جاسوسى و نقض حريم خصوصى به وسيله گجت‌هاى هوشمند
با رشد فناورى اطلاعات و ارتباطات و گسترش مفهوم هوشمندسازى در جهان، شاهديم كه هوشمند بودن در بسيارى از ابزار‌ها و تجهيزات ظهور پيدا كرده است، از تلفن‌هاى همراه و تبلت‌ها گرفته تا انواع ساعت‌ها، دستبندها و عينك‌هاى هوشمند، همگى نمونه‌هايى از تجهيزاتى هستند كه امروزه تحت عنوان گجت‌هاى هوشمند (Gadgets) از آنها نام مي‌بريم كه روزانه بر انواع و تعداد آنها افزوده مي‌شود.
کد خبر: ۴۱۲۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰ 22 April 2017
تابناک رضوی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: کارشناس اداره تشخيص و پيشگيرى از جرايم سايبرى پلیس فتا استان خراسان رضوى در خصوص امكان جاسوسى توسط گجت‌هاى هوشمند گفت: هوشمند‌سازى تجهيزات قابليت‌هاى فراوانى را براى كاربران فراهم می‌سازد كه مزاياى آن قابل انكار نيست اما توسعه روزافزون گجت‌هاى هوشمند باعث ظهور ويژگی‌هايى نظير اندازه بسيار كوچك و قابليت مخفى بودن در آنها شده كه امكان سوء استفاده از آنها را فراهم ساخته است.

وی  افزود: همچنين رونق استفاده از اين گجت‌هاى هوشمند نظير دستبندها و ساعت‌هاى هوشمند، باعث شده است تا شائبه‌هايى مبنى بر امكان نقص حريم خصوصى افراد و جاسوسى توسط شركت‌هاى سازنده اين تجهيزات ايجاد شود.

این کارشناس سایبری ادامه داد: سازمان‌هاى امنيتى و جاسوسى يكى از مشتريان عمده گجت‌هاى هوشمند به شمار می‌آيند كه از اين ابزار‌ها براى جاسوسى گسترده در جهان بهره می‌برند. در همين رابطه چندى پيش "ویکی لیکس" اسناد جدیدی را منتشر کرد که به جاسوسی گسترده «آژانس اطلاعات مرکزی» آمریکا موسوم به CIA از طریق ابزارهای الکترونیکی اشاره می‌کرد. در بخشى از اين گزارش فايل‌هايى منتشر شده است كه نشان می‌دهد سازمان CIA به وسيله توليد بد‌افزارى به نام Weeping Angel و از طريق تلويزيون‌هاى هوشمند اقدام به شنود اطلاعات شهروندان می‌كرده است.

وی هشدار داد: متاسفانه شاهديم كه در فضاى مجازى نمونه‌هايى از گجت‌هاى هوشمند كه قابليت جاسوسى و استراق سمع دارند نظير خودكار مجهز به دوربين فيلم بردارى و نظاير آن در برخى از وب سايت‌ها و شبكه‌هاى اجتماعى به فروش میرسد كه شهروندان بايد نسبت به اين موضوع هشيار بوده و بدانند كه خريد و فروش اين‌گونه تجهيزات جرم بوده و با فروشندگان آنها برخورد می‌شود.

این کارشناس سایبری یادآور شد: همچنين نرم افزارهايى در فضاى مجازى تبليغ می‌شود كه در ظاهر امكان شنود و هك تجهيزات هوشمند را با قيمت‌هاى اندك فراهم می‌سازد كه بسيارى از اين نرم افزار‌ها تقلبى بوده و با فريب كاربران اقدام به كلاهبردارى و خالى كردن حساب بانكى آنها مینمايند.

اين كارشناس درخصوص امكان هك گجت‌هاى هوشمند گفت: با توجه به اين‌كه بسيارى از گجت‌هاى هوشمند از طريق ارتباط بى سيم و از راه دور فعال هستند، اين موضوع تهديداتى را ايجاد كرده تا افراد نفوذگر بتوانند، اين ابزار‌ها را هك كرده و از اين طريق اقدام به نفوذ و استراق سمع نمايند. از اين رو به شهروندان توصيه مي‌شود در هنگام استفاده از گجت‌هاى هوشمند نكات زير را رعايت نمايند.
 
وی تاکید کرد: بر روى گجت‌هاى هوشمند داراى سيستم عامل از نرم افزار‌هاى امنيتى و آنتى ويروس استفاده نمايند.
 
به گفته وی در اماكن عمومى از وای‌فاى رايگان براى اتصال گجت‌هاى هوشمند و انجام فعاليت‌هاى مهم و اتصال به حساب‌هاى كاربرى خود استفاده نكنیم.
 
این کارشناس سایبری با بیان اینکه از گجت‌ها و تجهيزات هوشمند در اماكن حساس و براى انتقال اطلاعات سازمانى استفاده ننمايند، افزود:  رمز عبور و اتصال گجت‌هاى هوشمند خود را به صورت دوره‌اى تغيير دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار