هفته گذشته یک تصیم عجیب از سازمان ثبت احوال به طور همزمان صدای اعتراض نمایندگان مجلس و کاربران شبکه های اجتماعی را بلند کرد؛ تصمیمی برای توقف اعلام آمار طلاق با طرح این ادعا که به اندازه کافی بیان شده است و ارایه آمار صرف دردی را دوا نمی‌کند.
کد خبر: ۲۷۲۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳ 05 August 2016
تابناک تهران-  ماجرا از این قرار بود که مدیرکل اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه از این پس آمار طلاق در کشور را  اعلام نمی‌کنیم، گفت: آمار طلاق به اندازه کافی بیان شده است و ارایه آمار صرف دردی را دوا نمی‌کند.

علی اکبر محزون افزود: یکی از دلایل بیان آمار اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها درباره اتفاقات در سطح کلان است، علاوه بر آن، این افراد متوجه می‌شوند که  تصمیم‌های فردی آنان چه تاثیری می‌تواند بر وضعیت کشور بگذارد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزان یکی دیگر گروه‌های هدف ماست، اظهارکرد: برنامه‌ریزان باید از آمار اطلاع یابند و می‌توانند اقدامات عملی را بر اساس آمار در دستور کار خود قرار دهند. تاکنون در زمینه آمارطلاق به اندازه کافی هشدار داده شده است.

ساعتی پس از آنکه انتشار خبر توقف اعلام آمار «طلاق» از سوی سازمان ثبت احوال موجی در شبکه های اجتماعی از جمله توییتر به راه افتاد؛ موجی درباره اعلام نکردن خبرهای متفاوت. این موج نشان دهنده حساسیت جامعه نسبت به مسائل مهمی است که به نظر یک مسئول به دلیل تکرارشان دیگر لازم نیست آماری درباره آنها ارائه شود. 

در همین راستا هشتک « #به_اندازه_کافی_بیان_شده_است_و_دردی_را_دوا_نمی‌کند» به صورت قابل توجه ای توسط کاربران شبکه های اجتماعی همراه جملاتی مورد استفاده قرار کرد. از جمله آنکه: بانک مرکزی: از این پس آمار اختلاس در کشور را اعلام نمیکنیم، آمار اختلاس  #به_اندازه_کافی_بیان_شده_است_و_دردی_را_دوا_نمی‌کند؛  پزشکی قانونی: دیگر آمار خودکشی را اعلام نمی‌کنیم #به_اندازه_کافی_بیان_شده_است_و_دردی_را_دوا_نمی‌کند ؛ وزارت ارشاد دیگر هفته نامه #یالثارات رو توقیف نمی کنیم #به_اندازه_کافی_بیان_شده_است_و_دردی_را_دوا_نمی‌کند ؛ وزارت کار و امور اجتماعی: از این پس آمار جوانان بیکار اعلام نمیشود. چون آمار بیکاری #به_اندازه_کافی_بیان_شده_است_و_دردی_را_دوا_نمی‌کند؛ و...

با نگاهی سطحی به بعضی از جملاتی حساسیت جامعه نسبت به مسائل مختلف را درک خواهیم کرد. حساسیتی که گویا برای مسئول سازمان ثبت احوال از بین رفته است. گویا قرار بوده است اعلام آمار آسیب های  اجتماعی از همان ابتدا به راه حلی برای آن آسیب منتج شود. بر این اساس به عقیده ناظران تصمیم گیری در رابطه با منتشر نشدن آمار طلاق تنها به دلیل نادیده گرفتن واقعیت های اجتماعی است.

چرا که مخفی کاری و پنهان کاری دردی را دوا نمی کند و یکی از عوامل موثر در توسعه یافتگی و جلب اعتماد مردم نسبت به مسئولان، اعلام آمار دقیق به مردم است. جامعه توسعه یافته همه چیز را به طور شفاف به مردمش می گوید. زیرا که گفتن حقایق باعث می شود مردم راحت تر راجع به مسائل زندگی شان تصمیم بگیرند. 

بر همین اساس همزمان با اعتراض عمومی مردم در شبکه های اجتماعی، نمایندگان مردم در خانه ملت با تاکید بر ضرورت اعلام آمار دقیق در بخش های مختلف از سوی سازمان ثبت احوال، تاکید کردند: کتمان آمار نه تنها اثربخشی ندارد بلکه سبب عدم پیشگیری از سایر آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

نمایندگان مجلس با انتقاد از طرح چنین اظهاراتی، این اقدام سازمان ثبت احوال را به نوعی پاک کردن صورت مساله در برخورد با آسیب های اجتماعی دانسته و تاکید کردند که کتمان این آمار اثربخشی ندارد.

 در همین حال رضا شیران خراسانی در واکنش به اظهارات مدیرکل اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور مبنی بر توقف اعلام آمار طلاق، به خانه‌ملت گفت: آمار واقعی و دقیق یکی از مولفه‌های کمک کننده در کاهش آسیب‌ها است چراکه قدرت پیشگیری و پیش‌بینی را افزایش می‌دهد، در حقیقت آمار نقطه مشکل‌دار و دردناک را مشخص می‌کند بنابراین آمار دقیق باید ارائه شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمار دقیق آسیب‌های اجتماعی چون طلاق باید در اختیار مردم قرار گیرد، کرد: مردم در خصوص شدت یا کاهش آسیب های اجتماعی همچون طلاق بیشترین نقش را در پیشگیری خواهند داشت از این رو کتمان کردن آمار مشکلی را حل نمی‌کند.

وی با بیان اینکه عدم اعلام آمار طلاق نه تنهامساله را حل نمی‌کند بلکه پاک کردن صورت مساله است تاکید کرد: هرچه با مردم صادق‌تر بوده و صریح‌تر صحبت کنیم آنها در حوزه آسیبب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی برای پیشگیری بیشتری خواهد داشت بنابراین موفق‌تر خواهیم بود.

عبدالرضا عزیزی دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با یادآوری زمانی که آمار بیماری ایدز محرمانه بود، افزود: امروزه زنگ روز جهانی مبارزه با ایدز را استانداران در مدارس به صدا در می‌آورند چراکه دریافتند اطلاع‌رسانی اثرات مثبتی به جا می‌گذارد.

عزیزی علاج واقعه قبل از وقوع را لازم و ضروری خواند و تصریح کرد: پنهان کاری و عدم اطلاع رسانی کاری از پیش نخواهد برد.

زهرا ساعی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه فقدان آمار دقیق و درست یکی از مشکلات همیشگی کشور است، تصریح کرد: پایه و اساس برنامه‌ریزی در هر کاری آمار و اطاعات دقیق است که متاسفانه در برخی حوزه‌ها کمبود آماری وجود دارد.

وی بیان اینکه سازمان ثبت احوال با این تصور که دستگاه‌های دیگر به وظایف خود درست عمل نمی‌کنند، نمی‌تواند از انجام وظیفه خود سر باز زند، افزود: عدم ارائه آمار طلاق با ایراد این دلیل که دستگاه‌های متولی امر کاهش طلاق بی‌توجه هستند و کار موثری انجام نمی‌دهند محاسبه غلطی است.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عباس پهلوانزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۷
با عرض سلام و خسته نباشید به کارکنان ثبت احوال .
اعتراض من به این است که کارت ملی را برج ۳ خرداد ماه به ثبت احوال شمیرانات بردم برای تعویض کارت ملی از ان وقت تا الان هی مشاهده میکنم میگه در حال صدور است اونای که بعد از من برای تعویض کارت هوشمند اقدام کردن امد برای من چرا لطفا از کارکنان محترم میخوام اقدامات لازم را انجام بدند با تشکر پهلوانزاده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار