در امتداد حریق گسترده برج سلمان در مشهد؛
همجواری آتش و کاغذ در بالاترین و پایین‌ترین نقطه پاساژ فیروزه و در شلوغ‌ترین نقطه شهر احتمال وقوع انفجار را به وجود آورده است که توجه آستان قدس رضوی به عنوان مالک اصلی این پاساژ را می‌طلبد.
کد خبر: ۲۹۵۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸ 14 September 2016
به گزارش تابناک رضوی، مجموعه پنج طبقه پاساژ فیروزه در مشهد، بازار معین فروش محصولات فرهنگی و یکی از قدیمی‌ترین بازارهای این شهر است. در این بازار علاوه بر عرضه محصولات فرهنگی که تجلی ارزشمندی را در نزدیکی حرم مطهر رضوی ایجاد کرده است، مغازه های طلا و نقره فروشی و کارگاه های ساخت نقره نیز وجود دارد.
 
پاساژی که برای تبدیل شدن به خاکستر فقط یک جرقه می‌خواهد! 
 
وجود کارگاه های نقره سازی در طبقات بالایی و به خصوص نزدیکی به محصولات فرهنگی در این بازار خطرات بسیاری را برای این ساختمان و کسبه آن و مشتریان و زائران بارگاه منور رضوی به وجود آورده است چرا که در این کارگاه ها کپسول‌های هوا وجود دارد و هر یک از آن ها قدرت تخریب یک ساختمان را دارد.
 
قرار گرفتن این بازار در یکی از نقاط پر رفت و آمد شهر و نزدیکی آن به حرم مطهر رضوی خطرات احتمالی را دوچندان می کند. هر چند به لطف خدا، تاکنون اتفاقی در این خصوص در پاساژ فیروزه رخ نداده است اما نباید از رعایت جوانب احتیاط غفلت کرد. بی‌تفاوت بودن آستان قدس رضوی به عنوان مالک این ساختمان تجاری نسبت به فراهم کردن شرایط ایمنی ساختمان، درددل اکثر کسبه پاساژ قدیمی فیروزه است که باتوجه به رویکرد انقلابی این نهاد مقدس در دوره جدید همگان امیدوار به تدبیر و اتخاذ تصمیمات و تمهیداتی در راستای پیشگیری از هرگونه حادثه ناگوار و نیز رسیدگی و اجابت خواسته‌های فعالان این مرکز تجاری و فرهنگی در چند قدمی حرم مطهر رضوی(ع) هستند.
 
مالک اصلی فکری به حال مشاغل صنعتی کند
 
مدیر پاساژ فیروزه با اشاره به اینکه عرضه محصولات فرهنگی در پاساژ فیروزه از حدود 15 سال پیش آغاز شد و در طی این سال ها رونق بسیاری در این پاساژ گرفته است، به خبرنگار تابناک رضوی گفت: این ساختمان قدمتی 50 ساله دارد که در ابتدا فیروزه تراشان و نقره سازان در این بازار فعالیت می کردند اما اکنون به جهت تمرکز عرضه محصولات فرهنگی، پاساژ در این خصوص رونق یافته است.
 
امین واحدیان با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشتر پلاک های مربوط به طبقات بالاتر به جهت رکود اقتصادی حاکم در بازار خالی است، افزود: آستان قدس رضوی به جهت مالکیت در پاساژ اگر پلاک های خالی را برای فعالیت عرضه محصولات فرهنگی اجاره دهد این بازار نیز شاید مانند گذشته پویایی خود را دوباره بدست آورد. ما نمیتوانیم برای فعالان مشاغل صنعتی در پاساژ محدودیت ایجاد کنیم اما آستان قدس رضوی می‌تواند چنین تصمیمی را بگیرد و با در اختیار دادن مکانی برای کار خارج از شهر این مشاغل پرخطر برای شهر را به خارج از شهر هدایت کند.
بازسازی ها اصولی نیست
 
وی تصریح کرد: متاسفانه آستان قدس رضوی به جهت فرسوده بودن ساختمان اقدام به بازسازی و هزینه در این ساختمان نمی‌کند و چون از این بازار نسبت به بازارهای مرکزی و بازاررضا آورده مالی ندارد، به این بازار بهای لازم را نمی‌دهد و اگر بازسازی نیز در این پاساژ دارد صرفا از روی رفع تکلیف است و اصولی انجام نمی‌شود؛ اما در مقابل قراردادش را هر ۳ سال تمدید می‌کند و اجاره ها را نیز کامل و به موقع از کسبه پاساژ فیروزه دریافت می‌کند.  
 
واحدیان با اشاره به مشکلاتی که متوجه کسبه و بازاریان است، گفت:‌ شاید گفتن این جمله بی اشکال نباشد که هر اداره ای که به مشکلات مالی می خورد دستش را در جیب کاسب می کند؛ شهرداری با گرفتن پول عوارض، شرکت آب و فاضلاب با احتساب مبالغ زیاد آبونمان در هر دوره قبض، دارایی،‌ شرکت برق و ... . برای مثال پاساژ فیروزه تنها یک انشعاب آب دارد اما برای تمامی 137 پلاک این بازار آبونمان جداگانه ای و با مبلغ 274 هزار تومان گرفته می شود! آیا واقعا به مقداری که از بازاریان به بهانه های مختلف پول گرفته می شود، خدمات هم داده می‌شود؟
 
وی ادامه داد: در تقویم رسمی کشور یک روز برای هر شغل و حرفه ای وجود دارد، از روز دانش آموز و دانشجو گرفته تا روز خبرنگار و مهندس و پزشک و کارمند. اما یک روز برای کسبه و بازاریان وجود ندارد تا ما هم در این روز مشکلاتمان را بگوییم.  
 
کوچکترین جرقه؛ انفجاری بزرگ در پاساژ فیروزه
 
ناصر مقدم یکی از فروشندگان محصولات فرهنگی و نماینده طبقه منهای یک این بازار نیز به خبرنگار تابناک رضوی گفت: شغل من در این ساختمان خطرآفرین نیست بلکه باید خطر را از اینجا دور کرد و متولی اصلی ساختمان باید فکری به حال این مشکل خطرساز داشته باشد.
 
وی با اشاره به اینکه با گسترده شدن شهرها مشاغل صنعتی به مجتمع های صنعتی بیرون شهرها هدایت شدند اما در شلوغ ترین نقطه شهر مشهد این مشاغل حضور دارند و فعالیت می کنند، افزود: وجود کپسول های هوا و گاز در این ساختمان برای تمامی مشاغل این ساختمان خطرساز است و کوچکترین جرقه ای انفجار بزرگی را در پی خواهد داشت.
 
سقوط اجسام خطرساز شده است
 
وی بیان کرد: این ساختمان به ویژه طبقه منهای یک آن در ایام خاصی مانند اعیاد و یا عزاداری های محرم و صفر رفت و آمد بسیاری دارد و سقوط اجسام از دیگر طبقات همیشه مشکلاتی را برای فروشندگان و خریداران داشته است، سقوط هایی که هر روز شاهد آن هستیم؛ از تلویزیون لامپی قدیمی گرفته تا شیشه نوشابه و چکش و پتک و زنجیر و قفل. هر چند خوشبختانه تاکنون در اثر سقوط این اجسام به کسی آسیبی نرسیده است اما حادثه را به هیچ وجه نمی توان پیش بینی کرد.
 
این فروشنده محصولات فرهنگی پاساژ فیروزه ادامه داد: با مسقف کردن طبقه اول خطر سقوط اجسام نیز برطرف می شود.
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا کسبه این بازار تاکنون اقدامی برای مسقف کردن آن نکرده اند به خبرنگار تابناک خراسان رضوی، گفت:‌ مالک اصلی این ساختمان آستان قدس رضوی است و در قرارداد اولیه ای که با کسبه بازار تنظیم شده است هر گونه تغییر در هر قسمت ساختمان باید با اجازه آستان قدس رضوی باشد. ما نمی توانیم خودمان طبقه اول را مسقف کنیم چون اجازه این کار را نداریم اما اگر می توانستیم خیلی پیشتر از این ها این مشکل را رفع کرده بودیم.
 
مقدم با اشاره به اینکه پاساژ فیروزه، بازار مرکزی و بازار رضا توسط امور بازارهای سازمان عمران و توسعه آستان قدس رضوی اداره می شوند، افزود: کسبه پاساژ فیروزه طبق قانون موظف اند مبالغی را به عنوان عوارض و آبونمان و اجاره پرداخت کنند اما طرف مقابل نیز وظیفه دارد تا ایمنی ساکنان ساختمان را فراهم کند که متاسفانه آستان قدس به میزانی که به بازار رضا و بازار مرکزی نظارت دارد و مشکلات آن ها را برطرف می کند نسبت به پاساژ فیروزه رسیدگی نمی کند.
 
در انتظار تخریب ساختمان
 
وی با اشاره به اینکه چند سال گذشته نمایندگان ساختمان به واسطه مشکلات متعدد این بازار با آستان قدس جلسه ای داشتند و خواستار رفع مشکلات آن بودند گفت:‌ متاسفانه جواب آستان قدس در آن جلسه این بود که ما منتظریم ساختمان تخریب شود تا دوباره آن را بنا کنیم.
حال سوال اینجاست آیا باید منتظر باشیم که ساختمان بر روی ساکنان آن تخریب شود تا آستان قدس رضوی اقدامی عملیاتی داشته باشد؟
 
مریم ذوالفقاری منظری-تابناک خراسان رضوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار