تابناک: یک جامعه شناس گفت: هویت مجازی به همان اندازه‌ای که لذت‌زا است سطح روابط را تغییر می‌دهد و منجر به انزوا می‌شود.
کد خبر: ۲۸۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱ 27 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، احسان آقابابایی روز گذشته (یکشنبه) در همایش"شبکه‌های اجتماعی فرصت‌ها و تهدیدها" به تاثیرات اجتماعی رسانه‌ها در زندگی جوانان اشاره و اظهار کرد: نگاه جامعه شناختی به شبکه‌های اجتماعی از چهار مقوله روابط اجتماعی، هویت، سرگرمی و کسب اطلاعات تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه در گذشته افراد برای اطلاع رسانی از دود و آتش استفاده می‌کردند اما امروزه شبکه‌های اجتماعی وسیله‌ای برای اطلاع رسانی محسوب می‌شود، افزود: یکی از دلایلی که شبکه‌های اجتماعی مجازی جوانان را به سمت این شبکه‌ها سوق می‌دهد، حفظ روابط دوستانه است.

این جامعه شناس با بيان اينكه از منظر جامعه شناسان روابط اجتماعی منجر به افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود، تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی علاوه بر اینکه نکات مثبتی دارد هر چه بیشتر از خصوصیات شخصی و حریم خصوصی کاربران بدانند احساس امنیت را کمتر می‌کنند؛ وجود غریبه‌ها روابط جدیدی به وجود می‌آورد که اين اولین قدم برای خیانت است.

آقابابایی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی نوعی هویت مجازي براي افراد ايجاد مي‌كند كه با روابط چهره به چهره و نزدیک فاصله دارد، اضافه کرد: هویت مجازی به همان اندازه‌ای که لذت‌زا است سطح روابط را تغییر می‌دهد و منجر به انزوا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افراد از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند تا سرگرم شوند، خاطر نشان کرد: متاسفانه زمانی که مکان‌ برای تفریح کردن کم باشد افراد برای گذران اوقات فراغت به استفاده از شبکه‌های مجازی مانند وایبر، واتساپ و... روی می‌آورند.

این جامعه شناس با بیان اینکه تحقیقات نشان می‌دهند که حتی کودکان برای کسب اطلاعات بیشتر از اين شبکه‌ها استفاده می‌کنند، ادامه داد: انسان‌ها دو نوع خود دارند، "خود نمادین" که همان اسم، فامیل و... است و "خود تصويري" كه شخص می‌سازد تا شبیه دیگری باشد، شبکه‌های اجتماعی بیشتر در جهت ساختن خود تصویری حرکت می‌کنند که این امر باعث می‌شود انسان در بلند مدت از خود ایده‌آل دور و با مشکلات بسیاری روبرو شود.

درياي شبكه‌هاي اجتماعي

هم چنين، يك عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه ما جهان سومی‌ها مهاجران دیجیتال هستیم و بومیان آن نیستیم، اظهار کرد: مشکل ما این است که شبکه‌‌های اجتماعی رابه درستی نمی‌شناسیم و شناختی از حوزه عمل و کاربردهای مفید آن نداریم.

سالار فرامرزی با بیان اینکه ما به دلیل اینکه مهاجریم و بومی نیستیم ضعف‌ها را می‌خوریم و قوت‌ها را پس می‌زنیم، افزود: به لحاظ روان شناختی استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای سرگرمی و تفریح مناسب است.

وی افزود: مشکل از جایی شروع می‌شود که استفاده از شبکه‌های اجتماعی و دیجیتال در جریان رشد دخالت کرده است که این امر منجر به بلوغ زود رس جنسی می‌شود.

اين استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بلوغ زودرس جسمی مسئله‌ای است که به راحتی رفع می‌شود اما بلوغ زودرس جنسی به راحتی قابل حل نیست و متاسفانه شیوع و وقوع آن در کودکان به شدت افزايش يافته است.

سالاری با بیان اینکه نوجوانی دوره کنجکاوی و تشخص طلبی است، ادامه داد: نوجوانان به دنبال کشف وقایع و هیجان هستند، حال فرض کنید که هیجانات و کنجکاوی خود را با کلیپ‌های که روی فضای مجازی دست به دست می‌چرخد خالی کنند؟

وی اضافه کرد: اين اقدام، نوجوان را بدون گذراندن مراحل مياني به پايان مي‌برد و او را در این فضا غرق می‌كند؛ بنابراين تا زمانی که ما در اين فضا مهاجریم، قادر به شناسايي فرهنگ خود نيستيم و این کار تنها با فرهنگ سازی انجام می‌شود.

اين عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی دریايي شامل مرواردي ها و لجن‌هاست و حق انتخاب باماست كه از اين دريا كدام را انتخاب كنيم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار