در نشست تدوین مدل ارزشیابی طرح مداخله در جدایی زوجین عنوان شد:
به گفته‌ی مسؤول اجرای طرح مداخله در طلاق خراسان رضوی، از ابتدای خرداد تا پایان دی‌ماه، 8 هزار و 500 زوج در سراسر استان، متقاضی طلاق بوده‌اند که نسبت به سال گذشته، کاهش نشان می‌دهد.
کد خبر: ۳۶۵۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳ 23 January 2017
به گزارش تابناک رضوی ، غلامحسین حقدادی در نشست علمی پژوهشی «طراحی مدل ارزشیابی طرح مداخله در طلاق» که در بهزیستی خراسان رضوی برگزار گردید گفت: در پاسخ به مطالبات رهبر معظم انقلاب، در خصوص اثربخشی فعالیت دستگاه‌های دست‌اندر کار در آسیب‌های اجتماعی، میزان اثربخشی و اثرگذاری طرح مداخله در طلاق، از طریق ارزشیابی، مورد سنجش قرار می‌گیرد.
وی افزود:‌ اشکال اصلی طرح‌های اجتماعی که تا کنون اجرا شده این بوده است که مورد ارزشیابی و نقد قرار نمی‌گیرند و به همین جهت، هیچ بازخوردی از اثربخشی و نتایج عملی این طرح‌ها در دست نیست.
حقدادی با اشاره به طرح خانواده‌ی پایدار که در سال‌های گذشته اجرا می‌شده گفت: این طرح اگر چه طرح خوبی بود اما به دلیل اینکه ارزشیابی علمی از این طرح صورت نگرفته، هیچکس از میزان اثربخشی و نتایج آن اطلاعی ندارد.
وی طرح مداخله در طلاق را که با همکاری دادگستری و بهزیستی در حال اجراست، اولین طرحی دانست که برنامه‌ی پایش و ارزشیابی برای آن طراحی و تدوین می‌شود.
 با اشاره به نمایندگانی که از طیف‌های مختلف درگیر با این طرح در نشست شرکت داشتند  مسؤول اجرای طرح مداخله در طلاق خراسان رضوی ، گفت: گروه‌های مختلفی در جامعه هستند که به نحوی با این طرح ارتباط دارند و از آن منتفع یا متأثر می‌شوند بنا بر این تصمیم بر این شد که همه‌ی این گروه‌ها برای ارزشیابی طرح، مشارکت کنند.
مسؤول اجرای طرح مداخله در طلاق گفت: وکلا، معاونت پیشگیری از جرم دادگستری، قضات دادگاه‌های خانواده، مجامع دانشگاهی، نخبگان فکری، نمایندگان دستگاه‌های فرهنگی مذهبی، روان‌شناسان، مراکز مشاوره دهنده‌ی متقاضیان طلاق و پژوهشگران حوزه‌ی خانواده از جمله افراد و گروه‌هایی هستند که با این طرح مرتبط می‌باشند و به همین جهت از همه‌ی آنها دعوت شده در این نشست که به منظور تدوین مدل ارزشیابی طرح تشکیل شده، شرکت کنند.
حقدادی گفت: همه‌ی دوستان می‌توانند آزادانه طرح را مورد نقد و ارزیابی قرار دهند و تنها چیزی که ما به عنوان مجری طرح انتظار داریم، رعایت و ملاحظه‌ی انصاف است.
وی وجود انتقاد و نقد در مورد یک طرح اجتماعی را طبیعی و حق مردم و مراجع فکری جامعه دانست و گفت: طرح مداخله در طلاق، وحی منزل نیست و هر کس می‌تواند آن را بر اساس الگوها و نقدهای علمی مورد ارزیابی قرار دهد تا ما هم با بهره‌گیری از این نقدها، آن را تکمیل کنیم و کارآیی آن را بالا ببریم.
وی با بیان اینکه بر اساس نقل کسانی که در جلسه با رهبر معظم انقلاب بوده‌اند ایشان از طرح کاهش طلاق در خراسان رضوی، خوشحال شده‌اند گفت: خوشحالی مقام معظم رهبری، مسؤولیت ما را سنگین‌تر می‌کند زیرا ایشان بر اثربخشی و نتیجه‌بخشی طرح‌های مربوط به کاهش آسیب‌های اجتماعی،‌ تأکید فرموده‌اند.
وی با یادآوری اینکه طرح مداخله در طلاق، یکی از چندین برنامه‌ی افزایش سلامت روانی اجتماعی است که در سطح کشور در دست اجراست گفت: نباید با مطرح کردن مطالبات غیر منطقی، انتظارات از این طرح را بالا ببریم زیرا در حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی، فاکتورها و عوامل متعددی دست‌اندرکار هستند و طرح مداخله در طلاق به تنهایی قادر به تغییر این فاکتورها نیست.
حقدادی گفت: اطلاعات دریافتی از 8500 زوجی که برای مشاوره‌ی طلاق به مرکز مداخله در بحران بهزیستی مراجعه کرده‌اند در سامانه‌ی الکترونیکی طرح به طور دقیق ثبت شده که برای پژوهشگران حوزه‌ی خانواده و علوم اجتماعی، یک پایگاه داده‌ای بسیار مفید فراهم کرده است.
وی گفت: در طرح مداخله در طلاق، هیچکس در نوبت رسیدگی نمی‌ماند گفت: بیش از 95 درصد این زوج‌ها در همان روز اول تعیین تکلیف می‌شوند و نوبت مشاوره‌ی آنها مشخص می‌گردد.
حقدادی ،  خاطر نشان کرد: با تلاش‌های مددکاران، مشاوران حقوقی و مذهبی و روان‌شناسانی که با طرح همکاری دارند، حدود 720 زوج از طلاق منصرف شده و به سازش رسیده‌اند که از نظر آماری حدود 17.5 درصد متقاضیان را تشکیل می‌دهد.
این روان‌پزشک گفت: این میزان سازش و دور شدن از طلاق، تا کنون در کشور سابقه نداشته و یک کارنامه‌ی خوب برای مجریان طرح محسوب می‌شود اگر چه این اعداد به خودی خود، نشانه‌ی حل مشکلات خانوادگی نیستند.
وی افزود: طرح‌هایی هم برای پیگیری سازش زوجینی که از طلاق منصرف شده‌اند در دست اجراست که نتایج آن در ماه‌های آینده اعلام خواهد شد.
حقدادی گفت: حدود 50 مرکز خصوصی روان‌شناسی و مددکاری در سطح استان با این طرح همکاری دارند.
وی با یادآوری اینکه طلاق‌های یک‌طرفه نیز از اوایل دی‌ماه به این طرح اضافه شده، افزود: در طول دو هفته‌ی گذشته، 400 طلاق یک‌طرفه هم به مرکز مداخله‌ی بهزیستی ارجاع گردیده و به نظر می‌رسد که تعداد این نوع طلاق‌ها نسبت به کل متقاضیان طلاق، چیزی حدود 25 تا 30 درصد است.
وی با بیان اینکه نتایج مشاوره‌ها و کمک‌های روان‌شناسان و مددکاران به تدریج روشن‌تر می‌شود گفت: با مشخص شدن نتایج پرونده‌ها اکنون می‌دانیم که تعداد سازش‌ها با آمار اولیه متفاوت بوده و در حال افزایش می‌باشد و امیدواریم تا پایان سال، آمار سازش‌ها به 20درصد هم برسد.
در ادامه‌ی این نشست، دو کارگاه و نشست مباحثه‌ای با دستور کار «تعیین مدل ارزشیابی و شاخص‌های ارزشیابی طرح، تحلیل گروه‌های مرتبط و ذی‌نفع طرح» برگزار گردید و نمایندگان گروه‌های مختلف جامعه، پرسش‌ها و دیدگاه‌های خود پیرامون طرح مداخله در طلاق را مطرح کردند و مسؤولان اجرای طرح، به این پرسش‌ها پاسخ دادند.
  
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار