شهری که به دنبال جریان سازی اجتماعی است؛
بدون تردید موفقیت ورامین در تبدیل‌شدن به اولین شهر بدون دخانیات کشور می‌تواند به الگویی برای سایر نقاط و شهرها بدل شده و ورامین را بار دیگر به یک حرکت جریان ساز اجتماعی تبدیل کند.
کد خبر: ۲۱۵۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷ 20 April 2016
گروه استان ها-محمدرضا حیدری: مبارزه با استعمال مواد دخانی و کاهش نرخ مصرف‌کنندگان آن ازجمله دغدغه‌های مسئولان کشور و فعالان این حوزه بوده است.

سازمان‌های مردم‌نهاد و انجمن‌های مختلفی ازجمله انجمن مبارزه با دخانیات طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی را در این راستا انجام داده‌اند اما به عقیده کارشناسان، موفقیت در این عرصه سخت و دشوار، نیازمند ورود و همکاری تمامی ارگان‌ها و نهادهای مسئول است.

ورامین طی سال های اخیر به‌عنوان اولین شهر بدون دخانیات کشور معرفی شد و مقرر گردید تا برنامه‌های مختلفی برای رسیدن به این شعار زیبا در این شهر عملیاتی شود.

انتخاب ورامین به‌عنوان اولین شهر بدون دخانیات ایران

بدون تردید موفقیت شهرستان ورامین در تبدیل‌شدن به اولین شهر بدون دخانیات کشور می‌تواند به الگویی برای سایر نقاط و شهرهای کشور بدل شده و ورامین را بار دیگر به یک حرکت جریان ساز اجتماعی تبدیل کند.

در این میان طی سال‌های اخیر مصوبات متعددی در زمینه مبارزه با استعمال دخانیات در شهرستان ورامین از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف به تصویب رسیده است.

 

تصویب عدم استعمال دخانیات در بوستان‌ها و اماکن عمومی شهرستان ورامین و انتخاب چندین پارک به‌عنوان پارک بدون دخانیات ازجمله مصوبات شورای فرهنگ عمومی این شهرستان بود.

تشکیل ستاد مبارزه با دخانیات در ورامین

در روزهای پایانی سال ۹۴ بود که ستاد مبارزه با دخانیات در ورامین تشکیل شد و مقرر گردید تا این ستاد، برنامه‌ریزی لازم را برای مبارزه با این مواد مضر انجام دهد.



کارشناسان و برخی فعالان اجتماعی معتقدند که اگرچه اقداماتی در حوزه مبارزه با دخانیات در ورامین انجام‌شده که شایسته تقدیر و سپاس است اما همچنان تا رسیدن به هدف نهایی یعنی تبدیل‌شدن ورامین به اولین شهر بدون دخانیات ایران، فاصله زیادی باقی است.

امروز وقتی در بوستان‌ها و پارک‌ها و یا برخی اماکن عمومی شهرستان ورامین حضور پیدا می‌کنیم، با استفاده آزادانه از مواد دخانی نظیر قلیان مواجه می‌شویم و این زنگ هشداری به مسئولان و فعالان مبارزه با مواد دخانی است.

راه‌اندازی کمپین بدون دود در ورامین

حمیدرضا شاهسون، رییس انجمن مبارزه با دخانیات جنوب شرق استان تهران چندی پیش اظهار داشت: تشکیل ستاد مبارزه با دخانیات با حضور مسئولان ارشد شهرستان نظیر امام‌جمعه و فرماندار و تأکید بر ورود عملیاتی مسئولان به این موضوع، نشان‌دهنده اهمیت مبارزه با مواد دخانی است.

وی افزود: مصوباتی درگذشته به‌منظور ممنوعیت استعمال مواد دخانی در بوستان‌ها و پارک‌های ورامین تصویب‌شده اما به دلایل مختلف، در مقام اجرا با مشکلاتی مواجه شده است.

شاهسون ادامه داد: اقدامات فرهنگی نیز در دستور کار قرار دارد که راه‌اندازی کمپین بدون دود در بوستان ۱۵ خرداد ورامین ازجمله این فعالیت‌هاست.

مردم شهرستان ورامین نیز از تبدیل این منطقه به اولین شهر بدون دخانیات استقبال می‌کنند و تأکیددارند که باید همه دستگاه‌های مسئول با استفاده از شیوه‌های متنوع و به‌روز، در این زمینه ورود کنند.

فرهنگ‌سازی در زمینه مبارزه با دخانیات بسیار مهم است

فاطمه تاجیک از شهروندان ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امروز اقدامات قهری به‌تنهایی نمی‌تواند در زمینه مبارزه با دخانیات مؤثر باشد.

وی افزود: برای تبدیل‌شدن ورامین به اولین شهر بدون دخانیات ایران که افتخار بزرگی است، باید فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی اقشار مختلف مردم به‌ویژه نسل جوان و نوجوان در دستور کار قرار بگیرد.

تاجیک ادامه داد: تا زمانی که همه دستگاه‌ها و نهادهای مسئول به میدان نیایند و به وظیفه خود عمل نکنند، رسیدن به هدف موردنظر امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی اضافه کرد: متأسفانه مشاهده می‌شود که استعمال برخی مواد دخانی نظیر قلیان در اماکن عمومی به‌راحتی انجام می‌گیرد درحالی‌که این موضوع برخلاف هدف مسئولان و فعالان حوزه مبارزه با دخانیات محسوب می‌شود.

عدم استعمال مواد دخانی در امکان عمومی ورامین مصوبه شورای فرهنگ عمومی است

آیت‌الله سید مرتضی محمودی، رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی شهرستان ورامین تصمیمات خوبی را برای مقابله با استعمال دخانیات در منطقه گرفته است. ​​

امام‌جمعه ورامین افزود: اگر مصوبات شورای فرهنگ عمومی به‌دقت اجرایی شده و نهادها و ارگان‌های مسئول به وظیفه خود عمل کنند، قطعاً به نتایج بهتری خواهیم رسید.

وی ادامه داد: فرهنگ‌سازی در زمینه مبارزه با استعمال دخانیات نیز اهمیت بسیار بالایی دارد و باید مضرات استفاده از این مواد به اقشار مختلف مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان گفته شود.

مبارزه با دخانیات نیازمند عزم همگانی است

علی حیدریان، شهردار ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مجموعه مدیریت شهری ورامین برای مبارزه با دخانیات آمادگی دارد.

وی افزود: در این میان باید همه دستگاه‌ها و نهادها به میدان بیایند و قطعاً مبارزه با دخانیات نیاز به عزم همگانی دارد.

حیدریان ادامه داد: شهرداری ورامین بر اساس رسالت خود در این زمینه، آمادگی همکاری با فعالان این حوزه را دارد و قطعاً رسیدن به این هدف با حضور همه دستگاه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های مختلف دور از دسترس نیست.

بدون تردید شهرستان ورامین می‌تواند به اولین شهر بدون دخانیات ایران تبدیل شود و در این میان مصوبات و اقدامات خوبی نیز برای رسیدن به این هدف انجام‌شده اما تحقق کامل این مهم، نیازمند استفاده از ظرفیت تمام دستگاه‌ها و ورود همه مسئولان است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار