معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد :
معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد اضافه کرد: مشهد2017 به عنوان پایتخت امت اسلامی باید قبل از هر چیز بستر گسترش مفاهیم قرآنی باشد و ویژگی‌های امت اسلامی را از گذرهای قرآنی معرفی سازد. استفاده از ظرفیت طلاب در نهادینه کردن این مفاهیم قرآنی بسیار راهگشا خواهد بود.
کد خبر: ۳۶۲۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴ 17 January 2017
به گزارش تابناک رضوی، وحید جلیلی در سومین گردهمایی‌ مشترک مساجد شهر با موضوع برگزاری  نمایشگاه امت اسلامی در مشهد 2017، بیان کرد: ما این تنوع را در خود کشور نیز داریم؛ وقتی به  جوان ایرانی  آگاهی و اطلاع لازم از این همه تنوع در لباس، لهجه و میراث فرهنگی از فارس تا شمال از غرب تا شرق  کشور ارائه کنیم به اغناء می‌رسد و در این دایره گسترده، تنوع را در غرب جستجو نخواهد کرد.
 
وی در ادامه افزود: این در حالی است که ما می توانیم دایره این تنوع را گسترده‌تر هم کنیم؛ بیائیم از مالزی تا بوسنی را به رخ جوان مسلمان بکشیم و به او بگوئیم تو متعلق به چنین امتی هستی با چنین افتخاراتی و با چنین زیبایی‌هایی و بیائیم به این موضوع از جنبه‌های مختلف بپردازیم مثلا این زیبایی‌هایی که اشاره شد در پوشش مصداق دارد درمعماری مصداق دارد در موضوع  سوغات مصداق دارد. اصلا چرا زائر ما بیاید مشهد و نتواند به جای مثلا برج ایفل، سوغاتی‌ای ببرد که مرتبط با جهان اسلام باشد و تولید بومی ما یا بومی ملل اسلامی باشد.
باید اتاق فکرو هیئت‌های اندیشه‌ورز در مساجد ایجاد شود
 
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد راه‌اندازی اتاق‌های فکر و هیئت‌های اندیشه‌ورز در مساجد مشهد را لازم و ضروی دانست و   با تاکید بر افزایش آگاهی‌ها و شناخت از امت اسلامی گفت: ما باید اطلاعات مناسبی از جغرافیای امت اسلامی، تاریخ امت اسلامی و فرهنگ‌ بومی ملل مسلمان در کشورهای مختلف داشته باشیم تا بتوانیم هر چه بیشتر و بهتر ارتباط بگیریم و این ارتباطات را به سوی سازندگی، پویایی و تعامل بیشتربا امت اسلام پیش ببریم.
 
وی  در ادامه افزود:  یکی از ابعاد اعتقادی امت اسلامی قصه اخوت و وحدتی است  که  امروز متاسفانه کم کم به فراموشی سپرده شده است. ما باید این‌ امر را احیاء کنیم. در این راه باید به جوانان و نوجوانان میدان دهیم چرا که گاه مباحثی که به فکر یک نوجوان مسجدی می‌رسد؛ ممکن است  ازفکر و ذهن  خیلی‌ از مسئولین و اساتید فن نیز عبور نکند.
 
نوجوانان و جوانان وارد جهاد اخوت شوند
 
وی با اشاره به آیه شریفه وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنينَ تصریح کرد: درصورتی که نوجوانان و جوانان وارد جهاد وحدت و اخوت شوند برکاتش بر امت اسلامی  نازل می شود. به همین منظور وظیفه‌ی ما فعال کردن این ظرفیت‌ها است، مدیران ما امروز به جای تمرکز بر پروژه‌ها وظیفه خود را راه‌اندازی فرآیندها بدانند. فرآیند‌هایی که در آن  نوجوانان و جوانان ما فعال شده و خودشان احساس دغدغه کنند و کار را دست بگیرند.  
 
وی در ادامه با تاکید بر بهره‌گیری از رهنمودها و نظرات مقام معظم رهبری در ایجاد انگیزه برای جوانان و نوجوانان مسجدی گفت: به عنوان مثال می‌توان جزوه‌ای از خاطرات جهان اسلامی آقا تهیه شود و در اختیار جوانان قرار گیرد. این برای جوان و نوجوان مسجدی ما انگیزه‌ی زیادی ایجاد می‌کند که بداند مقام معظم رهبری در عنفوان جوانی دغدغه برقراری ارتباط میان ایران با مجموعه جریان اسلامی در دنیا را داشتند به طوری که کتاب نهضت مسلمانان هند را نوشتند و در نمونه دیگری کتاب سیدقطب را ترجمه کردند. همان‌طور که اشاره کردم می‌توان جزوه‌ای تهیه کرد که همه نوجوانان و جوانان هیئتی و مسجدی ما یک دور با اندیشه‌ی حضرت آقا در بحث امت اسلام آشنا شوند.  
 
وی در ادامه افزود: یکی از کسانی که در بحث برقراری ارتباط با امت اسلام از طریق قرآن و قرائت قرآن نقش جدی داشت؛ خود حضرت آقا بود. این یعنی ایشان توجه ویژه داشتند که از منظر قرائت قرآن نیز بتوان به برقراری ارتباط با ملل اسلامی رسید و همین توجه ایشان باعث شکل‌گیری جلسات قرآنی با حضور قاریان برجسته بین‌المللی در مشهد و سایر شهرها شد.
 
جلیلی در ادامه به معرفی چهره‌های برتر و شاخص امت اسلامی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ... تاکید کرد و گفت: ما باید این چهره‌ها را بشناسانیم و بهتر و بیشتر معرفی کنیم و باید توجه کنیم که این حرکت‌ها را تا جایی که امکان دارد باید با مشارکت حداکثری خود مردم مشهد انجام دهیم. باید کاری کنیم که در جای جای شهر نماد و نشانه‌های پایتختی جهان اسلام دیده شود و به چشم بیاید و مردم هم درگیر این ماجرا شده باشند.
 
مشهد 2017 بستر گسترش مفاهیم قرآنی باشد

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد اضافه کرد: مشهد2017 به عنوان پایتخت امت اسلامی باید قبل از هر چیز بستر گسترش مفاهیم قرآنی باشد و ویژگی‌های امت اسلامی را از گذرهای قرآنی معرفی سازد. استفاده از ظرفیت  طلاب در نهادینه کردن این مفاهیم قرآنی بسیار راهگشا خواهد بود.
 
وی در پایان گفت: امیدوارم با عنایت امام رضا(ع) امت اسلامی را به معنای واقعی در مشهد به منصه ظهور برسانیم و در این یکسال پیش رو  به بهانه رویداد مشهد 2017، دستاوردهای بزرگ‌تر و دامنه‌دارتری ایجاد کنیم .
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار