کد خبر: ۳۶۸۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۷ 29 January 2017

 به گزارش تابناک رضوی، علیرضا ظفر اگر چه دارای مدرک کارشناسی سیاسی است و دانش آموخته کارشناسی ارشد ارتباطات اجتماعی ... هرچند بیشتر به عنوان فعال فرهنگی و از جمله هنرمندان گرافیست مشهدی شناخته می‌شود.
 
وی در نقدی آزادانه به نکاتی درباره انتخاب و اقدامات مشهد 2017 به عنوان پایتخت فرهنگ جهان اسلام پرداخته که فارغ از هرگونه قضاوت درباره او و نقدنوشته‌اش که در اینستاگرام شخصیش منتشر شد، خواندنش خالی از تامل نیست ؛ به خصوص اینکه هنوز در آغاز این انتخاب و راه هستیم و چه بسا به جای موضع گرفتن و هرگونه پاسخ و تودهنی احتمالی به وی، شایسته است تامل و بازنگری مجددی در برخی برنامه های متناسب با مشهد 2017 و این انتخاب به مثابه یک فرصت، داشته باشیم ...
 
نقد یک هنرمند مشهدی از مشهد2017 
 
 
 
« این از دردنامه‌هایی است که نوشتنش حاشیه دارد و ننوشتنش شاید خیانت یا ...

به‌خصوص برای چون منی که مدتی مسئولیت داشتم در این ستادها و حاضر در جلسات ستاد عالی (کشوری) برگزار شده در استان و ستاد و کمیته‌های استانی بودم....
 
و قطعا به همین دلیل آخر حاشیه‌هایی بعدا عنایت خواهد شد به من! اما چه باک...
 
مشهد ۲۰۱۷; اسمی که یک ماهی است بر سر زبان‌ها بیشتر افتاده و حدود بیست‌ماهی هست که جلسات و اقداماتی جدی برایش انجام می‌شود. جلساتی فقط برای جلسه! و بماند جلساتی خروجی اش فقط دستور جلسه بود برای جلسه بعد و بررسی دستور جلسه قبل!!
 
خیلی سخته بگم یک دور بزرگ است که مشهد خورد! اعتباراتی که صرف این اسم شد که بیشتر پله‌ی سیاسی-تبلیغاتی مسئولین باشد تا شناخت کلان شهر مذهبی جهان و پایتخت معنوی ایران به جهان اسلام! مشهد، شهر ادب و هنر! سفره‌ای باشد برای...

 و حتی مجالی برای رخ نمایی جناح بندی های سیاسی رو به‌روی هم ...

خلاصه‌نوشتن، میگن بهتره!
و من خلاصه یاد ندارم مگر سوالی بنویسم!

 _ خروجی مشهد ۲۰۱۷ در شناساندن به جهان اسلام چیست؟
 

 مسابقات کشتی‌ای که قرار بوده برگزار بشه رو تبلیغاتش فقط یک لوگوی ۲۰۱۷ زده بشه، یعنی کاری برای شناساندن مشهد؟

 مراسم هرساله کتاب سال خراسان رو با پرچم ۲۰۱۷ برگزار کنی یعنی شناساندن و کار جدید؟ فقط یک مهمان خارجی بیاری که چه بسا اگر مشهد 2017 درکار نبود، فقط بنر جایگاه تغییر می کرد و این آرم روش نبود؟

 قرآن فلان چاپ کنی یا کتاب عکس خراسان یا همایش‌هایی که از مثل برخی نهادها از  جاهایی به لطایف الحیل سیاه لشگر بیاری برای پرکردن صندلی ها مدد بگیری و دوتا مسئول بیاری سخن بپرانن یعنی معرفی؟ یه چیزی شبیه سفرهای استانی و اجبار مدارس یه...

 فراخوان طراحی آرم مشهد ۲۰۱۷ بده وزرات راه و گفته ی حضرات هزینه چندین ده میلیونی انجام بشه یعنی کار؟ در صورتی ک هنرمندان مشهدی گفته بودن حتی حاضر هستن رایگان برای این رویداد نماد و هویت بصری طراحی کنن و القصه یک مشهدی هم طرحش برنده میشه!

 اینکه دعوای شهرداری و ارشاد رو استفاده از لوگو تو شهر مشهود باشه و هرکدام نشانی رو تبلیغ کنند و مدیری نباشه موضوع رو حل کنه زیبنده پایتخت فرهنگ اسلامه؟
 
و این داد رو خیلی محکم باید بر سر نیروهای اصولگرا و ارزشی (مثلا) شهرداری زد که با اعتبار میلیاردی و شعار منافع و مصلحت، قائل به کار جمعی نیستند!
 
آیا اگر دولت کمی تفاوت سیاسی داشت با شهرداری، از این آرم استفاده نمی‌شد؟ قطعا چرا! و باید می شد، چون در هر حال اون خروجی یک دستگاه حاکمیتی فرا دستی بوده که به شعار همین دوستان خودی ارزشی متاسفانه خیلی سیاسی شده، واجب الاطاعه بود!
و خودشان هم از شهردار تا قائم مقامش تو این جلسات نماینده داشتن و بماند که شهرداری رو به نقد من کاری نیست که وای از دوست خودی متناقض!

 اینکه نشست وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی با لابی عربستان لغو بشه و هیچ کس نتونه کاری بکنه، یعنی اقتدار و جایگاه...؟

 اینکه تو طرح نویسی کسانی گاها باشن که با اصول ارزشی انقلاب زاویه جدی دارن، خروجی ای متناسب این رویداد دارد؟

اینکه در میدان جانباز لاتین بنویسی Mashhad2017 یعنی نماد فرهنگ مشهد؟ الگوی گیری پایتخت فرهنگی و ادبی و هنری ایران، از این مدل ها؟

 اینکه همه‌ی کارهای سازمانی ادارات مشهد فقط اسم ۲۰۱۷ رو کنارش داشته باشن یعنی شناساندن فرهنگ مشهد؟ برنامه سالانه کاری شون رو یک 2017 کنارش بزنن و..

 آیا شباهتی به کار شهیر فاخر طوس دارد که برای زبان فارسی سی سال رنج کشید و اینها...؟

آیا این فرهنگ فهم مدیران زیبنده این شهر است؟ (البته صرف نظر نباید کرد از تلاش بی‌نهایت برخی که دست مریزاد (یکم ارشادی ها)
 
آیا اینکه باید برای اندک نقدی از طرف چو منی که توی جریان بودم چندین واسطه و تماس گرفته بشه با لحن و.... یعنی فرهنگ؟ اونم از طرف دوستان ارزشی اون نهاد عمومی غیر دولتی!

 اینکه تو تابلو " مرحبا بکم" بزنیم یعنی فرهنگ سازی؟ اما در عمل کدام کار بدیع؟
 کدام اتفاق بدیع؟
 
چمن کردن برخی جاها که تو برنامه شهرداری اومده اگر مشهد ۲۰۱۷ نبود انجام نمی‌شد؟ اصلا دلم نمی خواد از شهرداری بگم که از خودی ها گفتن خیلی سخت تر است! برنامه های ثابت ارشاد اگر ۲۰۱۷ نبود انجام نمی‌شد؟ مثل ......

 این دور خوردن نیست؟ مشهد۲۰۱۷ به چه قیمت؟

آیا مثل منی باید افتخار کند برای فرار از دور باطل این خجالت۲۰۱۷ ؟

 آیا اون دنیا جوابی برای این هزینه بیت المال داریم؟ آیا اینکه مدتهاست مدیران در دور باطل ۲۰۱۷ گیر کرده اند و اگر نبود این ۲۰۱۷ شاید کارهای بهتری انجام میشد، دور باطل نیست؟

 آیا وجدان بیداری هست که با تقوا پیشه کردن بره بررسی بکنه خروجی و اثر و فایده این خجالت_۲۰۱۷ چیست؟ اصل این موضوع هم مثل اومدن ایرباس خوب است. مخالف نیستیم! اما واقعا اونچه در ذهن و ایده بود اجرا شد؟

 آیا مدیران فرهنگی ما در حد و اندازه این رویداد هستند؟ این رویداد رو باید با این مدیریت و اجرا و هزینه و شعار و دروغ تسلیت گفت به مردم مشهد!
 
مطالبه گری هرچقدر هم هزینه داشته باشه، باید انجام بشه! اما دریغ از روزنامه ها و خبر گزاری هایی که میدانند و ساکت هستند. و تاسف باید خورد که گاهی .....! من گفتم. حواشیش مال پوستی که کمی کلفت شده!

رسانه های خودی و غیر خودی هم دور خوردن! این رسانه ها امین مردم نیستند! این رسانه ها هم بوغی شدن برای ...

بماند...

از خیلی چیزها بماند ... که یک جست و جوی کوچک توی اینترنت نشون میده چه خبره!

کاش همونطور که چندبرابر گزارش میدن و برای دادن همین گزارش ها میلیونی هزینه میکنن، یک بار، یکبار صداقت ایرانی داشته باشن (نه صداقت سیاسی و فرهنگ زدگی) و بیان تمام هزینه های مشهد 2017 رو به مردم اعلام کنند و بگن این چندین میلیارد برای شناساندن مشهد، به عنوان پایتخت فرهنگ جهان اسلام (که بعد چندین ماه تازه فهمیدن اون معادل فارسی اولی که از رو شعار آیسسکو استفاده میکردن اشتباه بوده و معنای درستش میشه همین پایتخت فرهنگ جهان اسلام) هزینه شده!
 
خودتان قضاوت کنید! اگر گفته بشه مثلا بالغ بر 100 میلیارد هزینه شده (مثلا) جلوی مردم جوابی دارن؟ جرات دارن برن گزارش واقعی (واقعی) کارکرد و هزینه رو به رهبری بدهند و ایشون هم یک تیم بررسی بفرستن که بگن چند هزارمش ارزش داشت؟ به خدا نمیخواد عرضه کنن که در دنیای فرهنگ و سیاست ما خدا جایی ندارد! چون خدا اون بالاها پشت صندلی نمیشینه!

 یاحق / علیرضا ظفر »
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار