کد خبر: ۲۰۳۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴ 30 March 2016
به گزارش تابناک رضوی، اول از همه، المان زیبای آسیاب آبی بادی نظرم را جلب می کند. کلبه ی چوبی به همراه باغچه پر از گل جلوی آن و طراحی بی نظریش که آدمی را یک راست از شلوغی میدان پر از ترافیک جانباز مشهد به دل طبیعت می رساند، آن قدر زیباست که به هیچ چیز دیگری نمی توان توجه کرد.
دقایقی که می گذرد، المانی آن طرف تر در نظرم نمایان می‌شود. فضای بازی ای کودکانی که در دل یک عینک جاخوش کرده است. عینکی که از مدل طراحیش می توان فهمید همانی است که پدربزرگ ها یا مادر بزرگ ها بر چشمانشان می گذارند. هر چند به زیبایی المان کلبه نمی رسد! اما جذابیتش کمتر از آن نیست. بخصوص برای بچه ها و البته بزرگ ترها...

گزارش میدانی از افتتاح المان نوروزی نور دیده در مشهد

اصرار پسرم مرا به اینجا کشاند!

مادری پسرش را تاب می دهد. از جنب و جوش و حرارت پسر متوجه می شوم که عجیب ذوق کرده است. منتظر می مانم تا به بهانه سوال پرسیدن بازی پسر بچه شش هفت ساله اش را برهم نزنم. ساکن همین اطراف هستند. می گوید: « پسرم خیلی استقبال کرد. صبح که از اینجا رد میشدیم، از من قول گرفت که بعد از خریدمان حتما اینجا بیاید و از این فضا استفاده کند.»  
مادر خودش هم پا به پای پسرش از این فضای متفاوت و جدید و جذاب، استقبال کرده است. این را کاملا می شود از گفته هایش فهمید: « از همه ممنونم. هم آن هایی که ایده های نو به کار می برند و هم مسئولینی که آن را اجرا می کنند. ما هر سال اگر مشهد باشیم، حتما تور المان گردی خواهیم داشت. خیلی برایمان لذت بخش است.»
او داشتن این فضاهای خلاقانه را در خلاقیت بچه ها نیز موثر می داند و به طور مثال توضیح می دهد: «صبح وقتی پسرم این المان را دید، می گفت می شود این را خودمان هم دست کنیم و داشته باشیم؟ یعنی اینکه این اقدامات برای خلاقیت بچه ها هم خیلی خوب و موثر است.»
با این توضیح تنها درخواستش را ادامه داشتن طراحی این نوع زمین های بازی برای کودکان عنوان می کند. 

عکس گرفتم که یادگاری داشته باشم
پسر 9 ساله دیگری در حال عکس گرفتن از المان است. به سمتش می روم و به او سلام می کنم. ابتدا کمی هول می کند و عقب می رود. شاید به گمان اینکه بخاطر عکس گرفتن بخواهم چیزی به او بگویم. از همان فاصله ای که با هم پیدا کرده ایم برایش توضیح میدهم که در حال تهیه گزارش هستم و می خواهم فقط چند سوال درباره المان از او بپرسم و همین باعث می شود گفتگویی کوتاه داشته باشیم. می گوید: « عکس می گرفتم که یادگاری در گوشی ام داشته باشم یادگاری.» صحبت هایش جالب است. شاید او حرف های همه هم سن و سالهای خودش را می زد: « طرز ساختش جذاب است. به خاطر عینکی که وجود دارد، خوب درست شده است. بقیه فضاهای بازی اینگونه نیست و ساده است.»  
می گوید اگر جاهای دیگر هم اینگونه باشد، بهتر است. بچه ها استقبال بهتری خواهند داشت. با او که خداحافظی می کنم به طرف محل برگزاری مراسم رونمایی می رود و در کنار پدربزرگش، بر روی صندلی ها می نشیند تا نظاره گر آیین رونمایی از این المان شهری باشد.

مادربزرگ 96 ساله و 164 فرزند

مراسم شروع می شود. شهردار منطقه به همراه سید عبدالکریم جوادی، عضو شورای شهر در ردیف جلو نشسته اند و پدرها و مادرها به همراه فرزندانشان و پدربزرگها و مادربزرگها به همراه نوه هایشان در ردیف های بعدی. هنوز مراسم جان نگرفته است که توجه همه به مادربزرگ قد خمیده و کهنسالی جلب می شود که چند کودک، در اطرافش، دستهایش را گرفته اند و با رویی خندان او را تا محل برگزاری مراسم همراهی می کنند. مجری می گوید او 96 سال از اولین بهار زندگی اش می گذرد و تاکنون 164 نوه، نتیجه و نبیره دارد. با این همه، سختی آمدن به این مکان را از فاصله ای دور به جان خریده، تا نظاره گر شادی فرزندانش در این روز خاطره انگیز باشد.
شهردار منطقه و سید عبدالکریم جوادی عضو شورای شهر مشهد، هر دو از ماندگار بودن این المان در این مکان سخن به میان می آورند و نوید این را می دهند که ساکنین این منطقه و سایر شهروندان مشهدی خواهند توانست در هر زمانی کودکان خود را برای بازی و نشاط و سرگرمی به این مکان بیاورند. 


حس فوق العاده دیدن شادی مردم
طراح و مجری این المان را هم در بین حاضرین در مراسم رونمایی می یابم. خانم سمیه سریری به عنوان طراح و ایده پرداز و نوید فلاحت به عنوان مجری طرح. سوالاتم را خانم سریری با گرمی پاسخ می دهد و از انگیزه اش برای طراحی این المان اینگونه می گوید: « بحثی بود که بتوانیم فاصله بین نسل امروز و نسل گذشته را کم کنیم. علاوه بر این به دنبال ایجاد بستری بودیم که هم بچه ها و هم بزرگترها بتوانند کودکانگی درونشان را دوباره زنده کنند. از طرفی نیز بتوانیم پیوندی بین این دو نسل برقرار کرده باشیم.»
نظرات مثبت مردم را نسبت به کارش به عنوان گزارشگری که با آنها صحبت کرده است، به او می گویم. با ابراز خرسندی از این امر می گوید: « اگر مردم استقبال کنند و شهرداری نیز حمایت داشته باشد، این طرح ها را می شود تکرار کرد و با این فرهنگ ها ادامه داد.»
دقایقی از او فاصله می گیرم. او و دیگران را دورادور در نظر دارم. می رود و روی تابی که خودش برای بچه ها طراحی کرده می نشیند. دوباره به سراغش می روم. اولین بار است که خودش روی این تاب می نشیند. از حس و حالش می پرسم و او پاسخ می دهد: « آمدم ببینم چه حسی دارد؟ که واقعا خیلی خوب است. هر کسی در فضای شهری دوست دارد در  چنین فضاهایی آسودگی و راحتی را تجربه کند و به یاد دوران بچگی خود لحظاتی فارغ از همه چیز باشد و لذت ببرد.»
خنده ها نشان از شوق کودکانه درونش است که حال خودی نشان داده است. او اکنون بر روی المانی که خودش طرح و ایده آن را داشته نشسته است و عکس یادگاری می گیرد و می گوید: « دیدن کاری که ماکت است و بعدا بزرگ می شود و در فضای واقعی قرار می گیرد، حس متفاوتی دارد. اما بیشتر از آن اینکه می بینم مردم از این کار لذت می برند حس فوق العاده و لذت بخش تری دارد.»

بهتر است جایگاه های بیشتری داشته باشیم
به سراغ پدر بزرگی میروم که نوه هایش را به این مکان آورده است. با اینکه عجله دارد برای رفتن، اما دقایقی کوتاه می ایستد و به سوالاتم جواب می دهد: « جایگاه بسیار خوبی برای بچه ها ایجاد شده که در روحیه شان اثر مثبتی خواهد داشت. »
او تلفیق عینک پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها با فضای بازی بچه ها را اقدامی خوب و جالب توجه می خواند و می افزاید: « بسیار عالی رابطه برقرار شده بود و در نوع خودش جالب بود. اما بهتر است حداقل در هر منطقه یکی دو جایگاه با طراحی های متفاوت و جذاب داشته باشیم.»

شیبش زیاد است!
اما نظر پدر خانواده ای که به همراه همسر و دو فرزندش به محل آمده است کمی با دیگران متفاوت است. او ضمن خوب توصیف کردن این المان و فضای تفریحی برای کودکان، از استاندارد نبودن آن سخن به میان می آورد و می گوید: « شیبش خیلی زیاد است و لازم بود کف پوش هم برای سرسره ها تدارک دیده می شد. »
او در مجموع المان های امسال را خوب دانسته و ضمن استفاده شهروندان از آن ها ادامه می دهد: « فکر می کنم ملاک طرح بوده نه استاندارد بودن آن و این باعث شده است که این نقطه ضعف وجود داشته باشد و پدر و مادر را ملزم به حضور در کنار فرزندانشان کند.

امین جوانشیر / تابناک خراسان رضوی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار