریال از وعده کمک ۱۶۰ میلیارد تومانی برای بهسازی حاشیه شهر
وی با بیان این مطلب که ما هرگز نگفته‌ایم که دولت برای حاشیه شهر هیچ کاری نکرده است زیرا در حوزه‌هایی مانند آب، برق، گاز و .. در حال خدمت رسانی است، تصریح کرد: در سال ۹۳ دولت وعده داد تا ۱۶۰ میلیارد تومان به شهرداری مشهد برای ساماندهی حاشیه شهر پرداخت نماید که از این مبلغ حتی یک ریال هم پرداخت نشده است.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس یادآور شد: قرار بود یک سوم بهای تمام شده بلیت اتوبوس را دولت پرداخت نماید که در این حوزه هم خیلی کم گذاشته است.
اختصاص تنها ۴۰ اتوبوس بجای ۸۰۰ اتوبوس مورد تعهد دولت به مشهد
سرویها گفت: در طول ۴ سال گذشته دولت باید ۸۰۰ اتوبوس به مشهد می‌داد که از این تعداد تنها ۴۰ اتوبوس به مشهد تحویل شده است اما متاسفانه دولتمردان می‌نشینند و قسم جلاله می‌خورند که دو سه برابر گذشته در همه حوزه‌ها فعالیت کرده‌اند.
وی با اشاره به پرداخت ۵ درصد از وام ۱۶ درصد دولت برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده توسط شهرداری مشهد، اذعان داشت: به اندازه ۱۶ سال گذشته در این دوره از مدیریت شهری تاکسی نو وارد ناوگان تاکسیرانی مشهد کرده‌ایم.
نوسازی تاکسی‌های فرسوده در ۴ سال شورای چهارم به اندازه ۱۶ سال
رییس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: مقرر شده است تعداد تاکسی‌های نوسازی شده تا پایان این دوره از مدیریت شهری به ۵ هزار دستگاه افزایش یابد.
وی در مورد پروژه‌های مشهد مال و جهان مال نیز گفت: آقای رئیسی اصلا اعتقادی به اینگونه پروژه‌ها ندارند. در زمان شورای اول درختان این محدوده‌ها خشکانده شد که در حال حاضر یک تیم از شهرداری و آستان قدس در حال بررسی هستند تا به همان اندازه درخت در منطقه یک کاشته شود.
رای مثبت ۲۱ نفر از اعضای شورای شهر مشهد به مرخصی شهردار
سرویها در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در مورد مرخصی شهردار نیز عنوان کرد: در ابتدا برخی از اعضا اعتقاد داشتند که شهردار استعفا بدهد و برخی دیگر می‌گفتند مرخصی کامل گرفته و جانشین بگذارد، اما در نهایت به دلیل ضرورت حضور ایشان در شهرداری برای کارهای مهم، ۲۱ نفر از اعضا در جلسه هماهنگی به مرخصی شهردار در حد نیاز رای مثبت دادند.
وی ادامه داد: لذا مقرر شد شهردار به میزان نیاز مرخصی بگیرند و در پروژه‌ها و جلسات مهم نیز حضور یابند. در صورت اتمام مرخصی قانونی شهردار، مرخصی وی بدون حقوق محاسبه خواهد شد.
تحقق آرزوی رفع مشکلات ترافیکی اطراف حرم مطهر و قفل شدن سیستم یکپارچه شهرسازی شاید در دوره‌های بعدی شورای شهر
وی در مورد آرزوهای برآورده نشده خود که به دوره‌های بعدی شورای شهر منتقل می‌شود نیز گفت: قفل شدن سیستم یکپارچه شهرسازی و تکمیل این نرم افزار و اجرای فاز چهارم آن یعنی صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی بدون نیاز به مراجعه افراد و همچنین حل مشکلات ترافیکی هسته مرکزی شهر و اطراف حرم مطهر دو آرزوی من است که در این دوره نیمه تمام مانده و باید در دوره‌های بعدی تکمیل شوند.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: اگر دولت تعهداتش را عملی کند و پول شهرداری را پرداخت نماید ما دیگر مجبور نمی‌شویم بودجه‌های شهرداری را در قطارشهری هزینه کنیم و این پول‌ها را به سمت اجرای دیگر پروژه‌ها سوق خواهیم داد.
سرویها با اشاره به پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان از تعهد ۴۳۰ میلیارد تومانی دولت برای قطار شهری مشهد که ۵۵ میلیارد تومان از این مبلغ نیز باید عوارض گمرکی پرداخت شود، خاطرنشان کرد: اگر این بودجه پرداخت می‌شد ما طی ۲ سال پروژه پارک ملی چهل بازه را که دارای ۶ دریاچه می‌باشد به بهره‌برداری می‌رساندیم نه اینکه بعد از ۲۰ سال تنها موفق به بهره‌برداری یک فاز از آن شده‌ایم.
سرمایه‌گذاری در شورای چهارم به اندازه دو برابر دوره ۶ ساله شورای سوم
وی با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر حاضر به حمایت و گذراندن مصوبه برای شرکت‌های متقاضی ساماندهی کارگران ساختمانی سر گذر است، اضافه کرد: ما با تعداد محدودی سرمایه‌گذار، در این دوره ۴ ساله دو برابر ۶ سال شورای سوم سرمایه‌گذاری انجام داده‌ایم.
سرویها عنوان کرد: من به روش گذشته در مورد پروژه‌های مشارکتی انتقادات جدی دارم زیرا عده‌ای که هیچ سرمایه‌ای نداشتند زمین و پروانه رایگان از شهرداری گرفتند و سپس با پیش فروش واحدها، صاحب سرمایه شدند.
نمره ۱۷ به عملکرد شورای چهارم
رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بیان کرد: با سرمایه‌گذارن کلان بدهکار به شهرداری تفاهم کرده‌ایم تا به جای بدهی‌هایشان، پروژه‌های شهرداری را با استفاده از تجهیزات، ماشین آلات و نیروی انسانی خود انجام دهند.
سرویها با بیان این مطلب که اعضای شورای اسلامی شهر در دوره چهارم با وجود ۶۰ ساعت موظفی خود، چند برابر دوره‌های قبلی برای فعالیت‌های شورا وقت اختصاص داده‌اند، افزود: من نمره ۱۷ را برای عملکرد شورای چهارم در نظر می‌گیرم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار