کد خبر: ۲۹۲۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳ 07 September 2016
به گزارش تابناک رضوی،منطقه‌ای گسترده در بخش مرکزی شهرستان مشهد در دهستان میان‌ولایت ، با حدود 40 هزار نفر جمعیت و 36 روستا با شبکه‌ای از مشکلات ریز و درشت، مواجه است به طوری‌که آن را «حاشیه دوم شهر» یا بستر برخی مسائل مشهد می‌توان دانست.
 
 مشهد شهری ملی یا فراملی است به استناد بیش از 20 میلیون زائران و مسافر سالانه و انبوهی از ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی که در این میان، نگین ولایت و حضور حرم رضوی چو خورشید، می‌درخشد و این شهر را به پایتخت معنوی ایران اسلامی تبدیل نموده است اما با این وجود، غفلت از حاشیه‌ها به بهانه سیاه‌نمایی نباید باعث تضییع حقوق اولیه و ایجاد بحران هویت در این کلانشهر زیارتی گردد.
 
غفلت از حاشیه دوم مشهد / آستان‌قدس رضوی فقط پول مردم این منطقه را می‌گیرد! / از فقر تا وجود فرقه‌های انحرافی و تبلیغی وهابی در مشهدالرضا(ع) 
 
تا چند سال پیش شاید باورش هم برای برخی مسئولان مدعی و برج عاج نشینان سخت بود که بدانند و باور کنند که بیش از یک میلیون حاشیه نشین در شهر امام هشتم(ع) در سخت‌ترین شرایط زیستی و بهداشتی زندگی می‌کنند و بنابراین در ساده‌ترین اقدام ممکنه سعی در پاک کردن علامت سئوال و محو تصاویر این محرومیت‌ها و معضلات داشتند تا اینکه تاکید رهبر معظم انقلاب برای رسیدگی به آنان نهیبی بود تا بعضی اقدامات اولیه ارزشمند با محوریت امام جمعه مشهد و باحضور نهادهایی مانند سپاه و شهرداری صورت پذیرد اما انگار کلاف این مشکلات همچنان ناتمام است و از سوی دیگر، حاشیه‌ای دیگر در مشهد در حاشیه توجهات مسئولان همچنان باقیست!
 
منطقه‌ای گسترده در بخش مرکزی شهرستان مشهد دهستان میان‌ولایت در حوالی سه راه فردوسی، با حدود 40 هزار نفر جمعیت و 36 روستا و حدود 40 مسجد که حتی نیمی از این مساجد امام جماعت مستقر و ثابت هم ندارند! و شبکه‌ای از مشکلات ریز و درشت، مردم این مناطق را احاطه کرده است.
 
از مسائلی مانند تملک نرم مناطق توسط مهاجران و اقلیت‌ها تا حضور شبکه‌های تبلیغی معاند و وجود مراکز فحشا و به تعبیر آیت‌الله علم‌الهدی، «عیاشی» در ویلاها و قاچاق و اعتیاد در این منطقه با بافت نامتناسب فرهنگی و دینی تا بیکاری و مهاجرت از روستاها و کمبود آب و فقدان مراکز بهداشتی و آموزشی و ورزشی و کشاورزی غیرمکانیزه و نزاع‌های دسته‌جمعی و غیره که همه و همه در سایه توجه مسئولان مغفول به نظر می‌رسد و گاهی فقط در مواقع انتخابات به چشم برخی کاندیداها و نمایندگانشان می‌آید و بس!
 
از فقر مراکز آموزشی تا وجود فرقه‌های انحرافی و جامعه تبلیغی وهابی  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین طهماسبی، امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) روستای پایین‌ده درباره مشکلات بحش مرکزی شهرستان مشهد  به خبرنگار تابناک رضوی اظهار کرد: مسائل فرهنگی در این منطقه بروز ناگواری دارد و از وجود ماهواره ها و انواع شبهات آن‌ها تا وجود ویلاهایی که بعضا مراکز فساد شده‌اند و انواع رفت وآمدهای نامتناسب در آنها وجود دارد که وضعیت نامناسبی را در بخش عظیمی از شهر مشهد، ایجاد کرده است.
 
وی افزود: در این منطقه که شامل 36 روستای وسیع مشهد مانند پایین ده، چهچهه، دوین،کورده،ساغروان، عسکریه، خان سعادت، شاهین قلعه، ناظریه،رضویه، بازمرگان، گناباد، امینیه و تعدادی دیگر از روستاهای همجوار است فرقه‌های انحرافی و تحرکات جامعه تبلیغی وهابی را گاهی شاهدیم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین طهماسبی  با اشاره به برخی مسائل امنیتی و فرهنگی در این منطقه تصریح کرد: به علت حضور مهاجرانی از استان سیستان و بلوچستان و حتی تعداد زیادی از اتباع افغانستانی هر از چند گاهی شاهد انواع درگیری ها در این منطقه هستیم.
این کارشناس مذهبی افزود: از نظر فرهنگی و معیشتی حضور مهاجران غیربومی در مدارس این منطقه مشهد هم تاثیر منفی زیادی دارد و حتی در برخی مدارس، گاهی دانش آموزان از بیرون تحریک شده و ادعای استقلال داشته و یا جسارت مخالفت یا توهین با شعائر مذهبی متعارف کشور دارند.
 
امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) روستای پایین‌ده همچنین از وجود حدود 70 ویلای ساخته شده در این روستا خبر داد که به گفته وی، تعداد زیادی از آن‌ها مسئله داراست و حتی بدون مجوز ساخته شده‌اند.
 
وی افزود: در این روستا – پایین ده - که حدود 500 خانوار جمعیت سکونت دارند حتی یک دبیرستان نداریم و فقر مراکز آموزشی و مشاوره‌ای مانند مرکز مشاوره ای ازدواج و مرکز مشاوره دینی و قرانی در منطقه مشهود است و به تبع آن، تفاسیر دینی و قرآنی صحیح کمتر به مردم ارائه شده و از سبک زندگی قرآنی فاصله گرفته‌ایم.
 
سردار نقدی اینجا را حاشیه شهر دوم مشهد خواند
 
سید مرتضی فتحی، عضو شورای روستای پایین‌ده نیز اظهار کرد: جهاد کشاورزی در منطقه ما حضور فعالی ندارد  و در این چند سال هیچ‌گونه حمایت جدی در راستای معرفی الگوی کشت و حمایت از تولید داخلی و فعالیت‌های ترویجی کشاورزی در جهت اقتصاد مقاومتی ندیدیم.
 
وی با اشاره به عدم برخورد جدی عوامل انتظامی و قضایی با سوداگران مرگ وقاچاقچیان مواد مخدر در این منطقه، افزود: خرید و فروش راحت مواد مخدر و وجود حدود 6 درصد معتاد در منطقه محرز است هرچند که عمده این معامله های کثیف، مربوط به غیربومی‌هاست که باعث از هم پاشیدن کانون گرم خانواده ها و بیکاری و ضعف مسائل اعتقادی جوانان ما شده است.
 
برگزاری مجالس لهو و لعب و عیاشی و پارتی و حتی استخر پارتی در ویلاهای این منطقه حتی گاهی در شب‌های شهادت مانند شب‌های قدر در این منطقه برپاست و برای حفظ امنیت خودشان، حتی از برخی جوانان بومی منطقه هم دعوت می کنند.
 
وی افزود: مشکل اورژانس در منطقه نیز جدیست و علیرغم فاصله نزدیک منطقه به بیمارستان طالقانی که حدود 12 کیلومتر است مصدومان جاده ای سوانح و بیماران اضطراری این روستاها به چناران که بیش از 20 کیلومتر فاصله دارد منتقل می شوند.
 
بیکاری در این منطقه بالای 30 درصد است و مشکلات اقتصادی جدیست باتوجه به اینکه قبلا در این منطقه کشاورزی رونق زیادی داشت اما الان مشکل آب هست و سیستم قدیمی جوابگو نیست و الگوی کشت مناسب نداریم و اگر دولت کمک کند که نهال اصلاح شده و آبیاری قطره ای داشته باشیم و کشت گلخانه ای باشد بسیاری از مشکلاتمان رفع می‌شود.
 
وی افزود: سطح آبهای زیرزمینی در منطقه پایین آمده و چاه‌های مجاز کشوری عملا تعطیل شده و کمبود آب شرب و قابل نوشیدن در این مناطق بحرانیست  از جمله علل مهاجرت برخی افراد از این روستاها شده است.هرچند که چاه‌های غیرمجاز در برخی ویلاهای اعیانی این منطقه با عمق بیش از 200 متر وجود دارد.

وی با اشاره به بیانات سردار نقدی درباره این منطقه که آن راحاشیه دوم مشهد خوانده بود اظهار کرد: با وجود تاکید رهبر معظم انقلاب و توجه امام جمعه محترم مشهد و برخی اقدامات بسیج، متاسفانه مسائل و دردهای مردم این منطقه به درستی منتقل نشده و هیچگونه بودجه و حمایتی از مردم در این منطقه نشده و نمی شود.
 
فتحی همچنین، فساد و فحشا و وجود اقلیتهای مذهبی انحرافی که گاهی متمایل به وهابیت است را در این منطقه جدی دانست و تاکید کرد: این روستاها حاشیه های خطرناکتر مشهد در سالهای آتی هستند که درصورت پیشگیری نکردن، معضلی سرطانی می شود.
 
آستان قدس رضوی فقط پول این منطقه را می گیرد!
 
حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی حسین‌پور، امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) روستای دوین گفت: نبود امکانات بهداشتی و رفاهی در منطقه از مشکلات اصلی ماست به عنوان نمونه درمانگاه در این منطقه که حدود 15 روستای همجوار واقع شده اند فقط در روستای کورده واقع شده که ساعت کارش صرفا اداری است و مردم پس از ساعت 14 هر روز نباید مریض شوند چرا که دیگر امکانات درمانی وجود ندارد!
 
وی خاطرنشان کرد: در این 36 روستا حدود 40 مسجد داریم که به علت عدم تامین مالی و فرهنگی توسط نهادها و فقدان فرهنگ تامین مردمی ائمه جماعات، متاسفانه مبلغان دینی و روحانیون نیز اقبالی برای حضور در این منطقه و تبلیغ در مساجد محروم این روستاها ندارند به طوریکه در 40 مسجد فقط 16 امام جماعت داریم که همان‌ها هم با مشکلات بسیاری دست درگریبانند.
 
وی افزود : اکثر زمین های این منطقه متعلق به موقوفات رضوی است و سالانه نیز مبالغی از سوی مردم به آستان قدس رضوی پرداخته می‌شود اما هیچگونه حمایتی در راستای عمران معنوی مردم ورسیدگی به مسائل فکری از این منطقه و روستاها و روستائیان نمی شود.
آستان قدس رضوی فقط پول این منطقه را می گیرد! و ای کاش به خصوص با رویکرد جدید و انقلابی تولیت و در راستای اعتمادسازی عمومی و توجه به مستضعفان گوشه چشمی نیز به مساجد و محرومان این منطقه شود.
 
وی افزود : حتی یک استخر ورزشی و زمین چمن فوتبال در این منطقه نداریم و از نظر ورزشی هیچگونه امکانات خاصی وجود ندارد ؛ فقط یک سالن کوچک 250 متری در زمان دکتر احمدی نژاد در این منطقه ساخته شد که کفاف  حدود 40 هزار نفر جمعیت این منطقه را نمی دهد.
به گفته وی ، تربیت بدنی در این منطقه هیچ نماینده ای ندارد درحالیکه در این منطقه قهرمان جودو و کشتی کشوری داشتیم که هیچگونه حمایت و امکاناتی ندارند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین‌پور اظهار تاسف کرد: بافت هویتی برخی روستاهای این منطقه در حال تغییر است و شائبه تملک نرم بسیاری از زمینهای بعضی روستاها، توسط برخی مهاجران و اتباع و اقلیت‌های نزدیک به آنان قوت گرفته که جا دارد مسئولان امنیتی و اطلاعاتی ورود جدی داشته باشند چرا که هویت سنتی این روستاها در حال نابودیست و حتی در این انتخابات احتمال دارد منتخبان برخی از روستاها از اقلیتهای مذهبی و غیربومی‌ها باشند.
 
وی یادآوری کرد: ازدواج‌های بی‌واسطه و بی‌مدرک در این منطقه زیاد دیده می شود که فردی بدون هیچ مدرکی و فقط با اعطای مبلغی به خانواده دختر که اکثرا کم‌سواد و بی‌سوادند و با فقر دست و پنجه نرم می کنند ازدواج کرده و با وجود چند اولاد و پس از چند سال به طور کلی مفقود می شود.

پیشگیری بهتر از درمان است و فردا دیر و دور !
 
به نظر می‌رسد طرح این دغدغه‌ها توسط فعالان فرهنگی در این مناطق روستایی از سر سوز دل و دلدادگی آن‌ها به پایتخت معنوی ایران اسلامی باشد و می‌طلبد تا با بررسی‌های میدانی و دقیق، مسائل مطرح شده مورد واکاوی بیشتر قرار گرفته و با پیگیری مطالبات مردمی هر چه بیشتر در راستای جلب رضایت عمومی و رضای حضرت رضا(ع) گام برداریم که پیشگیری بهتر از درمان است و فرصت‌ها به سرعت ابر سپری می‌شوند و چه بسا که فردا، دیر و دور خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی اکبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
با سلام
فکر نمیکنم که کسی این متن یا مشگل مردمان پاک منطقه را خوانده باشند
فقط میدانم که انها هم در زمان جنگ جانشان را کف دستشان گذاشتند واز این مرزو بوم حمایت کردند
ولی مسولین اینک هیچ کاری برای اینان نمیکنند
کسیرا میشناسم که سه سال در جنگ با عراق شرکت کرد ومجروحیتی سخت ومکتوب داشت رسیدگی نکردن والان
زندگیش را با جمع اوری زباله میگذرند
وباید بگوییم خوش به غیرت مسولین امروزی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار