رئیس جمهوری آمریکا که در کنفرانس ۲۰ کشور قدرتمند اقتصادی جهان (G-20) حضور داشت، افزود کالین کپرنیک "پرسش‌هایی منطقی و واقعی دارد که باید در باره‌شان سخن گفت.»
کد خبر: ۲۹۳۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶ 08 September 2016
به گزارش تابناک یزد، اوباما از حق اعتراض ورزشکاران آمریکایی علیه نژادپرستی دفاع کرد.
 
به گزارش دویچه وله، کالین کپرنیک، قهرمان آمریکایی با برنخاستن از جایش به هنگام پخش سرود ملی، به نژادپرستی در کشورش اعتراض کرده است.

دونالد ترامپ خواستار ادامه زندگی او در کشوری دیگر شده، اما بسیاری از مقامات آمریکا از او حمایت کرده‌اند.
 
برای بسیاری از شهروندان آمریکا برنخاستن در مقابل پرچم این کشور و نخواندن سرود ملی به منزله خیانت به کشور محسوب می‌شود.

کالین کپرنیک، قهرمان آمریکایی با برنخاستن از جایش به هنگام پخش سرود ملی، به نژادپرستی در کشورش اعتراض کرده

دفاع اوباما از ورزشکار آمریکایی که برای سرود ملی برنخواست / او حق اعتراض دارد



یکی از محبوب‌ترین ورزشکاران آمریکا اما چند روز پیش، از این سلاح علیه نابرابری، نژادپرستی و خشونت پلیس این کشور علیه سیاه‌پوستان استفاده کرد.
 
این اقدام کالین کپرنیک (Colin Kaepernick) قهرمان فوتبال آمریکایی و ورزشکار محبوب این کشور، گرچه در نخستین مرحله با انتقادهای شدیدی روبرو شد اما اکنون مقامات بلندپایه کشور به یاری او آمده‌اند و از او دفاع می‌کنند.
 
باراک اوباما، رئیس ایالات متحده آمریکا اعتراض خاموش کالین کپرنیک را قابل درک خواند و گفت: «او از حق خود در قانون اساسی کشور استفاده کرد تا پیامش را برساند.»
 
رئیس جمهوری آمریکا که در کنفرانس ۲۰ کشور قدرتمند اقتصادی جهان (G-20) حضور داشت، افزود کالین کپرنیک "پرسش‌هایی منطقی و واقعی دارد که باید در باره‌شان سخن گفت.»
 
واکنش‌ها به اعتراض کالین کپرنیک
 
اقدام "کالین کپرنیک" واکنش‌های فراوانی را در آمریکا سبب شده است. به‌ویژه راست‌گرایان و نژادپرستان آمریکایی این اقدام کپرنیک را به شدت رد می‌کنند. دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با توهین به کپرنیک از او خواسته کشور دیگری را برای ادامه زندگی انتخاب کند.
 
البته کالین کپرنیک چندی پیش ترامپ را "نژادپرست" خوانده بود. او که علیه تبعیض نژادی در آمریکا فعالیت می‌کند اعلام کرده تا زمانی که پلیس آمریکا از رفتار خشونت‌آمیز نسبت به سیاه‌پوستان این کشور دست برندارد، همچنان به اقدامات اعتراضی خود ادامه خواهد داد.
 
اکنون ورزشکاران بسیاری در آمریکا به جنبش اعتراضی کپرنیک پیوسته‌اند. یکی از این افراد همبازی او اریک رید در تیم فوتبال آمریکایی ناینرز سان فرانسیسکو است.
 
کالین راند کپرنیکِ ۲۸ ساله یکی از مستعدترین بازیکنان فوتبال آمریکایی است که در پست "کوارتربک" در تیم فورتی ناینرز سان فرانسیسکو بازی می‌کند و چهره ‌ای کلیدی این تیم محسوب می شود.
 
کالین کپرنیک از حامیان جنبشی به نام «اهمیت زندگی سیاهان» است. این جنبش چندسال پیش در اعتراض به کشته شدن شهروندان سیاه‌پوست آمریکا توسط مأموران پلیس به‌وجود آمد. البته اقدام کالین کپرنیک نخستین حرکت سیاسی در ورزش آمریکا نیست.
 
چنداعتراض سیاسی در ورزش آمریکا
 
محمدعلی کلی، قهرمان بزرگ ورزش بوکس آمریکا از مشهورترین ورزشکاران در این عرصه است.

 او در بازی‌های المپیک ۱۹۶۸ مکزیک، روی سکوی قهرمانی مشت خود را به نشان جنبش ضدآپارتاید "پلنگ سیاه" بالا برد. کلی همچنین به نشان اعتراض به حمله آمریکا به ویتنام، ارتش این کشور را ترک کرد.

تامی اسمیت و جان کارلوس نیز در مسابقات المپیک ۱۹۶۸ به نژادپرستی در آمریکا اعتراض کردند

دفاع اوباما از ورزشکار آمریکایی که برای سرود ملی برنخواست / او حق اعتراض دارد 
 
تامی اسمیت و جان کارلوس، قهرمانان دوی سرعت آمریکا نیز در مسابقات المپیک ۱۹۶۸ در مکزیک به نژادپرستی در آمریکا اعتراض کردند. تامی اسمیت و جان کارلوس که به ترتیب مدال های طلا و برنز را در رشته دو ۲۰۰ متر سرعت به خود اختصاص داده بودند، روی سکوی قهرمانی به نشانه اعتراض روی خود را از پرچم آمریکا برگرداندند و با سکوت مشت گره کرده خود را بالای سر بردند.
 
مسابقات المپیک سال ۱۹۶۸ در مکزیک شش ماه پس از ترور مارتین لوترکینگ، رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکا برگزار شد. تامی اسمیت و جان کارلوس چندین سال پس از پایان بازی‌های المپیک ۱۹۶۸ نیز از حقوق مدنی در آمریکا محروم بودند، اما بعد مورد احترام قرار گرفتند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار