سپرده‌گذاران کاسپین روز گذشته مقابل شعبه مرکزی این موسسه اعتباری برای چندمین بار تجمع کردند.
کد خبر: ۳۸۴۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲ 26 February 2017
به گزارش تابناك رضوي به نقل از وطن امروز، تجمع روز گذشته کاسپینی‌ها نشان داد موضوع مشکل یک موسسه اعتباری مجاز که مجوز خود را اسفند سال گذشته از بانک مرکزی گرفته بود، جدی است. برخی سپرده‌گذاران  کاسپین روز گذشته خواهان استعفای سیف شدند چرا که بی‌تدبیری رئیس کل بانک مرکزی را عامل ایجاد این بحران می‌دانند. موسسه اعتباری کاسپین 3 ماه است پولی به سپرده‌گذاران پرداخت نمی‌کند و از قرار معلوم چند تعاونی‌ زیرمجموعه این موسسه که قرار بوده در کاسپین ادغام شوند دارای مشکل قضایی هستند. موسسه اعتباری کاسپین سود بالایی پرداخت می‌کرد و سپرده‌گذاران بسیاری را جذب کرده است. این موسسه قرار بود از ادغام 8 تعاونی اعتباری تشکیل شود اما یک سال بعد از صدور مجوز برای این موسسه هنوز این ادغام‌ها صورت نگرفته است. یکی از تعاونی‌های زیرمجموعه کاسپین به نام بدرتوس از 2 سال پیش تاکنون حساب‌های مردم را بلوکه کرده و این ادغام طول کشیده است. اخیرا نیز بزرگ‌ترین تعاونی این موسسه به نام فرشتگان دارای مشکل شد و مدیران آن در بازداشت به سر می‌برند. بلوکه شدن پول مردم، بسیاری از سپرده‌گذاران را سرگردان کرده و کسی نمی‌داند سرنوشت آنها چه خواهد شد. بسیاری از سپرده‌گذاران همه زندگی خود را فروخته و در این موسسه سپرده‌گذاری کرده بودند تا با سود آن زندگی خود را بگذرانند اما الان دست‌شان هم از اصل پول و هم از سود کوتاه شده است.
سپرده‌گذاران در تماس با «وطن‌امروز» درباره مشکلات خود بیشتر توضیح داده‌اند.
مریم یکی از سپرده‌گذاران به خبرنگار «وطن‌امروز» می‌گوید: تو را به خدا به فکر ما باشید. من خانه‌ام را فروختم و گذاشتم تعاونی فرشتگان تا خرج 2 دختر دانشجوی دانشگاه آزاد را تهیه کنم. الان پول نان نداریم و صاحبخانه جواب‌مان کرده است. نمی‌دانم دم عید کجا آواره شویم. ما که چیزی نمی‌خواهیم، پول خودمان را بدهید. وی افزود: تمام دار و ندار من ۲۰۰ میلیون تومان بود که با آن خرج 2 دخترم را می‌دادم. به آقای سیف بگویید شما سرت را راحت می‌گذاری و شب می‌خوابی ولی من ۲ ماه است اشک می‌ریزم.  این سپرده‌گذار ادامه داد: آقای سیف گفته سپرده‌گذاران صبر کنند. الان ایشان کجاست که به صاحبخانه من بگوید صبر کن. کجاست که به شکم گرسنه ما بگوید تحمل کن؟
مسعود اسماعیلی یکی دیگر از سپرده‌گذاران به خبرنگار ما گفت: نام موسسه اعتباری کاسپین در سایت بانک مرکزی به عنوان یک موسسه اعتباری مجاز درج شده است. من در سال ۹۵ و با دیدن مجوز موسسه کاسپین و استعلام تلفنی از بانک مرکزی در موسسه یادشده سرمایه‌گذاری کردم. واقعا اگر هر نهادی به وظیفه خود عمل کرده و فقط به دنبال سود نباشد خیلی خوب است. متاسفم که به امضای جناب آقای سیف در زیر مجوز اعتماد کردم تا استرس و نگرانی خودم و خانواده‌ام را نابود کند.
مجید یکی دیگر از سپرده‌گذاران گفت: من هم با ایجاد مشکل در موسسه پول ودیعه مستاجر را نتوانستم بدهم. حالا مستاجر تخلیه نمی‌کند و اجاره‌ای هم ندارم که زندگی خود را بگذرانم. باید روزی 200 هزار تومان خسارت بدهم، لطفا کمک کنید. حامد نیز می‌گوید: تو را به خدا با این کارها سرمایه اجتماعی  اعتماد مردم به مسؤولان را از بین نبرید. بانک مرکزی مجوز رسمی به «موسسه مالی کاسپین» داده و باید جوابگو باشد، چرا با زندگی مردم بازی
می‌کنید؛ با ادامه این وضعیت مردم دیگر به همه بانک‌ها و موسسات مجاز بی‌اعتماد می‌شوند. بازی خطرناکی است، اسفند سال گذشته مجوز می‌دهد، مردم اعتماد می‌کنند حالا خودش را کشیده کنار...‌. بزرگواران با روح و روان و زندگی مردم این کار را نکنید، به خدا مردم این سرزمین مقدس شایسته بهترین رفتارها از سوی مقامات هستند. ریاست بانک مرکزی آقای سیف بزرگوار! آب، برق، تلفن، گاز و مخارج زندگی را با حرف نمی‌شود پرداخت کرد، هزینه‌های بیمارستانی که بدتر. به خدا این مردم مسلمان و شیعه علی و سینه‌زن امام حسین(ع) هستند نه جانی و نه قاتل. یک مقدار خودت را جای نان‌آوران خسته و پردردی بگذار که زندگی‌شان در آستانه متلاشی شدن است. حداقل کاری نکنید که در رسانه‌های خارجی بگویند پول مردم را کاسپین با مجوز بانک مرکزی دزدید و بانک مرکزی هم در این قضیه مقصر است، آبروی کشور را نبرید، این سپرده‌گذاران به خاطر مجوز شما در مورخ 27/12/1394 سپرده‌گذاری کردند ولی حالا در بحران به سر می‌برند و شما لبخند می‌زنید و می‌گویید صبر کنید!
در پاسخ به این اظهارنظر سیف که گفته بود ما مجوز مشروط دادیم که 8 تعاونی ادغام شوند، حسینی یکی از سپرده‌گذاران به «وطن‌امروز» گفت: از آقای سیف یک سوال دارم: آیا شما اول نماز می‌خوانید بعد وضو می‌گیرید. مجوز صادر کردید حالا می‌گویید صبر کنید ادغام شود؟ آیا این بی‌تدبیری نیست؟ بعد توپ را توی زمین سپرده‌گذار می‌اندازید؟ به نظر شما اسم این کار چیست؟ لطفا استعفا دهید.
پاسخ مردم به «صبرکن» سیف
سیف حدود یک ماه پیش به سپرده‌گذاران کاسپین توصیه کرده بود صبر کنند اما هیچ توضیحی در این باره نداده بود و همین امر موجب شده بود سپرده‌گذاران به این جمله رئیس‌کل بانک مرکزی واکنش نشان دهند.
حسن در این باره به خبرنگار «وطن‌امروز» می‌گوید: می‌گویند صبر کنید؛ آیا پول دانشگاه، بدهی به بانک‌ها، خورد و خوراک و... هم صبر می‌کنند که مشکل ما برطرف شود؟ چرا این همه مردم را اذیت می‌کنید؟
عباس نیز گفت: جناب آقای وزیر اقتصاد! حتی اگر پولم را هم بگیرم از شما نمی‌گذرم. آن دنیا باید پاسخگوی آبروی رفته من باشید. فقط همین را بگویم که آبرویم را نزد همسر و خانواده ایشان، اقوام و دوست و غریبه و... برای همیشه بردید تا جایی که هر روز آرزوی مرگ می‌کنم. کار بسیار زشتی انجام دادید. با دادن مجوز الکی به این موسسه مردم را بیچاره کردید.
من در اوج شلوغی بی‌خبر از همه جا تمام اموال مردم را که به امانت نزد من بود به این موسسه انتقال دادم (در حساب کوتاه‌مدت)، حالا می‌گویید باید انتقال انجام شود. مگر من در فرشتگان سپرده‌گذاری کردم که حالا باید منتظر انتقال شوم. والله من به موسسه کاسپین مراجعه کردم نه فرشتگان. از جناب دکتر روحانی هم
می‌خواهم به وزیر اقتصاد ماموریت دهند تا به این بی‌تدبیری رسیدگی کند و مردم را از مرگ تدریجی نجات دهد. این اتفاق دقیقا همانند حالتی است که پیچ کپسول اکسیژن را مرتبا ببندند و بیمار را تا مرز مرگ پیش ببرند. والله این بیمار از خدا می‌خواهد زودتر بمیرد تا مرتبا در عذاب باشد. من حتی یک ریال هم از این موسسه سود نگرفتم و قصدم گرفتن سود بیشتر نبود. البته می‌دانم تاوان کدام گناهم را می‌دهم. تاوان نفرین مردم را می‌دهم چون من چندین سال است که خون مردم را در شیشه می‌کردم البته نه برای خودم بلکه مجبور به این کار بودم. ‌ای مسؤولان! شما هم از این روز بترسید و مطمئن باشید به درد من گرفتار خواهید شد. پس هر چه زودتر توبه کنید یا مثل من از سمت خود کنار بکشید یا سریع‌تر مشکلات مردم را حل کنید تا شاید کمتر گرفتار شوید. خدا می‌داند قبل از این اتفاق توبه کردم و شغل خود را رها کردم ولی نفرین مردم گریبانم را گرفت و همان بلایی که سر مردم بیچاره می‌آوردم بر سرم آمد.
یکی دیگر از سپرده‌گذاران می‌گوید: جناب آقای سیف! ما دیگر چقدر صبر کنیم الان 3 ماه است با هزار بدبختی و شرمندگی و قرض گرفتن از زمین و زمان زندگی‌مان را می‌گذرانیم دیگر کسی نمانده قرض بگیریم طلبکار‌ها امان‌مان را بریده‌اند و حق هم دارند. ما الان خودمان هم از نظر روحی و جسمی به خاطر این مشکل پیش آمده بشدت مریض شده‌ایم دیگر برای ما امکان صبر نیست.  آقای سیف! یک لحظه خودتان را 3 ماه کاملا بی‌پول با هزاران مشکل تصور کنید بعد بفرمایید صبر کنید. ما دادخواهی‌مان را به خدا واگذار می‌کنیم. امکان صبر نیست لطفا هر چه سریع‌تر جواب دهید.
یکی از سپرده‌گذاران تعاونی الزهرا که قرار بوده با کاسپین ادغام شود نیز مدعی است 2 سال صبر کرده اما هنوز موفق نشده است سپرده خود را بگیرد: آقای سیف! ما سپرده‌گذاران الزهرا در این 2 سالی که صبرکردیم روانی شدیم. فرشتگان فقط 2 ماه است که پول نداده اما الزهرا 2 سال است که خون مردم را کرده در شیشه. انصاف هم چیز خوبی است شما خودت بگو، بعد از 2 سال بی‌پولی باز هم باید صبرکرد. ما مردم مشهد در این 2 سال غریب افتادیم و صدای‌مان به جایی نرسیده آیا سزاوار است شهروندان مشهد۲۰۱۷ پایتخت معنوی جهان اسلام در این فلاکت و بی‌پولی زندگی کنند. از شما خواهشمندم بعد از 2 سال خون جگر خوردن به مشکل مردم ساده مشهد رسیدگی کنید.
شهروز عنایت می‌گوید:  اینکه در نظام بانکی کشور یک موسسه مجوزدار اعلام می‌شود در صورتی که این مجوز از بدو صدورش از نظر متولی خودش یعنی بانک مرکزی بدون اعتبار بوده و فقط به‌خاطر لابی‌گری و ارتباط صادر شده هیچ معنی دیگری جز همکاری بانک مرکزی به منظور سوءاستفاده مالی از دارایی‌های صد‌ها شهروند بیچاره نمی‌تواند داشته باشد که این اتفاق برای نخستین بار در دولت تدبیر و امید رخ داده و بی‌سابقه است.
مودتی هم می‌گوید: من از سپرده‌گذاران نگونبخت کاسپین هستم که به اعتماد مجوز بانک مرکزی همه سرمایه زندگی خودم و خانواده‌ام را در کاسپین گذاشتم حالا رئیس بانک مرکزی می‌آید در رسانه و می‌گوید سوءتفاهم بوده! بی‌مسؤولیتی یک مسؤول و نهاد تا چه حد؟ تاکجا؟ به چه قیمتی؟ از رسانه‌ها خواهش می‌کنم صدای ما سپرده‌گذاران مظلوم را به گوش‌های کر برسانید تا کسی کاری بکند!
هچنین رضا می‌گوید: همانطور که گفته شد، ظاهرا این صندوق فقط روی کاغذ سپرده‌های ما را ضمانت کرده است و جالب اینکه بعد از 3 ماه از شروع این بحران و بلوکه شدن سپرده‌های مردم هیچ نهادی اعم از این صندوق، بانک مرکزی و موسسه کاسپین هیچگونه مسؤولیتی را قبول نمی‌کنند و ظاهراً تنها مقصر این داستان سپرده‌گذاران بوده‌اند که به این موسسه به اصطلاح مجوزدار اعتماد کرده و ماحصل یک عمر زحمت خود را در این موسسه گذاشته‌اند و حالا باید حق طبیعی خود را از این مسؤولان گدایی کنند.
مریم هم می‌گوید: کاسپین ورشکسته نیست. صندوق ضمانت تنها می‌تواند مشکل مقطعی کاسپین را حل کند. ضمنا مگر خود بانک مرکزی یا مجلس این فکر به سرشان نزده؟ دارند هیات‌مدیره تشکیل می‌دهند و بانک مرکزی هم تمام امور را زیر نظر گرفته. بحث 8 موسسه مالی اعتباری است که دارند ادغام می‌شوند.
فرید می‌گوید: چرا هیچکس به دادمان نمی‌رسد؟ مردم از سر اعتماد به دولت و بانک مرکزی که مجوز داده آمدند سپرده‌گذاری کردند. چرا مجوز می‌دهید و مردم را بدبخت می‌کنید؟ چرا بعد از اینکه اینجوری شد هیچ حمایتی از سپرده‌گذاران نمی‌کنید؟ موسسه نور هم ادغام شد یک روز نشد پول به مردم ندهد.
تقی می‌گوید: «روحانی مچکریم»! دولتی که با وعده بهتر کردن معیشت مردم سر کار آمده، امروز حتی نمی‌تواند مردم خودش را به سرمایه‌گذاری در بانک‌ها، موسسات و در زیرساخت‌های کشور قانع کند. رای من «نه» به این دولت بی‌تدبیر است.
یک کلاف سردرگم
سرگردانی سپرده‌گذاران کاسپین درحالی ادامه دارد که مسؤولان نظام بانکی تاکنون اقدامی برای بازگرداندن پول این گروه از مردم انجام نداده‌اند.
به گزارش تسنیم، مشکلی که شب عید امسال را برای گروهی از هموطنان تلخ کرده، سپرده‌گذاری در یک موسسه اعتباری مجازدار به نام کاسپین است که چند ماهی است به مشکل خورده و پول سپرده‌گذارانش را برنمی‌گرداند.
رئیس کل بانک مرکزی پیش‌تر به سپرده‌گذاران کاسپین توصیه کرده بود صبور باشند تا مراحل قانونی و اداری طی شود اما بعد از چند هفته سیف در برنامه تلویزیونی اظهاراتی کرد که اندوه و نگرانی این گروه از سپرده‌گذاران بانکی را بیشتر کرد. سیف از دوربین سیما به مردم گفت درباره مجوز کاسپین سوءتفاهم ایجاد شده است اما این عذر بدتر از گناه نه تنها دردی را دوا نکرد بلکه موجب عصبانیت سپرده‌گذاران کاسپین از بانک مرکزی دولت یازدهم نیز شد، چرا که این گروه به اعتماد مجوز بانک مرکزی سرمایه‌های خود را در کاسپین قرار داده بودند.
نکته‌ای که مؤسسه کاسپین را از داستان سایر مؤسسات غیرمجاز جدا می‌کند، مجوزی است که بانک مرکزی اسفندماه سال گذشته برای این مؤسسه صادر کرده و در پلاکاردهای تجمع اخیر سپرده‌گذاران کاسپین نیز به چشم می‌خورد: «من به مجوز بانک مرکزی اعتماد کرده‌ام».
اگرچه سرمایه‌گذاری در مؤسسه‌های غیرمجاز همواره با ریسک بالایی همراه بوده و بانک مرکزی بارها نسبت به این امر هشدار داده اما شاید کمتر کسی تصور می‌کرد مؤسسه‌ای که مجوز بانک مرکزی را دریافت کرده نیز سرانجام به سرنوشت مؤسسات غیرمجاز دچار شود. با گذشت 3 ماه ماجرای مؤسسه اعتباری مجاز کاسپین به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است و به نظر می‌رسد سیاست‌های بانک مرکزی در رابطه با این مؤسسه مجاز جای تردید و سوال ایجاد می‌کند.
گفتنی است نادر قاضی‌پور، نماینده مجلس شورای اسلامی طی روزهای اخیر در نامه‌‌ای به ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی خواستار پرداخت اصل و سود سپرده سپرده‌گذاران کاسپین و رسیدگی به آخرین وضعیت کارمندان ثامن‌الحجج شد.
در نامه قاضی‌پور که به‌عنوان نماینده علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به امور مؤسسات اعتباری انتخاب شده، آمده که مؤسسه اعتباری کاسپین مجوزهای لازم را دارد و باید سپرده سپرده‌گذاران و سود آنها پرداخت شود.
همچنین نماینده ویژه مجلس برای رسیدگی به پرونده کاسپین در نامه خود به رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرده است: با توجه به مجوزدار بودن مؤسسه باید بانک مرکزی در این زمینه پاسخگو باشد و اقدامات عاجل را انجام دهد.
 

تجمع دوباره سپرده‌گذاران در سعادت‌آباد
دیروز تعداد زیادی از سپرده‌گذاران مؤسسه اعتباری کاسپین مقابل ساختمان مرکزی این موسسه مالی واقع در خیابان سعادت‌آباد تجمع کردند. به گزارش فانوس، سپرده‌گذاران در اعتراض به عدم بازپرداخت پول و سود آن از سوی این موسسه اعتباری که از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی مجوز فعالیت دارد، تجمع کردند. آنها اعلام کردند تا وصول نشدن پول‌های‌شان به تجمعات خود ادامه می‌دهند. هفته قبل نیز این افراد مقابل مجلس تجمع کرده بودند. هرچند یکی از نمایندگان مجلس قول پیگیری درخواست تجمع‌کنندگان را داده بود، با این حال هنوز خبری از بازپرداخت پول و سود سپرده‌گذاران نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار