بنای مشهور به هارونیه متعلق به اوایل قرن هشتم هجری و بزرگترین بنای تاریخی طابران توس است که هم اکنون بارایزنی های به عمل آمده در انتظار تحقق بودجه عمرانی برای مرمت است.
کد خبر: ۳۸۱۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳ 20 February 2017
به گزارش تابناک رضوی،احسان زهره وندی گفت: بنای هارونیه متعلق به اوایل قرن هشتم هجری مصادف با قرن14میلادی است و هیچ ارتباطی با هارون الرشید،بقعه و زندان وی ندارد.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس افزود: نام هارونیه همزمان با ساخت بنای کنونی آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی براین بنا نهاده شده و تاکنون بارها مرمت و بازسازی شده است.
وی ضمن اشاره به تلاش های صورت پذیرفته برای ساماندهی مشکلات موجود در هارونیه افزود:رایزنی های بسیاری در جهت تحقق بودجه  عملیاتی و عمرانی برای مرمت اضطراری و ساماندهی این بنا انجام شده که امیدواریم به زودی اعتبار لازم در اختیار پایگاه میراث فرهنگی توس قرار گیرد.
احسان زهره وندی تصریح کرد: برای شناخت آثار شاخص شهر طابران توس،کاوش های بسیاری انجام شده که از آن جمله می توان به کشف بقایای بنای آجری با ستون های مدور موسوم به مسجد و مدرسه مربوط به دوران سلجوقی در محوطه ای در مرکز شهر طابران و جنوب بنای هارونیه اشاره نمود.
وی در انتها گفت: طرح اجرایی باغ موزه کتیبه ها در بنای هارونیه و همچنین عملیات اجرایی رفع رطوبت و استحکام بخشی بنا در دستور کار اجرایی این پایگاه است و اجرای آن در انتظار تخصیص اعتبار لازم از طرف سازمان برنامه و بودجه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار