مشاور وزیر رفاه در اختتامیه‌ی جشنواره تئاتر رادیویی معلولین در مشهد:
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هنر را ابزاری برای تجلی توانمندی‌های معلولین توصیف کرد.
کد خبر: ۳۸۰۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶ 19 February 2017
به گزارش تابناک رضوی،محمدرضا سپهری که در مراسم اختتامیه‌ی اولین جشنواره‌ی تئاتر رادیویی معلولین کشور که 28 اسفند در مشهد برگزار شد گفت: راهبرد سازمان بهزیستی در زمینه‌ی توانمندسازی معلولین، رویکرد توانمندسازی جامعه‌محور است و هنر یکی از روش‌های اجرایی این راهبرد می‌باشد.
وی تئاتر رادیویی را فرصتی برای معلولین با محدودیت‌های جسمی دانست و گفت: در این هنر، معلولین با درجات مختلف محدودیت‌های جسمی می‌توانند نقش‌های اجتماعی خود را ایفا کنند و صحنه‌های زیبایی را بیافرینند.
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این مراسم، هدف از برگزاری این جشنواره را افزایش نشاط پایدار در جامعه‌ی معلولین عنوان کرد.
حمیدرضا پوریوسف گفت: تعبیر نشاط پایدار، امید و نگاه مثبت به زندگی است زیرا اگر انسان سرزنده و با نشاط باشد، نگاهش نسبت به مسائل محیطش مثبت می‌شود و امیدش به زندگی افزایش می‌یابد.
این روان‌پزشک اضافه کرد: چنین فردی بهتر از سایرین می‌تواند مشکلاتش را مرتفع کرده و نقش‌آفرینی خود را در جامعه، تثبیت کند.
وی با بیان اینکه نشاط و شادمانی، دو بعد کوتاه مدت و پایدار دارد گفت: نشاط کوتاه مدت، لذت و سرحالی ناشی از تفریح و دیدن یک فیلم و شرکت در یک مهمانی می‌باشد و نشاط پایدار، استمرار نشاط‌های حسی و کوتاه مدت در صحنه‌های مختلف زندگی است که به امید و احساس هویت در شخص می‌انجامد.
پوریوسف با اشاره به تعداد نابینایان و کم‌بینایان معلول در خراسان رضوی گفت: صدا و سیما می‌تواند از توانخواهانی که مشکل بینایی دارند برای نقش‌آفرینی در رادیو و هنر تئاتر رادیویی، بیشترین استفاده را داشته باشد که هم نقش توانبخشی اجتماعی در این زمینه به عهده بگیرد و هم سهمی در اشتغال فرهنگی معلولین ایفا نماید.
معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این مراسم، با اشاره به سیر تطور مفهومی و اجتماعی معلولیت گفت: معلولین در گذشته‌های دور، فقط در درون منازل و یا در سطح بسیار پایینی در جامعه تعریف می‌شدند و بنا بر تعابیر آن زمان، اعضای اضافی و غیر ضروری جامعه محسوب می‌شدند.
مسعود فیروزی ادامه داد: در دوران‌های اخیر، معلولین به عنوان کسانی که جزو جامعه هستند اما باید در مراکز نگهداری شوند و یا در منازل‌شان با کمک صدقات و اعانه‌‌ها زندگی کنند و وارد جامعه نشوند مطرح بودند.
وی افزود: اما در سال‌های اخیر چه در ایران و چه در سایر کشورها، نگاه به معلولین به عنوان نگاهی مبتنی بر حضور فعال اجتماعی آنها شکل گرفته است.
وی خاطر نشان کرد: در سازمان بهزیستی هم توانبخشی مبتنی بر جامعه، معنایی تازه به خود گرفته و هنر به عنوان ابزار توانبخشی اجتماعی، در جایگاه خاصی قرار گرفته است.
معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی همچنین با تأکید بر اهمیت هنر، فرهنگ و ورزش در بازتوانی و توانمندسازی معلولین گفت: بهزیستی متولی گسترش این مقولات در جامعه نیست اما نگاه ویژه‌ای نسبت به آنها دارد.
وی افزود: نگاه ویژه‌ی بهزیستی به این مسائل از باب تأثیر آنها در بهبود ارتباطات اجتماعی معلولین و افزایش قدرت توانمندی اجتماعی آنها می‌باشد.
به گفته‌ی این مسؤول، هنر درمانی و بخصوص تئاتر، به خاطر ویژگی‌های خاصی که از نظر هماهنگی جسم و ذهن ایجاد می‌کند می‌تواند تأثیر بسزایی در بالا بردن سطح توانایی‌های فردی و اجتماعی معلولین داشته باشد.
شایان ذکر است در این جشنواره 13 گروه هنری از مشهد و چهار شهرستان تربت حیدریه، نیشابور، قوچان و چناران به رقابت پرداختند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار