همزمان با زادروز فرخنده حضرت زهرا(س)؛
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: بخش خادمی نسوان آستان‌قدس رضوی راه‌اندازی شده و ابلاغ آن در سالروز میلاد فرخنده حضرت فاطمه زهرا(س) و با اعطای حکم خادمی به یکهزار خادم خانم در حرم رضوی، اجرایی و رواق 5 هزار متری حضرت فاطمه زهرا(س) حرم مطهر رضوی با 6 هزار نفر ظرفیت در صحن آزادی حرم امام رضا(ع) افتتاح می‌شود.
کد خبر: ۳۹۴۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۶ 14 March 2017
به گزارش تابناک رضوی، سید مرتضی بختیاری در نشست خبری ویژه‌ای که با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: توصیه‌های تولیت آستان قدس رضوی در رابطه با زائران نشان‌دهنده اولویت نخست به مسئله زائرمحوری است.
 
رواق ویژه بانوان در حرم رضوی راه‌اندازی می‌شود  / 1000 خانم خادم در حرم رضوی حکم می‌گیرند 
 
وی افزود: درایام نوروز امسال، روزانه 100 هزار صبحانه در حرم مطهر رضوی، 40 هزار صبحانه در مبادی ورودی مشهدالرضا(ع) و  10 هزار ناهار در حرم مطهر رضوی و توزیع بسته‌های متبرک را خواهیم داشت.
 
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت گفت: در نوروز سال قبل ، 4 میلیون تشرف به حرم مطهر رضوی به ثبت رسید و برای نوروز 96 هم پیش‌بینی 7 میلیون تشرف به حرم مطهر امام رضا (ع) را داریم.
 
بختیاری از احداث راه آهن مشهد- گرگان خبر داد  و گفت:  برای سهولت رفت و آمد زائران از شهرها و استانهای دیگر نیز مذاکراتی با مسئولان وزارت‌ راه و شهرسازی  داشتیم برای راه‌آهن مشهد به گرگان و درباره راه جاده‌ای مشهد به قوچان و مشهد به زاهدان، نیز جلساتی برگزارشده است.
 
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی  با بیان اینکه حرم مطهر رضوی در سال جاری پذیرای 27 میلیون زائر و 255 میلیون تشرف بوده است، خاطر نشان کرد: زمینی در 35 هکتار، با ظرفیت 20 هزار زائر، برای پذیرای زائران این بارگاه منور رضوی پیش‌بینی شده است که امیدوار هستیم فاز اول آن در بهار سال 96 به بهره‌برداری برسد.
 
وی با اشاره به خدمات معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی افزود: ارائه خدمات به زائران از ابتدای ورود به شهر مشهد مقدس تا زمانی که خارج می‌شوند، بر عهده این معاونت است و 40 هزار خادم زیر مجموعه این معاونت به خدمتگزاری مشغول هستند.
 
بختیاری در ادامه به طرح زائر از مبدا تا مبدا اشاره کرد و گفت: زائرانی که از نقاط دورافتاده از سراسر کشور  به مشهد مقدس می آیند تحت تکریم خادمیاران قرارمی گیرند.  
 
وی از افزایش 40 هزار خادمیار به 4 میلیون نفر خبر داد و افزود: تا کنون بیش از 300 هزار زائر زیارت اولی به حرم مطهر رضوی مشرف شده‌اند، که خدماتی از قبیل اسکان 3 روزه و غذای متبرک حضرت رضا(ع) با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) و بسیج و سپاه بهره مند می‌شود.
 
بختیاری از افتتاح رواق ویژه بانوان در حرم مطهر خبر داد و گفت : این رواق با نام حضرت زهرا(س) و در سالروز ولادت  حضرت زهرا (س) در فضایی با 5 هزار متر مربع واقع در طبقه زیرین صحن آزادی افتتاح می شود و خادمین این رواق را بانوان خادم تشکیل  می دهند و محل خاص برای بانوان زائر می باشد.
 
 این مکان مقدس که ویژه بانوان است و خادمان خانم در این مکان خدمت‌رسانی می‌کنند افتتاح می‌شود. از این پس خادمی امور بانوان توسط خادمان خانم انجام و در نخستین گام 1000 خانم خادم حکم تشرف خدمتی خود را از دست تولیت آستان قدس رضوی خواهند گرفت.
 
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: همزمان با فرا رسیدن سال جدید، ستاد نوروزی با تأکید تولیت آستان قدس رضوی فعال شده و با برنامه‌های متعددی به ‌ویژه در زمان سال تحویل و سخنرانی مقام معظم رهبری میزبان زائران نوروزی خواهیم بود.
 
بختیاری به تشرف زائران غیرایرانی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام شناخته شده است، پیش‌بینی افزایش زائران غیر ایرانی از تعداد 2 میلیون و 500 هزار نفر به 4 میلیون نفر در سال 1396را داریم.
 
وی از  ساماندهی و رفع مشکل همه کارکنان آستان قدس رضوی اعم از رسمی و افتخاری خبرداد و گفت: با  بیش از نیمی از هتل‌های کشور در مشهد است و در بحث توسعه زائران خارجی  به ترویج «گردشگری زیارت» خواهیم پرداخت.
 
بختیاری درباره موقوفات  گفت : کسانی که در مناطق موقوفه‌ای اقدام به ساخت منازل کرده‌ و نتوانستند حق تقدیمی را بپردازند و ملک‌شان را سنددار کردند، یک کارگروه تخصصی تشکیل شد که محصول آن دستورالعملی بود که طی آن، بخشی از محرومان شامل حذف، تخفیف و پرداخت 10 ساله حق تقدیمی می‌شوند.
 
در ادامه این نشست خلیل اکبری؛ معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی به مراسم افتتاحیه استادیوم امام رضا(ع) اشاره و بیان کرد: این ورزشگاه آماده برگزاری مسابقات ورزشی است و مراسم افتتاحیه این استادیوم 24 اسفندماه با حضور  مسئولین و مدیرعامل مؤسسه تربیت‌بدنی آستان قدس‌رضوی ۲۴ اسفندماه به‌  شکل رسمی به بهره‌برداری می‌رسد.
 
وی گفت: این ورزشگاه سرپوشیده دارای 10 سالن ورزشی در زیر سکوی تماشاگران بوده و از حیث معماری و امکانات مطابق استانداردهای روز دنیا ساخته شده  و ظرفیت برگزاری مسابقات بین‌المللی را دارد.
 
ازجمله حاشیه‌های این جلسه پیشنها خبرنگاران به مدیر روابط عمومی و بین الملل آستانقدس رضوی بود که در برگزاری نشست های خبری و ارتباط با خبرنگاران سرعت عمل بیشتری باشد.
  
همچنین بختیاری در پاسخ به سوال خبرنگار تابناک رضوی درباره اینکه در تاسیسات و روشنایی حرم چقدر به بحث اقتصاد مقاومتی و تولید ملی متعهد مانده است، گفت: خریداران محصولات برای آستانقدس رضوی مکلف شدند تا خرید محصول خارجی نداشته باشند، مگر استثنایی وجود داشته باشد یا احیانا قراردادهای خرید محصولات برای قبلا بوده و الان این محصولات وارد شده است، اما طبق بخشنامه به همه بخش‌های آستانقدس رضوی، محور مصرف کالا در حرم مطهر رضوی  اقتصاد مقاومتی است.
 
 گفتنی است درپایان این نشست، به خبرنگاران، بن غذای مهمانسرای حضرت اهدا شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار