در پی اقدام اسکان زلزله زدگان خراسان رضوی؛
بر اثر وقوع این زلزله سه شهرستان تربت‌جام، فریمان و مشهد دچار آسیب در 67 روستا شدند و 3852 تن در مناطق آسیب‌دیده با برپایی 988 دستگاه چادر توسط امدادگران به صورت اضطراری اسکان داده شده‌اند. وقوع زلزله باعث تخریب برخی منازل روستایی در کانون زمین لرزه شده و به همین دلیل هلال احمر اقدام به راه اندازی کمپ موقت اسکان در این مناطق کرده است. اما این سوال مطرح است که این کمپ ها تا چه میزان توانسته نیاز زلزله زدگان را برطرف کند؟
کد خبر: ۴۰۳۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲ 06 April 2017

به گزارش تابناک خراسان رضوی؛ بر اثر وقوع این زلزله سه شهرستان تربت‌جام، فریمان و مشهد دچار آسیب در 67 روستا شدند و 3852 تن در مناطق آسیب‌دیده با برپایی 988 دستگاه چادر توسط امدادگران به صورت اضطراری اسکان داده شده‌اند. وقوع زلزله باعث تخریب برخی منازل روستایی در کانون زمین لرزه شده و به همین دلیل هلال احمر اقدام به راه اندازی کمپ موقت اسکان در این مناطق کرده است. اما این سوال مطرح است که این کمپ ها تا چه میزان توانسته نیاز زلزله زدگان را برطرف کند؟

حرف تا عمل فاصله دارد؟
اسماعیل بهمن آبادی،  معاون امداد و نجات هلال احمر خراسان رضوی در این راستا عنوان کرد:  به منظور تامین مایحتاج زلزله زدگان و ایجاد بسترهای لازم،وسایل  مورد نیاز از طریق بالگرد به مناطق زلزله زده ارسال شده است.  پس از ایجاد کمپ موقت در محدوده کانون زلزله برای روستائیان و به منظور امکان برقراری ارتباط،آنتن سیار در محل نیز نصب شده است.
همچنین محمد مقدوری، جانشین رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران خراسان رضوی روز چهارشنبه گفته بود که آمادگی لازم برای اسکان مردم در پارکها، سالن های مسقف و پایگاه های بحران در شهرهای مشهد، سرخس، کلات، فریمان و تربت جام وجود دارد و پیش بینی لازم در این حوزه انجام شده است. اسکان اضطراری مردم به اختیار خود آنها خواهد بود و درصورت علاقه می توانند از اماکن مذکور استفاده کنند. 
مقدوری خاطرنشان کرد : اطلاع رسانی در زمینه فضاهای تدارک شده برای اسکان اضطراری از طریق صدا و سیمای استان در ساعات آینده اعلام می شود. 

این در حالی است که جلیل رحیمی، نماینده تربت جام ، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کمبود امکانات برای کمک رسانی به روستاهای زلزله زده این منطقه، از هلال احمر استان خراسان رضوی خواست نسبت به تخصیص امکانات امدادی ، گرمایشی و خوراکی اقدام کند. با توجه به اینکه مرکز زلزله شهرستان سفید سنگ در فریمان بوده است و روستاهای صالح آباد و دهستان موسی آباد در نزدیکی مرکز زلزله قراردارند خسارت زیادی به این مناطق وارد شده است. روه‌های امدادی پس از وقوع زلزله در منطقه حضور پیدا کردند و مشغول ارزیابی خسارت و همچنین اقدامات امدادی خود هستند، با توجه به اینکه منطقه سردسیر و کوهستانی است تعداد چادرهای هلال احمر بسیار کم است و امدادرسانی کامل با این تعداد چادر امکان پذیر نیست.

تخصیص امکانات همه جانبه نیست
اسکان زلزله زدگان به زدن چادر خلاصه نمی شود بلکه با بررسی دقیق که در گذشته انجام شده باید توسط مدیریت بحران وسائل و ملزومات مختلف به چادرها برای زلزله زدگان فراهم شود. این در حالی است که مشخص نیست تا چند روز آینده سرنوشت مناطق زلزله خیز به چه صورت باشد و چنانچه حجم اسکان افزوده شود با توجه به خدمات ناکافی آیا می توان میزبان سایر افراد بود یا خیر؟


برچسب ها: اسکان ، زلزله ، مشهد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار