رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«انتقاد تند یک مرجع تقلید از بهانه جویان برجام»؛ «چون رای نیاوردید می‌گوییددولت در انتخابات دخالت کرده»؛«اصلاح‌طلبان برای ریاست عارف به جمع‌بندی نرسیده‌اند»؛«اوحدی همچنان از کارشکنی سعودی‌ها در حج سخن می‌گوید» و .. رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۲۲۰۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۴ 28 April 2016
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

چون رای نیاوردید می‌گوییددولت در انتخابات دخالت کرده
مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس در واکنش به ادعاي دخالت دولت در انتخابات، گفت: دولت یازدهم هیچ انحرافی از مسیر درست انتخابات نداشته و انتخابات در کمال سلامت برگزار شده است.دولت از ابزارهای تحت اختیارش برای دخالت در انتخابات بهره نگرفت، انصاف و وجدان داشته باشیم، در انتخابات گذشته می‌دیدیم که دولت چگونه با ابزارها و امکاناتی که در اختیار داشت در امر انتخابات دخالت می‌کرد ولی در این دوره از انتخابات شاهد بروز چنین اتفاقاتی نبودیم و اگر اقدام غیرقانونی صورت می گرفت دولت سریعا ورود کرده و برخورد جدی می‌کرد.حتی در حوزه انتخابیه من شاهد بودم که هرجا بی قانونی صورت می گرفت، دولت کاملا برخورد می‌کرد و بی طرفی خود را بخوبی اثبات کرد.انتخابات میدان مبارزه است، اگر رای می آوردند لابد می گفتند انتخابات خوب برگزار شد و همه چیز مثبت بود ولی حالا که رای نیاوردند می گویند انتخابات ناسالم بود و دولت در انتخابات دخالت کرده است، این رفتار دور از انصاف است.کسانی که این گونه اظهارات را مطرح می کنند متوجه نیستند که اصل نظام و حکومت را زیر سوال می برند، آن هم در شرایطی که این انتخابات از بهترین انتخابات هایی بود که برگزار شده بود. خبر آنلاین این خبر را منتشر کرد.

انتقاد تند یک مرجع تقلید از بهانه جویان برجام
آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در دیدار با علی ربیعی درباره کارشکنی‌هایی که به بهانه انتقاد از برجام در کار دولت می‌شود، گفت: قبلا فساد بود و حالا که این دولت این مسئله را حل کرده نمی‌گذارند کار شود. متاسفانه عده‌ای ملتفت نیستند و در کار‌ها اخلال می‌کنند و ما همیشه دعا می‌کنیم که خداوند آن‌ها را هدایت کند تا مشکلات را بیش از این ایجاد نکنند. متاسفانه عده‌ای در مملکت ما نمی‌گذارند اشخاصی همانند شما که با حسن نیت در دولت کار می‌کنند و زحمت می‌کشند به کار خود به راحتی ادامه دهند اما با همه این سختی‌ها و در همین شرایط که زحمت می‌کشید اجر آن نزد خداوند محفوظ است. قطعا آن‌ها که با دولت همکاری بیشتری کنند تا مشکلات مردم رفع شود اجرشان پیش خدا بیشتر است. خیلی خوشحال هستم که افرادی چون شما که نیت پاکی در انجام کار‌ها دارند در حال خدمت به جامعه هستند و امیدوارم خداوند به شما توفیق دهد و من از همه شما دولتمردان تشکر می‌کنم و سلام مرا به همه ‌در دولت برسانید. ایسنا این خبر را منتشر کرد.

صدا و سیما سخنان رئیس جمهور را سانسور کرد
صداوسیما در یک اقدام جالب توجه و رویه همیشگی سخنان دکتر روحانی رییس جمهوری در خصوص بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس در خانه ملت ، افرادی که 2 میلیارد دلار در اختیار امریکا گذاشتند، عذرخواهی مسئولان در هنگام اشتباهات و آگاه سازی و مطلع کردن مردم از اتفاقات کشور، سانسور کرد.کانال خبری ایران این خبر را منتشر کرد.

سرنوشت «جیسون رضاییان» پس از آزادی
«جیسون رضائیان» در دانشگاه «هاروارد» درباره آینده روابط ایران و امریکا پژوهش خواهد کرد.«آسوشیتدپرس» گزارش داد؛ خبرنگار روزنامه «واشنگتن پست» که بعد از متهم شدن به جاسوسی 18 ماه را در ایران در زندان گذراند سال آینده را به عنوان «پژوهشگر میهمان» در دانشگاه «هاروارد» سپری خواهد کرد.بر اساس گزارش روزنامه «بوستون گلوب»، «جیسون رضائیان» در مدت حضور در«هاروارد» این موضوع را که «سپهر جدید در روابط امریکا و ایران چه معنایی برای سیاست خارجی امریکا در خاورمیانه دارد » مطالعه خواهد کرد.برنامه «فلوشیپ نیمن» هر سال چندین روزنامه نگار را که در اواسط دوره روزنامه نگاری خود قرار دارند برای گذراندن دوره‌ای چند ماهه در «هاروارد» انتخاب می‌کند.روزنامه ایران این مطلب را منتشر کرده است.

سقوط امارات از جایگاه اول تجارت با ایران
به نظر می‌رسد امارات متحده عربی که در سال‌های اخیر در صدر فهرست شرکای عمده تجاری ایران قرار داشته و معمولا اولین یا دومین طرف معامله واردات و صادرات ایران بوده، در حال سقوط از این جایگاه است.امارات متحده عربی که مدت‌ها اولین یا دومین شریک تجاری ایران بود، در روز هفتم اردیبهشت‌ماه سال 95 هشتمین مقصد صادرات و چهارمین مبدأ واردات ایران بوده است. در این روز کشورهای مقصد عمده صادرات ایران به ترتیب عبارتند از: چین، اسپانیا، عراق، لهستان، مصر، هند، افغانستان، امارات متحده عربی، سوریه و ترکیه.بررسی آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد در روز هفتم اردیبهشت ماه سال 95 کشورهای چین، آلمان، ترکیه، امارات متحده عربی، کره، سوئد، ایتالیا، برزیل، هند و فرانسه نیز به ترتیب مبدأ عمده واردات ایران هستند.اقتصاد نیوز این مطلب را منتشر کرده است.

ضراب اتهام دور زدن تحریم‌ها را رد کرد
رضا ضراب روز چهارشنبه در دادگاه فدرال نیویورک اتهام توطئه چینی به همراه دو نفر دیگر برای کمک به ایران به منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا و پولشویی میلیون‌ها دلار از طریق شرکت‌هایش را رد و ادعای بی‌گناهی کرد.رضا ضراب 33 ساله تاجر ایرانی تبار ساکن ترکیه ماه گذشته در میامی بازداشت شد.وی اظهار بی‌گناهی خود را به ریچارد برمن قاضی حوزه در منهتن ارائه کرد.بنجامین برفمن وکیل ضراب به خبرنگاران گفت:‌ از اینکه ضراب سرانجام به نیویورک رسید تا ما روند دفاع از این پرونده را آغاز کنیم خوشحالیم. اعتقاد داریم که اتهامات قابل دفاع هستند.ضراب ماه گذشته به همراه کاملیا جمشیدی 29 ساله و حسین نجفی‌زاده از کارمندان ارشد صرافی بانک ملت در ایران مورد تعقیب قانونی قرار گرفت و این دو ایرانی آزاد هستند. ایسنا این مطلب را منتشر کرده است.

توضیحات رسولی درباره "گام سوم اصلاح طلبان"
یک عضوهیات مدیره بنیاد امید ایرانیان گفت: در ماه ها و سال های فعالیت مجلس دهم زمینه تندروی برچیده خواهد شد.حسن رسولی با بیان اینکه کمک به رونق اقتصادی اولین اولویتی است که اصلاح طلبان و حامیان دولت درمجلس آینده باید مورد توجه قرار دهند اظهار کرد: کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی و هم چنین ایجاد شرایط باثبات و اعتماد بخش درعرصه سیاست داخلی از اولویت های مهم بعدی به شمار می روند.وی افزود: لازم است تا مجلس آینده همگامی و همراهی با دولت را ضمن حفظ استقلال و اعمال حق نظارتی که دارد مدنظر قرار دهد.رسولی هم چنین درپاسخ به این سوال که در مسیر پیش روی دولت با توجه به همسویی با مجلس ضرورت تغییرات درکابینه آقای روحانی ایجاد خواهد شد یا خیر؟ اظهارکرد: من فکر می کنم بعد از اعلام نتیجه مرحله دوم انتخابات و روشن شدن ترکیب مجلس به لحاظ نسبتی که با دولت خواهد داشت فرصتی برای آقای دکتر روحانی ایجاد می شود تا متناسب با این شرایط نسبت به بازنگری در رویکردها و جهت گیری های کلی ومدیریت دولت با فراغ بال بیشترقدم بردارد وهم چنین با توجه به نگاه آسیب شناسانه از قابلیت ها و عملکردهای اعضای هیات دولت، تصمیم مقتضی را در این راستا اتخاذ کند.این فعال سیاسی اصلاح طلب گام سوم اصلاح طلبان در سال جاری بعد از گام های برداشته شده در سال های 92 و 94 را افزایش میزان خدمت رسانی به مردم دانست و گفت: کاستن از فشارهای اقتصادی و معیشتی هم چنین افزایش اشتغال و کمک به سرمایه گذاری و به طور کلی خدمت به مردم و جلب رضایت مردم گام سومی است که انتظار می رود دولت و مجلس همسو و سازگارتر بردارند.نو اندیش این مطلب را منتشر کرده است.

اصلاح‌طلبان برای ریاست عارف به جمع‌بندی نرسیده‌اند
سیدعبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دوران اصلاحات در جریان سفر خود به استان ایلام در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش اصلاح‌طلبان به ریاست عارف در مجلس گفت: تاکنون بر روی این موضوع بحثی نکرده ایم.وی ادامه داد: البته اصلاح طلبان فقط یک طرف قضیه انتخاب رئیس مجلس هستند و طرف دیگری هم وجود دارد که برای به دست گرفتن ریاست مجلس تلاش می کند.موسوی لاری افزود: بنده معتقدم مباحث مربوط به اینکه چه کسی رئیس مجلس خواهد شد باید پس از پایان دور دوم انتخابات بررسی شود.وزیر کشور دوران اصلاحات اضافه کرد: انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی ترکیب آینده مجلس،ریاست آن و هیئت رئیسه را مشخص خواهد کرد.وی در ادامه و در پاسخ به سوالی در خصوص غارت دو میلیارد دلار از دارایی های ایران توسط آمریکا،تاکید کرد: بایستی مشخص شودکه این غارت چه وقت و چرا اتفاق افتاده است. سایت ایلام بیدار این مطلب را منتشر کرده است.

واکنش روحانی به وضعیت مینو خالقی
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنج‌شنبه در همایش بزرگ شوراها که همزمان با نهم اردیبهشت؛ روز ملی شوراهای اسلامی شهر و روستا، در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: همه انتخابات ها معنایش یك كلمه است و اینكه اگر كسی به رای شخصی خود اتكا كند و استبداد و جمود پیدا كند و به نظرات دیگران اعتنا نكند در مسیر حركت و نابودی و خسران قرار گرفته است. رییس جمهوری گفت: براساس قانون اساسی هر نماینده ای كه از هر حوزه انتخابیه انتخاب می شود پس از رای آوردن، اعتبارنامه آن باید در مجلس شورای اسلامی بررسی شود و هیچ نهاد دیگری نمی تواند در آن مداخله كند . این اطهارات را ایلنا منتشر کرده است.

الگوی مهاجم اول تیم ملی فوتبال ایران؟
«سردار آزمون، ستاره فوتبال ایران که چندی پیش با وب سایت رسمی فیفا مصاحبه مفصلی داشت، امروز هم در قالب فیلم و عکس در این رسانه رسمی و پر بیننده ظاهر شد.آزمون در این فیلم تهیه شده از سوی خبرنگار فیفا، از کودکی خود، رویاهایی که به آنها دست یافته و آرزوهایی که برای خود و فوتبال ایران دارد، سخن می‌گوید.ابراهیموویچ بازیکن مورد علاقه آزمون است و سردار دوست دارد و حرکات تکنیکی و فرم بازی او را تقلید کند.»تابناک ورزشی این خبر را منتشر کرده است.

تعیین شرط وزارت خزانه‌داری آمریکا برای پرداخت هزینه‌های پروازی
سایت رسمی وزارت خزانه‌داری آمریکا؛ وزارت خزانه داری آمریکا صفحه سوال های متداول خود را در خصوص پرداخت ها یا هزینه خدمات مرتبط به سازمان هواپیمایی کشوری ایران در خصوص پرواز از آسمان ایران یا فرود در خاک این کشور به روز رسانی کرد. پاسخ: نه. مشروط بر اینکه انتقال مالی مرتبط شامل نظام مالی آمریکا و افرادی که در فهرست ویژه مسدودی افراد و کشورها (SDN List) نباشد، پرداخت یا شارژ خدمات از سوی دولت ایران در ارتباط با پرواز از آسمان این کشور یا فرود آمدن هواپیمایی که از آن فردی غیر آمریکایی باشد و در خارج از آمریکا ثبت شده باشد، مشمول قوانین تحریم آمریکا نمی شوند. داخل شدن افرادی که نام آنها در فهرست ویژه مسدودی قرار دارند، از جمله نهادهای مالی یا خطوط هواپیمایی ایرانی مشمول دستور ریاست جمهوری 13224 یا دستور رئیس جمهوری 13382می تواند با توجه به شرکت در چنین انتقالی، تحریم های آمریکا را در پی داشته باشد.

اوحدی همچنان از کارشکنی سعودی‌ها در حج سخن می‌گوید
سعید اوحدی در گفت‌وگویی، اظهار داشت: بعد از بازگشت از عربستان قرار بود که تا امروز پنج‌شنبه براساس وعده عربستان راهکار شفاف برای صدور روادید و چگونگی بهر‌ه‌مندی از زائران از خدمت کنسولی که حق مشروع هر زائر است ارائه شود و همچنین راهکارهای ما مبنی بر تأمین امنیت و تفاهم‌نامه لحاظ گردد.وی افزود: اما متأسفانه تا این لحظه هیچ‌گونه اعلامی از سوی مسئولان حج عربستان صورت نگرفته و تصور می‌کنم عدم هماهنگی و عدم انسجام میان دو وزارتخانه خارجه و حج عربستان وجود دارد.اوحدی تصریح کرد: صدور ویزا برای زائران لحاظ کردن راهکارهای تأمین امنیت، بهره‌مندی زائران از خدمات کنسولی و اعزام زائران از شرکت هواپیمایی ایران طبق اولویت‌های ما بوده و بر آن نیز همچنان تأکید داریم.رئیس سازمان حج و زیارت گفت: ادامه رفتار این‌گونه مسئولان حج سعودی یقیناً به‌صورت طبیعی ما را به‌سمت محدوده قرمز زمانبندی اجرایی سوق می‌دهد؛ بدین جهت ادامه کارشکنی دست‌اندرکاران حج سعودی را شاهد هستیم.وی در پایان تأکید کرد: اگر این مسیر ادامه یابد و وجود داشته باشد شرایط اجرای حج را دچار چالش می‌کند؛ امیدواریم هرچه زودتر این موضوع به سرانجام مطلوبی برسد. این گفت و گو را تسنیم منتشر کرده است.

مخالفت مجدد نعمت زاده با قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت
وزیر صنعت با بیان اینکه به کرات گفته‌ایم شورای رقابت باید قیمت گذاری تکلیفی را بردارد، گفت: مجوز واردات خودروهای آمریکایی باید لغو شود. محمد رضا نعمت زاده در برنامه تیتر در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بی‌کیفیت ترین خودروها کدام است؟ اظهار داشت: هرخودرویی منزلت خود را دارد و سازمان بازرسی علاوه بر مباحث کنترل کیفی، ماهانه در خصوص خودروها گزارش می‌دهد و نمره‌گذاری می‌کند.وی گفت: برخی اوقات ما به یک نوع برند خودرو نمره کم می‌دهیم و ماه بعد خود را اصلاح می‌کند، در هر حال خودروهای ارزانتر و قدیمی‌تر شرایط پایین تری دارند اما نسبت به خودشان طبق استاندارد عمل کرده‌اند.نعمت زاده افزود:در سال 94 از یک میلیون و 600 هزار نفری که خودرو خریداری کردند به طور حضوری و تلفنی نظرخواهی شد و تحلیل ما از این نظرها نشان می دهد که روند رو به بهبودی بوده است.

روایتی حداد از نفوذ دشمن در مدارس
غلامعلی حداد عادل امروز در همایش بزرگداشت مقام معلم و تجلیل از فرهیختگان تعلیم و تربیت اسلامی، اظهار داشت: افرادی که در امر آموزش و پرورش و شغل معلمی و مدرسه‌داری فعال هستند، باید تلاش کنند تا تعلیم و تربیت را تخصصی‌تر کنند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به امکان نفوذ دشمن در آموزش و پرورش، گفت: باید مدارس اسلامی را توسعه داده و تلاش کنیم تعداد بیشتری از دانش‌آموزان کشور در مدارس هدفمند تربیت شوند. وی مطرح کرد: چند ماه گذشته بروشوری به مدرسه ما آمده بود که از برگزاری همایشی در رابطه با مدیریت مدارس در دبی خبر می‌داد. 17 نفر در این همایش به عنوان سخنران حضور می‌یافتند که تنها دو نفر آنها از ایران بوده و بقیه سخنران‌ها از آمریکا به دبی می‌آمدند تا مدیران مدارس از ایران به کشور امارات رفته و این افراد آنها را ارشاد کنند؛ این همان نفوذی است که رهبر معظم انقلاب بارها به آن اشاره کرده‌اند. این اظهارات را تسنیم منتشر کرده است.

کاش گشت نامحسوس فساد اقتصادی داشتیم
احمد توکلی در مطلب کوتاهی که در کانال تلگرام خود منتشر کرد، نوشت:
بسم الله...
اگر گشت نامحسوس مبارزه با فساد اقتصادی را جدی گرفته بودیم امروز گشت‌های نامحسوس اجتماعی رونق کمتری داشت.

مهران مدیری بهشتی ترین نقطه ایران را معرفی کرد
مهران مدیری در گفت و گو با یکی از رسانه ها از ارادت خاصی که به امام رضا (ع) دارد گفته و حرم ایشان را تنها محل آرامش خود دانسته است.بخشی از این گفتگو حالا در فضای مجازی و کانال های تلگرامی به اشتراک گذاشته شده است.مهران مدیری می گوید: زیارت رفتن یک رویه ثابت در زندگی ما بود و البته امروز در پنجاه سالگی، آرامش را تنها متعلق به بهشتی ‌ترین نقطه ایران عزیز، یعنی حرم امام رضا(ع) می‌دانم.

پاسخ عجیب خداداد عزیزی به گزارشگر فوتبال!
چند شب پیش علیفر گزارشگر فوتبال به برنامه خنوانه رفت و مدعی شد که می خواهد سرمربی یک تیم لیگ برتری در فصل بعد شود.
بعد از این اظهار نظر خداداد عزیزی در انتقاد به این گزارشگر فوتبال گفت: آقای علیفر فکر می کند عقل کل است! یعنی گواردیولا نمی فهمد و علیفر می فهمئ؟ دوباره بعد از این علیفر جواب حماسه ساز ملبورن را داد و گفت عزیزی سواد ندارد و نمی فهمد من چه می گویم!
این کشمکش و دعوا تا جایی ادامه داشت که عزیزی امروز جواب زشتی به علیفر داد.  وی در این باره گفت: بنده عادت ندارم جواب هرکسی را بدهم. خیلی ها می توانند مرا نقد کنند اما شنیده ام این آقا در لابه لای انتقادات خود گفته اند من تربیت خانوادگی و فرهنگ ندارم. اما می خواهم فقط به یک موضوع اشاره کنم. پدرم همیشه به من گفته خودت باش. دنبال ظاهرسازی و عوام فریبی نرو. اگر حتی به ضررت تمام شد و به همین علت است که همیشه یک رو داشته ام و دنبال به دست آوردن دل کسی با حرف ها و یا رفتار فریبنده نرفته ام. وی افزود:به نظر من شخصی که کلاه گیس روی سرش می گذارد، دارد ظاهرسازی می کند. تکلیف آدمی که کلاه گیس می گذارد و باعث زیر سوال رفتن اعتبارش می شود با خودش و بقیه مشخص است و من پاسخی برای این فرد ندارم.

شهرام جزایری در میان گنجینه برترین‌های ایران
نام شهرام جزايري در ليست گنجينه اي از برترينهاي ايران در حاشيه همايش روزملي خليج فارس كه باحضور مسئولان بلندپایه برگزار شد.

بازهم صداوسیما رئیس‌جمهور را سانسور کرد/روایتی حداد از نفوذ دشمن در مدارس/کاش گشت نامحسوس فساد اقتصادی داشتیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار