مدیر بخش تولید متن سینمایی حوزه هنری:
مدیر بخش تولید متن سینمایی حوزه هنری تاکید کرد: من به تظاهر در سینمایی دینی اعتقادی ندارم اما حرفم این هم نیست که در رفع «تظاهر» سینما، دچار افراط شده ایم و از آن سوی بام افتاده ایم.
کد خبر: ۳۶۳۳۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵ 19 January 2017
به گزارش تابناک رضوی، محمد حسینی، مدیر بخش تولید متن سینمایی حوزه هنری با بیان این مطلب افزود: الآن سینما ما برای آنکه دچار تظاهر و شعار نشود از آن‌طرف بام افتاده است. من صریح می‌گویم بخش مهمی از سینما، شعار است؛ اما نکته این است که سینماگر ما باید بلد باشد که چه جوری شعار دهد. اکستریم لانگ شات تهران و اصفهان و مشهد را نشان می‌دهند و در تصویر حتی یک گنبد نیست!
 
 سینماگر باید چطور شعار دادن را بلد باشد، نه اینکه شعار ندهد!
 
وی در تعریف سینمای دینی گفت: اگر بخواهیم تعریفی جامع ‌و مانع از سینمای دینی ارائه دهم باید بگویم که کاری محال است. برای توصیف آن باید گفت که سینمای دینی، مقوله‌ای است که ناظر به امر نشاط در فطرت انسان است.
 
وی توضیح داد: شادی معلول دو چیز است، هیجان و لذت. نشاط نیز معلول دو مسئله است. یکی «آگاهی» که به تعبیر دیگر، «لذت عقلی» است و دومین عامل نشاط روحی ممکن است از غم باشد، مثل روضه سیدالشهدا.  
 
حسینی افزود: همه ما تجربه دیدن فیلمی تراژیک و پرمحتوا را داشته ایم. مثلاً آثار مرتبط با نبرد الجزایر یا «اسپارتاکوس» که در آخرین صحنه‌هایش وقتی به صلیب کشیده می‌شود بسیار تاثیرگذار است. روح انسان از عظمتی که در این صحنه‌ها و فیلم‌ها است دچار نشاط می‌شود. روح وقتی شاد می‌شود که امور بیرونی با روحیات ما تطبیق داشته باشند. سینمای معناگرا و سینمای دینی، سینمایی است که دنبال ایجاد صحنه‌های لحظه‌ای نیست و مخاطب را غرق سرگرمی نمی‌کند. سینمای دینی سینمایی آگاهی‌بخش است و فرد را متوجه ذات انسانی خودش می‌کند. سینمای دینی «یادآور خود به خودمان» است.
 
مدیر تولید متن سینمایی حوزه هنری به تفاوت «موضوع دینی» به «مضمون دینی» اشاره کرد و گفت: گاهی تصور می‌شود می‌توان صرفاً با «موضوع دینی» به «مضمون دینی» رسید. اصلاً الزامی بین این دو مسئله نیست. فقط یکی از شروط ماجرا برای رسیدن به مضمون دینی استفاده از موضوع دینی است. متأسفانه گاهی شاهدیم از فیلمی به ظاهر دینی، برداشتی سخیف و غیردینی برای مخاطبان ایجاد و باعث وهن امور دینی می‌شود.  
 
وی در ادامه به اشکالات مدیریتی در سینما اشاره کرد و گفت:  ما با مجموعه‌ای از مشکلات مواجهیم. بخش عمده‌ای از آن برمی‌گردد به نحوه اعمال مدیریت. مدیری که نمی‌داند در ساحت هنر نباید با استفاده از بخش‌نامه به نظارت پیشینی بپردازد. اعمال مدیریت البته در ساحت هنر واجب است اما باید مدیریت هنر هم هنری باشد و پسینی باشد.  
 
به گفته وی، باید جریان سلوک معنوی برای هنرمند تعریف شده باشد. سلوک دینی متأسفانه برای بدنه سینما امروزه موضوع قابل‌توجهی شمرده نمی‌شود.
 
حسینی در پاسخ به این سوال که تا رسیدن به سینمای دینی چه اندازه فاصله داریم؟ گفت: یک یا علی مدد! وقتی نیتمان را درست کردیم. خالص شدیم و خودمان شدیم. شهید آوینی می‌گوید مردم جهان، «فورد» را می‌ستایند چون به‌شدت آمریکایی است و «کوروساوا» را هم چون به‌شدت ژاپنی است. ما هم زمانی موفق می‌شویم که خودمان باشیم.
 
گفتنی است دهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش 27 الی 30دی ماه امسال به میزبانی پردیس سینمایی هویزه در شهر مشهد برگزار می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار