پی‌جویی یک خبر تلخ
روز گذشته ایسنای خراسان رضوی خبری منتشر کرد با این تیتر عجیب که «یک سوم جمعیت شاغل خراسان رضوی، معتاد هستند»؛ آماری که صحتش را نه منطق می‌پذیرد نه نهادهای مرتبط ...
کد خبر: ۳۳۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷ 11 May 2015

یک سوم جمعیت شاغل خراسان رضوی، معتاد است؟!

به گزارش تابناک از خراسان رضوی، این خبر به نقل از فردی با عنوان حقوقی «نماینده دفتر مقابله با جرم سازمان ملل متحدد» منتشر شده است که مدعی شده: یک سوم جمعیت شاغل خراسان رضوی درگیر اعتیاد و دو سوم دیگر تحت تاثیر افراد گروه اول هستند.

وی همچنین مدعی شده است: در کشور‌هایی مانند ایران از هر 10 نفر یک نفر دچار اعتیاد در محیط کار هستند و از میان یک میلیون و 600 هزار نفر شاغل در خراسان رضوی 31 درصد آن‌ها در محیط کار اعتیاد دارند.

بازخوانی ادعاهای مطرح شده

این نقل قول در خبر که در آن بعضی جملات دو بار تکرار شده است، توضیح نمی‌دهد که منظور از «اعتیاد در محیط کار» چیست و جالب اینکه در این نقل قول به صورت کلی به جمعیت شاغلان اشاره شده که کارمندان را هم افزون بر کارگران شامل می شود!
همچنین محاسبه نکرده که 31 درصد یک میلیون و 600 هزار شاغل یعنی حدود 500 هزار نفر معتاد! هستند که معقول به نظر نمی‌رسد.

همچنین مشخص نیست که منظور از «درگیر اعتیاد» و «تحت تاثیر افراد گروه اول» بودن یعنی چه؟

در خبر آمده است: « طاهری خاطرنشان کرد آمار مصرف‌کنندگان موادمخدر در خراسان رضوی یک میلیون و 325 هزار نفر است که هر یک از این افراد سه نفر دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهند ».

جمعیت خراسان رضوی بر اساس آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن  در۱۳۹۰، برابر 5 میلیون و 994 هزار و 402 نفر بوده است. این جمعیت، شامل حدود 3 میلیون (۵۰٫۰۴٪) مرد و حدود 3 میلیون نفر (۴۹٫۹۶٪) زن است.

در خراسان رضوی حدود سه میلیون مرد وجود دارد و آمار معتادان به گفته طاهری در مجموع حدود یک میلیون و 300 هزار نفر است. یعنی با این محاسبه از هر سه مرد در خراسان رضوی یک نفر معتاد است؟

این آمار کذب است 

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی ارائه آمار اعتیاد یک سوم جمعیت شاغل خراسان رضوی را بشدت تکذیب کرد.

ماشاءالله صادقی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تابناک در مشهد، افزود : بنا بر آخرین آمارها که دکتر عليرضا جزينی، قائم مقام دبير کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کردند حدود 20 درصد جامعه کارگری معتاد به انواع مواد مخدر اعم از سیگار تا سایر مخدرها هستند که در خراسان رضوی هم آمارها مشابه و در همین حدود است.

وی با بیان اینکه آمار دقیق و گزارش تکمیلی اعتیاد در استان در قالب گزارش تکمیلی شیوع شناسی مواد مخدر در محیطهای کارگری در حال تهیه است که تا دو هفته دیگر ارائه می کنیم.

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی درباره آمار ارائه شده توسط حمیدرضا طاهری ، نماینده دفتر مقابله با جرم سازمان ملل متحد نیز توضیح داد : اولا ایشان به عنوان یک صاحب نظر و مدرس و شخص حقیقی در این همایش شرکت کرده بود نه شخص حقوقی و به عنوان نماینده سازمان ملل صحبت نکرد و درثانی ما این آمار را به هیچ عنوان تائید نمی کنیم و درست و معتبر نیست.

وی بیشترین صنف درگیر اعتیاد را در میان کارگران ساختمانی که کار فشرده و سختی دارند دانست و گفت : بیشتر این معتادان به مواد مخدر سنتی مانند تریاک اعتیاد دارند نه مواد صنعتی که به طور کامل توان کار آنها را می گیرد.

ماشاءالله صادقی یادآور شد: پارسال 5 هزار کارتن خواب مبتلا به اعتیاد را از مناطق مختلف مشهد جمع آوری کردیم و با انتقال آنها به مراکز ترک اعتیاد اکنون 2 هزار نفر از این افراد پس از ترک آماده اشتغال هستند.
وی گفت : مشکل عمده پس از درمان این افراد بحث اشتغال آنها است و کارفرمایان با اعتماد به این افراد نقش مهمی در بازگرداندن این افراد به زندگی سالم ایفا می کنند.

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی افزود: مواد روان گردان در حال حاضر در برخی از کارگاه های زیر زمینی در مشهد ساخته می شود.

وی اظهار تاسف کرد: در راستای مقابله با ورود مواد مخدر در سالهای گذشته مبالغ میلیاردی صرف بستن مرزهای استان خراسان شده است اما متاسفانه تامین این مواد عمدتا از داخل صورت می گیرد.

فعالیت حرفه ای رسانه ای می طلبد تا قبل از انتشار خبر و ایجاد ناامنی روانی در جامعه کمی هم معقول و منطقی بود خبر با سایر کارشناسان و خبره‌های هر عرصه در میان گذارده و از آنها تحقیق شود تا ناخواسته موجبات تشویش اذهان عمومی و سوزه سازی برای رسانه های بیگانه که در پی سیاه‌نمایی هستند، فراهم نگردد.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
اعتمادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
متاسفانه همینطوریه ما دختر از تهران به نیشابوریها دادیم الان دامادمون معتاد و برادراشم معتادن به واقع راست گفته چرا قبول نمیکنید...
اکبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
من یک کارگرم. چرا چرند می گن؟ آخه یکی نیست بگه کارگری که آه نداره با ناله سودا کنه ! از کجا میاره خرج تریاکش کنه ؟!
کارگری که حداقل دستمزدش در سال 94 حدود 712 هزار تومن تعیین شده با این کرایه خونه بده و گوشت کیلویی 30 هزار تومن بخره یا خرج تریاکش کنه ؟
نفیسه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
شما لازم نیست وظیفه رسانه های دیگرو گوشزدکنی همون کار خودتو بکنی کافیه.بجای تابناکم اسمتو بزار خبرگزاری مچ گیری. کاش دوروز بعزم اون سایت محترم خبرگزاری رو نگا میکردی تا عقلت کامل شه.فقط متاسفم
امير
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
اقا ناز نفسش مگه مال باباي كسي رو ميكشه مال خودش رو ميكشه
خراسانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
همچی خیلی هم بی راه نگفته شاید کمی غلو کرده ولی باور کنید جوانان خراسانی از دست رفته اند مخصوصا در روستا ها
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
ما که هرچه رفیق مشهدی داریم معتاد ن تازه این خبر تعدادمعتادین کم گفته خیلی بیشتر از اينا باید باشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار