کتاب «جنبش‌های اسلام‌گرای معاصر» با موضوع ریشه‌های تاریخی و سیاسی وهابیت از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.
کد خبر: ۴۱۳۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸ 24 April 2017
به گزارش تابناک رضوی به نقل از مهر، جان ارمنجانی ،استاد الهیات دانشکده سنت بندیکت دانشگاه سنت جونز آمریکا، نویسنده این کتاب با بی‌طرفی کامل به بررسی ریشه‌ای و تاریخی گروه‌های سلفی و تکفیری پرداخته است.

 این اثر با تحلیل و بررسی بنیادهای فکری کسانی همچون ابن تیمیه، محمدبن عبدالوهاب، محمد عبده، محمد رشید رضا، حسن البنا، سید قطب، سید ابوالاعلی مودودی، بن لادن، ایمن الظواهری و تشکیل گروه جهادی القاعده، تصویری روشن از چگونگی نفوذ وهابیت در سراسر آفریقا و خاورمیانه ارائه می‌دهد.

این پژوهش بر پایه کشورهای ۵ گانه مصر، فلسطین، عربستان، پاکستان و افغانستان نظم یافته و تا قبل از شکل‌گیری گروه‌های جدیدی است که در منطقه سوریه و عراق با عنوان داعش (دولت اسلامی عراق و شام) جبهه النصره و ... در پوشش بازگشت به سنت اسلامی به قتل و غارت در این کشورها مشغول هستند.

فرهنگ‌نامه اسلامی، حمله‌های یازده سپتامبر؛ عملیات دفاعی، بنیادگرایی و برداشت تاریخی، آغاز صهیونیسم، پیمان صلح اسلو، فلسطین در گستره جهان، گسترش نفوذ ابن سعود، وهابیت گسترش یافته، عربستان سعودی و جنگ اول خلیج فارس، دخالت بن لادن در سومالی، جماعت اسلامی و ایوب خان و... برخی موضوعات این اثر را تشکیل می‌دهد.

کتاب «جنبش‌های اسلام‌گرای معاصر» را رامین گلمکانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ترجمه کرده و علی اخشینی و محمدطاهر چهارجوی ویرایش این اثر را بر عهده داشته اند.

این کتاب در شمارگان یک هزار نسخه و قطع وزیری به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان به کتاب و کتاب‌خوانی قرار گرفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار