مدیر فرهنگسرای غدیر گفت: امسال زائران رضوي در دهه کرامت کاردستي دختران مشهدی را با خود به عنوان سوغات می‌برند.
کد خبر: ۲۷۱۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴ 03 August 2016

به گزارش تابناک رضوی، حسن سلطانی ضمن اعلام این خبر گفت: از ابتدای تیر ماه امسال برای این طرح شروع به‌کار کردیم، ظرفیت‌هایمان را سنجیدیم و از سوی دیگر نیاز زائرانمان را در نظر گرفتیم و این دو را با هم مرتبط کردیم نتیجه شد «آهوانه». طرحی که در آن دخترانی که عمدتا اوقات فراغت خود را در مساجد و فرهنگسراها سپری می‌کنند؛ در یک کارگاه 3 ساعته آموزشی نحوه ساخت عروسک‌ آهو و جانماز را به‌منظور اهداء به زائران فرا گرفته و این سوغاتی‌ها را تولید می‌کنند. در این طرح تعدادی از دخترانِ خانواده‌ی شهدای مدافع حرم نیز شرکت دارند.

وی افزود: پس از اینکه سوغاتی‌ها آماده شد، عده‌ای از دختران به نمایندگی از دختران مشهدی سوغاتی‌های تولیدی خودشان را در چهار ایستگاه ورودی شهر همزمان با دهه کرامت توزیع خواهند کرد. جانمازها به دختران زائر نوجوان خواهد رسید و عروسک نمدیِ آهو هم به دختران کوچکتر .

مدیر فرهنگسرای غدیر ادامه داد: در این طرح 18 هزار دختر طی 2 هفته در 460 کلاس آموزشی که در روستاها، مساجد، مدارس و فرهنگسراها دایر شد؛ آموزش دیدند و از طریق این آموزش‌ها تا به حال 10 هزار عروسک و جانماز آماده شده و با توجه به روند فعالیت دختران آموزش دیده پیش‌بینی می‌شود تا روزهای پایانی دهه کرامت 10 هزار عدد دیگر سوغاتی از هنر دست دختران مشهدی تولید و به زائران اهدا شود.

سلطانی یکی از اهداف«آهوانه» را مرتبط با توجه به بحث سوغات معنوی و بومی دانست و گفت: مشهد سالانه پذیرای بیش از 20 میلیون زائر است و حدود 70 درصد از زائران ما اسباب‌بازی و پوشاک که عمدتا واردات چین هستند را به عنوان سوغات به شهرهای خودشان می‌برند. این در حالی است که در بارگاه منور امام رضا(ع) فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و نمادهای فرهنگی بسیاری داریم که می‌توانیم پیام‌های خودمان را از آن طریق و در قالب سوغات به مخاطبانمان منتقل کنیم.

وی از استقبال فراوان دختران از این طرح یاد کرد و افزود: ثبت‌نام برای شرکت در«آهوانه» تا روزهای پایانی دهه کرامت امکانپذیر است و علاقمندان می‌توانند از طریق برقراری تماس با شماره 33658500 نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در طرح اقدام نمایند.

سلطانی در پایان به جشن رونمایی از هدایا در سومین روز دهه کرامت و در تاریخ 16 مردادماه جاری اشاره کرد و گفت: علاوه بر رونمایی به صورت نمادین به چند زائر داخلی و خارجی این هدایا را توسط دختران مدافع حرم اهدا خواهیم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار