رییس شورای اسلامی شهر مشهد در کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری:
رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: پژوهش مهم‌ترین رکن تحقق دانایی جامعه و زمینه‌ساز توسعه پایدار در ابعاد مختلف مدیریت شهری است.
کد خبر: ۴۱۳۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹ 25 April 2017
به گزارش تابناک رضوی،سید کمال سرویها روز سه شنبه در کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری با تبریک فرارسیدن عید مبعث اظهار کرد: در گذشته از بین هر هشت نفر یک نفر در مناطق شهری زندگی می‌کردند اما در شرایط فعلی نیمی از مردم در شهرها زندگی می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه در سال 2050 از بین هر 10 نفر، 7 نفر در شهرها زندگی می‌کنند، افزود: در آینده از مجموع 9.5 میلیارد جمعیت بیش از 6 میلیارد ساکن شهرها خواهند شد هرچند که در شرایط فعلی اکنون بیش از 3 ملیارد نفر ساکن شهرها هستند.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه ایران دارای سابقه دیرین در حوزه شهرنشینی است، تصریح کرد: در طی 60 سال گذشته شهرنشینی در ایران روند صعودی داشته و اکنون جمعیت بسیار زیادی را تشکیل می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه توسعه کالبدی شهرها و افزایش جمعیت آنها مشکلات متعددی را به وجود آورده است، اظهار کرد: کندی ضعف تمرکززدایی اداری با توجه به نقش مهم و اساسی دولت زمینه‌ساز بروز مشکلات بسیار زیادی در حوزه مدیریت شهری شده است.
سرویها ادامه داد: دولت محلی و شهرداری‌های قدرتمند یکی از اجزای ساختاری مدیریت در دوره مدرن هستند که می‌توانند نقش بسیار مهمی را در توسعه جوامع ایفا کنند.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی شوراهای محلی مطرح شدند و از قانون برنامه دوم توسعه موضوع یکپارچه‌سازی موضوع بررسی شد.
وی با اشاره به اینکه توجه ویژه به موضوع پژوهش از جمله موضوعاتی است که باید به صورت جدی مدنظر مسوولان شهری قرار بگیرد، خاط نشان کرد: در شرایط فعلی پژوهش مهم‌ترین رکن تحقق دانایی جامعه است که می‌تواند دستاوردهای پژوهشی بسیار زیادی را به همراه داشته باشد.
سرویها یادآور شد: تنوع فعالیت‌های مدیریت شهری تا سطح عملیاتی لزوم توجه را به پژوهش محوری در شرایط فعلی را دو چندان کرده است.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه توجه موضوع پژوهش در اندیشه مقام معظم رهبری مشهود است، خاطرنشان کرد: از برنامه سوم توسعه تلاش شده تا 3 درصد تولید ناخالص داخلی به امر پژوهش اختصاص یابد هرچند تاکنون این موضوع محقق نشده است.
وی ادامه داد: فعالیت‌های پژوهش می‌تواند چالش‌های فراروی مدیریت شهری را از بین ببرد و در خصوص بسایری از مشکلات راهکارهای مناسبی ارائه گردد.
سرویها با اشاره به اینکه باید ویژگی‌های یک شهر اسلامی به صورت دقیق بررسی و تبیین گردد، خاطرنشان کرد: باید سبک زندگی اسلامی در ابعاد مختلف گسترش یابد تا بتوانیم شرایط مناسبی را برای مردم در ابعاد مختلف فراهم کنیم.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: قطعا انتخاب یکی از شهرهای اسلامی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام فرصتی مناسب برای رشد و توسعه فعالیت‌های فرهنگی در میان کشورهای مختلف جهان اسلام است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار