علیرغم مشکلات بی آبی در کشور؛
مشاور معاون وزیر با بیان اینکه بیش از 80 درصد فارغ التحصیلان بیکار و بیش از 80 درصد بهره برداران نیز تحصیلات مرتبط با کشاورزی ندارند،گفت: تنها 5درصد باغات ایران به روش های نوین کشت بافت مجهز هستند.
کد خبر: ۳۷۵۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۷ 10 February 2017
به گزارش تابناک رضوی، عباس یداللهی در حاشیه اولین همایش کاربردی_مهارتی کشت بافت و ریزازدیادی درختان میوه در مشهد گفت: با توجه به معضلات آب کشور، تا سال 1400 باید باغات جدید، جایگزین باغ های کهن شوند. عمر بعضی از این باغها به 50 سال می رسد و ما باید بتوانیم از رقم ها و گونه های جدید گیاهان بهره ببریم.
 
روشهای نوین کشاورزی در 5 درصد باغات ایران / بیش از 80 درصد فارغ التحصیلان کشاورزی بیکارند! / بیش از 80 درصد کشاورزان تحصیلات مرتبط با کشاورزی ندارند! 
 
این مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس ، افزود: پیشرفت تکنولوژی برای ما جای انتخاب نگذاشته، گرمایش زمین، تغییر اقلیم و بیماری های جدید مارا به سمت استفاده از گیاهان مقاوم و برتر سوق می دهد.
 
این پژوهشگر، با بیان اینکه محصول 50 سال پیش برای مشتری امروز کاربرد زیادی ندارد، گفت: ما باید سریعا تکنولوژی جدید را بکار بگیریم و از کشت بافت در کشور استفاده کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه در این راستا دولت تلاشهایی داشته اما کافی نبوده، افزود: در کشور فقط 5 درصد باغات ما به روش کشت بافت عمل می کنند و 95 درصد آن هنوز سنتی هستند.
 
مشاور معاون وزیر در تولیدات گیاهی وزارت کشاورزی، با بیان اینکه مصرف آب در محصولات کشت بافتی کمتر است، افزود: در این روش اگر همه شرایط نیز مساوی باشد بازهم هر محصولی 4سال زودتر از روش سنتی به ثمر می رسد و این بدین معنی است که به عنوان مثال، 4 سال زودتر از کارخانه خود بهره برداری کنیم.
 
یداللهی ضمن اشاره به وضعیت باغداری در کشور، خاطرنشان کرد: اوضاع آموزش ما نیاز به تحول دارد، دانشگاه های ما باید به سمت دانشگاه های نسل سوم یا کارآفرینی پیش بروند، یعنی دانشگاه های محصول تقاضا محور.
 
عباس یداللهی با بیان اینکه ما با توجه به رفرنس های خود و شرایط اقلیمی کشور باید دانشجو تربیت کنیم، ادامه داد: لازم است که بخش کشاورزی و دانشگاهی را بهم پیوند دهیم زیرا میانگین بهره برداران ما، زیر دیپلم و میانگین فارغ التحصیلان ما، فوق لیسانس است.
 
وی با اشاره به این مطلب که بیش از 80 درصد فارغ التحصیلان بیکار و بیش از 80 درصد بهره برداران نیز تحصیلات مرتبط با کشاورزی ندارند، افزود: همین امر باعث شده که نسل جدید ما به سمت کشاورزی نروند، لذا لازم است تا آموزش ها، همایش ها و میتینگ های مرتبط برای بالابردن سطح آگاهی این افراد برگزار شود و در این راستا رسانه ها نیز می توانند با نشان دادن وضعیت بهتر کشاورزی، یک مسیر اطلاع رسانی را برای مردم طی کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار