کد خبر: ۳۷۱۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷ 01 February 2017
تابناک / پس از رقم خوردن نتایج ضعیف برای ورزش گیلان در المپیک ریو و عدم حضور حتی یک ورزشکار گیلانی در این دوره از مسابقات، عملکرد اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان به عنوان متولی اصلی امر ورزش زیر ذره بین قرار گرفت. در حالیکه همسایه شرقی گیلان توانسته بود 13 ورزشکار را به المپیک اعزام کند، گیلان در زمان تصدی مسعود رهنما بر راس اداره کل ورزش و جوانان نه تنها موفق به کسب حتی یک مدال در مسابقات المپیک ریو 2016 نشد، بلکه متاسفانه با عدم موفقیت در اعزام حتی یک ورزشکار به این مسابقات با برخی دیگر از استان های کشور مشترکا رتبه آخر را در این خصوص به دست آورد.

پس از کسب این نتایج ضعیف بود که مسعود رهنما، مدیرکل ورزش و جوانان استان گیلان که نتوانسته بود شرایط حضور حتی یک ورزشکار گیلانی را در المپیک 2016 فراهم کند، پا را از کسب سهمیه برای المپیک بعدی هم فراتر گذاشته و قول کسب مدال برای المپیک 2020 از سوی ورزشکاران گیلانی را داد.

اگرچه رهنما این سوال را که کدام رشته ی ورزشی در گیلان با توجه به بضاعت های مالی و امکانات فعلی خواهد توانست مدال المپیک توکیو را برای این استان سرسبز به ارمغان آورد، بی پاسخ گذاشت اما نگاهی به کاراته به عنوان رشته تخصصی رهنما از یک سو و حضور این رشته ورزشی برای اولین بار در مسابقات المپیک 2020 از سوی دیگر ممکن است چنین به ذهن متبادر نماید که مدیرکل ورزش و جوانان استان گیلان حساب ویژه ای بر روی کاراته کاهای گیلانی برای کسب مدال در المپیک 2020 توکیو باز کرده است. اما این ادعای رهنما مبنی بر اینکه ورزش گیلان می تواند حداقل یکی از مدال های ارزشمند المپیک را به افتخارات ورزشی کشور بیفزاید تا چه اندازه محقق خواهد شد؟

برای پاسخ به سوال بالا می بایست نگاهی اجمالی به عملکرد کاراته ی گیلان پس از ناکامی در اعزام حتی یک کاراته کا به المپیک ریو انداخت بخصوص اینکه کاراته، رشته تخصصی مدیرکل ورزش و جوانان استان گیلان هم محسوب شده و پیش تر هم رهنما بر لزوم اتحاد برای کسب مدال المپیک در کاراته تاکید کرده بود. (اینجا را بخوانید) با این حال در بیست وسومین دوره مسابقات جهانی اتریش که ایران با کسب سه مدال طلا، سه برنز در مجموع مردان و زنان تاریخ ساز شد و بر سکوی سوم جهان ایستاد، گیلانی ها متاسفانه نه تنها هیچ سهمی از مدال های رنگارنگ نداشتند بلکه تنها نماینده گیلان در این دور از مسابقات خیلی زود از گردونه رقابت ها کنار رفت!!

ناکامی گیلان در مسابقات جهانی اتریش در کسب حتی یک مدال آنهم به فاصله نه چندان طولانی از ناکامی بزرگ ورزش گیلان در المپیک ریو، امیدها را نسبت به تحقق قول رهنما در خصوص کسب مدال در المپیک 2020 کمرنگ ساخت، البته اینکه مدیرکل فعلی ورزش و جوانان استان گیلان اصلا تا آن زمان بتواند همچنان در راس اداره کل ورزش و جوانان استان حضور داشته باشد تا بتوان در صورت تکرار نتایج ضعیف برای گیلان در المپیک آتی، قول هایش را به او یادآوری کرد موضوع دیگریست که توضیح در خصوص آن در این گزارش نمی گنجد.

اخیرا هم نخستین مرحله مسابقات لیگ جهانی کاراته وان 2017 به میزبانی فرانسه در پاریس برگزار شد که اگرچه مدیرکل ورزش و جوانان گیلان به عنوان عضو کمیته فنی فدراسیون جهانی کاراته از سوی WKF برای نظارت بر این مسابقات دعوت شد و در طول سه روز برگزاری این رقابتها از نزدیک شاهد آن بود، اما بازهم حتی یک گیلانی در این مسابقات موفق به کسب یک مدال هم نشد!

اهمیت این مسابقات از آن جهت است که 5 مرحله از سری مسابقات کاراته وان برگزار خواهد شد که حضور در این رقابت ها و کسب مدال باعث می شود کاراته کاها امتیاز المپیکی کسب کنند و مسابقات برگزار شده در فرانسه جزو مسابقاتی بوده که حضور در این رقابت ها و کسب مدال در آن کمک شایانی به کسب امتیاز سهمیه المپیک می نمود.

هروی سرمربی تیم ملی کاراته در مسابقات جهانی اتریش در این خصوص می گوید: در این مسابقات بیش از 78 کشور حضور پیدا کرده که همه ی حاضرین به فکر المپیک بوده و برای کسب سهمیه در این مسابقات شرکت کرده بودند.

با این حال سهم 14 کاراته کا حاضر کشورمان در این مسابقات، 4 مدال شامل 2 طلا و 2 برنز بود که متاسفانه گیلان هیچ سهمی در این مدال ها نداشت. از میان کاراته کاهای اعزامی به این رقابت ها، طراوت خاکسار در وزن 55 کیلیوگر و سجاد گنج زاده در وزن +84 کیلوگرم طلا گرفتند. ذبیح الله پورشیب و سامان حیدری به مدال برنز دست یافتند.

نتایج ضعیف گیلان در کسب مدال در رقابت های مختلف کاراته ی جهانی بار دیگر تحقق وعده رهنما مبنی بر کسب مدال در المپیک 2020 توکیو را حداقل در کاراته به عنوان رشته تخصصی مدیرکل ورزش و جوانان استان گیلان تا حد زیادی در ابهام قرار داد. آیا کاراته ی گیلان می تواند برای نخستین بار مدالی را در المپیک برای استان به ارمغان آورد؟! / خزر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار