در آستانه انتخابات پیش رو، رییس پلیس فتا استان خراسان رضوى خبر داد:
مطابق با دستورالعمل شورای عالی فضای مجازی که برای تبلیغات و فعالیت در فضای مجازی در زمان انتخابات، به تصویب رسیده، مسئولیت انتشار محتوا برعهده منتشر کننده آن خواهد بود.
کد خبر: ۴۱۵۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸ 30 April 2017
به گزارش تابناک رضوی، سرهنگ جواد جهانشیرى در تشریح این خبر گفت: در آستانه انتخابات پیش رو با توجه به گسترش کاربرد شبکه‌های اجتماعی برای فعالیت تبلیغاتی، رعایت ضوابط و مقررات در استفاده از این فضا، امری ضروری است و با توجه به قوانین وضع شده، فضاى سایبر توسط پلیس فتا رصد شده و با ناقضین قوانین برخورد جدى و غیر قابل اغماضى صورت خواهد پذیرفت.
 
این مقام انتظامى تصریح كرد: با توجه به دستورالعمل مصوب شده در شورای عالی فضای مجازى که مربوط به قبل از انتخابات مجلس شوراى اسلامى بوده، نحوه تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری در انتخابات پیش رو می‌بایست بر این اساس انجام شده و این دستورالعمل برای انتخابات ریاست جمهوری نیز باید اجرایی شود.
 
رییس پلیس فتا استان خراسان رضوى با تاکید بر رعایت اخلاق سایبرى در بین كاربران به ویژه طرفداران محترم كاندیداهاى ریاست جمهورى و شوراها از هرگونه اغراق و یا شایعه پراكنى و تبلیغ علیه نامزدهای دیگر در فضای مجازی خوددارى كرده و تنها می‌توانند شایستگی‌های خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح نمایند.
 
شایان ذكر است هدف از تدوین و ابلاغ دستورالعمل فعالیت تبلیغاتی انتخابات در فضای مجازی، بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های فضای مجازی برای ایجاد شور انتخاباتی، افزایش مشارکت مردمی در انتخابات، مقابله با تخریب و شائبه افکنی علیه نامزدها اعلام شده كه ضابطه‌مند کردن استفاده از فضای مجازی و تسری قوانین و مقررات انتخاباتی در بخش‌های قابل تسری به فضای مجازی به استناد قانون مجازات اسلامی و قانون جرائم رایانه‌ای و قوانین انتخاباتی از دیگر اهداف این دستورالعمل است.
 
از سوی دیگر و با توجه به روند رو به رشد کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی،  سی و چهارمین جلسه شورای عالی فضای مجازی در آذرماه سال ۹۵ نیز به موضوع فعالیت‌های انتخاباتی در فضای مجازی مربوط می‌شود و طبق این مصوبه مسئولیت انتشار محتوا نیز برعهده منتشرکننده آن خواهد بود.
 
 برمبنای این دستورالعمل که از سوی مرکز ملی فضای مجازی به وزارت ارشاد ابلاغ شده‌است، تمام نامزدهای انتخابات فقط باید در کانال‌ها و صفحات مجوزدار و قانونی داخلی و خارجی فضای مجازی که در سامانه شامد (شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال) ثبت شده است، تبلیغات کنند.
 
طبق این دستورالعمل تمامی صاحبان کانال‌های فضای مجازی و خدمات مشابه آن در تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی فعال در کشور، که بیش از ۵ هزار عضو یا دنبال کننده دارند، باید به ثبت برسند.
 
درصورت عدم ثبت، فعالیت کانال‌ها و خدمات مشابه ثبت نشده غیرقانونی خواهد بود. مرجع تشخیص این خدمات مشابه، مرکز ملی فضای مجازی است و این مرکز با توجه به وظایف و تکالیف خود در نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی، نسبت به رعایت این دستورالعمل باید نظارت کند.
 
مطابق با مصوبه شورای عالی فضای مجازی مسئولیت برخورد با کانال‌هاى متخلف و ناقض قانون جرایم رایانه‌اى برعهده پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) گذاشته شده است.
 
وی بهترین راه اطلاع رسانی و کسب اطلاعات در مورد نامزدهای انتخاباتی را رسانه‌های معتبر دانست و گفت: رسانه‌ها در این میان می‌توانند نقش بسیار موثری در اطلاع رسانی نامزد‌های انتخاباتی و صفحات اصلی آنها در فضای مجازی و شبکه‌‌های اجتماعی داشته باشند.
 
این مقام مسئول در توصیه به ستادهای انتخاباتی گفت: ستادهای انتخاباتی در صورت نیاز به ایجاد کانال‌ها و گروه‌های تبلیغاتی برای کاندیدای مورد نظر، لازم است بعد از اخذ مجوزهای لازم از مبادی ذی‌صلاح، در زمان تعیین شده اقدام به تبلیغ نمایند.
 
رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوى در خاتمه با اشاره به ایجاد پلیس جامعه محور؛ از هموطنان عزیز درخواست نمود که به هشدارهای پلیس فتا توجه کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک، موضوع را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir  بخش ارتباطات مردمی، جهت رسیدگی اعلام نمایند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار