رئيس پليس فتاي خراسان رضوي خبر داد:
رئيس پليس فتاي خراسان رضوي از دستگيري عاملان فروش ژتون غذاي متبرك آستان قدس رضوي در فضاي مجازي خبر داد.
کد خبر: ۳۲۵۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱ 08 November 2016

به گزارش تابناك رضوي سرهنگ جواد جهانشيري پيش از ظهر امروز در نشست خبري كه در ساختمان پليس فتاي خراسان رضوي برگزار شد، در تشريح عملكرد 7ماهه پليس فتاي خراسان رضوي، از رشد 119درصدي جرايم سايبري در استان خبر داد و بيان كرد: بيشترين ميزان اين جرايم مربوط به برداشت‌هاي اينترنتي است.

وي با اشاره به افزايش كاربران شبكه‌هاي مجازي و پيام‌رساني موبايل، افزود: كشف جرايم در حوزه سايبري 69افزايش داشته و همچنين ميزان دستگيري‌ها 81درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

رئيس پليس فتاي خراسان رضوي 35درصد از جرايم سايبري استان را اقتصادي عنوان كرد و ادامه داد: ميزان جرايم اخلاقي در فضاي سايبري 37درصد، جرايم اجتماعي 18درصد و ساير جرايم سايبري 10درصد است..

جهانشيري با بيان اينكه فعاليت‌هاي پشتيباني پليس فتا در سال جاري 8درصد رشد داشته است، گفت: 363واحد ارائه كننده خدمات اينترنتي مورد بازديد قرار گرفتند كه از اين تعداد 3واحد متخلف با همكاري پليس اماكن پلمپ شد.

وي بيان كرد: در راستاي جلوگيري از فروش داروهاي غيرمجاز مانور بزرگ سايبري پانجيا كه از ابتداي سال جاري در دستور كار است.

رئيس پليس فتاي خراسان رضوي گفت: در حوزه شناسايي سايت‌ها، كانال‌ها و گروه‌هاي انحرافي و ظاله و منافي عفت رشد 35درصدي داشته‌ايم.

جهانشيري از افزایش 41 درصدی ورودی پرونده ها و تجهیزات الکترونیک به آزمایشگاه پلیس فتا خبر داد و بيان كرد: 42 درصد اين تجهیزات شامل گوشیهای هوشمند و تبلت‌ است که مورد بازبینی و آزمایش قرار می گیرند.

وي با تأكيد بر اينكه گسترش روابط ناسالم، اعتياد به فضاي مجازي، ايجاد شبهه و سردرگمي در جوانان، افزايش سرقت و حس بدبيني افراد به يكديگر از جمله خطرهاي فضاي سايبر براي جامعه ما به حساب مي‌آيد، گفت: متاسفانه شاهد رواج دوستي‌ها و ازدواج‌هاي اينترنتي هستيم كه به تبع آن طلاق و خودكشي در جامعه افزايش پيدا مي‌كند.

رئيس پليس فتاي خراسان رضوي در ادامه اين نشست به سايت‌هايي كه اقدام به فروش كالا مي‌كنند اشاره كرد و افزود: تلاش مي‌كنيم تا اين سايت‌ها را مجاب كنيم تا هر محصولي را براي فروش برروي سايت‌ها قرار ندهند چرا كه ممكن است آن محصول قاچاق باشد و يا پيامدهاي بهداشتي و رواني براي جامعه داشته باشد.

جهانشيري ادامه داد: براي مثال دو تبعه خارجي برروي يكي از اين سايت‌ها ژتون غذاي متبرك حرم مطهر رضوي را براي فروش گذاشته بودند كه اين امر باعث خراب شدن وجهه آستان قدس رضوي مي‌شد، لذا بلافاصله آگهي را حذف و دو متهم را شناسايي و دستگير كرديم.

وي در ادامه با بيان اين مطلب كه هيچ سايت همسريابي و دوستيابي قانوني در كشور وجود ندارد، گفت: اخيراً خانمي با مراجعه به پليس فتا مدعي شد با فردي كه در يك سايت همسريابي خود را تاجر شمش طلا و دو تابعيتي معرفي كرده بوده آشنا و آن فرد توانسته مبلغ 260ميليون ريال از وي كلاهبرداري كند.

رئيس پليس فتاي خراسان رضوي ادامه داد: پس از مراجعه موارد مشابه به پليس فتا دريافتيم كه اين كلاهبرداري جنبه سريالي دارد لذا تحقيقات خود را شروع كرديم و متوجه شديم هويت فرد مربوط به يكي از شهرستان‌هاي استان مركزي است و در تهران سكونت دارد.

جهانشيري افزود: در روز شنبه اين متهم به پليس فتاي مركز استان منتقل شد كه در 48ساعت گذشته 8نفر از شاكيان مراجعه كردند و متوجه شديم متهم در مجموع بيش از 300ميليون تومان از شاكيان كلاهبرداري كرده است.

وي با بيان اينكه متهم درحالي كه مدرك سيكل داشته، خود را با عناويني مانند دكتر، مهندس، تاجر و... معرفي مي‌كرده، گفت: در فضاي مجازي هويت‌ها شناخته شده نيست و نبايد به كسي اعتماد كرد، همچنين كساني كه عضو سايت‌هاي همسريابي مي‌شوند نيت مثبتي ندارند و به دنبال فحشا، كلاهبرداري و سوء‌استفاده از ديگران هستند.

رئيس پليس فتاي خراسان رضوي با تأكيد بر اينكه براي تبادل اطلاعات بانكي بايد از اينترنت امن استفاده كرد، افزود: براي تراكنش‌هاي بانكي از كافي‌نت، اينترنت رايگان كه در برخي از مكان‌ها وجود دارد به هيچ‌وجه نبايد استفاده كرد، چرا كه ممكن است با استفاده از بدافزارها و جاسوس‌افزارها اطلاعات حساب بانكي افراد را به دست آورد و از آن‌ها برداشت غيرقانوني انجام داد.

جهانشيري در پايان با تأكيد بر اينكه رباتي متعلق به پليس فتا در فضاي مجازي وجود ندارد، گفت: در تمامي پرونده‌ها حتي پرونده‌هاي شرط‌بندي و قماربازي اطلاعات افراد نزد ما محرمانه است و به دنبال احقاق حق شاكيان هستيم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار