مقارن با آغاز پایتخت فرهنگی شدن مشهد در جهان اسلام و همزمان با ایام درگذشت آیت الله هاشمی روی داد؛
تخریب مهدیه حاجی عابدزاده مشهد که عنوان نخستین مهدیه کشور را به خود اختصاص داده درحالیکه از سال گذشته آغاز شده بود این روزها از سوی متولیان کامل شد که همزمان آغازین روزهای انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام هستیم و همگان در شوک خبری درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی قرار داشته و از سوی دیگر غفلت یا اهمال میراث فرهنگی خراسان و همراهی شهرداری مشهد موجب این تخریب توسط جامعه المصطفی گردید.
کد خبر: ۳۵۹۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹ 13 January 2017
به گزارش تابناک رضوی، تخریبی که مرداد ماه گذشته کلید خورده بود اما با مقاومت مدنی فعالان فرهنگی و رسانه ای مشهد و با قول مدیران میراث فرهنگی خراسان رضوی مبنی بر ثبت ملی این بنا، موقتا متوقف شد!
 
تخریب کامل مهدیه حاجی عابدزاده در غفلت میراث فرهنگی 
 
ثبتی که حداقل به ادعای روزنامه خراسان آبان ماه سال 94به ثبت ملی رسید.خبری که ظاهرا حقیقت نداشت و این بنا هیچ گاه ثبت ملی نشده بود تا بتوان پس از خواباندن شور فعالان فرهنگی و رسانه ای تخریب شود.

امری که در هفته جاری و در آغازین روزهایی که مشهد  عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017را در اختیاردارد، با استفاده از شرایط خاص کشور محقق شد.آن هم در حالی که تلاش ها برای ثبت ملی بنا به صورت مستقل در تهران آغاز شده بود .
 
تخریب کامل مهدیه حاجی عابدزاده در غفلت میراث فرهنگی 
 
بنای مهدیه حاجی عابدزاده حداقل در دوران معاصر پس از حرم مطهر شاهد برگزاری پرشکوه‌ترین جشن‌های مذهبی در مشهد بوده است، نابودی کامل این مکان به هر دلیل ضربه‌ای به هویت دینی مشهد خواهد زد. این حرکت  با توجه به قرار داشتن در سال 2017 یعنی سال پایتخت فرهنگی شدن مشهد در جهان اسلام را می‌توان حرکتی  خلاف منافع ملی ایران اسلامی تفسیر کرد.

در این رابطه البته گروه تحلیلی چهارباغ مشهد، خوشبین است که با توجه به عدم جابه جایی مقبره حاجی عابدزاده تاکنون هنوز امکان نجات نخستین مهدیه کشور است،البته به شرط وجود عزم ملی!
 
 اعلام بی اطلاعی میراث فرهنگی استان نسبت به تخریب مهدیه حاجی عابدزاده!
 
محمد رکنی، معاون مدیر کل میراث فرهنگی استان در واکنش به خبر منتشر شده پیرامون همکاری میراث فرهنگی با تخریب‌کنندگان مهدیه مرحوم عابدزاده اینطور با شهرارا سخن گفته است:مهر ماه سال گذشته که تخریب اولیه بنا صورت گرفت، ما سریعا دو اقدام را در دستور کار قرار دادیم. اول ثبت اضطراری بنا که در مدت کوتاهی انجام شد‌. پس از این ثبت هم کلیه مستندات مربوط به میراث ملموس و ناملموس این بنا را جمع‌آوری کردیم. این اسناد برای تشکیل پرونده ثبت ملی مهدیه به تهران ارسال شد که با وجود تخریب کامل بنا هم همچنان این فعالیت ادامه پیدا خواهد کرد!
 
فعالیت دوم میراث پیرامون بنای مهدیه، پیگیری ساخت عین‌به‌عین این بناست. این مسئله با توجه به مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور لازم‌الاجراست. البته خوشبختانه با توجه به مستندات موجود، امکان فنی این ساخت عین‌به‌عین هم فراهم است و نهاد بهره‌بردار این بنا هم با توجه به جلساتی که‌ با ما داشته متعهد به اجرای این کار است.
 
ما حتی پس از تخریبی که‌ در چند روز گذشته بدون اطلاع میراث فرهنگی انجام شده، همچنان ثبت نهایی بنا را پیگیری می‌کنیم. نهاد تخریب‌کننده هم علاوه بر ساخت عین‌به‌عین، موظف به بازآفرینی همه کارکردهایی است که‌ این بنا در زمان مرحوم عابدزاده داشته است!
 
نهاد تخریب کننده موظف است  هر فعالیتی را که می‌خواهد از این به بعد درباره این پلاک انجام دهد، به تایید میراث برساند. در این زمینه طبق اولین صحبتی هم که‌ به آن نهاد متذکر شده‌ایم، باز هم تاکید می‌کنیم که به نظر میراث فرهنگی استان اولین اقدام عمرانی در زمین مهدیه، ساخت میراثی ضلع تاریخی بناست.
 
کانال فعال پیوستار در شبکه های اجتماعی در این رابطه از رکني پرسیده که « توضيح بفرمايند که چگونه در حالی که مجوز تخريب و صدور پروانه را  خود شما داده ايد، از بي اطلاعي سخن می گویید. با جامعه المصطفي توافق کرده ايد بنا را خراب کنید و بهمراه قبر مرحوم جابجا نمایید و يک بناي ديگري به اسم مهديه در انتهاي زمين دوباره ساخته شود در خبر هم،، اقاي رکني گفته اند که " نهاد تخريب کننده موظف است نقشه هاي ساخت و ساز جديدش را ....." يعني همان توافق که کرده اند بناي فعلي که مزاحم ساخت و سازشان بوده را خراب کنند  و در گوشه اي دوباره بنا کنند... »


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار