کد خبر: ۳۹۶۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴ 17 March 2017
اگه یادتون باشه وقتی مدرسه می‌رفتیم نزدیک نوروز و تعطیلات عید که می‌شد مدارس جزوه پیک نوروزی رو بین دانش آموزان توزیع می‌کردند. جزوه ای که به خاطر عکس‌ها ، نقاشی‌ها، چیستان، لطیفه و مسابقه‌هاش جذاب بود اما به خاطر حل تمرین‌ها وانجام تکالیفش گاهی دردناک!
 
پیشنهادهایی برای فرصت‌های نوروزی 
 
به هرحال بهانه خوبی بود که بفهمیم نوروز و تعطیلات نوروزی می‌تونه فرصت‌های زیادی رو در اختیار ما بزاره که استفاده کردن از اونها برکات فراوانی رو نصیب انسان میکنه. فرصتهایی که چه تلخ وچه شیرین، چه ازش استفاده کنیم وچه استفاده نکنیم خیلی زود تبدیل به خاطره میشن.
امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: الفرصه تمر مر السحاب فانتهزوا فرص الخیر؛ فرصتها چون ابر میگذرد پس فرصت کارهای خیر را غنیمت بشمرید. خیلی وقتها شده که وقتی تعطیلات نوروزی تموم شده تازه باخودمون گفتیم کاش فلان کار رو هم انجام می‌دادم ولی هیچ وقت زمان به عقب برنگشته و ای کاش‌ها جز حسرت و غصه فایده ای نداشته. بازهم باید این کلام امام مهربانی علی علیه السلام را یادآوری کنم که فرمودند: اشد الغصص فوت الفرص؛ سخت ترین اندوهها از دست رفتن فرصتهاست.
پس چقدر خوبه که قبل از تبدیل شدن فرصتها به ای کاش و حسرت برای استفاده از اونها برنامه ریزی کنیم. اگر موافق باشید میخوام برای اینکه امسال نوروزی متفاوت داشته باشیم برخی از این فرصتها رو باهم مرور کنیم؛
 
√ شروع سال با دعا و توسل
 
√ بوسیدن دست پدر و مادر به بهانه تبریک، به نشان قدردانی از زحمات سالیان گذشته
 
√ ابراز محبت بیشتر به آنها که دوستشان داریم با تبریک سال نو
 
√ برخورداری از برکات صله رحم
 
√ کسب تجربه بیشتر و تجدید روحیه برای تلاش‌های مفید در سال پیش رو به وسیله مسافرت
 
√ استفاده از تعطیلات برای انجام کارهایی که در طول سال فرصت نکرده بودیم مثل مطالعه کتابهایی که دوست داریم.
 
√ خانه تکانی اساسی ونشاط دادن به ظاهر زندگی البته با دوری از وسواس وتجمل.
 
√ کنار گذاشتن لوازمی که مورد نیاز نیست و در طول سال با انبار کردن آنها اصلا فراموششان کرده بودیم و بخشیدن آنها به کسانی که به آن نیاز دارند.
 
√ استفاده از طبیعت وتوجه بیشتر به آثار خداوندی
 
√ تحول معنوی و نو شدن رفتارها با ملاک دین
 
√ ایجاد یک فرصت مناسب برای تجربه یک حس خوب در عیادت برخی بیماران یا سرکشی به مکان‌هایی همچون آسایشگاه جانبازان، معلولین یا سالمندان
 
√ برخورداری از فرصت استثنایی اردوی راهیان نور و پر شدن از آرامش به برکت شهدا
 
√ زیارت اهل قبور
 
√ زیارت نزدیکترین زیارتگاه امام یا امامزاده و برخورداری از برکات زیارت و توسل
 
√ انس بیشتر با خانواده
 
√ جبران عقب‌ماندگی‌های تحصیلی
 
√ مرور خاطرات خوب گذشته و یاد کردن از کسانی که سال‌های گذشته بودند و امسال جایشان خالی است
 

و خیلی فرصت‌های خوب دیگه که به ذهن من نرسید و شما حتما به اونها توجه دارید و برای استفاده از اونها برنامه ریزی می‌کنید...
یادمون باشه که خدا همه لحظات زندگی من وشما رو برای عبادت وبندگی می‌خواد عید و غیر عید هم نداره... همیشه نگاهمون میکنه، همیشه مراقبمونه و همیشه هوامونو داره ... باید مراقب باشیم از خودمون نا امیدش نکنیم.
راستی لحظه تحویل سال از دعا برای فرج امام زمان ارواحناله الفدا و نجات همه مظلومان عالم خصوصا شیعیان غریب سوریه و بحرین و یمن فراموش نکنید.
امسال نوروز به ایام ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها نزدیکه پس بی‌مناسبت نیست که از مادرمون حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بیاموزیم که الجار ثم الدار؛ اول برای همسایه دعا کنیم وبعد برای خودمون. امیدوارم سال پربرکتی داشته باشید.
 
سید مصطفی هاشمی محجوب   
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار