اولویت ها در صنعت حمل و نقل هوائی ایران
خرید هواپیمای ایرباس که حسابی این روزها خبر ساز شده را باید از آن دسته اتفاقاتی دانست که گروهی از آن برای منافع انتخاباتی و گروهی دیگر برای از میدان به در کردن رقیب استفاده می‌کنند اما به راستی فارغ از این مباحث، اولویت‌های صنعت حمل و منقل هوائی ما و اصلی‌ترین نیازهای امروز آن چیست؟!
کد خبر: ۳۶۰۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷ 15 January 2017
هر چند ورود این هواپیما نه آن چنان ذوق‌زدگی داشت که دولتی ها حسابی برای ورودش سنگ تمام بگذارند و گزک دست دول غربی بدهند و  نه آنقدر بی تاثیر است که بعضی ها از آمدنش هیچ تفاوتی نپذیرند.
 
خرید ایرباس حیاتی‌تر است یا قطعات یدکی هواپیما ؟! 
 
آنچه مشخص است این که در حوزه ناوگان حمل و نقل هوائی ما نیاز به نوسازی این ناوگان داریم ولی شاید مهم تر از آن و اولویت اصلی تامین قطعات یدکی هواپیما  باشد که  راه مناسبی جهت افزایش ظرفیت این ناوگان حمل و نقل است.
 
به عنوان کسی که دستی از دور براین صنعت داشته ام این نوشتار را فارغ از هرگونه جناح بندی ها و نگاههای مرسوم می نویسم ضمن این که  تحلیل و آنالیز راه تامین مالی خرید هواپیما و چگونگی عملکرد پر انتقاد دولت در این زمینه را از حوصله این متن خارج می دانم  و معتقدم این نگاه خواهد توانست قضاوت خوبی در اختیار خوانندگان قراردهد.
 
نمی توان به صرف این که استفاده کنندگان از هواپیما فقط عده و درصد خاصی از دهک های آماری جامعه هستند  اعلام داشت که باید به جای نوسازی این ناوگان به بقیه حوزه های حمل و نقلی پرداخته می شد که این نگرش هم ، نیازمند اصلاح است. چرا که با توجه به رکود اقتصادی حاکم بر جهان و ایران تمامی دست اندرکاران بخش حمل و نقل هوائی به این باور رسیده اند که باید خدمات این بخش از صنعت حمل و نقل هوائی را به دهک های پائین جامعه نیز تعمیم داد تا ضمن رفع محدودیت از این صنعت و بهره مندی از منافع و کسب درآمد بالا از این بخش عمده جامعه ، بتوان فرصت ارائه خدمات صنعت هوائی را به همه احاد جامعه فراهم کرد.
 
نتیجه چنین نگرشی در کشورمان باعث ورود سرمایه گذاران به چارتر سیت های پروازی شده و رقابت بین سرمایه گذاران و شرکتهای خصوصی هوائی را فراهم کرد و نتیجه چنین رقابتی پائین آمدن قیمتهای سیت های پروازی بود به‌طوری‌که قیمت بلیت ها در مسیر مشهد تا تهران و حتی مشهد تا نجف را تا سقف هر سیت به  300000 ریال معادل سی هزار تومان کاهش داد و این نبود
جز رقابت بین سرمایه گذاران جهت پر نمودن سیت های پروازی خود!
 
نتیجه این‌که این قیمت خواهد توانست جامعه را بیشتر از پیش متقاضی سفرهای هوائی کند.
 
راه پر رمز و راز چنین گامی،  توسعه خطوط هوائی  و استفاده دهک‌های پایین اقتصادی جامعه از این ناوگان است که خود منجر  به توسعه و تکمیل شبکه حمل و نقل هوایی در اقصی نقاط کشور می گردد.
حال درخواست ایجاد چنین توسعه ای از سوی جامعه منوط به نوسازی و بازسازی  ناوگان است و در این میان ورود حتی یک فروند هواپیما خود معادل ایجاد تقاضا برای سفرهای جدید و  توسعه ظرفیت سیت های پروازی است. به عنوان مثال مشاهده حجم رو به افزایش سفرهای هوائی به مشهد مقدس و تقاضا برای سفر به این شهر مهم زیارتی از سوی اقشار جامعه با توجه به تنوع قیمت سیت های پروازی باعث شده سرمایه گذاران متعددی سرمایه های خود را به این بخش از سفرهای هوائی هدایت کنند.
 
ضمن این که همانگونه که بیان شد  تامین قطعات مورد نیاز هواپیماهای خریداری شده قبلی  هم باید جزو اولویت های دولت باشد چرا که با عنایت به این که هم اکنون خطوط هوایی ایران دارای 245 فروند هواپیمای مختلف است که 100 فروند از آن به علت نبود قطعات یدکی زمین‌گیر شده و این به آن معناست که عملا 17 هزار صندلی از رده خارج شده که در صورت تامین قطعات مورد نیاز می توان حداقل 50 فروند از آن را بار دیگر در خطوط هوایی کشور بکار گرفت.
 
اکثر هواپیماهای ما در ناوگان هوائی  زمین‌گیر شده اند که دلیل آن  نبود قطعات لازم جهت پرواز  می باشند،  بعضی از این  هواپیماها  گاها" به دلیل کمبود برخی از بخش های ساده زمین گیر شده اند، این وضعیت بغرنج باعث شده  علاوه بر هزینه های بالا به جهت نگهداری و همچنین پارک خود در رمپ های پروازی،شرکت ها  هواپیمائی مجری پرواز را نیز در مضیقه عملیاتی قرار دهند،  از این رو می توانیم با اولویت قراردادن خرید قطعات برای این نوع هواپیماها بسیاری از مشکلات مسافران و همچنین فرودگاه های کشور را کاهش دهیم و شاید بهتر بود در این بخش بیشتر وقت گذاشته می شد تا بتوان قطعات هواپیما را از دو شرکت غیر از ایرباس و بوئینگ خرید! ولی به ظن بعضی از کارشناسان این حوزه ،  چون به گمان محصول چنین دستاوردی به چشم نمی آمده پس دست اندرکاران حوزه حمل و نقل از خیر آن گذشته اند و انرژی خود را معطوف به خرید هواپیمای نو نموده اند تا امکان بیشتر مانور خبری و پوشش رسانه ای آن فراهم گردد که امیدوارم اینگونه نباشد.

فارغ از هر گونه قضاوتی و به صرف این که اگر واقع بینانه به صنعت حمل و نقل هوایی ایران بنگریم، باید اشاره کنیم که باتوجه به تحریم ها و علیرغم رکود شدید  ، اقتصاد در حوزه صنعت حمل و نقل هوایی در دنیا  رشد داشته و این نشان از آن دارد که سرمایه گذاری جهت این صنعت به عنوان یک صنعت پیشران ، موجب تسریع توسعه در نقاط مختلف کشور و جذب بیش از پیش گردشگران توریستی و مذهبی و رونق اقتصادی خواهد شد.  
 
امیر نورمحمدی/ دی ماه 1395
تابناک خراسان رضوی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
صد درصد هواپیما بهتر است. فرض کن به جای خرید گیریبکس پیکان آخرین مدل تویوتا رو وارد کنیم . کدوم بهتره دلواپس جان؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
رفیق خوشحال از برجام.مقاله طرفو یه دفعه دیگه بخوون.منظورش این بوده که هر دو با هم انجام بشه.اتفاقا نویسنده مثله تو خوش بین بوده ظاهرا"
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
آدم ذوق زده می فهمی چی میگی؟داره میگه تامین قطعه رو هم جزو اولویت بذارین خوبه.فقط عشق چسبوندن واژه مسخر دلواپس رو دارین که مثلا بگین چقدر ریلکسین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
نخوندی متنو رفیق.از مثال خنکت معلومه.
سعيد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
با سلام
١٠٠ البته خريد هواپيما نو ارجحيت دارد به خريد قطعات براي هواپيما هاي از رده خارج شده.
يعني اين ملت حق ندارند مانند همسايه اي اطراف خودمان، نه كشور هاي مدرن و پيشرفته سوار هواپيما هاي بي نقص و به روز شوند.
تابناك داري انحراف پيدا مي كني از رسالت چند سال اخيرتان
اگر هواپيما را در خطوط هوايي خارج از ايران قرار بدهند ، داد همه دلواپسان بلند ميشه كه براي سرمايه داران و بي غممان هواپيما خريد كردند!
داخليش مي كني ، هيچي هواپيما مورد داشته
بعد هم مجلس مياد ميگه: تو برنامه شش ساله بايد ايران هواپيما درست كنه !!!
آيا بدون اغراض و تعصب اينكار شدني است در اين كشوري كه هركي ساز خودش را ميزند و منافع شخصي و ائتلافي خود را در سر دارد نه بيشتر؟
بيايم واقع بين باشيم
ايران براي ايران شدن فقط و فقط يك ملت خوب مي خواهد كه لازمه آن خوب شدن خودمان هست نه بيشتر!
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
نگاه انتقاد آمیزمو به خرید هواپیما متعادل کرد.جالب بود
رضا میری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
ایول تابناک رضوی .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار