کد خبر: ۳۲۶۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۶ 10 November 2016
 امام جواد (ع) در فرمایشی تأمل برانگیز می‌فرمایند: اگر ازدواج را آسان نگیرید، بیم آن می‌رود فساد زمین را فرا گیرد. این کلام بلند آن حضرت اهمیت و جایگاه فوق العاده مهم ازدواج و تشکیل خانواده در تفکر اسلامی را بیان می‌کند.
 
 سنت وقف به عنوان یکی از اصولی که پایه و اساس قرآنی دارد و در فقه شیعه هم بر آن تأکید اساسی شده است همیشه این قابلیت را دارد که در زمانهای مختلف متناسب با نیازها و اقتضائات روز از آن استفاده شود. بنابراین ضرورت توجه واقفان و خیران کشور در راستای رهنمودهای قرآن کریم و ائمه اطهار(ع) در زمینه ازدواج بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر مشاهده می شود که به گفته مسؤولان، در حال حاضر درکشور24 میلیون جوان در سن ازدواج قرار دارند.
 
آیت‌ا... حسینی خراسانی از مدرسان برجسته حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت و گویی با خبرنگار تابناک خراسان رضوی از ضرورت توجه واقفان به نیازهای روز جامعه بخصوص ازدواج جوانان سخن می‌گوید و مبانی قرآنی و فقهی آن را تبیین می‌کند.
 
 حضرت آیت الله! با مرگ پرونده اعمال اسان در این دنیا بسته می شود اما یک استثنا  در این زمینه وجود دارد و  آن این است که حتی پس از مرگ هم چنان ثواب وقف به روح واقف می رسد،انگار که او هم چنان در حال انجام کارهای نیک است از اهمیت وقف در فرهنگ اسلامی برایمان بگویید؟

 
بله! در روایات از وقف به عنوان صدقه جاریه و باقیات الصالحات یاد شده که باعث ماندگاری مال واقف می‌شود، یعنی تا زمانی که وقف باقی است و دیگران از آن استفاده می‌کنند، ثواب آن به روح واقف می‌رسد.
 
در روایات آمده است که پرونده انسان با مرگ او بسته می‌شود، اما چند استثنا هم در این زمینه وارد شده است که وقف از جمله آنهاست و تا زمانی که مردم از منافع وقف استفاده می‌کنند، ثواب آن به طور پیوسته به روح واقف می‌رسد و در پرونده اعمال او ثبت می‌شود.
 
وقف چه ضرورتی برای جامعه دارد؟
از فواید مهم وقف آن است که افراد کم برخوردار جامعه از وقف بهره مند می‌شوند. و جامعه دچار فقر نمی شود اما  ایسته است واقفان به ضرورت ها و نیازهای روز توجه کنند. گرچه واقف می‌تواند فی سبیل ا... در هر زمینه ای وقف کند و شرعی بودن و عقلایی بودن در این زمینه کفایت می‌کند، اما اسلام همواره از ما خواسته است متناسب با نیازهای روز مسلمانان درهرزمینه ای رفتارکنیم.
 
چنان که می دانید ما کشور جوانی داریم و میلیون ها جوان در این جامعه زندگی می کنند که خیلی از آنها هم مجرد هستند و شما در صحبت هایتان گفتید واقفان شایسته است به نیازهای روز جامعه توجه کنند در چنین شراطی وقف برای امور این جوانان چه اهمیتی دارد؟
 
به نظر من ازدواج و اشتغال جوان ها در حال حاضر اهمیت فراوانی دارد. در آیه 32 سوره مبارکه نور آمده است: «وَ أَنکِحُواْ الْأَیَامَى‏ مِنکمُ‏ْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکمُ‏ْ وَ إِمَائکُمْ إِن یَکُونُواْ فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ ا... مِن فَضْلِهِ وَ ا... وَاسِعٌ عَلِیمٌ»(و مردان و زنان بی همسرتان و غلامان و کنیزان شایسته خود را همسر دهید; اگر نیازمند باشند خدا از فضل خویش بی نیازشان می‌کند و خدا گشاینده و دانا است) که اهمیت ازدواج را نشان می دهد. اصطلاح «وانکحوا» که در این آیه آمده است به معنای این است که باید اسباب و زمینه های ازدواج را فراهم کرد و امر کردن این آیه به دیگران اعم از والدین و حاکمان جامعه و افراد ثروتمند و ... است. در برخی آیات و روایتها امر می‌شود که ازدواج کنید، اما دراین آیه تأکید می‌شود که مردان وزنان بی همسر و مجرد را همسر دهید یعنی امکانات ازدواج و تشکیل خانواده را برای آنها مهیا نمایید. خطاب آیه هم عام است یعنی خطاب به همه مسلمانان اعم از والدین و مسؤولان و افراد خیر و ثروتمند و... است که چنین توانی را در اختیار دارند.
 
در شرایط فعلی جامعه ما که چند میلیون جوان در صف ازدواج قرار دارند و بیم فاسد شدن و انحراف آنها و سست شدن بنیان خانواده به شکل مضاعفی وجود دارد؛هر کسی ازهر امکان و توانی که دارد (چه مادی و چه معنوی)شایسته است در این راه استفاده کند، بنابر این بر طبق این آیه قرآن ضروری است واقفان وقفهای خود را در این زمینه قرار دهند.
 
به لحاظ فقهی هم وقف برای ازدواج جوانان مجرد اولویت دارد، زیرا وقف فی سبیل ا...صورت می‌گیرد و چه بهتر که این عمل صالح در راستای نیازهای جامعه اسلامی باشد.
 
اهمیت و ضرورت سنت ازدواج در اسلام آنقدر فراوان است که در تاریخ اسلام نقل شده در عصر امام موسی کاظم(ع) هارون خلیفه عباسی اموالی را در اختیار امام(ع) قرار داد.  
 
امام (ع) فرمودند:به خدا سوگند اگر نبود که جوانان بنی هاشم عذب و مجرد باشند، من این مال را قبول نمی کردم، اما به دلیل نبود امکانات مالی برای ازدواج، سن جوانان بنی هاشم بالا رفته و من برای فراهم کردن امکانات برای ازدواج دختران و پسران بنی هاشم مجبورم این مال را بپذیرم.
 
امام(ع) با وجود اختلافات اساسی سیاسی و دینی با خلیفه وقت، دلیل پذیرفتن مال از هارون را فراهم کردن امکانات ازدواج بیان می‌کنند که این امر نشان دهنده اهمیت فوق العاده ازدواج در اسلام و در نزد ائمه اطهار(ع) است؛ بنابراین وقف برای تأمین هزینه‌ها و تسهیل ازدواج جوانان و تأمین مسکن رایگان آنها برای مدتی و ایجاد شغل می‌تواند از بهترین صدقه‌های جاری در زمان حاضر برای نیکوکاران باشد.
 
 صدیقه رضوانی نیا - تابناک رضوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار