پس از انجام ۷۰ درصد زیرسازی خط؛
در حالی که مردم شهرستان ورامین همچنان در آرزوی رسیدن قطار مترو به این منطقه هستند، خبرها حکایت از عدم امکان اجرای این طرح توسط شرکت مترو و جایگزینی آن با قطار حومه‌ای دارد.
کد خبر: ۲۱۱۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸ 13 April 2016
محمدرضا حیدری: شهرستان ورامین دارای موقعیت جغرافیایی و پتانسیل‌های بالای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، طبیعی و غیره است که می‌تواند برای توسعه و رونق هر چه بیشتر استان تهران به کار گرفته شود.

منطقه ورامین به دلیل نزدیکی به پایتخت، هرروز شاهد افزایش جمعیت بوده و پدیده مهاجرت را به‌خوبی لمس کرده است اما از طرف دیگر امکانات زیرساختی حمل‌ونقل در بخش جاده‌ای و ریلی، متناسب با نیازها و جمعیت ورامین نیست.

احداث پروژه متروی تهران-ورامین یکی از مهم‌ترین و شاید اصلی‌ترین مطالبات مردم شهرستان ورامین طی سال‌های اخیر بوده، مطالبه ای که باگذشت سال‌ها از وعده آن، هنوز به ایستگاه پایانی نرسیده است.

در دولت گذشته و پس از مطالبات مداوم مردم شهرستان ورامین و پیگیری مسئولان، احداث پروژه متروی ورامین به شرکت راه‌آهن تهران و حومه واگذار شد و این امر موجی از خوشحالی در میان مردم این منطقه ایجاد کرد.

با روی کار آمدن دولت یازدهم، پروژه متروی ورامین- تهران با وجود پیشرفت قابل‌توجه و صرف هزینه‌های گزاف، از شرکت مترو گرفته و به شرکت راه‌آهن واگذار شد.

درحالی‌که مردم شهرستان ورامین همچنان در آرزوی رسیدن قطار مترو به این منطقه هستند اما خبرها حکایت از عدم امکان اجرای این طرح و جایگزینی آن با قطار حومه‌ای دارد.

امکان اجرای پروژه متروی ورامین توسط شرکت مترو وجود ندارد



شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه(مترو) طی روزهای اخیر در نامه‌ای به خبرگزاری مهر، به‌صراحت اعلام کرد که امکان اجرای مترو توسط این شرکت در ورامین وجود ندارد.

در بخشی از این نامه آمده است که طرح احداث متروی تهران-ورامین-پیشواو متعاقباً گرمسار به طول حدوداً ۹۳ کیلومتر در سال ۹۱ طبق مصوبه دولت وقت به شرکت مترو تهران و حومه واگذار شد  و این شرکت سریعاً اقدام به احداث مسیر موردنظر کرد و متأسفانه به‌رغم پیشرفت عملیات اجرایی حدود ۷۰ درصدی در بخش زیرسازی خط و ۴۰ درصدی در بخش ابنیه و صرف هزینه‌های هنگفت، دولت وقت در ۲۸ اسفندماه ۹۳، طی مصوبه‌ای پروژه مزبور را به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران جهت احداث قطار بین‌شهری واگذار کرد.

در پایان یادآوری می‌شود نظر به اینکه وزارت راه و شهرسازی مصر به اجرای طرح قطار حومه‌ای از تهران به شهرک‌های اقماری ازجمله ورامین است، لذا امکان احداث ناوگان مترو در مسیر مزبور توسط این شرکت میسر نیست.

مردم ورامین از ماهیت مهم‌ترین مطالبه منطقه اطلاع درستی ندارند

مردم شهرستان ورامین همچنان بر اجرای پروژه مترو تأکید داشته و اعلام می‌کنند که هرگونه طرح جایگزین نمی‌تواند نیازهای آنان را برطرف کند.

محمدرضا اردستانی شهروند ورامینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طی سال‌های گذشته وعده راه‌اندازی مترو به مردم داده‌شده و نباید هیچ‌گونه تغییری در این زمینه صورت پذیرد.

وی افزود: ورامین به دلیل هم‌جواری با تهران هرروز شاهد افزایش جمعیت بوده، درحالی‌که زیرساخت‌های این منطقه متناسب با جمعیت آن رشد پیدا نکرده است.

اردستانی ادامه داد: متأسفانه امروز بسیاری از مردم ورامین به‌درستی نمی‌دانند که قرار است چه پروژه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ونقل این شهرستان اجرایی شود.



وی یادآور شد: یک روز صحبت از اجرای پروژه متروی تهران- ورامین و روز دیگر جایگزینی قطار حومه و بین‌شهری به‌جای مترو می‌شود و این امر، مردم منطقه را در سردرگم کرده است.

وی گفت: امیدوارم مسئولان دولتی به خواسته مردم که اجرای پروژه مترو است، توجه کرده و زمینه انجام این طرح را فراهم آورند.

مسئولان به نیازهای هزاران ورامینی توجه کنند

فاطمه احمدی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: روزانه بسیاری از مردم جنوبشرق استان تهران شامل شهرستان های ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت برای انجام امور مختلف خود به تهران سفر می کنند، در حالی که راه اندازی مترو می تواند رفت و آمد هزاران نفر را تسهیل کند.

وی ادامه داد: امروز مردم ورامین از مسئولان انتظار دارند که با صراحت، وضعیت و آینده این پروژه را مشخص کرده و دغدغه های مردم را در این زمینه کاهش دهند.

مسئولان به وعده خود عمل کنند/ مردم ورامین مترو می‌خواهند

حجت‌الاسلام سید محسن محمودی امام‌جمعه موقت ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: احداث پروژه متروی ورامین از سال‌های گذشته به مردم این منطقه  وعده داده‌شده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته شاهد تغییر نام این پروژه بوده‌ایم اما به هر ترتیب مردم شهرستان ورامین بر اساس نیازهای خود، بر اجرای پروژه مترو تأکید دارند.

محمودی با اشاره به این نکته که باید زیرساخت‌های حمل‌ونقل در ورامین تقویت شود، ادامه داد: مسئولان بر اساس وعده‌ای که به مردم داده‌اند، عمل کنند.



امام‌جمعه موقت ورامین تأکید کرد: روزانه هزاران سفر از ورامین به سمت تهران برای انجام امور مختلف اداری، تحصیلی، درمانی و غیره انجام می‌شود و عدم تحقق وعده‌های داده‌شده باعث اتلاف در هزینه و وقت مردم می‌شود.

طرح گذشته پروژه مترو باید به همان شکل انجام شود

سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده برای اجرای پروژه مترو اظهار داشت: اخیراً رایزنی‌هایی انجام‌شده تا نشست‌هایی برای بررسی این پروژه برگزار شود.

وی با اشاره به رایزنی‌های انجام‌شده برای حضور وزیر راه و شهرسازی در منطقه افزود: تلاش داریم تا وزیر راه و شهرسازی با سفر به منطقه از نزدیک این پروژه را بازدید کنند.

نقوی حسینی ادامه داد: توافقی که ما با وزیر راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های مسئول داشته‌ایم، آن است که باید طرح گذشته این پروژه بدون تغییر اجرایی شود و همچنان نیز بر این موضوع تأکید داریم.

به هر ترتیب مردم شهرستان ورامین همچنان خواستار اجرای طرح مترو در منطقه خود هستند، پروژه‌ای که می‌تواند رشد و توسعه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی شهرستان ورامین را سرعت بخشیده و ظرفیت‌های بالقوه این شهرستان را به حالت بالفعل برساند.

FacebookTwitterGoogle+ارسال به

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار