کد خبر: ۲۲۷۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷ 10 May 2016
طوطیان شکر شکن و راویان اخبار نقل کرده اند که شورای محترم شهر مردم فهیم مشهد در اقدامی تحسین برانگیزاقدام به تعویض یک اسم دیگر کرده اند و آن هم تغییر نام سخیف «من کارت» است!
به گزارش تابناک رضوی، این اقدام درحالی مایه شادی دل مشهدی‌های اصیل گردیده که از ابتدا نسبت به "من"من کارت معترض بودند؛ چراکه وقتی می‌شود از "مو" استفاده کرد چرا باید از "من" استفاده کنیم؟ که این خود باعث تخریب، تضعیف و اهانت به لهجه مشهدی بوده و سالها خون به‌دل مردم کرده و دم نمی برآوردند!

مشتی کارت یا « مو » کارت!؟

هرچند که از شورای شهر و مدیران قبلی که در {جلوگیری از} حیف ومیل منابع شهر و فرهنگ مردم، ید طولایی داشتند، این انتخاب بعید نبود ولی از مسئولان کنونی  که نسبت به تعویض و تغییر اسم‌ها احساس مسئولیت ویژه دارند، توقع می‌رفت بسی پیشتر از اینها اقدام کنند.

البته با توجه به اینکه برخی از این مدیران پروازی هستند و در ازای تحمل مشقات فراوان برای مدیریت این شهر، هر هفته در رفت و آمد هستند و برای رتق و فتق امور لطف می‌کنند به شهر ما می‌آیند سپاسگزاریم و این تغییر نام، بخشی از این اهمال را جبران می‌کند.

البته همگان می دانند در صورت هوش و ذکاوت بالا، تسلط به لهجه مشهدی در حد لسنینگ(listening)، حداقل دو سال طول می کشد و شاید وظیفه مشاوران مشهدی برخی مقامات بوده که باید توجیه می‌کردند و نکردند!

برای نام جدید هم بی شک بهترین گزینه "مو"کارت است ولی با توجه به اینکه مشهد سالیانه میزبان سی میلیون غیر مشهدی هست و باید مراعات حال آنها را هم لحاظ کرد، می توان به "مش"کارت یا"مشدی"کارت و عناوین شبیه به این پیشنهاد بسنده کرد. 

امیدواریم همیشه مدیران شهری در صیانت از این لهجه زیبا که جزو میراث فرهنگی محسوب می‌شود، تمام قد همت گمارند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار