یک منتقد سینما و تلویزیون :
مازیار معاونی، منتقد سینما و تلویزیون گفت: مضامین دینی از جمله مضامینی هستند که به خاطر امکان پرداخت بیشتر و بهتر در مدیوم سریال نسبت به فیلم سینمایی بسیار بهتر جواب داده اند که نمونه های آن هم کم نیستند.
کد خبر: ۳۶۰۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲ 15 January 2017
به گزارش تابناک رضوی، عضو انجمن منتقدان سینمای ایران با اشاره به مزیت‌های آثار تلویزیونی نسبت به سینمایی در حوزه کارهای دینی تاکید کرد: نبودن فرصت مناسب در یک فیلم سینمایی شاید تنها یکی از دلایل عدم توفیق آثار سینمای دینی باشد و بی گمان دلایل دیگری را هم  می توان در این میان سراغ کرد. از جمله اینکه  از مقطع شروع به ساخت فیلم سینمایی در داخل کشور تا پیروزی انقلاب یعنی در زمانی معادل چهار دهه به خاطر سیاست‌های فرهنگی دوران پهلوی حتی یک نمونه فیلم در حوزه سینمای دینی سراغ نداشته و این یعنی اینکه مخاطب سینمای ایران به شکل سنتی عادت به تماشای آثاری در این حوزه روی پرده سینما را ندارد و طبیعی است که این قییل آثار علیرغم ارزش ماهوی بیشتر، در حوزه‌های مکتوب و یا در مدیوم تلویزیون مورد اقبال مخاطبان بوده اند.  
 
 فیلم کوتاه ابزار آزمون و خطاست/ مضامین دینی در سریال‌ها بهتر جواب داده‌اند
 
وی با اشاره به برخی فیلم‌های دینی افزود: در این میان نمونه هایی مثل سفیر (فریبرز صالح) و مسافر ری(داود میر باقری) آثار قابل اعتنایی هستند و تا حدودی هم اقبال بیشتری به آنها شده ولی به شدت در قیاس با آثار تاریخی تلویزیونی مخاطبین کمتری دارند.
 
منتقد ماهنامه همشهری 24 بهترین تصمیم ممکن برای جذب مخاطب و تولید کارهای قابل اعتنا در این عرصه را دراماتیزه کردن درست ، اصولی و خلاقانه متن‌های دینی دانست و گفت: توجه به محدودیتهای ذاتی این آثار هم بسیار مهم است. با توجه به خطوط قرمز دستمایه‌های مذهبی استفاده از فرمول برجسته کردن یکی از نزدیکان پیشوایان مذهبی راهکار موثری بوده که جواب هم داده است. ولی اگر قرار است دوباره استفاده بشود حتما باید خلاقیت‌های جدیدی را به این فرمول امتحان پس داده افزود تا نتیجه بهتری به دست بیاید.  
 
وی ادامه داد: برگزاری جشنواره هایی مثل «رویش» در صورتی که به این خلاقیت و نوآوری خصوصا در عرصه نگارش فیلم‌نامه منجر شود یک قدم موثر در این زمینه است. اتفاقا جای چنین آزمون و خطایی هم دقیقا فیلم کوتاه است که بدون صرف هزینه‌های سنگین و نیروی انسانی آنچنانی که مختص تولید کارهای بلند است، تجربه‌ای جدید حاصل می‌شود.  می‌توان با بهره‌گیری از فرصت فیلم کوتاه راه‌های تازه و مسیرهای نرفته را آزمود و برای آثار بلند این حوزه آماده شد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار