کد خبر: ۱۹۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۰ 11 April 2015
یکی از راه‌های نفوذ و تهاجم بی‌سروصدای بیگانگان، شیوه فرهنگی به ویژه آموزش و ترویج زبان انگلیسی است. کارشناسان فرهنگی بر این باورند که تمام کشورهایی که به دنبال پیشبرد اهداف خود در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... هستند، برای گسترش زبان‌ و فرهنگ‌شان تلاش می‌کنند و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند.

هدف صرفاً آموزش زبان نیست

اما به راستی اهمیت ویژه قائل شدن برای ترویج زبان و همزبانی‌ها با چه هدفی صورت می‌پذیرد و چرا ؟!

واضح است که  امروزه کشورهای قدرتمند برای دست‌یابی به نفوذ بیشتر و همراه‌سازی سایر ملت‌ها با سیاست‌هایشان، در حال توسعه زبان خود (عمدتاً زبان انگلیسی که شیوه سخن گفتن مدعیان جهان اول و کدخدامآبان است!) هستند و در واقع با آموزش زبان، فرهنگ خود را هم در جهان گسترش می‌دهند.

به بیان دقیق‌تر، آموزش زبان انگلیسی بخشي از ديپلماسي فرهنگي خاموش ابرقدرت‌هاست و بی‌شک وقتی زبان انگليسي تبديل به زباني جهاني مي‌گردد، فرهنگ انگليسي و آمريکايي هم همراه آن فراگير مي‌شود.

برای نمونه، در اساسنامه موسساتی مانند بریتیش کنسول انگلستان، گوته آلمان، سروانتس اسپانیا و دانته ایتالیا که در زمینه آموزش زبان‌ فعال هستند، آشکارا اذعان شده است که هدف این سازمان‌ها صرفاً گسترش زبان نیست؛ بلکه با ترویج زبان درصدد انتشار فرهنگ خود در جهان هستند.

آموزش زبان، آموزش فرهنگ است

نباید از یاد برد که چندی پیش، «جیمز کی. گلاسمن» مدیر اجرایی مؤسسه مطالعاتی جورج دابلیو بوش اعلام کرد: بدون شک بعضی از شیوه‌های مبادله فرهنگی و به‌ویژه فعالیت‌های آموزشی کارکرد بسیار خوبی از خود نشان داده‌اند. اداره امور فرهنگی و آموزشی وزارت امور خارجه آمریکا برنامه‌ای برای آموزش زبان انگلیسی به گروه‌های مهم جوانان خارجی به خصوص مسلمانان، در دست اجرا دارد.

به هر حال، از یک سوی، اهميت يادگيري زبان انگليسي در عصر حاضر بر کسی پوشيده نيست. از سوی دیگر، به عقیده کارشناسان، زبان وابسته به فرهنگ است و آموزش زبان صرفاً با يادگيري صورت زباني و چگونگي اداي جملات اتفاق نمی‌افتد، بلکه خواسته یا ناخواسته يادگيري فرهنگ افرادي که به آن زبان صحبت مي‌کنند، همراه يادگيري زبان‌ است؛ موضوعی که حساسیت و اهمیت آموزش زبان را دو چندان می‌سازد.

نگرانی شرق از «امپرياليسم زباني»

پژوهش‌ها نشانگر آن است که علاقه مردم در کشورهاي ميزبان به فراگيري انگليسي بر پايه معيارها و ارزش‌هاي ملي و بين‌المللي، حاکی از آن است که آنها احتمالا مايل به دو زبانه‌شدن منهاي دو فرهنگه‌شدن هستند. به بیان دیگر، نخبگان شرق باور دارند که برنامه‌هاي آموزش انگليسي، به لحاظ فرهنگي با نيازهاي کشور آنها منطبق نيست و درنتیجه به دوگانگی فرهنگی و خدشه‌دار شدن هويت ملي خواهد انجامید.

بنابراین به نظر می‌رسد مسأله اصلی این است که آموزش زبان انگلیسی چگونه صورت گیرد که به فرهنگ و هویت ملتِ فراگیر آسیب نزند؟

آموزش زبان در ایران

یکی از حوزه‌های مغفول فرهنگی در ایران «آموزش زبان انگلیسی» است که هنوز درباره آن تدبیری اساسی انجام نگرفته است. طی سال‌های اخیر دغدغه‌ای در خصوص طراحی بومی کیف، کتاب و نوشت‌افزار کودکان و نوجوانان به وجود آمده است، اما متاسفانه با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی برای محتوا و سیستم‌های آموزش زبان انگلیسی به ویژه برای کودکان و نوجوانان تدبیری اساسی اندیشیده نشده است و مسئولان امر همچنان در این راستا از محتوا و شیوه‌ها و سیستم‌های طراحی شده غربی سخن می‌گویند که بی‌تردید با فرهنگ و ارزش‌های ایرانی-اسلامی سازگار نیستند.

نهادهای برخاسته از انقلاب فرهنگی و آموزش زبان

یکی از نهادهایی که ظرفیت ایجاد چنین تحولی را دارد، «جهاد دانشگاهی» است؛ که تلقی جامعه از جهاد دانشگاهی در واقع برداشتی فرهنگی و فرهنگسازی است.

و این انتظاری شایسته و بایسته است از جهاد دانشگاهی که بر مبنای اساسنامه و شرح وظایفش - مانند «کانون زبان ایران» - به تدوین کتب آموزش زبان اقدام نماید؛ کاری که احتمالاً در توان بسیاری از موسسات خصوصی نیست و لازم است سازمانی نظیر جهاد دانشگاهی که مولود انقلاب اسلامی خوانده شده، در این عرصه وارد شود.

در اولین ماده اساسنامه این نهاد باصطلاح انقلابی آمده است که جهاد دانشگاهی «نهادي است عمومي و غيردولتي زير نظر شوراي عالي انقلاب فرهنگي» و نخستین وظیفه آن هم عبارت است از: «تبليغ و ترويج فرهنگ و هنر اسلامي و برنامه‌ريزي فرهنگي و تربيتي و ايجاد آمادگي فكري و مكتبي در قشر جوان به خصوص دانش‌آموزان دبيرستاني و دانشجويان به منظور مقابله با غرب‌زدگي و انحرافات در چارچوب سياست‌هاي فرهنگي كشور». و ... الخ

در این راستا تامل، بازنگری و نقد مواضع، عملکرد، عزم، رویه و رویکرد جهاد دانشگاهی در ابعاد مختلف ضروری می‌نماید؛ به ویژه موضوع آموزش زبان انگلیسی به کودکان و نوجوانان. با وجود صراحت در اهداف جهاد دانشگاهی و تأکید همین موضوع در اولین ماده اساسنامه، نیمه اسفندماه سال گذشته بود که مدیر مرکز آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی نوجوانان سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی «ساره سادات فتاحی معصوم» در مصاحبه با روابط عمومی این سازمان به تشریح شیوه‌های آموزش زبان به کودکان و نوجوانان در این سازمان پرداخت و از برگزاری جشن زبان! در فروردین 1394 خبر داد.

آنچه در ادامه می‌آید بخشی از مصاحبه یادشده است:

در ترم‌های کودکان کتاب ترم SO را به دو قسمت تقسیم کرده و سپس کتاب Phonics را به همراه کتابهای Let’s Go  به فراگیران آموزش میدهیم تا با صدای حروف و خواندن آنها آشنایی کامل پیدا کنند .با توجه به اینکه کتاب‌های Top Notch مختص گروه سنی نوجوانان نبود با بررسی و تحقیق کارشناسی در این زمینه و تشکیل شورای علمی با حضور معاونت آموزشی مقرر شد در سطوح نوجوانان يا دوره‌هاي L كتاب‌هاي World English  کاری از انتشارات Heinle با مشارکت Geographic National بزرگترین مرجع علمی و آموزشی جهان، تدريس شود. و نيز بسته به ترم و سطح فراگیران كتاب‌هاي جانبي مانند Tactics for Listening مورد استفاده قرار مي‌گيرند. فیلم‌های آموزشي كتاب‌ها نيز در هر سطح همراه با كتاب اصلی آموزش داده می‌شوند.

کار و ابتکار جهاد دانشگاهی برای آموزش زبان انگلیسی چیست؟

وی از اجرای جشن زبان برای فراگیران و والدین آنها در فروردین سال آینده خبر داد و تصریح کرد: اجرای نمایشنامه و سرود به زبان انگلیسی، برگزاری مسابقه Spelling به زبان انگلیسی، تقدیر و تشکر و اهدای جوایز به زبان آموزان نخبه کلاسها و نمایش کلیپ از فعالیتها و بازدیدهای آموزشی از جمله آیتم های برنامه ریزی شده این جشن است.


در رابطه با این مصاحبه نکات زیر در خور تأمل است:

الف) رهبر معظم انقلاب در تاریخ 19 آذر ماه 1392 و در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به  «کتابهای آموزش زبان» اشاره و فرمودند:

کار و ابتکار جهاد دانشگاهی برای آموزش زبان انگلیسی چیست؟

الان آموزش زبان انگلیسی - بالخصوص زبان انگلیسی، حالا زبانهای دیگر خیلی خیلی کمتر - خیلی رواج پیدا کرده، آموزشگاه‌های فراوانی به‌وجود می‌آورند. خب، مراکز آموزش هست؛ همه‌ی کتابهای آموزش که خیلی هم با شیوه‌های جدید و خوبی این کتابهای آموزش زبان انگلیسی تدوین شده، منتقل‌کننده‌ی سبک زندگی غربی است، سبک زندگی انگلیسی است. خب این بچه‌ی ما، این نوجوان ما و جوان ما [که] این را میخواند، فقط زبان یاد نمی‌گیرد؛ حتی ممکن است آن زبان یادش برود، اما آنچه بیشتر در او اثر میگذارد آن تأثیر و انطباعی(اثرپذیری) [است] که بر اثر خواندن این کتاب از سبک زندگی غربی در وجود او به‌وجود می‌آید؛ این از بین نمیرود؛ این کارها را دارند می‌کنند. خب در مقابل اینها باید چه‌کار کرد؟ در مقابل اینها دو چیز لازم است: یکی کار، یکی ابتکار؛ این دو کار و این دو نقطه‌ی مهم را باید در نظر [داشت]؛ باید کار کنیم، کار هم باید کار ابتکاری باشد. (منبع: khamenei.ir)

کار و ابتکار جهاد دانشگاهی برای آموزش زبان انگلیسی چیست؟
تصویر بالا: از سمت راست؛ رئیس جهاد دانشگاهی کشور، رئیس پیشین صدا و سیما، وزیر آموزش و پرورش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و وزیر پیشین علوم

با توجه به رهنمود ویژه معظم له و همچنین اساسنامه جهاد دانشگاهی، انتظار دوست‌داران فرهنگ اسلامی-ایرانی آن است که بجای لیست کردن سیستم‌های آموزشی غربی، پس از سه دهه مسئولان این سازمان با درک اهمیت موضوع آموزش زبان انگلیسی، خبر تدوین کتب آموزش زبان داخلی را رسانه‌ای کنند؛ کتبی که کودکان و نوجوانان آینده‌ساز این مرز و بوم را دچار تعارض فرهنگی نکند، متناسب با جغرافیای فرهنگی ایران باشد و نگرانی والدین را مرتفع سازد.

کار سترگی که بخش خصوصی خطر آن را نمی‌پذیرد و لازم است نهادهای وابسته به شورای انقلاب فرهنگی و در رأس آنها جهاد دانشگاهی با توجه به مأموریت و توان علمی-دانشگاهی خود در این زمینه اقدام نماید.

شایسته است بیندیشیم که اگر قرار است جهاد دانشگاهی هم از همان سیستم‌های غربی آموزش زبان استفاده کند، پس تفاوت آموزش زبان انگلیسی در جهاددانشگاهی مولود انقلاب اسلامی با ده‌ها موسسه خصوصی دیگر چیست؟ و اساساً انگیزه و ضرورت جهاد دانشگاهی از ورود به آموزش زبان به نوجوانان چه بوده است؟

چنانکه مقام معظم رهبری هم تأکید کرده‌اند مسأله زمانی تشدید می‌شود که آموزش انگلیسی برای کودک و نوجوانی است که در سنین شکل‌گیری شخصیت و ذهنیت قرار دارد، به سن تمیز نرسیده و روحشان از هر زمان برای دریافت راه و روش زندگی آماده تر است. آیا رواست در زمانی که دشمن با تصویب بودجه های کلان فرهنگی و ابزارهای مختلف سعی در نابودی فرهنگ بومی و اسلامی ما دارد، ما با پای خود و هزینه شخصی و جایگاه انقلابی و رانت و هزینه بیت‌المال به استقبال آن برویم؟ این تذهبون؟!

ب) متأسفانه طی سالهای متمادی، ناآگاهانه (در خوشبینانه‌ترین حالت!) چنین تصور شده است که زبان‌آموزی فعالیتی صرفاً آموزشی است، و بدین ترتیب از جنبه فرهنگی و تاثیرات رفتارساز آن غفلت شده که امید است جهاد دانشگاهی با بکارگیری افراد شایسته و واقف به ابعاد فرهنگی آموزش زبان انگلیسی (و نه اذهان تک بعدی) چنین رویکردی را تصحیح نماید.

ج) ناآگاهی از ابعاد فرهنگی آموزش زبان انگلیسی، همچنین اهداف بلند مدت موسسات غربی متولی این امر و اغراض پنهان و خزنده قدرت‌های بزرگ در گسترش زبان انگلیسی می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری همراه داشته باشد.

کار و ابتکار جهاد دانشگاهی برای آموزش زبان انگلیسی چیست؟

دردناکتر اینکه نشنال جئوگرافیک که از آن به عنوان «بزرگترین مرجع علمی و آموزشی جهان» یاد شده، همان انجمنی است که گاه و بی‌گاه برای تشدید اختلافات و فتنه‌گری در منطقه، نام «خلیج فارس» را تحریف کرده و به نام آموزش جغرافیا و انتشار اطلس و نقشه! به اختلافات سرزمینی ایران و امارات دامن زده و با گنجاندن عبارت مجعول خلیج عربی در پرانتز در کنار خلیج فارس، قیس و ابوشعیب خواندن جزایر کیش و لاوان و اشغالی خواندن جزایر سه گانه ایرانی، دعوای عربی-عجمی راه انداخته است.

جالب اینکه این انجمن (و سایر مؤسسات مانند آن) کاملاً با اهداف کلان سیاست خارجی ایالات متحده هماهنگ‌اند و بدین ترتیب تحت لوای آموزش زبان انگلیسی و محیط زیست و جغرافیا... اهداف کلان و بلند مدت دولت متبوع خود را دنبال می‌کنند؛ نمونه‌هایی که نشان می‌دهد هدف چنین موسساتی صرفاً آموزش زبان نیست و باید هوشیارانه‌تر در این خصوص عمل کرد.

کار و ابتکار جهاد دانشگاهی برای آموزش زبان انگلیسی چیست؟
توضیح تصویر بالا: سایت وزارت خارجه آمریکا/ دفتر امور آموزشی و فرهنگی وزارت امور خارجه آمریکا ECA و انجمن نشنال جئوگرافیک برای آغاز طرح «داستان‌گویی دیجیتال فولبریت-نشنال جئوگرافیک» همکاری کرده‌اند.

د) با توجه به حضور چند هزار نوجوان در کلاس‌های آموزشی زبان جهاددانشگاهی، انتظار مردم، علما و مراجع عظام از جهاددانشگاهی همان است که در اساسنامه این سازمان به درستی ذکر شده است: «تبليغ و ترويج فرهنگ و هنر اسلامي و برنامه‌ريزي فرهنگي و تربيتي و ايجاد آمادگي فكري و مكتبي در قشر جوان به خصوص دانش‌آموزان دبيرستاني و دانشجويان به منظور مقابله با غرب‌زدگي و انحرافات در چارچوب سياست‌هاي فرهنگي كشور». 

حضور بر مناصب فرهنگی در نظام ولایی و کشوری تمدن‌ساز که از آغاز معادلات جهان و قدرت‌های جهانی را در هم ریخته و ثمره ایثار صدها هزار شهید و جانباز است اقتضائات خود را می‌طلبد؛ شعارهای زیبا گرهی نمی‌گشاید؛ فعالیت فرهنگی در دیدار با علمای مکرم هم به تنهایی خلاصه نمی‌شود و ...

ه) نباید با رویکردی تک بعدی، صرفاً بر «ارزیابی علمی و خلاقیت» مربیان زبان تأکید کرد؛ چرا که آگاه‏‌سازی مربیان زبان از عوارض فرهنگي و سياسي آموزش انگليسي‏ اهميت فراوانی دارد و فقط با کسب اين آگاهي است که آن‏ها می‌توانند انگليسي را به شيوه‏ايی تدريس کنند که علاوه بر ترغیب زبان‏‌آموزان به عدم پيروي از فرهنگ «انگليسي» يا غربي، به آن‏ها کمک کند از زبان انگليسي براي بيان هويت و ديدگاه اسلامي خود بهره جويند.

و) کلام آخر را متبرک می‌کنیم به این رهنمود رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که باید نصب‌العین فعالان و متولیان فرهنگی باشد: « در مقابل فرهنگ مهاجم، بدترین كار، انفعال است؛ زشت‌ترین كار، انفعال است؛ خسارت‌بارترین كار، انفعال است. فرهنگ مهاجم نباید ما را منفعل بكند... » و به راستی «کار و ابتکار» فعالانه - و نه انفعالی - جهاددانشگاهی برای آموزش زبان انگلیسی چیست؟
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
سلام سو‍ژه بكر و قابل تاملي است بابت دغدغه هاي فرهنگي از شما و نويسنده محترم سپاسگزارم.
منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
هدف جشن زبانى صرفا انگيزه دادن به زبان آموزان است. هدف مقاله شما چيست؟ اگر بحث دغدغه های فرهنگی باشد نيازی به اسم آوردن از افراد نيست!!
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
با سلام از اینکه به این موضوعات توجه می‌کنید سپاسگذارم فقط از شما تقضا دارم به وضعیت فرهنگی انتشارات و سازمان دانشجویان و همچنین خبرگزاری‌های جهاد دانشگاهی خراسان رضوی نیز توجهی نمایید.
با تشکر از شما
سعیدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
ای کاش
پدرم من هم
استاد دانشگاه بود
تا به اعتبار او
من هم یک شبه مسئول بشوم ...
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
خب میشود گفت کوته فکری از سر و روی این نظر میبارد ، جناب آقای سعیدی . شمایی که فرقی بین "یک شبه" و تلاش بی وقفه ی 10 ساله و تعهد کاری را نمیدانید بعید نیست چنین نظری از خود انتشار دهید ! شاید مقصر شما نیستید و این عقاید و نظرات "مزخرف" (به معنی طلایی !) و گوهر بار شما ناشی از عقده های شخصیتی و کاری جنابعالی میباشد.
منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
به نظر می رسد نویسنده مقاله اطلاعات کافی در خصوص کارها و فعالیت های مرکز نوجوانان جهاد دانشگاهی نداشته و نمی شود فقط با استناد و کپی کردن 4 جمله از متن مصاحبه مسئولین قضاوت کرد. این منصفانه نیست
بهاره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
درود بر سايت تابناك خراسان رضوي به خاطر انتشار و انعكاس اين گزارش عالي قطعا همت و توجه شما در پرداختن به موضوعات كليدي و ارزشي از چشم همگان پنهان نخواهد ماند.
حسن شیری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
با تشکر از نویسنده محترم بابت دغدغه فرهنگی و احساس مسئولیتشون و همچنین سپاس از سایت وزین تابناک
1- در عصر حاضر و دنیای ارتباطات تاثیر مخرب فرهنگی کتب آموزشی زبان انگلیسی در مقایسه با سایرمحتوا و ابزارها ناچیز میباشد که خود نویسنده محترم نیز بر این امر واقفند.
2- یادگیری یک زبان خارجی بدون شناخت فرهنگ حاکم بر آن زبان بی معنیست ، همچنین شناخت صحیح فرهنگ بیگانه مهمترین راهکار مقابله با تهاجم فرهنگی هست و انفعالی رو که مد نظر مسولین محترم نظام هست رو در پی نخواهد داشت .
3- نویسنده محترم میتوانست با نگاهی به محتوای کتب آموزش زبان استاندارد در مقطع کودک و نوجوان به این نکته پی ببرد که درصد زیادی از محتوای این کتب علمی و ادبی میباشد ، حال اگر در جایی اشاره ای به یک خواننده یا جشن و روز خاصی در فرهنگ مقابل شده براحتی با نحوه تدریس معلم مربوطه قابل حل خواهد بود .
4- انتظار نویسنده محترم ازکودکان و نوجوانان زبان آموزو مربیان آنها برای بیان هویت و دیدگاه اسلامی بزبان انگلیسی عجیب بنظر میرسد این در حالی است که بجرات میتوان گفت که سیستم آموزشی کشور در مقاطع مختلف این توانایی را حتی بزبان مادری نیز بندرت در افراد بوجود آورده است .
5- بسیاری از متولیان امور فرهنگی کشور و اساتید مطرح دانشگاهی و فرزندان اونا سالهای زیادی رو در فرهنگ غربی زندگی و تحصیل کردند پس باید نتیجه گیری منفی از این قضیه بکنیم ؟
6- برخورد ژورنالیستی از یه مصاحبه درون سازمانی با کشیدن تک تک موضوعات مانند : نشنال جوگرافیک ، جشن زبان و ... و تک بعدی خواندن مربیان زحمت کش در این حوزه خارج از دغدغه اصلی نویسنده بوده و از حرفه ای گری بدور است. (دو صد گفته چون نیم کردار نیست )
7- برگزاری جشن پایان دوره در سیستم های آموزشی همه کشورها معمول بوده و باعث اعتماد بنفس کودکان و مهمتر ارائه توانایی های کسب شده برای خانواده توسط خود کودکان میباشد که شکی در اثرات مثبت آن نیست .
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
باسلام خدمت دوستان نویسنده

باید متذکر بشم که اطلاعات نویسنده این متن به هیج عنوان از لحاظ ژورنایستی درست نیست و کاملا مغرضانه و با هدف سوء نگاره شده است. با تو جه به اینکه کانون زبان ایران-مشهد نیز در سال 1388 هم جشنی برای فراگیران بزرگسالان خود گرفتند که بسیار پرزرق و برقتر از جهاد مشهد برگزار کردند.
با این متن شما نویسنده عزیز براحتی می توانید سابقه و اعتبار سایت وزین تابناک رو زیر سوال ببرین. بهتر است که قبل هر نوشته ای مطالعات مختلف داشته باشین.

صحبت های شما در مورد نفوذ فرهنگی بیگانگان بسیار درست است و من با شما موافقم.
احمدیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
با تشکر از برادر ارجمند جناب نادمی عزیز

آقای شیری !
اگر رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای شورای انقلاب فرهنگی بر مواردی چون عروسک، فیلم و کارتون و آموزش زبان انگشت می گذارند، نظر و سلیقه شخصی ایشان نیست و مطمئن باشید تیمی از متخصصان و کارشناسان فرهنگی این موارد را خطرناک و تهدید دانسته و معظم له هم بر آنها تاکید می کنند.
شما با کدام متر و خط کش می گویید "تاثیر آموزش زبانناچیز می باشد" ؟
با دقت بیشتری نقل قول گلاسمن را مجددا بخوانید.

اتفاقا وضعیت سایر محصولات مخرب و فاسد فرهنگی غربی که مشخص است، مساله مهم شیوه های خزنده و ترفندهای نامحسوسی است که از آنها همیشه غفلت می شود.

رهبری به مساله سبک زندگی اشاره کرده اند.
تکلیف خانواده های مقید با فیلم و سریال مبتذل که مشخص است، موضوع مواردی مثل آموزش زبان است که فکرش را هم نمی کنیم اما آرام و بی صدا وارد می شود و ذهن و قلب را تسخیر می کند.

آقای شیری !
توصیه می شود درباره دیپلماسی عمومی مطالعه کنید و به منابع غربی مراجعه فرمایید.
پاسخ ها
حسن شیری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
آقا یا خانم عزیز احمدیان !
نگرانی و دغدغه شما هموطن گرامی و همچنین نویسنده یادداشت جای تشکر دارد.
بی شک خود کارشناسان و متولیان امر با تعیین اولویتهای مد نظر مقام معظم رهبری و با توجه به اهمیت هر یک از موضوعات نسبت به سیاست گذاری و تبیین آیین نامه و دستورالعملهای در بعد فرهنگی از جمله کتب آموزش زبان و با مقیاسهای اندازه گیری که خودشون صلاح بونند اقدامات لازم رو انجام خواهند داد. و با کمال میل آماده دریافت راهکارهای علمی وعملی شما و سایر دوستان آشنا به دیپلماسی عمومی و منابع غربی! هستند.
امیدوارم همه افراد جامعه به اون درجه از آگاهی و بصیرت برسیم که قبل ازتصمیم به اصلاح فرهنگ جامعه قدم در اصلاح فرهنگ شخصی و خانوادگیمون برداریم و بجای برخوردهای اتنفعالی با دید بازتری به تحلیل و بررسی اتفاقات پیرامونمون بپردازیم ، اونزمان هست دیگه شیوه های تهاجم فرهنگی از نوع خزنده و غیر خزنده و محسوس و نامحسوس کمتر میتونه به ذهن و قلب ما بزعم صحبتهای دوستمون نفوذ کنه .
در پناه خدا موفق باشید .
مدرس جهاد دانشگاهي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
جناب نادمي عزيز!
كانديد راي نياورده شوراي شهر!!
بابت اطلاعات ناقص شما متاسفم !! اگر كتاب بومي سازي شده و به روز شده با فرهنگ ايراني و اسلامي سراغ داريد كه اساتيد و كارشناسان جهاد از آن استفاده نكرده باشند، بله، حرف شما درست و قابل احترام است !!
یک خواننده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
کار و ابتکار یعنی همین دیگر ...
من جواب جناب نویسنده را نمیدانم اما چرا همش منتظریم بقیه کاری بکنند چرا خودمان تولید نمیکنیم ؟ یعنی واقعا جهاد دانشگاهی که نهاد مثلا انقلابی است نمیتواند تولید علم کند یا بومی سازی علمی کند و باید فقط مصرف کننده بقیه باشد ؟ دانشگاه هم که دارد امکانات و اساتید مدعی هم که کم نیستند بودجه هم که هست پس مشکل کجاست ؟!
رو راست باشید لطفا
منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
یادگیری زبان رو چه به بومی سازی ؟ زبان انگلیسی یک زبان بین المللی ست و در تمام کشور ها بسیار سفت و سخت تر از ایران آموزش داده میشود بدون هیچ یک از موارد بومی سازی که مطرح است. ( این موضوع را برطبق تجربیاتم در کشورهای خارجی می گویم.)حرف از بومی سازی کردن کاملا خنده آور است. اگر آموزش زبان موجب گسترش فرهنگ غربی میشود و بر روی دانش آموزان تاثیر سوء می گذارد علتش ضعف درفرهنگ ما و عدم وجود جذابت برای آن هاست. آگر ما یک فرهنگ غنی داشتیم نگران این حرف ها نبودیم ... هزاران خارجی را سراغ دارم که به ایران می آیند و فارسی می آموزند ولی کشورهایشان نگرانی ای ندارند زیرا میدانند فرهنگشان بسیار سالم تر از ایران و ایرانی هاست ... ما مدعی هستیم مسلمانیم و قوانین زیبای اسلامی داریم ولی قوانین اسلامی ما در همه جای دیگر جهان اجرا میشود و ارزش است الا در کشور مثلا اسلامی خودمان ... جمع کنید این بساط به ظاهر دغدغه فرهنگی داشتن رو ... به نویسنده پیشنهاد می کنم چند سفر خارجه غیر زیارتی تشریف ببرید تا شاید نگاه بازتری نسبت به مسائل پیدا کنید.
جلالی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
جناب نادمی سلام

اخلاق! و پایبندی به آن را در برخی نظرات بالا ملاحظه کردم
و صد البته که نفهمیدم چه ارتباطی میان نوشته شما و رای نیاوردنتان در انتخاب شورا وجود دارد!

روزگاری یکی از بزرگان و رهبران اینها می گفت

من با تو مخالفم ولی حاضرم جانم را بدهم تا تو حرفت را بزنی !!!

و در عمل وقتی توان پاسخ دادن ندارند، چه سفسطه ها که نمی کنند ...

از برخی نظرات مشخص است که مخاطب اساسا متوجه سخن شما نشده و بی دقت و بغض آلود نوشته شما را خوانده و بی درنگ جواب داده ...

میزان انتقاد و پیشنهادپذیری را در نظری دیدم که محترمانه! گفته است کاری نداشته باشید متولیان امر مشغولند! ...

بعضی هم اصلا متوجه شرایط خاص ایران و حجم دشمنی ها و خصومت ها با ایران نیستند. جالب است که اعتراف مقامات آمریکایی را هم نادیده می گیرند.

بسیار مغتنم است که مستند سخن گفته اید. عاقبت ترجیح روابط بر ضوابط و شایسته سالاری در سازمانها بهتر از این نخواهد بود. سازمانی که نقد نشود روز و حالی بهتر از این نخواهد داشت...

به هر حال، برای شما آرزوی موفقیت دارم و مبادا در مسیر فعالیت فرهنگی و رسانه ای ذره ای مردد شوید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
با سلام ، ضمن تشكر ازمخاطبان محترم سايت كه زحمت اظهار نظر درباره اين مطلب را به خود دادند اماجا تأسف و گله از بعضي از دوستان است در مقام يك بيننده اين مطلب عرض مي كنم كه نويسنده اي احساس مسئوليت كرده و مطلبي را با دغدغه و متعهدانه و نگاه ارزشمدار نوشته اما دوستان و بزرگواراني بآگاهانه يا ناآگاهانه بعضي اظهار نظرهاي خارج از چارچوب نمودند و برداشت من اين است به قصد هجمه و تخطئه قلم فرسايي نمودند مطلب را خواندم فكر مي كنم برداشت سوء از مطلب شده است و اصلا خداي ناكرده قصد زير سوال بردن زحمات و خدمات دلسوزانه مديران و مسئولان دلسوز جهاد دانشگاهي نبوده است به اين اميد كه خداوند متعال سعه صدر و قدرت پذيرش انتقاد به بنده و ديگر دوستان عنايت فرمايد با تشكر
صرفا جهت اطلاع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
http://jdm.ac.ir/fa/detailsNews.aspx?ID=2701

برگزاری جشن زبانی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت نوجوانان
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
جناب آقای نادمی !
جنابعالی که از سر دلسوزی برای فرهنگ اسلامی و اعتقادات جوانان و نقادی از کلاسهای آموزش زبان انگلیسی مطلبی را بیان کردید شما را به نکات زیر توجه میدهیم و قضاوت را به عهده خوانندگان می گذاریم:
1- آیا آوردن اسم و عکس و مشخصات مدیر مسئول یک نهاد انقلابی بدون بررسی وظایف اداری آن مسئول و هتک حرمت و ناشایسته خواندن و متهم کردن وی به کسی که فرهنگ غربی را نشر می دهد گناه کبیره نیست؟
2- اگر شما معتقد به اسلام و دین هستید و درد دین داری دارید نمی توانستید به عنوان امر به معروف و نهی از منکر قبل از انتشار مطلب با مسئولین این نهاد انقلابی که مورد عنایت مقام معظم رهبری نیز هست تماس گرفته و مطلب خود را بیان دارید و بعد اقدام به انتشار آن بنمایید؟
3- آیا مدیر مسئول یک نهاد آموزشی و شناخته شده مثل جهاد دانشگاهی بدون برنامه ریزی و تصمیم گیری مسئولین مافوق خود شخصا اقدام به راه اندازی کلاسها و یا برگزاری جشن زبانی نموده است که او را با اسم و عکس به مردم معرفی می کنید؟ آیا این گناه کبیره محسوب نمی شود؟
4- وجدانا اگر غرضی در کار نبوده است چرا بدون وقوف به ابعاد فرهنگی و نا آگاهی از خدمات ایشان در جهاد دانشگاهی، وی را به عنوان فردی ناشایسته به جامعه معرفی کرده اید ؟ سابقه خانوادگی و مبارزات انقلابی آنها در قبل از انقلاب و خدمات آنها در بعد از انقلاب بر شما پوشیده نیست، چگونه می توانید مرتکب گناهی نا بخشودنی شده و دم از دین داری بزنید؟
شما را به خداوند واگذار میکنیم و از شما می خواهیم طلب بخشودگی از این گناه کبیره بنمایید.
اکبر سبحانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
خانم یا آقای زهرا
با سلام و درود!
اظهارنظر بسیار تعجب انگیزی فرموده اید!

من چه گویم که تو را نازکی طبع لطیف !!!
تا بحدی است که آهسته دعا نتوان کرد

اگر کسی این قدر نازک طبع و لطیف است، چرا مسئولیت می‌پذیرد؟!
دوست محترم
اگر حرف شما را بپذیریم، از فردا باید درب تمام رسانه ها را گِل بگیریم!
مسئول یعنی کسی که در مقابل افعال و اعمالش باید پاسخگوی شهروندان باشد.
به عنوان دوست و همکار آقای نادمی، پس از خواندن نفرین! غلیظ شما شک کردم! که مبادا از دوستم کبیره ای سرزده باشد . اما دیدم در متن صرفا نقل قول ایشان عینا آورده شده است.
یعنی نقل قول مستقیم از مسئولین هم ممنوع است؟!
یعنی نمی شود از دختر یکی از افراد فعال در انقلاب انتقاد کرد؟! یعنی ایشان به خاطر پدر، مصونیت دارد؟
گیرم پدر تو بود فاضل
از فضل پدر تو را چه حاصل

اصل سخن نویسنده با توجه به تاکید حضرت آقا موضوع آموزش زبان به نوجوانان است و چون رییس جهاد دانشگاهی در جلسه دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهبری حضور داشتند، از جهاد سوال شده که برای این دغدغه رهبری چه کرده است.

اگر ایشان یا هر مسئولی مایل نیست نامش رسانه ای شود و از او انتقاد گردد، اساساً نباید مسئولیت بپذیرد.
وقتی مسئولی مصاحبه می کند و حرفی می‌زند، باید پاسخگوی سخن خود باشد.
دوره این گونه مصونیت های قجری گذشته است که نباید از کسی چون "فلان بن فلان" است انتقاد کرد و نامش را برد. انقلاب شد که همه از صدر تا ذیل پاسخگو باشند.

حضرت آقا برنامه های صدا و سیما را که مسئولش را شخصا و طبق قانون اساسی منصوب می فرمایند، صد در صد تایید نکرده و بعضا به این سازمان انتقاد دارند. و دست مجلس را هم برای تحقیق و تفحص از این سازمان باز گذاشتند.

حقیر به علت فعالیت فرهنگی با نهادهای فرهنگی کشور و استان - به ویژه جهاد - آشنا هستم. اگر اطلاع ندارید و اگر به این سازمان علاقمند هستید، اظهار نظری نکنید که باعث شود دیگران در مقام پاسخگویی برآیند و "اسراری" از پرده برون افتد و ناگفتنی ها گفته شود، که نباید ...

فقط از شما که نگران آخرت آقای نویسنده هستید، می پرسم اگر مسئول قبلی این قسمت دختر یکی از رجال دانشگاه ... بود، آیا برکنار میشد که دختر رجل دیگری ... جایش را بگیرد؟ باز هم اگر تردید دارید ازکارمندان منصف جهاددانشگاهی پرس و جو کنید...
کارمند جهاد دانشگاهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
سلام
به توصیه یک همکار این مطالب را خواندم مسلما این مطلب را غیر از طرفین درگیر ماجرا کسی نمی خواند گواه ان هم همین کامنت هاست . کاش برخورد با مسایل سیاسی نمی شد و این انتقادها در دوره مدیریت قبلی جهاد هم طرح می شد مدیریتی که در دوره دولت قبلی بصورت تحمیلی و موقت میهمان جهاد بود و این نابسامانی ها حاصل زحمات !ایشان است تغییرات مدیریتی در قسمت های کاشمر ،فرهنگی و اموزشی که مبنای آن به دلیل عدم شناخت سفارش های بیرونی یا نسبت های فامیلی بود بیداد می کرد نتیجه اش هم بهم ریختن این حوزه ها بود اگرچه مدیریت دوباره به دست مجموعه قدیم جهاد افتاد اما در یکی دوقسمت از جمله اموزش و فرهنگسرا و حراست اتفاقی نیفتاد و حاصلش هم همین درفشانی های خام و رفتار های کودکانه است علت هم پشتگرمی اینها به منسوبان بیرونی است وگرنه در خود مجموعه کسی قبولشان ندارد خودشان هم می دانند ولی احساس وظیفه می کنند .....!
جهادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
http://khorasan.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=78518
لینک خبر مصاحبه رییس جهاد لطفا منظور فرمایید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار