مروری بر روزنامه های شنبه 29 آبان ماه؛
امروز برخی روزنامه ها با توجه به تعطیلی پایان هفته منتشر نشده اند. با این حال، روزنامه هایی که منتشر شده اند، موضوع اجتماع عظیم عزداران حسینی در اربعین را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع انتخابات آینده ریاست جمهوری به تدریج به موضوع اصلی کشور در حال تبدیل شدن است.
کد خبر: ۳۳۱۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷ 19 November 2016
امروز برخی روزنامه ها با توجه به تعطیلی پایان هفته منتشر نشده اند. با این حال، روزنامه هایی که منتشر شده اند، موضوع اجتماع عظیم عزداران حسینی در اربعین را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع انتخابات آینده ریاست جمهوری به تدریج به موضوع اصلی کشور در حال تبدیل شدن است.

تیتر برخی روزنامه های امروز

خراسان: رستاخيز اربعين

هفت‌صبح: شور در كربلا، غوغا در مهران

اطلاعات: نماز جمعه 85 كيلومتري زائران حسيني در مسير كربلا

كيهان: بزرگ ترين اجتماع در تاريخ بشر

آرمان‌امروز: مذاكره حزب كارگزاران با روحاني

ايران: افزايش مشتريان نفت ايران در 4 قاره

عصراقتصاد: امضاي تفاهم‌نامه با 3 نماينده صنعت نفت روسيه

شاخه‌سبز به نقل از آيت‌الله علم‌الهدي: نمايندگي اتحاديه اروپا در ايران كارخانه نفوذ است

كاروكارگر از قول محجوب: مسئولان آلوده به اشرافيت شده‌اند

مردم‌سالاري: لزوم بازسازي اعتماد عمومي

جهان‌صنعت: خطر بحران ارزي

هدف‌و‌اقتصاد: سرايت ركود مسكن به صنايع،

به گزارش«تابناک»، روزنامه های امروز گردهمایی اربعین را در کانون توجه قرار داده اند

 
 
 
 
 

در همین رابطه، سیدرضا صالحیامیری، وزیر فرهنگ و ارشاد در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «پیام راهپیمایی اربعین در سطح و گستره چند ده میلیونی و در ناامن‌ترین نقطه خاورمیانه به کل جهان پیام بسیار مهمی است و آن اینکه شیعیان منادی وحدت و صلح هستند و می‌توانند در میان آتش خشونت و تروریسم، آرام‌ترین و صلح آمیزترین تجمع جهانی را با امنیت و آرامش کامل برگزار کنند. با وجود تهدیدهایی که در این منطقه وجود دارد ما شاهد راهپیمایی خیره‌کننده عاشقان اباعبدالله(ع) بدون هیچ درگیری و خشونت و در اوج مسالمت هستیم و این نکته کلیدی است و نمایشگر قدرت شیعیان و وحدت مسلمانان و فرهنگ مقاومت است. پیام اجتماع اربعین، پیام اعتدال، میانه‌روی و شهامت است.

2. فضایل اخلاقی در این مسیر در منتهای غایت خویش قرار دارد و جلوه‌ای از فرهنگ غنی ایرانی اسلامی و سبک زندگی مسلمانی به نمایش در می‌آید. میزبانی بی‌ریای مردم بویژه مردم استان‌های مرزی و شهرهایی که در مسیر عبور زائران واقعند و همین‌طور مردم مظلوم عراق صحنه‌های بی‌بدیلی از انسانیت را خلق می‌کند. برپایی خیمه‌ها و گشودن درهای منازل برای پذیرایی و اسکان زائران حسینی نماد و نمودی از فرهنگ غنی اسلامی و آموزه‌های دینی ما و بیانگر عمق عشق و ارادت خالصانه مردم به اهل بیت است. انبوه مواکب و هیئات و چادرهای پذیرایی، احسان، اطعام و اسکان این سیل خروشان مردمی به زیبایی هرچه تمامتر از طریق خود مردم مدیریت می‌شود و نقش اصلی را مردم و نهادهای مردمی بر عهده دارند.

3. آزادگی، فداکاری، عشق و انس و الفت در فضای اربعین بازتولید می‌شود و از این منظر اربعین یک فرصت فرهنگی و بستر مناسبی برای بازتولید فرهنگ غنی اسلامی است. بارها عنوان کرده‌ام که ریشه‌های فرهنگی ما پیوندی ناگسستنی با اعتقادات دینی این ملت مسلمان دارد و مناسبت‌هایی همچون عاشورا و اربعین عمق این پیوند را به ما یادآوری می‌کند. از این‌رو ما در همه ایام سال نیازمند بازتولید فرهنگ عاشورا و اربعین و مناسبت‌هایی از این دست هستیم. چراکه عشق به اباعبدالله(ع) مهم‌ترین سرمایه فرهنگی این دیار است و هیچ سرمایه‌ای جایگزین آن نخواهد شد.

4. پیام دیگر راهپیمایی عظیم اربعین این است که امت واحده مرعوب هیچ یک از توطئه‌های ضداسلامی نمی‌شود و بر خلاف تصویرسازی‌های دروغین و قرائت‌های متصلبانه و متحجرانه، مسلمانان مروج صلح، دوستی و وحدت میان انسان‌ها هستند. راهپیمایی اربعین معادلات سیاسی منطقه را تحت تأثیر خود قرار داده و جهانیان در محاسبات سیاسی و امنیتی باید بدانند که امنیت واقعی در قالب این نگرش قابل فهم است.

جای افسوس است که رسانه‌های بین‌المللی و جهانی نسبت به انعکاس و بازتاب این سیل خروشان مردمی، وظیفه حرفه‌ای خود را فراموش کرده و جای تردیدی باقی نمی‌گذارند که در انعکاس اخبار تحت تأثیر جریان‌هایی هستند که نمی‌خواهند واقعیت اسلام به جهانیان نشان داده شود.»

کابینه ترامپ

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان « نیمی از مردان رئیس‌جمهور » با اشاره به اینکه ترامپ گزینه‌های مشاور امنیت ملی، ریاست سازمان سیا و دادستانی کل را معرفی کرد، نوشت: «بیش از دو ماه به آغاز کار کابینه دونالد ترامپ باقی مانده و چهره‌های کلیدی دولت او یک‌به‌یک از سایه بیرون می‌آیند. دراین‌میان شاید نزاع‌های درونی در برج ترامپ سبب شده باشد تا گزینه‌های نهایی تصدی پست‌های کلیدی دولتی تفاوت چشمگیری با گمانه‌های اولیه داشته باشند، اما دیگر تقریبا می‌توان مطمئن بود که برخی نزدیکان او، هرطور شده، سهمی در یکی از جنجالی‌ترین دولت‌های احتمالی تاریخ ایالات متحده خواهند داشت. اگرچه انتظار می‌رود دونالد ترامپ به دلیل کمبود سابقه سیاسی و نداشتن تشکیلات سازمانی، بیش از همه بر دایره نزدیکان و وفاداران خود در کارزار انتخاباتی برای تعیین آرایش کابینه حساب باز کند، اما برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارند كه اکنون نام مخالفان جدی او نیز در فهرست بلندبالای نامزدهای کابینه برای تصدی برخی پست‌های حساس و کلیدی گنجانده شده است.

 

میت رامنی، نامزد شکست‌خورده جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٢٠١٢، جدیدترین این گزینه‌هاست که گفته می‌شود بناست امروز و تقریبا هشت ماه پس از آنکه در سخنرانی‌، ترامپ را یک ریاکار متقلب خوانده بود، در جریان دیداری خصوصی با ساکن بعدی کاخ سفید، درباره احتمال تصدی وزارت خارجه ایالات متحده به گفت‌وگو بنشینند. این در حالی است که ترامپ درست بسان مجریان برنامه‌های تلویزیونی، انتخاب اعضای کابینه خود را نیز به یک داستان دراماتیک بدل و اعلام کرده این تنها خود اوست که از هویت فینالیست‌ها آگاه است؛ فینالیست‌هایی که دست‌کم در مورد وزارت خارجه، باید از میان سیاهه‌ای از اسامی انتخاب شوند: از رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک و جان بولتون، سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل که باوجود پیشتازی اولیه، اکنون از نفس افتاده‌اند، تا سناتور باب کورکر، فرماندار نیکی هالی، ژنرال دیوید پترائوس و اکنون میت رامنی که این آخری شاید دیر به جمع پیوسته، اما چنان وزنه سنگینی است که تمامی دیگر رقبای خود را به هراس انداخته است؛ حتی اگر ترامپ پیش‌تر در جریان کارزار انتخاباتی خود، شکست او در رقابت با باراک اوباما را شاهدی بر ناتوانی‌های سیاسی‌اش دانسته باشد.»

انتخابات ایران

روزنامه آرمان در گفت وگویی با عنوان « مذاکره حزب کارگزاران با روحانی » به نقل از علی‌محمد نمازی عضو شورای مرکزی و نایب رئیس مجمع نمایندگان ادوار نوشت: «حزب کارگزاران به دنبال این است که به آقای روحانی کمک کند که ایشان کابینه دوم خود را به صورت حزبی تشکیل بدهد.هدف حزب کارگزاران نیز این است که اصلاح‌طلبان سهم بیشتری در کابینه آقای روحانی داشته باشند.تجربه کابینههای حزبی در جوامع مختلف نشان داده که این گونه کابینهها هماهنگ تر و موفق تر عمل میکنند.به همین دلیل حزب کارگزاران تلاش میکند در این زمینه با آقای روحانی وارد مذاکره شود. ما در مرحله اول تلاش میکنیم در این زمینه از طریق شورای عالی سیاستگذاری و شخص رئیس دولت اصلاحات با آقای روحانی وارد مذاکره شویم. از سوی دیگر حزب کارگزاران نیز به عنوان یک حزب تاثیرگذار در فضای سیاسی ایران تلاش خواهد کرد یک ارتباط دو طرفه با آقای روحانی برقرار کند که از این طریق نقطه نظرات حزب و دولت را به هم نزدیک کند».

آلودگی هوا

روزنامه همشهری امروز در گزارشی با تیتر «کلید قفل آلودگی هوا در زیر زمین‌» درباره علت آلودگی هوا نوشت: « ۱۹ سال از عمر حمل ونقل زیرزمینی تهران می‌گذرد و طی این سال‌ها مترو گره‌های بسیاری از مشکلات تهران را باز کرده است.

افزايش سرعت تردد، كاهش تصادفات، كاهش قيمت تردد در شهر و كاهش ترافيك هر يك نقطه‌اي روشن در كارنامه متروي پايتخت است كه مي‌تواند بهترين دليل براي سرمايه‌گذاري‌ در اين زمينه باشد. اما مهم‌ترين كاربرد آن بحث كاهش آلودگي هواست كه دولت‌هاي نهم، دهم و يازدهم درآن سهمي نداشته‌اند. همين 3روز پيش بود كه رئيس‌جمهور و هيأت دولت از انواع برنامه‌ها براي كاهش آلودگي هوا سخن گفتند اما جاي خالي متروي تهران در اقدامات آنان احساس شد. در ديگر سو، مديريت شهري طرح متروي 10ميليون نفري (تردد روزانه 10ميليون نفر با مترو) را در دست اجرا دارد. هزينه خريد يك واگن مترو در سال‌جاري 4ميليارد تومان و هزينه ساخت يك كيلومتر مترو 225ميليارد تومان است. بدين‌ترتيب مشخص مي‌شود كه با كمك اندك دولت به متروي تهران در سال گذشته تنها مي‌شود 480متر مترو ساخت. اين عدد را مقايسه كنيد با 100كيلومتر مترويي كه شهرداري تهران براي پايتخت در دست احداث دارد و بخشي از آن تا آخر سال‌جاري افتتاح مي‌شود.

بنا به اعلام مسعود رنجبريان، مديركل برنامه‌ريزي و توسعه شهري معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهر تهران انتظار مديريت شهري از دولت اختصاص حداقل 2430ميليارد تومان اعتبار براي توسعه متروي تهران در سال 94بود كه متأسفانه تنها 10درصد از آن در قانون بودجه 94آمد و بخش كمتري از قانون بودجه يعني 109ميليارد تومان به تهران پرداخت شد»./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار